lgtn43 Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Hej jag behöver hjälp med vilket slutsteg jag ska köpa jag har ett primare försteg pre 30 idag och dynaudio contur 1,4 högtalare vad tror ni om Gammut D-200mk3 Hegel H4A Primare A32 Audioresearch 300.2 mvh lgtn43 Quote
zlay3r Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Partisk som man är så säger jag GamuT D200 eftersom jag själv äger det. Men även Audio Research ligger varmt intill hjärtat. Primare är ju också ett bra slutsteg som kompleterar ditt försteg eftersom då får du samma ljudideal på båda produkterna. Med din befintliga setup så behöver du ju inte köpa något värsting steg om du inte har tänkt att uppgradera övriga komponenter senare. Så Primare tror jag duger fint till dina 1.4or Quote
Timbre™ Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Hur är det med verkningsgraden på Contour 1.4? Tidiga Contourmodeller är ju inte direkt kända för hög känslighet så det kraftfullaste förstärkaralternativet kanske passar bäst... Quote
Guest Peo Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Den är lite tungdriven (som vanligt med Dynaudio): 86dB. Dynaudio säger att den pallar för 160W kontinuerligt som mest, så nånting i 100-150W-klassen torde sitta fint. http://www.dynaudiousa.com/products/contour/s14/s14spec.htm Nu börjar jag låta som en hackig skiva, men personligen skulle jag testa med Musical Fidelity A3.5 eller ev. A5 - MF har en fin synergi med Dynaudio. Prisvärda dessutom. Men eftersom du redan har Primare försteg, testa med A32 som du nämner, det kan bli riktigt trevligt! Quote
Happy Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Hej jag behöver hjälp med vilket slutsteg jag ska köpa jag har ett primare försteg pre 30 idag och dynaudio contur 1,4 högtalare vad tror ni om Gammut D-200mk3 Hegel H4A Primare A32 Audioresearch 300.2 mvh lgtn43 Jeg har Primare PRE30 og A32 og det er en fantastisk kombination. Sættet er særdeles velspillende. Det kunne selvfølgelig også være interessant med en Gamut. Happy Quote
Jörgen_G Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Jag har ingen erfarenhet av av något av de slutsteg du nämner lgtn43. Eftersom nästan alla redan nämnts, men ingen fört fram Hegel så tänker jag göra det. Jag äger sedan i våras den integrerade H1 och är mycket nöjd. Bra driv och ton i alla register utan att spela över någonstans. Låter nästan tråkigt men den är i mitt tycke väldigt roliga att lyssna på musik genom. Det som gjorde att jag valde Hegel framför den andra finalkandidaten - Roksan Caspian - var att jag upplevde att Hegel H1 hade mer driv; kändes mer avspänd än Caspian. I synnerhet i de lägre registren. Har du möjlighet anbefaller jag att du åtminsteone ger Hegel H4A en provlyssning innan du bestämmer dig. /Jörgen G Quote
Daniel Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Har du läst testen på ARC 300.2 i senaste TAS? Den anses vara den bästa allround av 3 testade, där de andra var betydligt dyrare. Det slutatde med att testaren köpte ARC-steget. Jag har inte lyssnat på de andra du nämner, men har lyssnat en hel del på 300.2. Den presenterar en enormt djup och bred stereobild och ett bottenregister som har mycket kraft och botten. Muskler och finess med andra ord. Den är inte riktigt lika transparent som mitt rörslutsteg men har å andra sidan lite mer dojja. Fast det är inte alls transistorsterilt utan spelar med en stor dos Amore! I den här prisklassen tycker jag definitivt att du skall låna hem de mest intressanta. För hur det spelar i ditt system är helt avgörande. Skillnaden på att älska och bara gilla är som bekant enorm i den här världen. Quote
Jonas Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Jag kör lillebrorsan till 300.2, nämligen 150.2 och den riktigt jäkla bra. Så du måste låna hem en 300.2 och testa den ordentligt. (Fick stanna som våt dröm hos mej än så länge..) Quote
hajen1 Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Kör själv med A32 till min pre30 och är helnöjd! Quote
Bebop Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Man får väl anta att Primare tagit fram sin A32 och kört den ihop med försteget för att trimma in det hela till en bra kombination. Innan jag hade provat något annat, så hade jag först lyssnat på ett komplett Primare set. Dessutom brukar det vara det estetiskt mest fulländade. Endast Du kan sedan avgöra om Du tycker att det låter bra. Vad gäller Dynaudios känslighet, så är det inga som helst problem bland dom alternativen Du nämner. Det viktigaste när det gäller förstärkeri till Dynaudio (oavsett modell) är att förstärkarna är någorlunda stabila, dvs där effekten ligger så nära det dubbla mellan 8 och 4 ohm, i vart fall ca 75 % högre (om 100 watt i 8 ohm => 175 watt i 4 ohm). Hur stor förstärkare Du behöver beror också på hur stort lyssnigsrum Du har, hur högt Du spelar och hur nära Du sitter från högtalarna. Dynaudios har väldigt jämn fas, vilket gör dom mer lättdrivna än vad känsligheten många gånger ger sken av. Men visst, det kan aldrig bli för mycket effekt. Lycka till! Bebop Quote
Recommended Posts