K-man Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Anläggningsuppställning har nämnts en del i Eliots härliga resetråd...det verkar vara väldigt olika...så det skulle vara väldigt intressant att få lite olika tankar runt det....hur gör ni? Smäcker ni bara upp på måfå...eller som ni såg att kompisen har det...eller som på mässan...eller som....eller.... ...det är inte tänkt som någon "rätt eller fel" tråd, utan kan bli en bra samling på tankar och reflektioner kring anläggningsuppställning....rummet är som de allra flesta numera är medvetna om väldigt viktigt...men en feluppställd anläggning är minst lika förödande....(enligt mig...) ...jag börjar med att vara tyst... \\K-man Quote
K-man Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 ...följdfrågan blir ju såklart om ni funderar över uppställningen när ni lyssnar på en annan anläggningn än er egen? \\K-man Quote
eliot Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 ...jag börjar med att vara tyst... \\K-man Du var tyst i två minuter Quote
Nik Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Man börjar med ett tomt rum, sedan möblerar hustrun rummet... därefter får man helt enkelt göra det bästa av situationen. vilket i mitt fall innebär en hel del flyttande av höglare fram och tillbaka genom rummet, samt en del bärande av fotölj.... sedan kan man ju drämma om det egna hifi rummet.. men husbyte kan väl ses som en del i den totala uppgradering planen.... //Nik Quote
Ekman Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Man börjar med ett tomt rum, sedan möblerar hustrun rummet... därefter får man helt enkelt göra det bästa av situationen. //Nik Toffel Quote
K-man Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Du var tyst i två minuter ...det var ganska länge för att vara mig... ...fast nu skall jag vara tyst igen... \\K-man Quote
Guest gurkan Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Det finns nog bara en sak jag tänker mera på en hur anläggningen står uppställd , och det är tjejer mvh en skrämmande men sann gurka Quote
EuphoniC Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jag har ingen fru att ta hänsyn till, inte för att jag inte har en fru, utan för att jag har ett separat rum där min överenskommelse med min kära är att jag gör vad jag vill och således är högtalarplaceringen den som visat sig ger det bästa ljudet i mina öron. Kan inte direkt påstå att jag har sneglat efter någon annan för att bestämma utgångsläget. Det är snarare så att utgångsläget valdes mer av estetiska aspekt men där stod de ju inte kvar mer än några minuter. Quote
Matrixen Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jag har pillat på högtalaruppställning och möblering hemma i flera år. Skall man klämma in fullrangeare på 19 kvadrat är detta ett måste. Enligt min efrarenhet blir det ofta förstärkningar eller färgningar av olika register pågrund av uppställningen och ine minst potentiella basresonanser. Bland det värsta jag vet är sidoreflexer som helt kan förstöra klangen i toppen. De mest smeksamma och luftiga toppar kan bli vassa, hårda och slamriga. Perspektivet kan man också uppleva lute lutande om något är felvinklat, eller ojämnt dämpat. Min metodik är tyvärr trial and error. Jag har dock övat mig ganska mycket på att lyssna bort rummet, eller identifiera felsymptom. Jag har lite kvar till K-mans uppställningsretorik dock Quote
EuphoniC Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jag borde kanske tillägga att jag hade en given sida att ha högtalarna på och där kommer de att stå "no matter what". Det hade dock varit intressant att prova spela med anläggningen på kortsidan, men det är helt meningslöst bortsett från att det är ett rent test. Kika in hos mig via länken nedan så förstår ni varför det är så Quote
Matrixen Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 ...jo man har ju vissa grundförutsättningar. Jag kan inte spela på längden av rummet, för då ser jag inte ut genom fönstren, alternativt kommer inte in i rummet. Det första kanske man skulle kinna prioritera bort, men det blir lite tråkigt att inte nå balkongdörren som är på fönstersidan :clown: Quote
Guest gurkan Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 På tal om balkonger , jag har inte kunnat gå ut på min på flera år Men om jag sträcker mig kan jag öppna dörren lite för att svalka slutstegen mvh gurkan Ps inget jag direkt brukar berätta för mina " vanliga " vänner Quote
