Jump to content

Hemma hos Bebop


Bebop

Recommended Posts

Mycket trevligt det set ser ut. Bow prylarna har jag alltid tyckt om, mycket sälsynta på begagnad marknaden...måste tyda på att man inte bytter när man har dom

Det är nog snarare så att det inte finns så många i Norden. Bow's huvudmarknad, såvitt jag förstått, är Asien. Jag vet också att det varit en del turer kring ägandet (är nu tillbaka hos Bo Christensen). Det har varit så pass tyst kring Bow på senare år att jag frågade honom om företaget fortfarande finns, vilket han försäkrar. Han har flera idéer och skisser framtagna men därifrån till produktion är en annan sak. Inbillar mig att det är inte alldeles enkelt att finansiera detta idag på en marknad som är mer inriktad på snabb och enkel access än att premiera väljud. Den s k HighEnd världen är trots allt försvinnande liten.

Om jag står inför valet mellan t ex en segelbåt, sportbil, golf eller att spendera samma pengar på hifi, så är det ingen tvekan för mig. Jag tror inte det är den allmänna prioriteringen bland folk, som t o m tycker TV är viktigare än HiFi. Det är OK, men jag är inte en av dom.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Skivsamling var det.... :o:mm: :mm:

Samlar du på förstapressar o så också?

Nej, det är ointressant för mig. Musiken är det viktiga för mig, men jag kan välja mellan olika utgivningar p g a ljudet. Men eftersom jag ofta är tidigt ute, så har jag förmodligen en hel del förstapressar också, men jag har ingen koll på det.

bebop

Link to comment
Share on other sites

Dynaudiohögtalarna är också vackra. Hur tycker du att de är klangmässigt? Hur är basdjupet och responsen tycker du?

C4 i den miljö jag har dom, har en neutral klang med rejäl dynamik. Mellanregister och diskant är deras adelsmärke och tillhör de bästa på marknaden oavsett prisklass, tycker jag. Jag har haft hemma Dynaudios Temptation, som jag inte tycker tillför något här, däremot presterar dom ännu bättre bas. Tänker inte i termer av djup eftersom C4:orna går ner till ca 28 Hz, Temptation tillför en dimension till som jag har svårt att sätta fingert på.

Både C4 och C2 har inte så uttalad puckel i övre basregistret, vilket innebär att en del uppfattar dessa högtalare som relativt bassvaga. Det är snarare så att många är vana vid att lyssna på högtalare med puckelbas. På bra inspelningar/mixningar så ger dom ifrån sig mycket bra bas med både ljup och upplösning.

Jag hade dom uppställda 1 meter från bakvägg till en början. Nu har jag flyttat in dom 35 cm vilket har förbättrat balansen mellan dom olika registren.

En av dom största styrkorna med Confidence versus Contour serien, är ljudbilden. Confidence presenterar ett makalöst panorama. Av det jag lyssnat på är det bara Avalon Opus och Eidolon som gör det ännu bättre, men jag tycker bättre om Dynaudios mellanregister och diskant. Tycker bra om Avalon men tycker inte att dom är prisvärda.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Kul att se en så stor skivsamling :mm:

Jag tycker att designen på Bow Technologies är mycket lyckad och mycket mer i min smak än den futuristiska Primare elektroniken han var ansvarig för innan han sålde företaget ;)

Grattis Eliot. Jag är ständigt på jakt efter en L-02T. Kan även tänka mig en KT-917. Fantastiska tuners. Jag har haft en L-07T. Den föll dock för ålderstrecket och brist på service. Den har dock fått ett nytt hem, och enligt uppgift har nuvarande ägaren fått liv i den igen.

Att gå från en "vanlig" tuner till någon av dess (dit räknar jag KT-1100) är som att går från en stereostapel till en highend anläggning. Det är makalösa skillnader. Jag lovar. Antar att Du håller med Elliot.

Bebop

L-02T lär vara bättre än L-01T men i gengäld är L-01T mycket snyggare :cool:

Fronten består av rökglas och när man inte rattar in stationer så ser man bara visaren och skalan precis runt visaren. Det behövs emellertid bara att man nuddar den stora ratten för att hela skalan och de analoga signalstyrkeinstrumenten skall lysa upp. Den har två stora inkapslade transformatorer: en för mottagardelen och en för förstärkarsteget. Lådan, dvs. underredet och locket, är av trä medan kretskort är fäst på ett innanrede av koppar. Som man kan läsa på Tuner Information Center

The inside of the L-01T is amazing...
Jag har gjort enkla modifieringar på min som att byta ut elektrolyterna mot nyare som har mer kapacitans för samma storlek. Jag har också ersatt OP-amparna mot bättre. Den låter fantastiskt :app:

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

C4 i den miljö jag har dom, har en neutral klang med rejäl dynamik. Mellanregister och diskant är deras adelsmärke och tillhör de bästa på marknaden oavsett prisklass, tycker jag. Jag har haft hemma Dynaudios Temptation, som jag inte tycker tillför något här, däremot presterar dom ännu bättre bas. Tänker inte i termer av djup eftersom C4:orna går ner till ca 28 Hz, Temptation tillför en dimension till som jag har svårt att sätta fingert på.

