Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallåj alla Euphoniamedlemmar!

Det var ett tag sedan ni fick se något från min anläggning, så here we go:

För snart ett år sedan började jag sälja iväg hela min anläggning. Att sälja iväg hela anläggningen var något som tog grymt mycket längre tid än vad jag hade tänkt mig. Jobbigt var det också, det tär på en när man ligger ute med en massa annonser och att det sedan kommer folk med en massa skambud. Annledningen till varför jag sålde iväg allt är enkel: Det lät riktigt dåligt! Så jag sålde iväg allt och la av med hifi.

Det varade dock inte länge tills suget kom tillbaka. Nu har jag dock haft en helt ny approach. Jag har fokuserat på att hitta rätt produkter från början och försöka lämna byteshysterin bakom mig och försöka njuta av musiken istället. Man kan nog säga att jag blivit mer mogen som hifientusiast ;)

Såhär såg det ut innan:

Mitt gamla system

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

De ljudalstrande tingen i anläggning är ett par högtalare i riktig fanér. De är även påstrukna en hög-glansig klarlack. Här syns själva fanéret med olika slags ljuskällor (dagsljus, blixt mm.)

tra.jpg

tra1.jpg

tra2.jpg

tra3.jpg

Posted

Det var allt jag hade för denna gång. Bilderna som har en svart ram kring sig (de snygga bilderna :mm: ) är tagna av "plind" här på forumet. Tack för bilderna :)

Om vilken minut som helst kommer "Matrixen" och "Plinius" för att lyssna, vi hörs om några timmar :)

Posted

Det där försteget ville jag testat under min förstegstestsperiod...men hittade tyvärr inget som jag kunde låna.

Helt klart en viss skillnad mot din gamla setup....på många sätt! Skall bli kul att komma och lyssna en dag, med en bit av ditt "gamla ljud" i minnet.

Kul att se!

\\K-man

Guest asimov66
Posted

en fråga varför ligger det en massa tyg eller madrasser på golvet :?:

akustik, eller :black:

Posted
Helt klart en viss skillnad mot din gamla setup....på många sätt!

Det var väl nästan ett understatement... :D Finns det någonting som inte har bytts ut... :?:

Vad finns det för högtalarmodeller från Ino Audio piP och uppåt i storlek... :?:

Posted

Nu har Matrixen och Plinius precis gått. En trevlig duo det där :)

K-man: Jo, jag har ett svagt minne över att du sökte efter ett sådant försteg i din jakt... men är jakten verkligen över :?:;)

asimov66: Ja, det är till för akustiken. Ingvar Öhman (tillverkaren av högtalarna) har varit hemma hos mig och konsulterat kring akustiken i mitt lyssningsrum. Jag har infört de förslagna åtgärder men heltäckningsmatta blir för dyrt att lägga in min hyreslägenhet så jag använder i dagsläget ett lapptäcke :blush Har nån nått tips om billig heltäckningsmatta så mottages det gärna :)

Timbre: Allt har bytts ut :app: Från piP kommer närmast mina men sedan finns det en hel rad med modeller som är för många för att räknas upp :mm:

Posted

Så är man hemma igen efter en mycket trevlig kväll med massor av bra musik hemma hos Merkurius.

Innan jag går in på den fina anläggningen och vad den kunde måste jag bara kommentera rummet!

Snacka om att akustikbehandla sitt vardagsrum.... :mm:;):) I stort sett hela vardagsrummet var täckt av svart back drop på väggarna, men det gjorde stor nytta till det bättre, den saken är klar. Som Merkurius redan sagt här har han ju fått proffshjälp med att mäta upp rummet och få förslag på dämpning etc. så det detaljen var redan åtgärdad.

Vad tyckte jag då om anläggningen?

