Kent_n Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 hej. Vad anser ni om HiFi tidningar. Dom för mig mest kända i Sverige är HiFi & Musik, HiFidelity, Bild & Ljud hemma, finns säkert några som jag inte kommer på just nu. Vilken anser ni vara mest opartisk Gör bästa testerna Bildreportagen Köpråd Osv.. Jämför man med utlänska tidningar hur står dom sig då... kunnde vara kul att få lite åsikter i fallet.. Quote
Lasse Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 På svenska existerar bara en tidning som är värd namnet HiFitidning och det är Highfidelity. Den tidning som jag tycker bäst om just nu är dock Norska Fidelity, de har en tendens till att hypa sina produkter lite på ett Norskt klämmkäckt sätt men som vanligt får man ta allt med en nypa salt. En annan nackdel är ju att språket tar något längre att läsa, inga problem att förstå men är man otålig som jag så blir lite jobbigt. Nästa utländska tidning kommer för mig att bli HiFi+, har läst några exemplar och det verkar som en tidning som i alla fall passar mig. Går på magkänsla där... Quote
Guest om.s Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 På svenska existerar bara en tidning som är värd namnet HiFitidning och det är Highfidelity. Den tidning som jag tycker bäst om just nu är dock Norska Fidelity, de har en tendens till att hypa sina produkter lite på ett Norskt klämmkäckt sätt men som vanligt får man ta allt med en nypa salt. En annan nackdel är ju att språket tar något längre att läsa, inga problem att förstå men är man otålig som jag så blir lite jobbigt. Nästa utländska tidning kommer för mig att bli HiFi+, har läst några exemplar och det verkar som en tidning som i alla fall passar mig. Går på magkänsla där... Enig med siste taler!!, FIDELITY og HIFI+, så får man heller ikke glemme de gode gamle traverene, Stereophile og The Absolute Sound.... mvh Quote
Timbre™ Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Hifitidningar handlar nog liksom både dagstidningar och internetsajter om rutiner. Man vet vad man får och det är lätt att hitta i spalterna. Har en hel del lösnummer av HiFi News liggande och det är mest Ken Kessler's fel... Gillar hans sätt att skriva och det blir mer hifitidning som förströelseläsning. Med dagens prenumerationspriser är ju Stereophile en bra affär och HIFI+ verkar vara av fin kvalitet även om det bara har blivit några lösnummer hittills. Är det inte samma ägare som till The Absolute Sound... Prenumererade i många år på Hifi & Musik men till slut läste jag mest annonserna så det blev dags för avslut. Highfidelity och FIDELITY känns "rätt" men de bästa bilderna har nog image hifi och de bästa testerna vandrar ofta från tidning till tidning. Quote
Absolute Audio Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Hifi & Musik är bra om man inte är så noga med hifi'n. För musik har dom bra koll på, tycker dom är lagom insnöade på respektive genre. Jag fått en hel del fina skivtips som man inte direkt hittar i DN. Har aldrig köpt en skiva som jag läst om i High Fidelity. När dom försökt skriva något om hårdrock har det blivit ruggigt fel. Håller med om att Fidelity är riktigt bra, och det skulle vara riktigt trevligt med en babblefish variant av den. Quote
Guest om.s Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Hifitidningar handlar nog liksom både dagstidningar och internetsajter om rutiner. Man vet vad man får och det är lätt att hitta i spalterna. Har en hel del lösnummer av HiFi News liggande och det är mest Ken Kessler's fel... Gillar hans sätt att skriva och det blir mer hifitidning som förströelseläsning. Med dagens prenumerationspriser är ju Stereophile en bra affär och HIFI+ verkar vara av fin kvalitet även om det bara har blivit några lösnummer hittills. Är det inte samma ägare som till The Absolute Sound... Prenumererade i många år på Hifi & Musik men till slut läste jag mest annonserna så det blev dags för avslut. Highfidelity och FIDELITY känns "rätt" men de bästa bilderna har nog image hifi och de bästa testerna vandrar ofta från tidning till tidning. Har også 8-9 års årganger liggende av HiFi News, men opplever de som mindre interessante etter at de byttet redaktör nylig. Stemmer godt det ang HiFi+, det er TAS som eier de nå, skal bli spennende å se fremover om de holder samme gode kvalitet som hittils, har alle nr utenom 1stk . Fidelity har fört arven godt videre etter tidligere Audio i Norge, håper de også klarer å holde det gode drivet de har for tiden... mvh Quote
