Jump to content

Musik och provlyssning av hifi.

Timbre™

Recommended Posts

Alla har vi väl vårt eget musikurval när vi "lyssnar runt".

Det viktigaste är nog inte att det handlar om superaudiofilinspelningar - utan att man kan sin referensmusik utan och innan.

Min egen lilla lista ser för tillfället ut så här:

1) Moonjogger med Fourplay från albumet Fourplay.

2) The Moon Is A Harsh Mistress med Radka Toneff från albumet Burmester Vorführungs-CD II.

3) Konzertante Barockmusik från samma album.

4) Tin Pan Alley med Steve Ray Vaughan, även den från Vorführungs-CD II.

5) Improvisation med Jim Keltner. Annorlunda trumsolo med härligt driv från Focal-JMlab CD no. 3.

6) Chokr med Renaud Garcia-Fons. Ett kort stycke dynamik från albumet Navigatore.

7) Stimela med Hugh Masekela från Burmester Vorführungs-CD III. Mycket afrokänsla fångad i New York.

8) Romanesque med Patricia Barber från albumet Café Blue.

9) Too Rich For My Blood från samma album.

10) Early Mornin´ Rain med Peter, Paul & Mary. En makalös inspelning från tidigt sextiotal... :mm:

Vilka är dina testfavoriter... :?:

cover.jpg

ojoj...intressant tråd! Jag brukar lyssna på lite olika musikstilar för att få en uppfattning.

Brukar testa med mycket kvinnoröster eftersom de är svåra att få till..

Skivor och artister jag använder är t.ex:

Michael Jackson - Thriller

Norah Jones - Come away with me

Diana Krall

hip hop som t.ex. Nas, Gang Starr, The Roots eller A Tribe Called Quest

Erykah Badu - Alla skivor

Bob Marley - The Legend

Marvin Gaye - Lets get it on

Något instrumentalt typ Miles Davis eller "audiofilskivor"

Några av mina...

Witness med Sarah Mclachlan från lbumet Surfacing

Stimela med Hugh Msakela från albumet Hope(Nästan samma Timbre :app: )

Musica E med Eros Ramazzotti i duett med Andrea Bocceli från albumet EROS

The Hurting Time med Annie Lennox från albumet Bare

+ några till :D

/Amund

Hej,

Här kommer några av de spår som dyker upp mer frekvent vid demo/provlyssningar hos mig:

Eleanor McEvoy - Isn't it a little late (från skivan "Yola")

Eleanor McEvoy - Got You to see me through (från skivan "Yola")

Greta Matassa - Ain't I good to You (från skivan "Live at Tula's")

Danko Jones - Forget my name (från skivan " We sweat blood")

Blue Tofu - A battle between (från skivan "Blue Tofu")

The Blue Man Group - Rods and Cones (från skivan "Audio")

Patricia Barber - Use Me (från skivan "Companion")

Mvh

Björn

PS. Radka Toneffs "The Moon is a harsh mistress", (tillsammans med pianisten Steve Dobrogosz), är hämtad från skivan "Fairy Tales" och SRV "Tin Pan Alley" finns ursprungligen på skivan "Couldn't stand the weather". De existerar alltså på egna skivor, inte bara på audiofil samples...;-D

Svårt att speca vad det är man lyssnar på, men detta är grunden, som kan tillkomma lite annat beroende på humör.

Många kvinnliga röster och svenskt blir det när jag väljer.

1) "Every breath you take", Dianne Reeves feat. Chris Mihn från skivan Mihn. Jobbiga "S"-ljud

2) "Du måste finnas", Helene Sjöholm, Kristina från Duvemåla, 3'de skivan

3) "Fly me to the moon", Diana Krall, Live in Paris

4) "Fields of gold", Eva Cassidy, Live at Blues Alley

5) "Chess", Chess på svenska

6) "Skymtar för en stund", Sara Isaksson, "Sånger vid livets början"

7) "Enjoy the silence", Depeche Mode, Violator

8) "Let it rain", Patricia Barber, Companion

9) "Himlen runt hörnet" , Lisa Nilsson, Himlen runt hörnet.