Det lät mycket bra! Bra kontroll i basen, riktigt fina röster genomgående. Just rösterna var det starkaste i den här anläggningen. Det kändes som om det var bra kontroll i alla register men med ett mellanregister som stack ut något till det bättre. Jag har hört anläggningar som presterar ett bättre djup i ljudbilden, men knappast till de här pengarna. Det fanns också en rätt så imponerande svärta i ljudbilden, det var helt enkelt väldigt tyst när det skulle vara tyst...

Saknade jag något då? Ja om man skall nämna något kanske jag saknade lite mikrodetaljer i ljudbilden. Vi hade en rätt lång diskussion om en så pass billig cd-spelare verkligen kan prestera samma mått av mikrodetaljer som en betydligt dyrare sak, men den diskussionen ger jag mig helst inte in i.

Vidare saknade jag lite kropp i en del instrument, ni vet lite kropp i ståbasen, i rösten etc, men i det stora hela en verkligt bra anläggning i ett fantastiskt väl behandlat rum akustikmässigt.

Stort tack Merkurius för kvällen, och grattis till en fin anläggning. Skall bli kul att läsa vad Matrixens skarpa öron har för reflektioner att bidra med. :) Over and out från Kungshöjd... Och just det, God natt!!

Guest mikael
Posted

Min första tanke. Starkt jobbat Merkurius! Att komma till insikt om att man kanske inte gillar ljudet i sin anläggning och byta ut allt låter kanske enkelt men enligt min erfarenhet så är det inte fallet. Ser snyggt ut dessutom :mm: .

/Mikael

Posted

Åk till Silvan, de brukar ha helteckningsmatta för 59:-/kvadratmeter.

Kanske inte i kvalite med den som Öhman rekommenderar, men betydligt roligare än det därlapptäcket

(Hoppas det bara ser ut så där när du ska finlyssna :o:black: )

Posted

Var lite för trött igårkväll för att dra igång datorn, men tänkte sammanfatta den trevliga sammankomsten från Merkurius nu när intrycken samlat sig och man referenslyssnat lite på riggen hemmavid.

Merkurius började med att berätta om rummet och den konsultation han fått. Man slogs av den korta efterklangtiden och att det upplevdes hjälpligt jämnt dämpat. Det blir ju lätt för mycket dämpning i de högre registren när man skall dämpa mycket och inte har koll. Så alltså inte fallet här, även om det går att trimma ytterligare. Jag blev helt klart sugen på att engagera Öhman för egen del, men några svarta backdrops är inte aktuellt för min del :cool: :blush

Det var min första riktiga close encounter med en LTS inspirerad uppställning. Jag har läst lite på LTS hemsida och även följt några av bland andra IÖs inlägg på diverse forum och hade en skaplig uppfattning om testmetoder och syftet med verksamheten. Merkurius fick dock förklara en del för PLINIUS som inte var invigd.

Vi pratade faktiskt en hel del, men det blev även några spår från några av skivorna jag hade med mig. Jag bedömmer mig inte kunna ge några absoluta eller objektivt säkerställda omdömen på den begrändade tiden och musikvariationen som spelades, men några subjektiva skall jag delge för dem som är intresserade.

Det allra första som slog mig var att klangen påminde mycket om den jag har i min anläggning och i mitt rum. Dvs i stort sett neutral och inte allt för mycket färgning. Förmodligen en följd av åtgärderna i rummet i kombination med filosofin bakom uppställningen och komponentval. Det lustiga var att jag och PLINIUS noterade parallellen till klangen hemma hos mig och sa detta i princip samtidigt.

