Jump to content

Recommended Posts

Posted
fidelity sidan när man skall prenumrera, är det säkert?

Jag är kanske naiv, men jag räds inte nätet för att beställa prenumerationer. Kollar dock alltid att det är hänglås, vilket har varit fallet för samtliga dom tidningar jag nämnt. Du kan också ringa eller faxa. Hifi Plus tog jag över telefonen.

Bebop

Posted
Lägger in en bild ikväll hur fidelitys ser ut med inga säkerhetsåtgärder, eller jag kan ju länka till den iofs hinner ej skala den:

http://bildarkiv.hififorum.nu/asimov66/fidelity.jpg

Visste inte ens att man kan prenumerera på Fidelity över nätet. Det finns ingen anledning till det. Jag begärde IBAN-nummer från Fidelity och gick till banken och betalade.

Mina erfarenheter baseras på engelska, tyska och amerikanska tidningar.

Bebop

Guest asimov66
Posted

ursäkta mig med vad är IBAN ?

det skall finnas ett svenskt kontonummer till fidelity nuförtiden man kanske kan skaka loss det från dem via mejl eller det var det du menade :D

Posted

IBAN = International Bank Account Number, bankernas motsvarighet till IP-adress. :)

Posted
Lägger in en bild ikväll hur fidelitys ser ut med inga säkerhetsåtgärder, eller jag kan ju länka till den iofs hinner ej skala den:

http://bildarkiv.hififorum.nu/asimov66/fidelity.jpg

Den övergripande webbsidan har förvisso adressen:

http://www.audiofidelity.no/abonner_paa_fidelity.htm

men det inbäddade beställningsformuläret har adress:

https://secure.milanex.com/MxNetPay/init.do?OFFER_SELCODE=FIDWNO01

Formuläret är alltså "säkert".

Guest asimov66
Posted

a fasen, sårt att se på bilden men när jag trycker på sverige så står det ju väntar på secure.minalex men borde det ändå inte vara https eller hängelås? som är universallogos för secure payment?

Posted
a fasen, sårt att se på bilden men när jag trycker på sverige så står det ju väntar på secure.minalex men borde det ändå inte vara https eller hängelås? som är universallogos för secure payment?

no_fidelity.jpg

Nja, när du trycker på Svensk så är det https://secure.milanex.com/... som laddas ner,

dvs en https:-sida som sagt var. Att det inte kommer något hänglås i webbläsarens statusfält

beror på att den säkra (under-)sidan inte är den primära webbsida som visas i webbläsaren.

Adressfältet visar också adressen för den primära webbsidan (en vanlig http).

Det är rätt vanligt att adressfältet statiskt visar den adress man först kom till, trots att man

klickar sig vidare. Ännu en nackdel med frames kanske. Jag håller med om att det är förvirrande

och slarvigt av den norske webbmakaren att inte i klartext upplysa om att formuläret faktiskt går

via https. Säkert förlorar deras kund kunder.

Känner du dig trygg först när det står https i adressfältet, så öppna då formuläret i ett eget fönster:

Prenumeration för trygghetsnarkomaner ;)

Då har du hänglås och hela baletten! :D

Guest asimov66
Posted

asg :D perfekt så skall det vara nu skall jag beställa det.

mvh

Morgan

Posted

Det här var konstigt!? ETT omnämnande av Hifi CHOICE och då i samband med Hifi News av en tidigare talare. Map den skrala förekomstfrekvensen av just detta magasin riskeras kanske att bli uppfattad som naiv och ovetande...

Meeen, hur som helst. Hänger på Presstop, Drottninggatan samt Pressbyrån i Nordstan, Göteborg någon gång per vecka i jakt på nästa toalektyr men det slutar oftast som ofta med ett nummer av just Hifi CHOICE. Varför? Jo...

Hifi CHOICE - Mycket men lagom genuint utan sina brittiska hifimagasinkusiners tendens att bli engelsk morgontidning, dvs spaltmeter efter spaltmeter av text, text och åter text. Intressanta produkter, dock med en tydligt nationalistisk och subjektiv engelsk journalistik med stark vinkling mot sina egna produkter. Ganska förståeligt map det minst sagt digra utbudet. Lättsmält med mycket färgrika och flirtiga bilder.

