Jump to content

Dags för nästa inköp... förstärkare.

PLandgren

Recommended Posts

Min anläggning har under de sista 1½ åren genomgått en större uppgradering och turen har nu kommit till att köpa en förstärkare som passar till resten.

De två delar som redan är på plats är alltså högtalare och CD. (Thiel CS2.4 och Accuphase DP-65v)

Budget för ett sånt här inköp är supersvårt. Man kan inte lägga sig helt fast på något, det beror mycket på vad man hittar. Jag tänker mig nog att det hamnar mellan 20-50 kkr. Stort spann, men det kan ju lämna utrymme för många möjligheter också...

Jag har inga egentliga preferenser mer än att jag gärna ser att det finns en "Hemmabio-ingång". Alltså en ingång med fast volym.

I övrigt är jag öppen för förslag. Man kunde tänka sig att skaffa ett slutsteg och koppla direkt till CDn, för att eventuellt senare köpa till ett försteg eller att uppgradera CDn till någon med inbyggt försteg.

Begagnat är också helt ok. Jag inbillar mig att man kan fynda om man köper något som har några år på nacken.

Jag tror inte jag ska skriva mer nu... jag börjar med att invänta lite tips.

Hjälp!

Högtalare i allmänhet och kanske Thiel i synnerhet mår ju bra av starka förstärkare! I din situation skulle jag helt självklart leta efter något effektstarkt välljudande slutsteg eller en integrerad. Inom din budget finns massor med kompetenta märken och modeller. För 50kkr bör du ju kunna få en Accuphase förstärkare vilket ju estetisk och funktionellt lär matcha bra. Andra på detta forat kan bättre än mig vilka Accuphase som kan skicka på rejält med effekt... :blush

Sen så beror det lite på om du vill fortsätta uppgradera eller om du har tänkt sitta nöjd ett tag. Integrerad är ett mycket billigare och enklare sätt att få bra ljud medans separat för/slutsteg kräver mer pengar men det är å andra sidan mer flexibelt om du ska uppgradera.

Det finns en hel del integrerade kraftpaket att välja på och försteget kommer ju med i leveransen... :) Krell, Gryphon och ASR har några riktiga bjässar men de kanske är svåra att finna på begagnatmarknaden... :?:

Nu har jag aldrig hört Accuphase/Thiel ihop men där finns ju en del nittiotalsmodeller som bör gå att komma över till hyfsade priser som t.ex. E-406, E-406V och E-407.

Vad har du för preferenser ljudmässigt?

Thiel och Accuphase ligger ju rätt långt ifrån varandra klangmässigt.

Bra fråga, men jag vet inte om jag har så bra svar. Jag har nog svårt att beskriva precis vad jag letar efter, men jag ska försöka.

Det är inte alltid jag kan förklara varför jag gillar ett visst ljud. För mig har det hittills handlat mycket om ifall nackhåren reser sig eller inte, typ. Den känslan har jag fått med elektrostater, men fastnade inte riktigt för hur ML spelar bas. Sen har jag upplevt det med mina Thiel och det är väl framförallt renhet och transparens som gör det tror jag. Jag lyssnar mycket på röster, både kvinnliga och manliga. Helst ska man komma riktigt riktigt nära.

Jag är inte religiös med min Accuphase. Det kan tänka att den skulle bytas in till förmån för något annat.

Att min CD inte skulle framkalla några glädjerop som försteg, det misstänkte jag nog...

Så har vi några förslag:

Accuphase 406 osv.

Krell xi400?

Gryphon Callisto?

ASR (för dyra?)

Vad tror ni om B.A.T. VK300X SE eller Audia Flight One?

Vad har du för preferenser ljudmässigt?

Thiel och Accuphase ligger ju rätt långt ifrån varandra klangmässigt.

Kanske just det som är poängen.

Integrerade Accuphase från nittio typ dom som Timbre skrev är nått jag inte hade rekomenderat.