Timbre™ Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Är själv väldigt trög och känslig för förändringar när jag inbillar mig att den optimala placeringen är funnen och det skall minst till en K-man med mätmikrofon för få något gjort... :cool: Quote
Ranefjord Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jag läser tillverkarens rekommendationer och försöker att rätta mig efter dessa i största möjliga mån, samtidigt som det i slutändan även måste bli smakfullt uppställt. Vem orkar leva i ett rum som ser ut som ett slagfält av Hifi-lik? Det är verkligen skitsvårt att kompromissa men det är ibland en nödvändighet (gurkans balkong?). :cool: Själv kompromissar jag med detaljer i akustiken till förmån för det utseendemässiga. En akustisk balans är dock mycket viktig. Här gäller det att möblera om tills det sitter. En totalt idealistisk perfektion har jag redan lagt bakom mig. Quote
Engelholm Audio Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Anläggningsuppställning har nämnts en del i Eliots härliga resetråd...det verkar vara väldigt olika...så det skulle vara väldigt intressant att få lite olika tankar runt det....hur gör ni? Smäcker ni bara upp på måfå...eller som ni såg att kompisen har det...eller som på mässan...eller som....eller.... \\K-man Intressant frågeställning, K-man! Är din fråga förresten bara inriktad på själva högtalaruppställningen eller tänker du dig hela stereon inkl rummet och dets möblering? Quote
Merkurius Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Öhman har visat ungefär vart högtalarna skall stå. Jag har gjort finjusteringarna. Quote
Terminator Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 På tal om balkonger , jag har inte kunnat gå ut på min på flera år Men om jag sträcker mig kan jag öppna dörren lite för att svalka slutstegen mvh gurkan Ps inget jag direkt brukar berätta för mina " vanliga " vänner Känner igen det där men jag kommer fortfarande ut, krävs dock lite akrobatik. Annars är det trial and error som gäller för mig, har dock utgått från tredjedelsprincipen när jag ställde upp på längden i nuvarande rummet och sen började jag justera efter det. Invinkling brukar jag vilja ha ganska rakt på lyssningspositionen, oavset vilket rum jag bott i. Quote
K-man Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Intressant frågeställning, K-man! Är din fråga förresten bara inriktad på själva högtalaruppställningen eller tänker du dig hela stereon inkl rummet och dets möblering? Egentligen inte avskärmat någonstans...allt har ju del. Tänker dock i detta fall inte på rent akustiska åtgärder med akustikmaterial, men lite möbelplacering halkar ju lätt in. Där har du ju delgett en del i din bildtråd för några månader sedan. Dock minns jag inte att du skrev så mycket om dina tankar om själva högtalarplaceringen, och hur du har kommit fram till den. Jag får känslan av att många flyttar runt lite på måfå och hoppas det bli bättre? Är det så? \\K-man Quote
K-man Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Det finns nog bara en sak jag tänker mera på en hur anläggningen står uppställd , och det är tjejer mvh en skrämmande men sann gurka Så kan det vara! ...hur tänker du då? ...syftar inte på tjejtankarna.. Quote
Ranefjord Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jag får känslan av att många flyttar runt lite på måfå och hoppas det bli bättre? Är det så? För mig är det i stora drag så, ja. Trial & Error. Däremot finns ju vissa "regler" för Reference 3A's högtalare och Rega's skivspelare som bör följas så långt det är möjligt. P7an ska inte stå på en möbel som är placerad på ett trägolv - P7an ska inte stå placerad på en ihålig möbel - Med hockeypuckarna funkar det ändå tillfredsställande, dock inte optimalt. Där krävs väggmontering. Givetvis (tyvärr) är bakväggen helt omöjlig att plugga. Quote
