Jörgen_G Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Jaha - så var det dags igen... Var på KONSERT i Berwaldhallen i eftermiddags :cool: . Radiosymfonikerna ledda av G. Noseda framförde Mussorgskijs Tavlor på en utställning :cool: Så nu är det dags att fråga Euphonias skribenter om tips på bra inspelningar av "tavlorna" på CD. Sedan tidigare äger jag Dg 447 426-2 med Karajan och Berlinerfilharmonikerna. I och för sig OK men efter att ha hört verket live vet jag att det finns litet mer i det än vad den inspelningen återger... Även pianoversionen är intressant. /Jörgen G Quote
Hans-Tommy Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Hej Jag måste rekommendera en billig på naxos, nr 8.555924, med ukrainska okestern, dirigent T Kuchar Hans-Tommy Quote
plundin™ Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Vilken orkestering spelade dom? -- Funtek, Stokowski, Ashkenazy eller den vanliga av Ravel? -- Det finns en uppsjö arrangemang, kika här : Tavlor på en Utsällning på Wikipedia -- inte alla finns inspelade, här några få förslag.. -- I orginalversionen för piano säger jag tveklösta att det är dött lopp mellan Mikhail Pletnev (Virgin Classics - 4820552) och Nikolai Demidenko (Hyperion - CDA67018) tillhör det bästa man kan hitta! -- Fast Sviatoslav Richter (Live i London 1968/BBC Legends BBCL41032) och Vladimir Horowitz (RCA 74321845942) finns i samma liga fast ljudmässigt i en c-grupp.. -- Tveklöst roligast är Geir Draugsvoll och James Crabb på Accordion (EMI 5697052), verkligen nått för dig Datar om du inte redan har den! -- Arrangerad för stor kyrkogel så vinner Jean Guillou (Dorian DOR-90117) för att det inte finns så mycket konkurens av andra inspelningar. -- En riktig klassiker man inte får missa är Emerson, Lake and Palmers inspelning från 1972 (Atlantic - finns i en mängd återutgivningar..) -- Eller Isao Tomitas mättade elektroniska klanger i utgåvan från 1975 (BMG, diverse utgåvor) -- Något av det mest motbjudande ( ) i genren, "gör din egen utsällning" är trashbandet Mekong Delta's inspelning från 1996 (Zardo) -- Med orkester... -- En annan kul version är Atlantic Brass Quintets inspelning (av Ravels orkestration i reduktion) för Brasskvintett (Summit). -- Leo Funteks orkesteration verkar bara finnas i en inspelning, (BIS CD 325) med Finska RSO och Leif Segerstam. -- Leo Stokowski's orkestration får sina bästa tolkningar med BBC Philharmonic och Matthias Bamert (Chandos CHAN 9445) och Cleveland Orchestra med Oliver Knussen (DG 4576462). -- Vladimir Ashkenazy's i sin tur finns inte komplett på sjkiva, utdrag hittar man på Decca (475 7717) -- Den oftast spelade/inspelade av Maurice Ravel då? Jag är ganska förtjust i den klassiska inspelningen med Georg Szell och Cleveland Orchestra (Sony/CBS LP/CD/SACD), välspelat, geomtänkt men kanske inte värsta sortens orklstyerfyrverkerier. Vill man ha häftigare HiFi-känsla så tycker jag att Velery Gergievs inspelning på Philips (CD/SACD) med Wiener Philharmoniker är smaskig! En annan klassiker man inte kan gå för bi är Rafael Kubelicks med Chicago SO på Mercury, men dessa (både Mono och Stereo) verkar bara finnas i boxversioner med andra Kubelickinspelningar.. /ptr Quote
Jörgen_G Posted October 7, 2006 Author Posted October 7, 2006 Tack för tipsen! Hyperion CDA67018 har utgått enligt Hyperions hemsida men verkar fortfarande gå att beställa från Naxos näthandel. Jag lyckades i alla fall få igenom en beställning - hoppas också att skivan kommer... Gergiev ligger redan i min varukorg på CDON, eftersom jag är lite svag för honom. Det var den "vanliga" orkestreringen av Ravel. "Den grymmaste konsert jag varit på" för att citera min fru. Och jag håller med. Jag hör fortfarande musiken i mina öron /Jörgen G edit: redigerad 8 oktober 15.20 Quote