Bebop

Kan inte annat än hålla med att denna typ av prioritering är att föredra men vad jag avsåg var mest att många lite dyrare högtalare brukar ha en betydligt större bestyckning i basområdet. Men en rak "ickeromantisk" basgång är alltid att föredra i mina öron. Man kan ibland bli förvånad hur t.o.m mycket exklusiva högtalare just i basen kan vara onyanserade till skilllnad från andra register där de kan spela synnerligen detaljerat. Tror du har gjort ett gott val.

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Eftersom jag själv är lycklig ägare till bebops högtalares lillebror närmare bestämmnt Dynaudio C2, jag har haft dom nu i ett 3-4 månader och skrev så här i samband med att jag fått dom.

"Lyssnade på "More best of Leonard Cohen" och låt nr 11 halleluja har en kraftig basgång och bastrumma samt ett längre gitarrsolo, för första gången kände jag bastrumman fysikt i bröstet, inte speciellt hög volym (grannar), precis som det kan kännas på en konsert, och det visade sig att den var inspelad live. Med gamla högtalarna var det ochså en fin bas men känslan har jag inte upplevt tidigare vad jag kan minnas..Senare kommer gitarsolot in, blundade man är det omöjligt att inte tro att man var där... Skillnaden var så stor att det känndes som en helt ny låt...Öppenheten i musiken, jämförde med mina gamla Dynaudio Contour 3,4 och jämför man högtalarna lät 3,4 instängda ungefär som dom satt i en kaffeburk..och 3,4 anses inte direkt dåliga....så skall man med en första jämförelse försöka förklara ljudet så går basen lägre än min subwooferl till tv Audio Proo B2,27, högtalarna går lägre med mycket torrare finare klarare bas, aldrig hitils hört dess like, diskanten har en öppenhet som vida överglänser 3,4, inte lika vass, mer naturtroget mkt öppnare, hela mellanregistret bara finns med där, låter inte pressat utan öppet...Svårt att förklara ljudbilden som högtalaren ger..men skillnaden är något enormt bättre på alla sätt. "

Mellanregister o diskant världsklass, lyssnat på högtalare som kostat dubbel så mkt pengar och dom låter kanonbra..men dock inte bättre på mellanregister o diskant, man blir lurad på basen, man tycker inte att den går djupt i början..men den spelar basen så pass rent o torrt i mina öron så det tog en stund att smälta in den, men herrejösses..den finns där, när man vant sig...då blir det hallelulja moment som dom säger på TV

Så nog är dom otroligt prisvära alltid..

Link to comment
Share on other sites

Avalon högtalarna går numera att köpa i Sthlm, Audio Consept säljer dom.

Bebop kan du jämföra priserna i Canada o Sthlm, skulle vara kul att se eventuella prisskillnader.

MVH Kent_n

I Canada kostar dom enligt nedan (CAD=Canadian Dollars):

Eidolon Diamond 40.000 CAD + 13,5 % moms => SEK 295 100

Eidolon 30.000 CAD + 13,5 % moms => SEK 221 000

Opus Cheramic 19.000 CAD + 13,5 % moms => SEK 136 000

I USA, är dom förmodligen något billigare, inte minst pga lägre moms.

Även om dom är lägre prissatta här, så tycker jag fortfarande inte att dom är prisvärda. Inte om Du jämför med t ex B&W, Dynaudio, Quad, Focal och många andra. Dom är dock förbannat bra, framför allt i att presentera bredd och djup - hela rummet blir en sweet spot.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

C4 i den miljö jag har dom, har en neutral klang med rejäl dynamik. Mellanregister och diskant är deras adelsmärke och tillhör de bästa på marknaden oavsett prisklass, tycker jag. Jag har haft hemma Dynaudios Temptation, som jag inte tycker tillför något här, däremot presterar dom ännu bättre bas. Tänker inte i termer av djup eftersom C4:orna går ner till ca 28 Hz, Temptation tillför en dimension till som jag har svårt att sätta fingert på.

Både C4 och C2 har inte så uttalad puckel i övre basregistret, vilket innebär att en del uppfattar dessa högtalare som relativt bassvaga. Det är snarare så att många är vana vid att lyssna på högtalare med puckelbas. På bra inspelningar/mixningar så ger dom ifrån sig mycket bra bas med både ljup och upplösning.

Jag hade dom uppställda 1 meter från bakvägg till en början. Nu har jag flyttat in dom 35 cm vilket har förbättrat balansen mellan dom olika registren.

En av dom största styrkorna med Confidence versus Contour serien, är ljudbilden. Confidence presenterar ett makalöst panorama. Av det jag lyssnat på är det bara Avalon Opus och Eidolon som gör det ännu bättre, men jag tycker bättre om Dynaudios mellanregister och diskant. Tycker bra om Avalon men tycker inte att dom är prisvärda.