zlay3r Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Självklart har man så pli på frugan sin att man får möbler Hifi/vardagsrummet själv sedan får frugan möblera övriga rum Första jag tänker på när man ska in med hifi produkterna in i ett nytt rum är att hitta en så bra placering som möjligt från början, Högtalarna kommer först in och placeras oftast på kortsidan men med hänsyn till luften runt högtalarna. Vill få så lite färgning från väggarna som möjligt. När dom är placerade så väljer man om man ska ha ett rack eller en bänk för stereon. Även vars Tvn skall stå. Sedan är det bara att möblera ut olika inrednings detaljer för att få bort reflexer och ekon :P Men man kan säga att jag placerar ut på måfå men det ska vara tilltalande också. Man har ju ett hum om vars högtalarna inte ska stå iaf Välj placering efter trivselfaktor och justera därefter Quote
Guest johan Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Hemma hos mig har det fungerat så här. Frugan o jag har bestämt tillsammans hur det ska möbleras. Då hon accepterar min hobby så kan jag domdera lite hur jag vill o kan ställa in vilka åbäken jag än vill. (Tack Älskling ) Jag har alltid sugit åt mig info om hur andra har det uppställt o vad deras prereferenser är. Sen är det bara att börja o trixa med dessa i åtanke tillsammans med vana. När en ungefärlig placering har hittats så fixas rummet till med lagom mycket akustikprylar. Sen justerar jag om högtalarna samtidigt som jag justerar akustikprylarna. När placering har hittats så rörs inte högtalarna mer , o ska det in mer akustikprylar så justeras dom inte talarna. Jag har aldrig gillat iden när man bygger om hela rummet på samma gång för man vet inte var man hamnar. Att ta hjälp av nån som verkligen kan ska man göra om man vill men då ska den personen lyssna på hur kunden vill ha !! Quote
Timbre™ Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Med facit i hand skulle man naturligtvis ha börjat med rummet som bestämmer högtalarvalet som i sin tur avgör frågan om lämpligt förstärkeri. Att arbeta sig bakåt i signalkedjan så att säga och mot slutet när allt är frid och fröjd kan det vara dags för apparatfötter, cablelifters, Shakti eller vad man nu kan hitta på. Quote
Guest gurkan Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Hej K-man Jag hittar alltid inspiration när jag lyssnar hos andra. När vi t.ex var hos Peter i Varberg i somras , upptäckte jag att han hade kommit fram till en lite mer inåtvinklad högtalalarplacering än jag. Provade genast att vinkla in högtalarna lite - fram med spegeln och korrigera akustikmaterialet. Sen var det bara att utvärdera vad resultatet blev i djup , bredd , focus osv Annars är jag hyfsat nöjd efter dryga 3 års av letande , det blir alltid en kompromiss mellan högtalare , övrig anläggning , inredning och rummets utseende. mvh gurkan Quote
plundin™ Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Handlar det inte om pragmatik? Dom flesta av oss har inte dedikerade lyssningsrum; utan, dom flesta av oss måste integrera ljudet i en redan färdig miljö..? /ptr Quote
Timbre™ Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Handlar det inte om pragmatik? Visst gör det och det är många aspekter som skall vävas in. Ett lyssningsrum i ett hem kan ju aldrig bli enbart lyssningsrum för då skulle det nog bli ganska tråkigt. Quote
K-man Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Pragmatik? Pragmatik är läran om språkets användning och meningars egentliga betydelse. Jag kan nog inte svara på den frågan Plundin :clown: Hmmm...oavsett om man har ett dedikerat lyssningsrum eller en lien hänvisad yta i ett vardagsrum kan man väl variera placering och justering ganska mycket...och göra det bästa av situationen... Någon centimeter flytt av högtalare kan ju ge dag/natt skillnader... \\K-man Quote
K-man Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Jag misstänker nu att jag är mer systematisk och analytisk...eller nördig i mitt högtalarjusterande än de flesta...frun har sagt det under alla år...men jag trodde alla "vi" var lika dana... \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Pragmatik? Pragmatik är läran om språkets användning och meningars egentliga betydelse. Det kan också vara en betraktelse ur ett praktiskt nyttjandeperspektiv. Alltså konsten att leva ett dagligt liv med sin stereo... Quote
K-man Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Det kan också vara en betraktelse ur ett praktiskt nyttjandeperspektiv. Alltså konsten att leva ett dagligt liv med sin stereo... Hmm...Pragmatism alltså...en viss skillnad...då är jag med...och då funkar mitt förra svar bra ändå... Quote
Recommended Posts