För övrigt dimper det ner en och annan Hifi+ och svenska HiFi&Musik. Norska Fidelity börjar tampas om en plats i korgen också. Fräscht, intressant och norskt charmigt. Tyvärr börjar HiFi&Musik kännas ointressant. Tendens tidningen börjar rikta in sig på de-som-helst-hänger-i-Arkens-stora-mässhall-produkter. Lite "Most bang for the bucks" varning mao men visst finns det många seriösare inslag också.

Mao...i hyllan hemma:

Hifi CHOICE - 70%

Hifi&Musik - 20%

Hifi+ - 8%

Fidelity - 2%

Posted
Tyvärr börjar HiFi&Musik kännas ointressant. Tendens tidningen börjar rikta in sig på de-som-helst-hänger-i-Arkens-stora-mässhall-produkter. Lite "Most bang for the bucks" varning mao men visst finns det många seriösare inslag också.

Har inte bläddrat i någon Hifi&Musik på ett bra tag men slog till på novembernumret och det passar ju perfekt in på din beskrivning. Ett bra hemma hos-reportage, Arkenrapport och en recension med effektkuber och allt men är det tillräckligt för en prenumeration... :?: Annonsmarknaden tyck ha krympt ihop till ingenting (tio annonser på säljes plus en annons på köpes... :)) och man kan väl bara misstänka att Internet har tagit över.

Posted

Jag tycker främst att H&M är ojämn, många bra artiklar som är både välskrivna och intressanta varvas med mindre intressant material(flerkanal/dvd/budgetstereo). Intentionen förstår jag, i ett litet land som Sverige behövs bredd för att överleva men de kunde gott ökat på midfi/high-end-artiklarna.

High Fidelity är något mer djuplodande och andas mer hifi. Håller med om att layouten är något trist och översättningsmissarna drar även de ned betyget. Annars trevliga reportage och tester.

Bild&Ljud lider även den av en del översättningsmissar men jag uppskattar deras målande lyssningsintryck. På något vis blir deras tester roligare att läsa än både H&M o HF.

HiFi Choice uppskattar jag för dess digra innehåll och grundliga tester. Buyers Bible inslaget är mycket bra.

Trist att man inte är mer allmänbildad o språkkunnig...missar många trevliga tidningar

Guest asimov66
Posted

jag gillar hifi hoice mest av alla dessa tidningar men tycker att buyers bible kunder vara i vartannat nummer annars blir det mindre tidning tycker jag, men det är bara en personlig reflektion.

Posted
Hifi+ är jag kluven till. Tycker dom började bra men tycker att dom har tråkig text. Tröttnar snabbt. Det är dock svårt att vara utan sortimentet som presenterar. Kanske bäst av alla.

Håller med om ovanstående. Ibland kan man läsa en lång artikel för att bara i slutändan känna att ja fick jag ut något av artikeln egentligen... Har faktiskt lagt ner att läsa tidningar på ett tag nu, för jag tycker inte längre att jag får ut något av dem. A och O för att kunna få ut något av en tidning är att ens ljudideal ligger nära rescensentens. Jag tycker att det då och endast då går att få ut något av rescensionen.

Tyckte länge att High Fidelity hade bra och utförliga tester, men på sistone tycker jag att testerna på något sätt har blivit enkelspåriga :( . Ja hoppas att inlägget inte blev rent för flummigt :blush .

/Mikael

• 1 month later...
Posted

Av dom svenska tidningarna Bild O Ljud VS HiFi o Musik, tycker jag bild o ljud är roligare att läsa än HiFi o Musik. Ljud o Bild tycker jag är mer underhållande, samt att deras texter till testerna är mer roligare att läsa. Kamerer och dyligt är väl inte så kul.

HiFi o musik fördel är hemma hos reppotagen som är en höjdare, samt hifi skolan, resten verkar vara det som har varit på mässa nyligen, vet inte vad som hänt med dom, men jag tycker dom var roligare/bättre förr ?

• 2 years later...
Posted

Jag var på väg att starta en tråd om tidningar, men så såg jag att det fanns en redan:

Jag önskar mer av:

Tankar, filosoferande och resonemang

Hemma-hosreportage med mer av filosofi och mindre av apparat-prat. Gärna mer översiktsbilder på rummen och mindre av närbilder på apparater.

Artiklar om hifi-historia.

Tips om vad man kan göra själv utan att ständigt köpa-köpa.

Jag önskar mindre av:

Grupptester

Reportage om svin-dyra apparater

Jag kan klara mej utan:

Artiklar om hembio-prylar

Artiklar om digitala lagrings/distributionsmanicker. Jag begriper nämligen zero om den nischen. :)

Vad tycker jag om tidningarna då?