Timbre™ Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Fidelity har fört arven godt videre etter tidligere Audio i Norge, håper de også klarer å holde det gode drivet de har for tiden... Audio hade ungefär samma layout som FIDELITY och jag var prenumerant i några år. Det fungerade ganska dåligt med tidningsleveranserna men när prenumerationen avslutats landade Audio punktligt i brevinkastet ända tills det rasslade in en ny tidning som hette eyeFi. Den höll väl inte riktigt samma klass. Quote
Guest om.s Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Audio hade ungefär samma layout som FIDELITY och jag var prenumerant i några år. Det fungerade ganska dåligt med tidningsleveranserna men när prenumerationen avslutats landade Audio punkligt i brevinkastet ända tills det rasslade in en ny tidning som hette eyeFi. Den höll väl inte riktigt samma klass. EyeFi er det mørke kapittelet i Norsk HiFi historie, eneste gangen jeg har sagt opp mitt Audio/Fidelity abonnement var når EyeFi landet i kassa, det var mange steg i feil retning.... mvh Quote
Kent_n Posted October 17, 2006 Author Posted October 17, 2006 Hur var/är EyeFi, vad gjorde att du sade upp prenumationen ? Om man jämför med andra tidningar, på vilket sätt var det sämre ? Aldrig hört talas om tidningen....? Quote
Engelholm Audio Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Hej, Jag håller Stereophile högt. Mest beroende på den nästan unika kombinationen av subjektiva intryck parat med vettiga mätningar med tillhörande beskrivningar/uttalanden. Dessutom är det behagligt separerat så att läsare helt kan välja att läsa ena, andra eller båda varianterna. Väldigt ofta stämmer mina tolkningar av mätningarna överens med de subjektiva intrycken. Kul hobby eller bara nördigt? Jag uppskattar också "ledarna", dom artiklarna som tycker till om nått, vad som helst eller ingenting. Fidelity är kul och har en trevlig layout och hela tidningen får mig produktsugen - även på små sketna rörhäckar! Roligt att läsa Norska; norska språket gör att jag inte kan (!) skummläsa utan läser mer koncentrerat än på svenska! Fidelity saknar helt mätningar vilket jag tycker känns tråkigt. Jag tror också att Fidelity bör tänka sig för med sin layout - den är supertrevlig men jag tror att jag på sikt kan tröttna på bildernas upplägg (rött och blått ljus). Svenska High Fidelity är OK men har en del punkter dom kan bli bättre på. När dom nu har mätningarna på plats bör dom skriva något mer om mätresultatet. Kommentarer kring mätresultatet tjänar som utbildningsmaterial för den intresserade - något jag tror är positivt. Layouten är något stel/tråkig och kan livas upp en aning - utan att det ser oseriöst ut. Dom jag har pratat med på HF (som fortfarande jobbar där) ger ett bra intryck. Kul är att mitt företag står nämnt i senaste numret! Quote
Timbre™ Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Hur var/är EyeFi, vad gjorde att du sade upp prenumationen ? Om man jämför med andra tidningar, på vilket sätt var det sämre ? Aldrig hört talas om tidningen....? Avslutade prenumerationen på Audio för att det var mer en ovanlighet än rutin att bladet rasslade in genom brevinkastet. Därefter dök tidningarna upp i nummerföljd och mot slutet kom ett par nummer av eyeFi som mer påminner om Lyd & Bilde med Hi-Fi, DVD och Hjemmekino som omslagsrubrik. Rotade i tidningshyllan och tyska Audiophile Das High-end-Magazin går inte av för hackor heller. Ein Sonderheft von Audio und Steroplay med mycket bra bilder och närgångna tester som jag gärna hade förstått... Den berömda Bestenliste kommer man inte undan men även testobjekten får en stapel och det kan ju underlätta en del. Första numret 2004 var det front mot front mellan Accuphase DP-77 och Krell SACD Standard. En viss skillnad i pris men även i poäng. Quote