Nästa intryck som satte sig efter ytterligare några låtar var att det var inget som lät direkt fel. Inga artefakter eller knepigheter som stack ut och förmodligen låg distortion generellt. Jag blev iofsig lyssningstrött framåt kvällen, men det kan mycket väl berott på att vi spelade något högre än vad jag är van vid. Klang är för mig viktigast och jag tyckte att alla skivor som jag spelade betedde sig som de skulle, eller i förekommande fall som de inte skulle. Låt mig förklara. På en Kari bremnes skiva jag spelade, fanns den sträva sprödheten i rösten där precis som den skall utan att spricka eller bli hård. När jag däremot spelade On an Island med Gilmore, blev rösten ljus och lite metallisk som jag i princip upplevt det på alla välupplösta anläggningar, men här blev det nästan mer tydligt än på många anläggnigar jag hört. Detta trots att jag inte upplevde anläggningen som onaturligt ljus eller vass i övrigt. Jag tar detta som ett tecken på att anläggningen är relativt ärlig och inte förskönar något. Om det nu var så att Gilmore skivan lockade fram någon svaghet i anläggningen så hade vi behövt betydligt mer tid och metodik för att säkerställa något sådant.

Det finns ju fler hifiparametrar och på avsnittet perspektiv får anläggningen godkänt. Separation i sidled var bra, men jag upplevde en lätt komprimering av ljudbilden i den övre halvan av höjdledsperspektivet. Nu är jag van vid en extremt stor och framförallt hög ljudbild hemifrån och det kanske inte är den absoluta sanningen, men jag upplevde som sagt att höjdledsperskeptivet var bättre utsträckt och separerat i den nedre halvan än i den övre. Djupledet var ok, men inte lika bra som sidled. Jag rekommenderade Merkurius att diffusera centrumet mellan högtalarna. Att flytta fram högtalarna skulle säkert vara intressant att testa. Vi var nästan på väg att testa detta när vi råkade titta på klockan ;) Tiden går fort när man har roligt.

Dynamiken var god och det fanns gott om kontroll och snabba transientsvar. Dessutom upplevde jag en väldigt trevlig konstrast mellan de tysta partierna och transienter. Något man ofta hittar i dyrare anläggningar med monstersteg i klass A och bra nätfiltrering.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att jag förstår att Merkurius valt denna väg om han varit missnöjd tidigare. Ljudet har inget som man hatar efter ett tag och man hör skillnaderna som finns på sina skivor. Jag tyckte presentationen av kvinnoröster var den största behållningen och det är även i dessa frekvensområden som är mest kräsen. Kvantitativt var det lite mycket bas, men tack vare den skapligt korta efterklangen lät den fortfarande artikulerad och rapp. Merkurius berättade vad han betalat för hela anläggningen och jag måste säga att anläggningen presterar mer än ok för denna begränsade investering. Jag tillochmed kostade på mig att säga att "jag skulle vilja se den som plockar ihop en anläggning för de pengarna som låter bättre sammanlagt". Vad som hade hänt om Merkurius tagit tag i sitt rum och placeringen istället för att sälja av sin gamla rigg låter jag vara osagt. Jag ser fram mot ett återbesök med ännu fler skivor och lite högtalar flyttning :mm:

Tills dess kommer jag fundera på en proffskonsultation här hemma.....

Tack igen!

/Henrik

Posted

Jag blir lite nyfiken på akustikbehandlingen, Merkurius, du har ju haft basabsorbenter tidigare men jag ser ingen basabsorbtion på bilderna.

Finns det nåt som vi inte ser på bilderna :?::)

Posted

Tack Plinius å Matrixen för recensionerna, riktigt utförliga må jag säga :mm:

Jag och Matrixen fick tillslut, efter 1 och ½ års väntan lyssna på Type O Negative tillsammans, sicken salig upplevelse va :kiss: :D

När det gäller akusitkregleringen så är den lösningen som jag har anpassat till mitt rum och ingen annans. Att således köpa en massa backdrop och sedan hoppas på att Hifi Nirvana infinner sig är bara att glömma. Jag tror du Matrixen och alla andra, lungt kan ta kontakt med Öhman och framföra era krav på det estetiska så finner han nog en lösning.