Hifi&Musik - Den kostar "bara" en femtilapp, det är en fördel. Jag upplever att det är lite för mycket stortester av typen "7 billiga golvare", "4 halvdyra stativare", "6 vettiga nätkablar", "8 spännande hårddiskspelare", om jag får raljera lite.

High Fidelity - Den har blivit lite urvattnad på senare år. Den kostar mer och är sämre. Jag vill inte betala över åttio spänn för den.

Hifi News - Köper den bara ytterst sporadiskt. Har ingen tydlig uppfattning, den hinner säkert ändra karaktär mellan varje köptillfälle.

Hifi+ - Den är ett trevligt tidsfördriv, eftersom den är så fint utformad! Den är lite väl pratig, tycker jag. Lite för mycket "koka soppa på en kabel", om jag får raljera lite.

Att tidningarna skulle skriva trams, eller felaktigheter är inget som egentligen stör mej.

Jag får ju lita till mitt eget omdöme också, och inte bara lealöst tro på allt som står.

Jag har inte köpt en enda hifitidning på hela 2009, tror jag. Skall kolla om Norska Fidelity släppt fler PDF:er av gamla nummer. De kan alltså laddas ner gratis.

Kanske skall kolla innehållet i senaste Hifi+ också...

Posted

Jag tillhör tidningsläsarna - ett sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer och inte minst få tips om musik. Prenummererar på HiFi+, HighFidelity, HiFiMusik, Fidelity, Absoulte Sound, Down Beat och Stereophile.

Den som håller mest tycker jag är Down Beat (jazz/fusion tidning) och Stereophile. De övriga är lite upp och ner. Absolute Sound är lite ojämn. HiFiMusik kan vara erbarmligt dålig men ibland blixtrar dom till. Dom har ju lagt sig i hifins mittfåra eller entry level nivån vilket förmodligen är klokt på en liten marknad som Sverige. Fidelity har tagit hand om den övre delen och HighFidelity går åt lite olika håll.

Ibland köper jag också tyska tidningar med det är mer sporadiskt.

En fördel med de amerikanska tidningarna är priset. 2 års prenumeration av Stereophile kostar drygt 22:- per nummer (mot över 100:- som lösnummer på stan).

Jag läser inte dessa tidningar för att jag skall köpa nytt - för handlar det om att hålla mig ajour över min hobby.

Posted
Någon som vet om OJ finns kvar, läste ett lite äldre nummer häromdagen och det var underhållande. Bebop vet antar jag.

Everything du behöver veta om OJ

/ptr

Posted

Jag kan tycka att Hifi-News är en underskattad tidning! Brukar vara packad med repotage, recesioner osv. En sån tidning man kan komma tillbaka till om och om igen och ständigt upptäcka något man missat. Annars så är det Stereophile som jag alltid läser.

Posted

Vilken av de här har mest artiklar om ljudfilosofi, konstruktionslösningar, udda apparater, vintagereportage, hemma-hos, ultra-high-end, mycket musik från USA eller UK?

HiFi+

HighFidelity

HiFiMusik

Fidelity

Absoulte Sound

Down Beat

Stereophile

:?: :?: :?:

Posted

Jag har som sagt inte köpt en hifitidning på bra länge nu.

Men, jag fick ett ryck idag och skulle köpa en Hifi+ eller nåt annat utländskt.

Pressbyrån i Kista C, som haft de flesta tidningarna, hade bara de svenska och den tråkiga What Hifi?

Ännu mer utrensat var det i en annan kiosk.

Är branschen i extrem kräftgång?

Posted
Jag har som sagt inte köpt en hifitidning på bra länge nu.

Men, jag fick ett ryck idag och skulle köpa en Hifi+ eller nåt annat utländskt.

Pressbyrån i Kista C, som haft de flesta tidningarna, hade bara de svenska och den tråkiga What Hifi?

Ännu mer utrensat var det i en annan kiosk.

Är branschen i extrem kräftgång?

Har för mig att Pressbyrån i Kista C brukar ha både Hi-FiChoice, Hi-Fi+ och HifiNews.

Såg dessa blaskor i deras hyllor för senast någon månad sedan.

Säljer man för få exemplar kanske man minskar ner på sortimentet ?

Hyllvärmare ger ju som bekant inte mycket brödföda.

Själv lägger jag numer "tidningspengarna" på nya skivor istället, tycker internet ger tillräcklig bevakning av

Hi-Fi nyheter och annat.

