Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eftersom jag snart kommer att bli ägare till en ny cd-spelare (gondul M) som har möjligheten att spela SACD samt DVD-Audio undrar jag om det är någon på detta forum som vet var det finns bäst utbud av dessa format.

/ISAK

Posted
Timbre vann. :cool:

Nä...SACD vann för det finns många intressanta titlar att välja bland... :D Dock saknas fortfarande Fourplay's debutalbum som finns på DVD-Audio.

Posted
Acoustic Sounds och Music Direct har bra utbud av SACD/DVD-A. Bra val av spelare förresten.

Music Direct har jag också erfarenhet av och leveranserna har fungerat perfekt.

Posted
Music Direct har jag också erfarenhet av och leveranserna har fungerat perfekt.

Detta gäller även AS som har stort sortiment av audiofilinspelningar.

• 5 months later...
Posted

Hej igen!

Nu har jag fått min gondul M:) och är mycket nöjd. tänkte väcka denna tråd igen, någon som vet vilka avgifter som tillkommer på skivor från ex USA förutom frakt. tänker på tull, moms e.t.c. finns det några gränser hur mkt värdet får vara innan det blir moms o.s.v.

Tänkte att några här på forumet borde ha erfarenhet av detta.

Mvh ISAK

Posted
Hej igen!

Nu har jag fått min gondul M:) och är mycket nöjd. tänkte väcka denna tråd igen, någon som vet vilka avgifter som tillkommer på skivor från ex USA förutom frakt. tänker på tull, moms e.t.c. finns det några gränser hur mkt värdet får vara innan det blir moms o.s.v.

Tänkte att några här på forumet borde ha erfarenhet av detta.

Mvh ISAK

Det som tillkommer är frakt - hur mycket brukat de flesta upplysa om innan Du bekräftar ordern, dock inte alla. Du kan också välja vilken typ av frakt Du vill ha - snabb - medel - långsam. Den långsamma brukar ta 2-3 veckor från Amazon.com beroende hur länge paketet blir liggande hos tullpostverket.

Enligt regelboken skall Du betal införselmoms, 25 %. På toppen av det en fakturaavgift. Priserna Du ser i Kanada och/eller USA är alltid utan skatt. Så inte ens Nordamerikaner betalar det pris som anges. Dom får lägga till 8-13 %.

Jag har importerat mycket, och jag skulle tro att 60-70 % av det jag importerar får jag betala moms på. Trots detta så blir det många gånger billigare. En CD för 15 $ plus moms blir 18,75 $ = ca 130-140:- beroende av kurs. Sedan tillkommer frakt. Ju mer Du handlar desto billigare.

Att jag handlar mycket från USA handlar mest om att jag får dom skivor jag vill ha. Det har blivit knepigare och knepigare i Sverige om man inte följer musikens mittfåra.

bebop