Bebop Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Rekommenderar Refrence Recordings utgivning (RR-79). Jag kan inte referera till alla tolkningar som nämnts, men den är bra. Ljudet är dessutom fantastiskt. Om Du ändå beställer, så rekommenderar jag även Stravinsky The Firebird Suite/Nightingale/Rite of Spring på samma märke (RR-70). Jag har köpt mina via Amazon.com Se även Reference Recordings Quote
Orfeus Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Jag har för mig att Ashkenazy har gjort en egen orkestrering? Jag har en inspelning av pianoversionen med Mustonen. Rätt kul inspelning, även om han har sitt eget lilla sätt att spela. Ingen referensinspelning, men helt klart hörtvärd Quote
Jörgen_G Posted October 11, 2006 Author Posted October 11, 2006 Tackar för de nya tipsen! Nikolai Demidenkos (Hyperion - CDA67018) pianoinspelning damp ner i brevlådan idag! Den går alltså ännu att beställa här i Svedala, trots att den utgått ur Hyperions katalog. /Jörgen G Quote
plundin™ Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Nåååååååååååååååååååååååå... vad tycker du om Demidenko? Romeo & Julia arangemangen går inte av för hackor heller! (Prokofiev..) Orsaken till att Hyperion tagit skivan ur katalogen kan vara många, men vanligt är att dom har slut på den på sitt centrala lager i London och funderar på om dom skall trycka en ny serie av skivan eller om dom skall skicka ner den i sin billighetsserie... (det brukar tyvärr, för oss som har den redan, vara det sistnämnda...) /ptr Quote
Jörgen_G Posted October 12, 2006 Author Posted October 12, 2006 Nåååååååååååååååååååååååå... vad tycker du om Demidenko? /.../ Nu ska jag vara fullständigt ärlig - jag har inte lyssnat på Demidenko ännu Jag har en en jättebra förklaring också - tror jag... Jag har så dålig CD-återgivningsutrustning för närvarande (se sidfoten), att jag inte vill förstöra lördagens konsertupplevelse genom att spela en bra skiva med det erbarmliga ljud jag för närvarande har tillgång till. Men den förklaringen kanske bara är bra dålig... Lovar återkomma. /Jörgen G Edit: Efter att ha skrivit ovanstående försökte jag lyssna genom Demidenko - men frugan förbjöd mig att fortsätta eftersom det lät så erbarmligt. Så'n fru har jag Quote
Björn-Ola Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 Eftersom Funteks version var den första jag hörde så har den styrt min smak när det gäller hur det ska låta. Ravels version är inte tillräckligt rysk, tycker jag. Testa Stokowskis version. Han har strukit några partier, men den är förpackad med hans orkestersvit med musik ur operan Boris Godunov, som är musik i samma stil. Lite tam på några ställen om man har hört Mussorgskys pampiga opera, men annars ett måste. Quote
Jörgen_G Posted October 15, 2006 Author Posted October 15, 2006 Tack Björn-Ola. plundin: 1) För att ta bort alla missförstånd som mitt förra inlägg må ha orsakat - om att Demidenko lät erbarmligt. Det var altså inte själva musiken, utan det sätt som vår DVD i stan avkodar CD-skivor på, som var erbarmligt och som fick min fru att förbjuda vidare spisning. 2) Tog med Demidenko till landet i helgen för att lyssan igenom inspelningen där. För närvarande låter det i vissa avseenden bättre där än hemma just nu... Jag har nu lyssnat igenom skivan en gång. Det första som slog mig var hur tydligt karaktären hos de olika tavlorna framstod ur detta enda instrument. För det andra tyckte jag mig uppfatta att Demidenko är väldigt känslig med pianot så att karatktären på de olika avsnitten förstärks. Fär det tredje verkar Demidenko vara väldigt flyhänt över tangenterna i största allämnhet bildar en myket hörvärd enhet tillsammans med sitt instrument Bör kanske lyssna på fler inspelningar med honom? Med hopp om att jag inte orsakat allt frö stor sinnesrörelse med mit förra inlägg i tråden /Jörgen G Quote