Posted
Vilken av de här har mest artiklar om ljudfilosofi, konstruktionslösningar, udda apparater, vintagereportage, hemma-hos, ultra-high-end, mycket musik från USA eller UK?

HiFi+

HighFidelity

HiFiMusik

Fidelity

Absoulte Sound

Down Beat

Stereophile

:?: :?: :?:

Jag ger mina erfarenheter ...

HiFi+ Har mycket tester av dyr hifi även om de numer tar in lite mer mer uppnåbara produkter. Räds inte att testa nya okända märken. Kan också ha längre reportage om t ex Linn LP12:ans alla reinkarnationer, i regel en eller ett par intervjuer med konstruktör eller musiker. Hygglig musikavdelning med pop, jazz, klassiskt. Har också haft reportage om labels, t ex EMI och Columbia. Köptes för ett par år sedan av Absolute Sound och viss anpassning kan skönjas. Inga mätningar redovisas. Det blir lite som att läsa om vin - adjektiven upprepas.

High Fidelity betecknar jag som "trevlig" med bra musiksidor. Redovisar en del mätningar.

HiFiMusik Lite av hifins Metro. skrapar lite på ytan där HarmanKardon och Bladelius verkar vara världens referens. Bra musiksidor, ibland med lite djupare reportage om artister.

Fidelity Norden referens för HighEnd. Jag har stort förtroende för deras utvärderingar. Oftast med second thoughts - man låter de andra redaktörerna ge sin bild också. Testar sånt som jag gärna läser om. Inga mätningar görs eller redovisas.

Abosulte Sound Också ett mätfritt magasin. Har med massor av apparater men rätt så intetsägande och grunda tester. Ibland fördjupar dom sig lite mer vilket dom gjort med t ex Magico, Wilson, MBL, Audio Research. Musiksidor ungefär som hos HiFi+

DownBeat är en ren musiktidning med intervjuer och reportage om och med jazzmusik (musiker, konserter, festivaler) och massor av skivor. Har med även blues och soul men inte så heltäckande som på jazzen Jag köper i prinicip allt som dom gett 3 stjärnor eller mer. Skivbolagen annonserar också många nyheter, blindfold lyssningar och liknande. Ett viktigt hurorgan hos mig. Svenska OJ (Orkester Journalen är världens äldsta jazztidning - Down Beat näst äldst)

Stereophile Mycket text, tråkig layout, men den som i längden ger mest. Välbekanta recensenter som Sam Tellig, Wes Philips, Mike Fremer, Art Dudley och många fler. Sam's Corner är alltid kul med reportage och funderingar lite vid sidan om hifin, Mike Fremer kör sitt Analog Corner, Wes testar och Art kan köra lite mer på djupet. Tester följs oftast upp med mätningar.

HiFi News och HiFiChoice Förr gillade jag HiFi News. Den tävlade med Stereophile om att vara bästa tidningen. Mycket mätningar och djuplodade reportage där Ken Kessler var den mest framträdande. På senare år har den slätat ut sig och blivit nästan lika tråkig som HiFi-Choice. Dessa båda ger mig inget idag. HiFi-News kan dock blixtra till ibland. Har ofta hemreportage.

På din fråga så är det väl ingen som klarar allt. Mina favoriter av dessa är Stereophile, DownBeat och Fidelity.

Posted

Tack, det verkar som om ingen tidning är optimal - men att Stereophile kanske vore värt att testa. Jag har läst ett par tidningar och tyckte nog det var mycket text också. Däremot fick jag ut en hel del av läsningen.

Posted
Tack, det verkar som om ingen tidning är optimal - men att Stereophile kanske vore värt att testa. Jag har läst ett par tidningar och tyckte nog det var mycket text också. Däremot fick jag ut en hel del av läsningen.

Dessutom är den billig. Drygt 73 $ för 2 år - lite mer än 20 SEK per nummer. Går att beställa via nätet. Sedan tar det drygt 1 månad innan första numret dyker upp och dom kommer punktligt.

God läsning!

Posted
Dessutom är den billig. Drygt 73 $ för 2 år - lite mer än 20 SEK per nummer. Går att beställa via nätet. Sedan tar det drygt 1 månad innan första numret dyker upp och dom kommer punktligt.

God läsning!

Helt otroligt egentligen. Lösnummerpriset i december 1999 låg på 119 SEK hos Interpress.

Numera har den utgått ur sortimentet... :)