Dom är nog för klena då dina högtalare ligger under 4 ohm från 100 Hz och uppåt.

E-407 som togs ur produktion för ett par år sedan lämnar 180 W i 8 ohm o "bara" 260 W i 4 ohm.

E-406 lämnar 170W/220W i respektive laster. I mina öron är det på tok förlite o lämnar inte mycket utrymme för dynamik bla

Tar vi tex P-370 , togs ur produktion för nått år sedan så lämnar den 75 W i 8 ohm o den dubblar ner till 2 ohm. Jag har själv ägt en sådan o den drev ett par talare som ligger under 4 ohm i hela registret helt utan problem. (Canton digital 1.1) Du har en sådan tillsalu här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...Terms=accuphase

för 24 000 :- o det är ett RIKTIGT klipp. Pris i Svedala var runt 68 000 om jag minns rätt.

Ska du satsa på nån av dom nyare integrerade så är jag tveksam för dom är specade ganska x-akt som dom äldre. Nu är mätningar bara halva sanningen men med ett sånt lågt motstånd som 3-4 ohm i så stort register , det kräver sin stärkare.

Lycka till :)

*edit*

Stavfel

Vad tror ni om ett alternativ som Copland?

Man ser det inte mycket, och när man gör det så är det mest deras CD eller deras integrerade rörförstärkare.

Det jag mest tänkte på är deras försteg med rör i kombination med deras transistor-slutsteg på 2x125W. Finessen är att man kan köra dem bryggat eller balanserat och få ut 1x250W, vilken jag tror mina högtalare skulle tycka var mumma.

Jag tycker mig också ha läst att de försökt få några av fördelarna med rör i sina slutsteg, lite väl precis som Lavardin? Lavardin är för övrigt en liten favorit i prisklassen, men problemet är ju att den har lite för lite effekt (och ingen fjärr).

Det jag mest tänkte på är deras försteg med rör i kombination med deras transistor-slutsteg på 2x125W. Finessen är att man kan köra dem bryggat eller balanserat och få ut 1x250W, vilken jag tror mina högtalare skulle tycka var mumma.

Har ingen förklaring till varför men de gånger jag har kombinerat rörförsteg/transistorslutsteg eller tvärtom har det alltid känts väldigt rätt.

• 2 months later...

Nu tycker jag det är dags för en liten uppdatering....

Efter att ha gått länge och väl och funderat på vad jag egentligen skulle köpa så har jag nu något som står och spelar här hemma.

Först var jag inne på en större integrerad typ Gryphon Callisto, men fick sen kalla fötter och kände att jag inte riktigt hade någon referens att jämföra med om jag nu skulle prova en dyrare förstärkare hemma. Det jag hade var så mycket sämre att allt i den prisklassen skulle vara mycket bättre.

När jag sen inte riktigt kom fram till något så blev det bara tråkigare och tråkigare att lyssna på musik hemma.

Veckan före jul så kändes det helt plötsligt som om jag såg klart! Planen var att skaffa något begagnat och relativt billigt, men som ändå skulle vara ganska bra. I samband med detta så dök jag på ett par NuForce Ref 8 (tydligen uppgraderade till moderkort från Ref 9, men med mindre nätdel) som jag slog till på. Priset kändes rätt och jag kan ju alltid använda dem till surround eller sälja dem senare.

I mellandagarna gick så jakten vidare på försteg... det finns ju en hel del att välja på. Jag var på Hifistället och klämde på ett McIntosh C-45, men även om priset var nedsatt på ett demoex, så kändes det som en stor investering. Till min räddning kom så en gammal vän från studietiden och sa att han hade ett Classé CP-35 till övers. Jag lånar nu detta försteg och har det hemma för test. Vi har också "förhandlat" ett pris som känns helt överkomligt.

Jag har nu lite olika funderingar som jag hoppas få era kommentarer till.