10) "Stilla ro och nära", Magnus Carlsson, Kärlekssånger till ett barn

Demolåtar? Spännande tråd... här är resultatet från stargazer-juryn

"Sledgehammer Soul & Down Home Blues " och "Dancing to the music of love" av Mighty Sam McClain från skivan "Sledgehammer Soul & Down Home Blues"

Riktigt fett blås, samtidigt som svänget och trycket i melodin måste komma fram.

"Lazy" från Deep Purples mästerverk "Machine Head" och utgåvan "25th anniversery edition".

Komplext, jazzigt intro i expressfart där Roger Glovers bas skall synka med Ian Paice trumspel samtidigt som den skall vara tydligt urskiljbar från det musikaliska expresslok som utgörs av Blackmore och Jon Lord. Inte alla anläggningar som klarar det.

Spår 12 från Profkofiev "Love for three oranges / Scythian Suite", utgåvan från Mercury Living Presence

Cellon, min gud, cellon! Sen så upplevs de bombastiska partierna i mitten som jobbiga på en dålig anläggning, underbara på en bra.

"Take the power back" med Rage Against The Machine från debutplattan med samma namn.

Riktig bas-workout för högtalarna! Snabb, tät, funkig metallbas skall flytta luft ordentligt och Zach de la Rochas aggressivitet skall ge upplevelsen av att hans saliv flyger genom rummet framför dig :D

"Stormy Monday" med Eva Cassidy, skivan "Live at blues alley"

Start och stopp i musiken, frasering och betoning belyses på ett bra sätt. Testar också hela spektrat av Den Underbara Kvinnliga Rösten. Sen är det ju en gröndj***skt bra låt också...

Sen är det säkert ett gäng till som jag glömt...

/ stargazer

Toto - Toto IV (guldutgåvan); Rosanna. Här vill jag känna drivet och luftigheten i trumspelet.

Toto - Toto IV; Africa. Massvis med små härliga detaljer.

The Persuasions - Sing the Beatles; Alla spår funkar.

AC/DC - Någon av de senaste eller Back in Black.

Jose Carreras - Misa Criolla. Fantastisk röst och musik.

Och ja, självklart valfri platta med Dire Straits eller Mark Knopfler. :o:D

Ett gott tecken när jag sitter i butiken och lyssnar är att jag "glömmer" byta låt eller skiva, då låter det bra. :mm:

Mvh

Hans

Det finns en skara skivor som man hör över allt

och jämt när man provlyssnar anläggnignar

(Joan Osborne, Dire Straits, Fourplay, Lisa Ekdal,

Rebecka Törnqvist, Cranberries osv). Jag har

ingenting emot dem; tvärtom tycker jag bra om

en del av dem!

Min ständiga strävan att väcka anstöt och indignation

hos min omgivning gör att jag här presenterar sånt

som man inte hör på alla ställen (även om en del är

ganska nära mittfåran).

Stephen Simmons - Tears Never Dry

Vacker musik, avgrundsdjup bas, helt utan övertoner.

(instrumentet hetet "Sinus-bass", eller något sådant

i det lilla häftet som följet med skivan. Bra för att

höra distortion och basförmåga hos basar.

Portishead - Roads

Spröd kvinnlig sång, avskalade arrangemang med konstiga

synth-ljud. Underbar elbas!

Siste mannen på jorden - Ögon

Klassisk synth-pop. Massor med ljud. Häftiga panoreringar.

Med fel elektronik kan man inte skilja de olika stämmorna

från varandra.

Fläskkvartetten med Freddie Wadling och Nina Persson - Som Glas

Massor med distade stråkar, två helt olika röster och sångsätt.

Underbart.

Hoppas jag har bidragit med något!

