Timbre™ Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 STAX går vidare med MarkII-versioner av sina hörlursdrivers SRM-006t och SRM-007t. Den logiska beteckningen blir då SRM-006tII respektive SRM-007tII. Mer info på STAX Products Lineup. Quote
K-man Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 ...ojoj...ett steg till... :cool: \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 11, 2006 Author Posted October 11, 2006 ...ojoj...ett steg till... :cool: Ja, STAX har tagit många steg genom åren. En del har varit ödesdigra och kan väl närmast betraktas som snedsteg... Numera är det dock bara hörlurssystem som gäller och sortimentet är omfattande med tanke på att det enbart handlar om elektrostatlurar. Quote
Guest johan Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 En del har varit ödesdigra och kan väl närmast betraktas som snedsteg... För oss oinvigda vill du kanske berätta mer för ? Quote
Timbre™ Posted October 11, 2006 Author Posted October 11, 2006 För oss oinvigda vill du kanske berätta mer för ? STAX gav sig bl.a. in i den digitala domänen och byggde en DA-konverter som förde bolaget till ruinens brant. Efter konkurs och ombildning beslutade sig ledningen för att enbart satsa på det man är bäst på. Quote
Guest Peo Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Åhåå, där ser man.. Kanske dags att slå till nu då? Vad tror du om lurarna, Timbre, har du hört om det är någon uppgradering på gång även där, eller..? Quote
Timbre™ Posted October 11, 2006 Author Posted October 11, 2006 Åhåå, där ser man.. Kanske dags att slå till nu då? Vad tror du om lurarna, Timbre, har du hört om det är någon uppgradering på gång även där, eller..? Lurarna är redan uppgraderade då det handlar om SR-007 OMEGA II men man kan ju aldrig veta... Quote
Guest Peo Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Mm, jovisst, tänkte mer om de hade nån "MK II"-version på gång.. Men nä, det är ju inte deras stil direkt. Det behövs förvisso inte heller! Jag försöker förtvivlat förstå hur det kunde låta så annorlunda hemma hos dig som när jag hörde dem i England en gång.. Helt annorlunda! Vem tar hem Stax i Sverige förresten? Jag skulle behöva lyssna seriöst på båda drivenheterna innan jag bestämmer mig, det känns inte alls självklart vilken som "gäller". Tidigare var det tydligen "Budha" men de verkar ha gått och lagt sig? Hemsidan är borta hur som helst. Quote
Timbre™ Posted October 11, 2006 Author Posted October 11, 2006 Det blir nog snarare en MkIII i så fall då den nuvarande II:an skiljer sig ganska mycket från den ursprungliga Omegaluren. Känner inte till dagens distributionsläge i Sverige men Lyric Hifi (T.AA. Import) i Oslo har annars distributionen i Norge, Sverige och Danmark. Där finns redan SRM-007tII plus en (betydligt dyrare) transistordriver som heter SRM-717 DM. Lyric Hifi Quote
Guest Peo Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Ah, jo jag menade ju "MK III". Tackar för länken, de kände jag inte till! Mm, Cary också.. Quote
Timbre™ Posted October 11, 2006 Author Posted October 11, 2006 Ägaren, Tor Aamodt, är mycket service minded och jag har bara positiva erfarenheter av Staxköp från Lyric Hifi. Quote
Lasse Posted June 15, 2007 Posted June 15, 2007 Jag vart väldans nyfiken på SRM-717 DM för ett tag sedan och hade då en del kontakt med Tor Aamodt på Lyric Hifi i Norge. Han varken hade någon information om den eller kunde ordna fram någon, däremot kunde jag få ett bra pris om jag köpte en med förskottsbetalning. Efter många om och men och massor av sökningar hittade jag som tur var några bilder på den. Lite för många kanalingångar för min smak må jag säga, tur att man inte chansade och slog till. Quote
Lasse Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 Någon som har mer info om den nya luren SR-007MK2 Quote
mikael2 Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 Intressant att man kan mata drivern med multikanalljud. Noterade inte det tidigare. Nån som testat? Quote
Guest Peo Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 Någon som har mer info om den nya luren SR-007MK2 Aha! Jag visste väl att det skulle hända nåt.. Då fick vi en MkII istället för Omega-3, men det spelar ju ingen roll. Jag har inte läst nånting om denna ännu, hittar jag något så rapporterar jag.. Quote
Timbre™ Posted November 7, 2007 Author Posted November 7, 2007 Även HPS (Headphone Stand) har förnyats sedan det första Omegasystemet dök upp... SR-007MK2 ger ett mer diskret intryck jämfört med Omega och frågan är om tryckutjämningknäpparna (som uppstår när man vrider för snabbt på skallen) finns kvar... Quote
Lasse Posted November 8, 2007 Posted November 8, 2007 Även HPS (Headphone Stand) har förnyats sedan det första Omegasystemet dök upp... SR-007MK2 ger ett mer diskret intryck jämfört med Omega och frågan är om tryckutjämningknäpparna (som uppstår när man vrider för snabbt på skallen) finns kvar... Kanske inte riktigt svaret på din fråga men jag hittade detta stycke på Head-Fi. The SR-007 can be very comfortable but the pads can be a bit small, something that is fixed with the Mk2. You need to bend the arcs to get the right fit or they will be too loose or compress too much as well as to find the correct position for the earpads. Quote
Recommended Posts