#1: Ska jag köpa Classé-försteget och sedan skaffa mig bättre signalkablar, nätkablar och nätfilter?

#2: Ska jag söka efter ett dyrare försteg som jag sen kan bygga vidare på med matchande slutsteg före jag investerar i kablage?

#3: Ska jag börja om helt med slutsteg också för att de där NuForce och Class D inte är något vidare?

Tanken är väl att OM jag väljer alternativ #1 så kan jag mer i lugn och ro leta vidare och låna hem olika produkter för provlyssning. Frågan är väl mest hur bra det kan bli med den kombinationen?

Till saken hör att jag förutom till försteget och högtalarna har eländiga kablar. Jag har valt att vänta med den delen tills de stora sakerna kommit på plats...

Ni får lova att inte säga det till någon, men detta är i alla fall mina kablar:

CD-->Försteg: Van den hul (beteckning okänd, men kanske den vänliga utlånaren kan ge mig ett tips?)

Försteg-->Slutsteg: Billlig kabel köpt för 200 kr på Arken. (Den ser "fin" ut :-), men inte precis någon high-end-kabel)

Slutsteg-->Högtalare: Transparent The Wave (inte heller den så förfärligt dyr...)

Nätkabel Försteg: JPC (Jorma)

Nätkablar slutsteg och CD: standard!

Grendosa: 20 kr på IKEA!

Ehh, ja det finns lite att jobba med. Frågan är bara om det är dags att hugga tag i "smågrejorna", eller om förstärkarjakten ska pågå lite till...

Vad tycker ni?

Avslutningsvis så måste jag säga att jag tycker att det låter väldigt trevligt här hemma nu redan! Visst har jag hört bättre anläggningar, men nu är det i alla fall kul att lyssna!

Vad tycker ni?

Avslutningsvis så måste jag säga att jag tycker att det låter väldigt trevligt här hemma nu redan! Visst har jag hört bättre anläggningar, men nu är det i alla fall kul att lyssna!

Det är väl lyssningsglädjen som räknas... :?: Har provat Classéförsteg med slutsteg från andra tillverkare och det har hittills fungerat bra. Går det att invertera fasen på CP-35:an... :?:

Hej Peter,

Du har nog svaret själv.

Du skriver att det låter trevligt och att det är roligt att lyssna på musik. Du får helt enkelt relatera till det ursprungliga ljudet, bedömma förbättringen och extrapolera var du vill hamna och om det isåfall förväntas kräva en kostsam investering och till sist om det är värt detta. För att vara helt säker bör du omsätta denna tankeexcersis i praktiken.

Signalen mellan för och slutsteg är oftast lägre än mellan cd och försteg, då förstegets volymkontroll dämpar signalen förutom när man drar på. Därför kan det vara vettigt att ha en riktigt bra kabel mellan dessa apparater. VanDen hul kablen är "tillräckligt" bra för att du skall kunna fortsätta att laborera med andra delar.

Signalkalbar är de kablar som i min erfarenhet ger störst skillnad på ljudet. Som av en händelse :cool: har jag testat en del laborering med nätkablar på just ett sådant försteg du testar just nu och JPC kablen duger gott och väl. Det verkar inte extremt känsligt. Däremot skulle jag fläskat på med en så bra nätkabel som möjligt på digitalkompenten. Har ingen erfarenhet av Accuphase och det är säkert rimligt att anta att de har minst lika bra nätdel och inbyggd filtrering som någon annan apparat, kanske bättre, men som sagt alla mina andra erfarenheter tyder på att det är gynnsamt med en rejäl, skärmad och gärna lätt "renande" nätkabel till CDspelaren. Testa med JPCn. Den har järn i skärmen vilket båda tvagar och skyddar. Skyddet i det fär fallet gäller både externt högfrekvent skräp som finns i luften som kan störe den känsliga digitalelektroniken, men även skräpet som CDspelaren strålar till de andra delarna av hifin.