Bland annat:

C.P.E Bach: Konserter för cembalo och orkester

Carl Orff: Carmina Burana

Muthel: Konsert för två fagotter, cembalo och orkester

Eva Cassidy: Stormy monday (från Live at Blues Alley) och eventuellt Fever (från Imagine)

Michael Jackson: Thriller

Alanis Morisette: Uninvited (fruktansvärd på en dålig anläggning - men skyhög gåshudsfaktor på riktiga grejor)

Roger Waters: Three wishes (från Entertained to death)

Første post fra en normann - vær litt snille med meg da.... ;)

Veldig nyttig tråd - alltid interessant å få ideer om hvilke plater som er egner seg til å teste et anlegg med. Eller bare nye musikktips selvsagt.

Selv har jeg seks faste plater/samlinger som tester alt som er viktig i et anlegg:

Gustav Mahler: 6 symfoni (Decca: Solti/Chicago Symphony Orchestra)(CD) - denne har masser av dramatikk og er nådeløs med hensyn til behovet for god dynamikk og evne til å gjengi transienter.

Kari Rueslåtten: Pilot (CD) - Kari har en fantastisk stemme og denne platen avslører uten videre om anlegget gjengir kvinnestemmer bra og er fritt for skarpe eller overdrevne sibilanter.

Orlando Cacahito Lopez: Cachaito (CD) - fantastisk cubansk jazz som nådeløst tester rytme, fremdrift og dynamikk.

Massive Attack: Mezzanine (CD) - sporet Angel tester bass, bass, bass, bass, bass........

Suzanne Vega: Solitude Standing (LP) - sporet Tom's Diner skaper en romfølelse som er bedre og mer realistisk enn noe annet jeg vet om. På et godt anlegg med en god platespiller er Vega til å ta og føle på der hun står rett foran godstolen din og synger bare for deg!

Claudio Monteverdi: Madrigals Books 1-9 (LP) - tidlig barokk musikk med mye falsettsang som tester platespillerens og systemets diskant og stemmegjengivelse.

De to første er egentlig nok hvis jeg skal høre på utstyr i en butikk. Kun ved hjemlån bruker jeg hele lista.

Agrippa

• 2 weeks later...

Vad jag testar med brukar bero lite på vad jag har liggandes i bilen när jag stannar utanför nån hifibutik.. :)

Oftast blir det en blandning av följande:

Norah Jones

Bo Kaspers Orkester

Hood

Portishead

Led Zeppelin

Neil Young

Why?

och nån fransk hip hop typ Iam, Fonky Family etc.

Jag försöker alltid ta med mig en skiva med något körstycke.

Körer säger mycket om anläggningars upplösning och förmåga att ta fram rumsinformation.

Överlag tycker jag att folk som demonstrerar anäggningar har för lite variation på musiken.

Rekordet var nog bröderna som demonstrerade sina Mårten Design-högtalare.

Första skivan dom spelade innehöll lite piano-plink, lite vispande trummor och en kontrabas. Sedan bytte dom skiva och nästa skiva innehöll lite piano-plink, lite vispande trummor och en kontrabas. Så bytte dom skiva och nästa skiva innehöll lite piano-plink....

Jag överdriver naturligtvis, men dom spelade bara väldigt gles musik som egentligen inte sade något om högtalarnas kapacitet.

Lyckligtvis hade jag med mig en skiva med kör och stor symfoniorkester som räddade kvällen.

Men bröderna såg rätt otåliga ut under den korta minut skivan tilläts spela.

Efter den lade dom på en skiva med lite piano-klink och....

Jag hoppas alla demonstratörer tar denna kritik på rätt sätt, för bröderna är inte ensamma i sitt val av demo-musik.

Seal

Rammstein Mutter, eller Ich will

Fourplay, såklart.

Phil Collins Låt efter humör

Travis

Oj vad svårt det var, jag trodde inte att jag hade "farvorit" låtar vid provlyssningar.

Men dessa hänger med oftare än vad jag trott. ;)

/Sudden

har hört den många gånger i skilda situationer

Detta anser jag är den enkilt viktigaste faktorn på musik som man "testar" musikanläggningar med.

Sen kan det vara bra/dålig musik/inspelning. Det kvittar, så länge man har hört stycket många, många, många gånger.