Den lösning jag har är på intet sätt kompromisslös även om det kan verka så ;) Eftersom jag bor i en hyresrätt kan jag inte bygga om något, så där är jag begränsad. Sedan vet jag inte hur länge jag kommer att bo kvar här så den här lösningen passade mig utmärkt :)

Vi får la köra en reunion när jag skaffat heltäckningsmatta :cool:

Posted

mikael: Tack för det :)

Zalve: Skitbra tips asså, jag ska dit imorrn :mm: Fler tips emottages gärna. Och ja, Zalve, det ser ut som som på bilderna även när jag inte finlyssnar, förutom att jag drar bort drapperierna :blush

EuphoniC: Jo, backdroppen hänger ju cirka 55 cm ut från väggen bakom lyssningsplatsen. Detta tyg är så pass tätt att det dämpar i basen också. Givetvis är den inte alls effektiv men det hjälper lite, samtidigt som efterklangen uppåt minskar :)

Posted
Jag blev helt klart sugen på att engagera Öhman för egen del, men några svarta backdrops är inte aktuellt för min del :cool: :blush

Då får du nog leta någon annanstans :D

Posted
Då får du nog leta någon annanstans :D

Det behöver han nog inte ;) Som jag skrev är ju backdrop en lösning för mitt rum och jag godkände Öhmans förslag eftersom jag inte bryr mig så mycket om det estetiska. Så kör på Öhman eller Johan Lindroos, bättre blir det inte :)

Posted
Nix, jag önskar dock att jag hade det.

Det vore onekligen intressant. Från lyssningen är jag övertygad om att det är bättre än före mätningen.

Posted

Merkurius: Vilken Type O Negative är bäst enligt dig? Har egentligen bara hört skivan med Black No.1 och Christian Woman... October Rust är den bra? Jag har deras The Least Worst Of skiva som mp3, men annars har jag inte hört ngt mer :(

Posted

Även om det ser för j-vligt ut så bultar mitt hjärta för fullt när jag ser bilderna. Akustik förbättring påverkar såååå mycket mer än vad en ny apparat nånsin kan göra.

Bra jobbat !

:app:

Posted
Merkurius: Vilken Type O Negative är bäst enligt dig? Har egentligen bara hört skivan med Black No.1 och Christian Woman... October Rust är den bra? Jag har deras The Least Worst Of skiva som mp3, men annars har jag inte hört ngt mer :(

Jag tycker October Rust är den "snällaste", mest tillgänglia och jämnaste skivan. Finns bara kanonlåter rakt igenom, samt ett par av de bästa de gjort. En annan favorit är World comming down som har ett par av de starkaste spåren, men den är inte lika jämn. Vissa tycker den är för mörk, men det är just det jag gillar med den. De äldre skivorna är än mer ojämna och mer varierade i stil, men har flera bra låtar. Den senste skivan Life is killing me är lite skejtar punk/goth crossover. Lite för glatt och poppigt för min smak, men den har också flera bra spår. Bloddy kisses som innehåller både Christian woman och Black #1 är väl den som är mest känd utanför innersta kretsen. Den är också bra, inte minst de två hittarna, men inte lika bra som de två efterföljande i mitt tycke.

Posted
Även om det ser för j-vligt ut så bultar mitt hjärta för fullt när jag ser bilderna. Akustik förbättring påverkar såååå mycket mer än vad en ny apparat nånsin kan göra.

Bra jobbat !

:app:

Ja, fast det ena behöver inte utesluta det andra.. En ny apparat är alltid kul ;);)

Nä skämt åsido, det är självklart så att ett väl behandlat rum slår en ny pryl i racket, det är bara så synd att man måste göra så stora saker för att få det att bli bra. Min inredning är nästan ett lika stort intresse som min hifi... Dessutom är detta mitt hem, och då blir jag lite petig.

Men, jag och Matrixen har pratat mycket om detta nu, och jag börjar kanske bli mogen för att testa med små saker för att se vad det kan ge.