Det är väl lyssningsglädjen som räknas... :?: Har provat Classéförsteg med slutsteg från andra tillverkare och det har hittills fungerat bra. Går det att invertera fasen på CP-35:an... :?:

Jag är inte förvånad att det blev synergi mellan Classén och classD. CP-35 upplever jag ha en luftig och klangrik presentation. Det är säkert lyckat tillsammans med Class D förstärkare som om man skall lyssna på fördommar skall ha en stram och torr återgivning.

Det går inte att invertera fas på CP-35 vad jag vet. En intressant fråga med tanke på att Accuphase är inblandad i leken.

Hej,

Är NuForce dåliga lr vill du veta vad vi tycker ?

/Micke

Om du tänker på det jag skrev i mitt alt #3, så var det kanske en dum formulering. Jag hoppades på input och den som eventuellt tycker att NuForce är dåliga kan då alltså välja att föreslå det alternativet. Inte så att jag tycker att de är dåliga.

Mitt största problem är väl egentligen att jag har begränsad erfaranhet av att lyssna på bra anläggningar och att jag därför kan ha svårt att säga vad det är som är bra/dåligt. Ännu mindre kan jag säga vilken komponent som står för det bra/dåliga.

Jag tror nog det förnuftiga svaret är att välja att gå vidare med försteget från Classé och i stället bygga vidare med lite förnuftiga kablar osv. I den processen kan jag säkert också lära mig mer om hur olika delar i anläggningen påverkar ljudet. Sen på lite längre sikt så kan ju allt hända. Det finns ju som sagt alla möjligheter att uppgradera längre fram.

Nu är ju då den stora frågan: vilket kablage ska jag börja med att byta ut? (och till vad?)

Sanningen är den att både Jorma JPC 2.5 och den balancerade kabeln från Van den hul inte är mina, även om de så att säga är till salu.

Hur långt kommer man egentligen med en enklare förgreningsdosa från Supra (med filter) och deras nätkablar? Jag vill ju helst inte köpa det i panik för att snart byta ut dem igen.

Och ja, jag kan se att signalkablarna mellan försteg och slutsteg ska bytas! Jag tar tacksamt emot tips på passande RCA-kabel.

Som vissa kanske vet var jag med om ett större nätfitlertest förra året och min kompis PLINIUS som också var med slog till och investerade i ett av de testade filtren. Hans Supra list bliev då över och jag har lånat den tills min plånbok kommer ifatt min önskelista. Jag upplevde att det faktiskt gjorde mer nytta än förväntat. Det kostar runt tusenlappen och ger dig en försmak av vad ett nätfilter kan göra fast till ett mycket lägre pris, men också blygsammare förbättring såklart.

Nätfilterhistorier tycker jag du skall testa innan köp, då förbättringen beror mycket på vilka nätförutsättningar som finns i din hemmiljö.

Supra Lorad är mycket bra för sitt pris och måste väl ses som ett obligatoriskt minimum att koppla sina prylar med. I min erfarenhet är dock JPC 2.5 minst lika mycket bättre som den är dyrare och då är den fortfarande billig. Jag rekommenderar dig att börja med signalkabel iallafall. Byt ut slutstegskablen mot vad som helst och jag menar verkligen vad som helst. Då du inte har någon aning om hur kablen du köpte på mässan står sig mot andra så är vilken jämförelse som helst intressant. Bara för att den var billig behöver den inte prestera dåligt.

Helst skulle du låna hem en kabel som är så bra så att den kan anses optimal och helt ofärgad. Får du då en stor förbättring, så vet du var landet ligger. Det är den pedagogiska metoden. Annars är trial and error vanligt förekommande. Låna hem vad helst som står till buds och som ligger inom budget. Typiskt något på rea eller liknande. Blir det bättre, sämre eller bara annorlunda? Om bättre; är det värt pengarna? ...om annorlunda? gillar jag detta bättre?.. o sedan börjar man om...