Här är mina favoriter på CD respektive vinyl:

1. War Orphans med Bobo Stenson Trio på ECM (CD)

2. Live in Paris med Diana Krall speciellt "Devil May Care"

3. Live at Blues Alley med Eva Cassiby speciellt "Autum Leaves"

4. Prokofiev Romeo & Julia med koreanske dirigenten Whung Chung på DG (CD)

5. Jaques Lousier Trio Satie-skivan på Telarc (CD)

6. Schedrin's Carmen Suite med Pletnev på DG (CD)

7. Xenakis Pleiades med Kroumata på BIS (CD)

8. Stravinski's "A Soldiers Tale" på Reference Recording (CD)

9. Vivaldi's Fyra Årstiderna med Drottningholm/Sparf på BIS (vinyl)

10. Joni Mitchell's Mingus på Elektra/Asylum (vinyl)

11. Micheal Hedges' Strings of Steel på Windham Hill (vinyl)

12. Scherezade med Rainer/Chicago Symphony på Classic/RCA (vinyl re-issue)

13. Prokofieff's Lieutenant Kije med Rainer på Chesky Records/RCA (vinyl re-issue)

Mvh

Anders

Det viktigaste är väl om det är musik man gillar och lyssnat på ofta. Gärna live! En ensam cello brukar vara avslöjande, t ex nån av Bachs cellosonater.

Likaså violin. Beethovens violinkonsert med Hillary Hahn och Baltimores symfoniker är en trevlig skiva med bra ljud och bra spel, ensam violin och starka orkesterpassager. (Sony)

Kör är bra också. En klassisk körskiva med audiofilstatus och mycket bra musik är Cantate Domino med Oscars Motettkör. (Proprius)

Lite häftgt blås är också avslöjande. En favvo med mycket sånt och dessutom kraftfullt sjungen mezzosång och mycket slagverk är de Falla:s El amor Brujo (Decca)

Röster är svårt. Beth Orton har en speciell röst som inte ska låta hård, hon gör lätt det i en dålig anläggning. Samlingsskivan Pass in Time (dubbelCD) (BMG) innehåller hennes bästa låtar. Skivan har kopieringsskydd, men låter bra ändå på min spelare.

Modern komplicerad musik är också krävande. Alicia Keys senaste är ett bra exempel. Man ska höra allt som finns i ljudbilden: hiphopscratch, violiner, cello, hennes sång i upp till fem stämmor, diverse elektroniska instrument. Låter det grötigt kan det bero på kopieringsskydet men på rätt anläggning hörrs allt distinkt.

Det var några tips på musik som jag gillar och som funkar som test. Men också att lyssna på, om och om igen!

• 1 year later...

En skiva som jag alltid provat mina nya anläggningar med är David Byrnes "Uh-oh", och Paul Simons "Graceland" brukar jag också slänga på - om inte annat för att jag kan den plattan utan- och innantill. Jag vet att det finns fler Jacques Loussier-fans här, och jag brukar ofta spela hans platta med tolkningar av den franske kompositören Eric Satie från 1998. Kontrabasen djup, pianots lekfullhet och trumslagare Andre Arpinos krispiga cymbaler ställer stora krav på en anläggning. Låter ljudet på dessa skivor bra i mina öron, brukar jag sällan bli missbelåten senare.

MVH Björn J.

Ska lyssna på ett par högtalare snart och då blir det nog Ayreon - The Human Equation eftersom det är bra kvalite och mycket blandad musikstilar och framför allt min favorit skiva för tillfälle.

Men eftersom det inte är några opera körer så ska jag ta med Therion - Sirius B/Lemuria, älskar blandningen mellan Klassisk musik och dödsmetal/hårdrock. Mycket bra operakörer och även mycket bra orkester, (tror det är samma som Metallica hade).

Sen så tar jag ju klart med Nora Jones, älskar rösten och sen är det lugn och skönt att lysssna på. Ett måste för mig.

Hej!