Bebop

Kan bara hålla med. Har oxå ett par C4, och är oerhört nöjd med dem. Precis som du säger är det diskanten och mellanregistret som sticker ut, den är i världsklass, men basen finns där när den skall finnas där så för min del har jag aldrig upplevt dem som bassvaga?? Men, huvudsaken är väl att vi som har ett par är nöjda. Jag kommer nog aldrig att byta högtalare, möjligen till ett par Maxx2 men då måste jag vinna på Lotto först :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade fullkomligt missat skivsamlingen....Otroligt läckert, hur håller du ordning på artisterna ? För jag antar att du har något system för att hitta rätt skiva eller cd...

Hej Kent_n,

Dom står helt enkelt i bokstavsordning per artist. Dessutom har jag hästminne, så jag brukar inte ha några problem att hitta det jag söker. Med tilltagande ålder sviker dock närminnet ibland, vilket kan försvåra att komma ihåg nya namn. Då går jag upp till min PC ...

Jag har samtliga skivor i en databas som jag byggt i Access. Om jag inte kommer ihåg en artist, kan jag alltid gå in och söka på var jag köpt dom, när, var etc.

Det största problemet är när jag måste köpa fler hyllor. Då är det stor omflyttning på gång. Varenda skiva måste flyttas.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Idag, äntligen, så fick jag tummarna ur ändalykten och gav mig ut på en lång, farofylld och äventyrlig resa tvärs över det vilda Listerlandet, förbi minkgårdar och aulawabel, till ett ensligt beläget fiskeläge nedanför en ås.

 

Syftet med denna långa resa, 11km, i regn och rusk, var att svara på en inbjudan från en inbiten HiFi-entusiast med en fantastisk anläggning att avnjuta i vederbörandes hem.

Således så anlände jag på eftermiddagen, efter en ansträngande resa beskrivet ovan, till denna avkrok och letade mig fram till ett lyxigt och smakfullt hem beläget ett stenkast från fiskehamnen, med en hänförande utsikt över det stormiga och vilda havet benämnt Hanöbukten.

Det var herr och fru Bebop som tog emot och bjöd på, förutom musik, välsmakande kaffe och speciellt utvalda croissanter med hallonsylt som fyllning om man så önskade.

 

Ok, till anläggningen!

Denna är placerad i ett smakfullt akustikbehandlat lyssningsrum, fullt av vinyl och CD-plattor! Även en hel del band till den så vackra Studer bandspelaren kunde anas. Det märks att det är en riktig musikentusiast som härbärgerar i detta hem!

Idel ädel adel! Resliga DynAudio Evidence Master Reference, kompletterade med ett par DynAudio subbar, drivna av VTL, VTL och mer VTL! Rörbestyckade givetvis! Försteg TL6.5, slutsteg MB-450 med över 400W uteffekt. Röreffekt! Bebop, hjälp mig med CD, DAC och mediaströmmare, please! Det blev lite mycket för en stackars Amatören att ta in på ett besök…

 

Om jag vågar mig på en liten recension om ljudet så blir det:

Fullvuxet, dynamiskt, detaljerat, oansträngt, luftigt...ja, här är alla HighEnd-parametrar på plats! Alla olika musikgenrer återgavs med samma pondus och självklarhet.

 

Tänk om jag kunde driva mina Fjorgyn med VTL...suck!

 

Ett stort tack till herr och fru Bebop för gästfrihet, kunnande och trevligt bemötande.

Ett tack även till Nisse som också besökte Bebop och kontrade med en inbjudan att avnjuta även hans anläggning vid tillfälle.

 

Jag smutsar inte ner denna tråd med mina Amatören-mässiga foton då Bebop är en mycket duktigare fotograf med riktiga doningar.

 

Edited by Bebop
Censurerat hemort
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Amatören said:

hjälp mig med CD, DAC och mediaströmmare, please!

CD/DAC: Aesthetix Romulus Signature

Streamer: Lumin U1 Mini

 

Jag hoppas du övervann ljudtryckschocken. Vi drog på rejält med bl a följande album:

 

4035719001679-Frontcover-Physical-and-Digital-1-400x400 (1).jpg

 

RR-96_Cover-1024x1024.jpg

 

p7352-35181.jpg

 

51Yh2AGKQ9L.jpg

 

Sedan lugnade jag ner mig med lite musik i mer normala nivåer. Samtliga album rekommenderas för övrigt.

blues_singer-hqgatefold-_import-40612241-frntl.jpg

 

81csTf8ohSL._SL1500_.jpg

 

R-4586024-1523200440-3194.jpeg.jpg

 

R-12080030-1527883755-6818.jpeg.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Amatören said:

Censurerat hemort

Fasen också, nu förstörde du min fyndiga ordvits, men ok, jag fattar! :thumbsup::cool:

 

3 hours ago, Bebop said:

Jag hoppas du övervann ljudtryckschocken.

Hehe, jag brukar spela på hög volym men du drog på lite mer än vad jag var beredd på!

Denna höga volym visade vilken dynamik denna anläggning är kapabel att prestera, framför allt med konsert och opera! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...