plundin™ Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 ...Sinnesrörelse... #1 - Jag förstog nog att det var avspelningsförhålladena som avsågs! (Annars hade vi fått ta ett snack med din öronläkare !!) #2 - I min förteckning över ytterst hörbara nu levande pianister så finns han bland top fem... Vem som ligger på vilken placering, växlar med dag och humör! #3 - Du hittar info om alla Demidenkos viktigaste inspelningar på hans skivbolag Hyperion #4 - Här burkar hans egen sjat ligga : http://www.demidenko.net/ - Men det vär under renovering för tillfället så... #5 - De övriga fyra levande pianisterna jag håller högst är : Mikhail Pletnev / Pierre-Laurent Aimard / Murray Perahia / Marc-André Hamelin.. sen ligger det en hel drös pianister/ssor och knackar på och vill in på topplistan, men de är ju en helt annan historia... #6 - Jag håller i stort sätt med om din beskrivning av hans Tavlor... Eftersom Funteks version var den första jag hörde så har den styrt min smak när det gäller hur det ska låta. Tänk att det finns fler som gillar Leo Funteks orkestration än jag! Heders Björn-Ola!! /ptr Quote
Jörgen_G Posted October 15, 2006 Author Posted October 15, 2006 /.../ Ravels version är inte tillräckligt rysk, tycker jag./.../ Hmmm... Kan inte ryskkänslan bero på hur Ravels orkestrering framförs? När jag lyssnade i Berwaldhallen förra veckan och nu åter hörde samma konsert på radio, tyckte i alla fall jag att det lät rätt ryskt. Tyckte mig höra både Stravinskij och Tjajkovskij i Tavlorna. Men det är väldigt olikt - och i mitt tycke bättre - än den inspelning av Karajan som jag hört allra mest genom åren. Karajan låter slankt, strömlinjeformat och litet petigt. Det jag nu hört har både finliret där det ska finnas och musten där svängarna kan tas ut ordentligt. Kan det vara så att Ravels orkestrering framförts enligt en orysk; västeuropeisk praxis de senaste decennierna, där t ex Karajan varit en av de ledande tolkarna? Nu när Ryssland fått sin egen fixstjärna på dirigenthimlen, Gergiev alltså, tillåts Ravel orkestrering framföras mer ryskt. Italienaren Noseda, som dirigerade konserten i Berwaldhallen, har ju haft Gergiev som lärare och kan därför förmodas tillhöra den skolan. För övrigt håller jag med dig Björn-Ola i att rysk musik ska framföras ryskt - då kommer de stämningar och klanger fram som jag inbillar mig hör hemma i den ryska musiken. Det gäller inte minst Tavlor på en utställning. /Jörgen G Quote
AKSA Posted October 29, 2006 Posted October 29, 2006 Der er jo også Cleveland Orchestra udgaven med Oliver Knussen som dirigent. Personligt synes jeg, at det er en af de bedste fortolkninger, jeg har hørt. Det skal bemærkes, at der her er tale om Stokowskis orkestrering. Den findes på DG 457 646-2. Quote
Dual1019 Posted October 29, 2006 Posted October 29, 2006 En annan klassiker man inte kan gå för bi är Rafael Kubelicks med Chicago SO på Mercury, men dessa (både Mono och Stereo) verkar bara finnas i boxversioner med andra Kubelickinspelningar.. /ptr Jag har Rafael Kubelicks Pictures at an exhibition på mp3 om det kan vara något. Inte precis hi-fi-fi, men det är en tjusig inspelning, den från 1950 (eller om det nu var 51). Jag hittade nämligen en engelskpressad variant av Mercurys living precence-lp, denna är dock på 10" vilket är lite märkligt. Jag antar att man gjorde nya matriser utifrån de amerikanska masterbanden. /Gustav Quote
Recommended Posts