Guest om.s Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Hur var/är EyeFi, vad gjorde att du sade upp prenumationen ? Om man jämför med andra tidningar, på vilket sätt var det sämre ? Aldrig hört talas om tidningen....? Litt usikker på hvor mange nummer som kom ut, vet faktisk ikke om de holdt knapt ett år, men det var en "Ljud&Bild" variant, hvilket for meg var helt feil, bladet eksisterer ikke idag. edit: Ser at Timbre har samme mening om det som undertegnede mvh Quote
plundin™ Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Är det nån som jämfört Danska och svenska utgåvan av High Fidelity? Jag brukar köpa den förstnämda när jag är i Danmark och den är ett par snäpp bättre, det verkar som om den svesnke redaktören (?) är inne och råddar lite för mycket i dom översatta texterna... Ofta så att den röda tråden försvinner (och vi skall inte tala om korrekturläsning... ) Annars läser jag helst HiFi+ och i viss mån Norska Fidelity.. Stereophile läser jag på biblioteket, jag kollar HM där också, men bara för anonserna och när ingen ser.. /ptr Quote
das Boot Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Mina tre favoriter 1. Bästa hifi-tidningen är helt klart amerikanska Sterophile. Bra uttömmande tester av både hifi och high end. Dessutom billig att prenumerera på! 2. HiFi+ är en väldigt trevlig tidning från england som känns lyxig i lay-outen och har bra skivrecensioner också. Testar över lag dyrare produkter än Stereophile. Kostar dessutom mer än sistnämnda. 3. The Absolute Sound är en amerikansk hifi/highend-tidning. Som ovanstående bra och uttömmande men lite väl dyr. Quote
Timbre™ Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Är det nån som jämfört Danska och svenska utgåvan av High Fidelity? Ja, jag fick några danska nummer i samband med Euphoniaannonser plus att jag alltid köper det senaste lösnumret om jag ändå är i Danmark. Det känns lite mer genuint att läsa den på danska... :cool: Quote
christopher Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Jag tycker Stereophile för sin vetenskapliga approach med blandning av lisningsintryck, sedan är jag lite svag för Image Hifi för deras bilder och La Revue deu Son för deras helhetssyn och deras tester. Quote
Kent_n Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 Asien är ett stort HiFi område där dyr HiFi verkar vera en statuspryl om man läser vilka anläggningar som säljs där, för att inte tala om Kina som är stor både som tillverkare och köpare... Vilka tidningar läser dom ? Borde väl finnas rätt tunga tidningar antar man, någon som vet ? Kanske även finns engelskspråkiga ? Quote
Timbre™ Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 En av de tyngsta utmärkelser som går att få i hifivärlden är väl StereoSounds Product Of The Year... Verkar vara en maffig tidskrift men utkommer nog bara på japanska. Quote
Guest om.s Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Ett ex på neste FIDELITY..dobbelklikk på forsiden og man kommer på innsiden... http://www.audiofidelity.no/ mvh Quote
Vogue Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Stereophile .... Om man er til Analog lyd, så skal man læse Fremers artikler och tests. Vogue Quote
Kent_n Posted November 7, 2006 Author Posted November 7, 2006 Den Norska FIDELITY verkar vara en seriöd HiFi tidning, ser snygg ut som attan. Är det någon som vet om det är svårt att läsa tester o.dyl. på Norska ? Är det svårt att förstå ? Quote
Guest asimov66 Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 inga bekymmer för mig att läsa det iaf. bara att tjyvläsa lite i kiosken och avgöra innan lädret skall upp. Quote
Hasse Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Trots att Stereophile inte är vad den varit så är det fortfarande en bra high-end tidning. Ett stort plus är att den är billig. Betalade nyligen 365 spänner för två år/24 nr!!! Quote