Jag brukar test med lite olika skivor. Både sånt som är nytt samt gamla favoriter. Tycker egentligen inte om att spela dessa favoriter hela tiden - då kan man bli lite "mätt" på dem. Fast et par hänger med som sagt:

1. The Rippingtons Curves Ahead Denna skiva låter oerhört bra med ett myller av detaljer och en lite fet bas som inte får bli FÖR tjock ;-) Och så skall det svänga ordentligt - annars är det något fel. Spår 1,2 och 3 är bäst.

2. George Duke Illusions Här kan du testa din anläggnings baskapacitet på spår tre. Rekommenderas även för att ställa din subwoofer till rätt nivå. Låt 3 går djupare och djupare i början samt att den en bit in innehåller "infrabas" (Ja väldigt djup i alla fall). Om låt 2 låter som en gröt så är basen för slö. Bra musik!

Ja det var ett par smakprov. Pat Methenys Imaginary day är också trevlig.

/Shaft

Shaft, kul att någon på forumet nämner Rippingtons! Curves ahead har jag inte hört men Live in LA är en av mina absoluta favoritskivor. Svänget är ENORMT! :app:

Funkar bra att dema med också ifall man vill få "spelglädjen" demonstrerad.

//Hans

Terminator,

Rippingtons är en mycket trevlig bekantskap! Jag har alla deras skivor (inkl Live in LA som har ruskig spelglädje). Gillar man Fourplay så är inte steget långt till Rippingtons. Alla deras CD är ju inte lika bra (ingen är dålig dock) och så är det lite tycke och smak men jag rekommenderar gärna:

"Curves Ahead-91",

"Welcome to the St James Club"-90,

"Live Across America"-02

"Weekend in Monaco"-92

Dessa är nog bäst rent musikaliskt. Ljudtekniskt håller de även bra kvalitet. Kan köpas begagnade på Amazon för en spottstyver.

/Shaft

Läste i senaste Hifi&Musik om artikeln högtalarplacering. Dom skriver att det kan vara bra att även lyssna på musik man inte lyssnat på länge eller kanske rentutav aldrig? För jag kan tänka mig att risken finns att man lyssnar in sig på en artist(er) och skiva(or) man kan utan och innan och väljer hifi produkter därefter.

Nu vet jag ju att grundfrågan löd vilka testfavoriter man använder men jag tror det kan vara viktigt om man exempelvis utvärderar produkter att variera med de skivor man kan och de man "inte" kan. :)

Efter Bossas frånfälle har inte testskivor varit speciellt aktuella för mig :( ,ja förutom när man skaffat sig något nytt till stereon själv då vill säga.

Men jag kan göra ett försök till en lista på några skivor som jag gillar och låter eller SKA låta bra.

Steely Dan-Everything must go

Titellåten på denna skiva har allt.Detaljer,dynamik.Oerhört bra inspelning.

Izzy-Ascolta

Vilken röst!Det första stycket Uno Fortiva Lagrima är fantastiskt.

Tori Amos-The Beekeper

Denna skiva håller på att segla upp som en ny favvo skiva för mig.

Låten sleeps with butterflies är en höjdare med Tori i toppform.

Donald Fagen-Kamikiriad

En skiva som fortarande håller.Låten Snow Bound är favoriten med en Cool basgång och en massa tingeltangel som försigår överallt på inspelningen.

Hedningarna-Kaksi

Jag säger bara en sak.DYNAMIK! :D

/n.o

Läste i senaste Hifi&Musik om artikeln högtalarplacering. Dom skriver att det kan vara bra att även lyssna på musik man inte lyssnat på länge eller kanske rentutav aldrig? För jag kan tänka mig att risken finns att man lyssnar in sig på en artist(er) och skiva(or) man kan utan och innan och väljer hifi produkter därefter.

Nu vet jag ju att grundfrågan löd vilka testfavoriter man använder men jag tror det kan vara viktigt om man exempelvis utvärderar produkter att variera med de skivor man kan och de man "inte" kan. :)

Det låter rätt så Linn inspirerat tycker jag.Jag vet att Linn handlarna förespråkar samma sak.Tanken är iofs god.Att lyssna på en inspelning utan att ha en massa förutfattade meningar.Men jag är ändå tveksam....