Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hörde ett stycke ur denna opera nyligen och gillade det jag hörde, så nu vill jag införskaffa en skiva.. Frågan är vilken, jag misstänker att det finns en uppsjö. :)

Jag vill helst ha en vanlig CD, då jag f.n. inte har möjlighet att spela av SACD/DVD-A, och vinylriggen är nerpackad i väntan på nästa uppgradering..

Är det någon som kan hjälpa mig att börja botanisera i operavärlden? :) Jag kan i princip ingenting om den, men börjar fatta tycke!

Kom gärna med förslag på liknande musik, det är bara roligt. Jag föredrar opera med manlig sång, för övrigt.

Posted

Jag är väll igentligen inte personen att ge råd om opera... :(:black: -- min okunskap om opera, för att vara en musiksnubbe med klassiskt på skivhyllan är omfattande... ;)

Men jag har ett par Verdi-plattor i hyllan som jag tror skulle kunna vara en bra inkörsport dock.. :app: -- speciellt med dina prefferenser..

Nicolai Ghiaurov - Great Scenes from Verdi Operas (Decca 475 628-0 [1cd]) -- Med bland annat "A te l'estremo addio - Il lacerato spirito" den mest kända arian från Simon Boccanegra...

Carlo Bergonzi - Verdi Arias (Decca 475 616-9 [3cd])

Giuseppe Verdi: Opera Choruses {Coro del Teatro alla Scala di Milano, Orchestra del Teatro alla Scala di Milano, Claudio Abbado} (Decca 469 681-2)

Det första Verdi verk man annars brukar reagera starkt på är hans Requiem (Alla som sett Hasse Alfredssons "Den enfaldige mördaren" vet vad jag talar om.. Två bra inspelningar...

Verdi - Requiem {Luba Orgonasova, Anne-Sofie Otter, Alastair Miles, Luca Canonici, The Monteverdi Choir, Orchestre Révolutionnaire et Romantique, John Eliot Gardiner} (Philips 442 142-2)

Verdi - Requiem {Dame Joan Sutherland, Marilyn Horne, Luciano Pavarotti, Martti Talvela, Wiener Staatsopernchor, Vienna Philharmonic Orchestra, Sir Georg Solti} (Decca 475 773-5)

Detta är bara ett snabbt urval, det borde finnas massar av av skivor i stilen "Best of Verdi" att hitta, men dessa har jag i alla fall nått slag förhållande till och alla låter ganska bra... Alla borde man kunna beställa i närmaste skivaffär om denna inte har dom hemma..

/ptr

Posted

jag blandar mig i lite snabbt med en följdfråga. Jag har länge letat efter en bra utgåva av Verdis requiem, men det finns så många, så man vet inte var man skall börja. plundin, kan du göra en ansats till att beskriva skillnaderna på de två du rekomenderade och varför man skulle välja den ena framföra den andra?

Posted

Den stora skillanden mellan dessa är;

Nr ett spelas det (och sjungs) på historiska instrument, den är lite mer "Rå" i tilltalet! (det är inte alla som kan fördra råheten hos historiska stämningar/tolkningar)

Nr två är en mer traditionell 1900-talsprodukt; tungt mellaneuropeiskt ös. Detta är en av få inspelningar med Georg Solti jag gillar skarpt.. Detta låter mer som uppenbarelsescenen den enfaldige mördaren.. Man känner verkligen den parareligiösa stämmningen i musiken!

Brukar även rekomedera rekomendera Carlo Maria Guilinis inspelning på EMI (GROC 5 67560 2 / Elisabeth Schwarzkopf, Christa Ludwig, Nicolai Gedda, Nicolai Ghiaurov, Janet Baker, Philharmonia Chorus & Orchestra), den har samma slags yberkänsla som Solti's inspelning -- annars är absoluta favoritinspelningen (som följt mej sedan jag var rena knyttet) en monoinspelning från slutet av femtiotalet med; Maria Stader · Marianna Radev, Helmut Krebs · Kim Borg, RIAS-Kammerchor, Chor der St. Hedwigs-Kathedrale, RIAS-Symphonie-Orchester Berlin under ledning av Ferenc Fricsay (DG orginals 447 442-2), den griper tag om min ryggrad och vägra säppa tills sista tonen klingat ut, men som dagt var, den har ingen vidare ljudkvalitet...

-- Ansats; jag tor att normallyssnaren vill ha något häftigt; och då brukar Guilini eller Solti gå hem bra, speciellt om man bara vill ha "ett" Verdi Requiem i hyllan.. :blush;)

/ptr

Posted

Suveränt, stort tack plundin! :)

Jag svängde förbi Mega Skivakademin tidigare idag, och lyckades hitta en del men inget av det du nämnde tyvärr. Jag fick med mig några fina Verdi ändå:

Simon Boccanegra - Deutsche Grammophon 449 752-2 ("The Originals" remaster). Wow, snacka om nybörjartur, detta är precis den inspelning jag hört tidigare, och den är underbar.. :app: Spår 13 ("Messeri, il re di Tartaria vi porge") och 16 ("Plebe! Patrizi! Popolo ... Piango su voi") är otroligt bra! Inspelningen är från 1977 och dirigent är Claudio Abbado.

Utöver den plockade jag några som "såg" trevliga ut på måfå, "Falstaff" från EMI Classics ("Great recordings of the century", 7243 5 67083-2 7) - en gammal von Karajan från 1957. Den skall bli kul att lyssna på. :)

Hittade även en billig Naxos-platta med Jussi Björling, "Il Trovatore" från 1952 -- kul! :)

Till sist blev jag rekommenderad en Requiem från Music & Arts (CD-4240) som jag inte kunde låta bli, även denna med bl.a. herr Björling. Dirigent är Arturo Toscanini, och inspelningen är från Carnegie Hall, 1940! Retro-fi är väldigt skoj.. :)

Posted

Jag såg operan i Malmö för 15 år sedan.

I programbladet recenserade dom olika inspelningar och den du köpte ansågs bäst.

Den jag hade köpt avfärdades med "lika död som ett kalhygge av plast-julgranar".

Det gäller att ha lite tur.

Verdi skrev ett 30-tal operor under en 50-årsperiod, så det skiljer stilmässigt mellan operor från olika 10-årsperioder.

Musikaliskt så ligger Don Carlos och Aida rätt nära Simon Boccanegra,tycker jag, men jag har absolut inte koll på alla hans operor.

Posted

Kul att man lyckas pricka rätt "bara sådär". :) Utan att ha hört de andra tycker jag den här inspelningen är bäst hur som helst, den är faktiskt helt underbar.. Det är knappt att jag kan lyssna på något annat just nu!

"Il Trovatore" med Jussi som jag skrev om ovan är även den helt underbar, dock är ljudkvaliteten usel, men men, man kan inte få allt.. Vilken röst karln hade, oj!

Björn-Ola: tackar för tipsen, jag skall inhandla dem i helgen. :)