Timbre™ Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Den Norska FIDELITY verkar vara en seriöd HiFi tidning, ser snygg ut som attan. Är det någon som vet om det är svårt att läsa tester o.dyl. på Norska ? Är det svårt att förstå ? Absolut inte och speciellt när det gäller ett specialinriktat område som hifi är ju vokabuläret ganska så internationellt. Det går t.o.m. att lista ut enstaka delar av Haute Fidelite när det är något riktigt intressant... Quote
Timbre™ Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Trots att Stereophile inte är vad den varit så är det fortfarande en bra high-end tidning. Ett stort plus är att den är billig. Betalade nyligen 365 spänner för två år/24 nr!!! Senast jag köpte ett lösnummer på Interpress var den uppe i 119 kr. Vad kostar en Stereophile från tidningshyllan idag... Quote
Bebop Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 Jag prenumererar på Hifi+, HiFi News, Absolute Sound, Stereophile, HiFi Musik, Fidelity och High Fidelity och har så gjort i många år. Hifi+ och High Fidelity har jag komplett från start och eftersom jag har lite ekorre blod i mig, så kommer jag säkert att fortsätta med dessa 2. Jag kommer att avveckla några av dom framöver. HiFi-musik har jag köpt sedan 70-talet och det går av bara farten. Tycker trots allt att den är rätt så OK på den nisch den valt att lägga sig. Kan jämföras med en kvällstidning. Lite smånyheter om middle of the road och en bra musikdel. High Fidelity har lite mer tyngd och lite djupare tester. Helt OK Fidelity, just nu Nordens bästa magasin. Gillar Knut Vadsets analyser och "Second thought" Stereophile kanske åker ut. Har den mest av gammal vana och att den är så billig (prenumeration). Tycker dock att den har tappat stilen, eller rättare sagt, den har inte följt med verkligheten. Sam Tellig och Micke Fremer är för mig end behållningen idag. Absolut Sound blir bara bättre och bättre. Frågan är om man behöver både den och Hifi+ framöver eftersom dom fusionerat. Har redan sett dubblerade artiklar. Hifi+ är jag kluven till. Tycker dom började bra men tycker att dom har tråkig text. Tröttnar snabbt. Det är dock svårt att vara utan sortimentet som presenterar. Kanske bäst av alla. HiFi News kommer jag att slopa. Den nya versionen ser ut som en kopia av HiFi Choice, fast Choice är bättre på att göra sig själv. Nu har också Ken Kessler hoppat av. Han var trots allt tidningen färgklick nummer ett. Om vi går några år tillbaka höll jag HiFi News högst på min lista. En tidning som jag har prenummererat på tidigare är tyska Stereo (säljs inte i Sverige). Den är konkurrent till Audio och Stereoplay. Faktisk rätt så bra och blandar väl mellan olika signalkällor. Bästa tipset är dock att prenumerera oavsett vilket tidning Du köper. För ett par, tre lösnummer i Sverige får Du minst ett års prenumeration av en utländsk tidning. Quote
Timbre™ Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 Bästa tipset är dock att prenumerera oavsett vilket tidning Du köper. För ett par, tre lösnummer i Sverige får Du minst ett års prenumeration av en utländsk tidning. Det bästa råd man kan få. Har också samma erfarenheter av HiFi News och ett tag var det den hifitidskrift där jag mest såg fram emot nästa nummer... Quote
Guest asimov66 Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 fidelity sidan när man skall prenumrera, är det säkert? känns som man ger ut sina uppgifter på webben, vill betala med visa då faktura kostar extra när man betalar till utlandet har jag för mig? Känns osäkert då där inte är https:// eller hänglås nere Quote
Guest Peo Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 Känns osäkert då där inte är https:// eller hänglås nere Då rekommenderar jag verkligen inte att du ger ut dina kortuppgifter.. Ring dem eller maila och hör om ni kan ta det via telefon istället! Quote
Guest asimov66 Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 precis min tanke peo, skall göra det. eller så får jag ta det på faktura helt enkelt. Quote
Recommended Posts