Jump to content

Skivmässan i Solna

GurraG

Recommended Posts

Hej!

Nu är jag tillbaka efter lång dvala på internet. (Inte i lyssningsfåtöljen dock, gud förbjude!)

Jag är lite nyfiken om jag är ensam om att ha varit på skivmässan i Solna i helgen som var. Jag var där och jag kan säga att jag aldrig tidigare fått ont i armarna av att bläddra bland skivor förut, men i lördags var det dags för den upplevelsen. En angenäm smärta.

Nåväl. Vad hittade jag för fint då? Bland annat dessa:

Rush - Rush, USA-press 1974

Rush - A Farewell to Kings, USA-press 1977

Metallica - Metallica, Korea-press

Jethro Tull - Living in the Past

Allt är förstås vinyl.

Vad hittade ni?

Jo, med 600 meter skivdisk är det lätt att, om inte bli fattig, i alla fall omfördela sina tillgångar lite. Jag lyckades låta bli att gå och hämta mer pengar och åkte hem i alla fall. Skivor finns det gott om vid andra tillfällen lyckades jag resonera mig fram till. Sedan så anser jag också att man inte ska köpa för mycket skivor åt gången, för då blir de oftast inte så noga genomlyssnade!

• 11 months later...

Nu har det varit skivmässa igen och jag var naturligvis där och fyndade. Ska inte skriva så mycket om det här, men jag har gjort en tråd om det i mitt egna lilla skivforum, som jag länkar till om det är någon som är intresserad! Ni är naturligtvis hjärtligt välkomna att gå med i forumet också om ni vill!

http://recordnerds.egetforum.se/viewtopic.php?t=23

Mycket nöje!

/Gustav

Rush - Rush, USA-press 1974

Rush - A Farewell to Kings, USA-press 1977

Metallica - Metallica, Korea-press

Jethro Tull - Living in the Past

Härliga fynd! Rush enligt mej bästa plattor! Missade tyvär mässan, får bli någon annan gång. Tycker tyvär att prislapparna brukar dubbleras när det är mässa :angry: Men när det finns ett stort utbud av både skivor och presumtiva köpare så blir det ju gärna så.

Jag träffade Peo, P-pan och Neon Park vid ingången strax efter kl. 9.30 och när vi väl blev insläppte vid 10-tiden gällde det att hitta till de intressanta stånden först av alla ;)

Peo hittade hittade snabbt till bordet där Skivhögen ställde ut sina skivor som var en blandning av gammalt och nytt och där han la beslag på bl.a. intressanta titlar från som MFSL-utgåvor med Patricia Barber och Madeleine Peyroux så när jag fann dit var intressanta titlar borta :black:

- Eftersom man har spenderbyxorna på sig på en mässa som denna blev det ändå Groove Note GRV1003

JACQUET.JPG

ILLINOIS JACQUET/BIRTHDAY PARTY

Coltrane: Ballads på Japansk vinyl och Engelska originalet av Presenting Cannonball :mm:

2269.jpg

....med brodern Nat's signatur på baksidan i ett tillstånd som om den vore ospelad :o

Jag kan också nämna att jag köpte en aluminium koffert för transport av vinylskivor :D

188.00.jpg

Peo hittade hittade snabbt till bordet där Skivhögen ställde ut sina skivor som var en blandning av gammalt och nytt och där han la beslag på bl.a. intressanta titlar från som MFSL-utgåvor med Patricia Barber och Madeleine Peyroux så när jag fann dit var intressanta titlar borta :black:

Det var tack vare Neon Park som skrek på mig när han hittade ståndet, hehe.. Man bugar och bockar! :cool:

Ja, det var en intressant affär som jag får anledning att besöka igen.. Jag hittade en till synes helt ny 'Modern Cool' från MFSL för 60 euro, Kraftwerk's 'Minimum Maximum' i 4LP-box för 33 euro (brand new) och nämnda Peyroux på MFSL, 'Careless Love' - en fantastisk skiva!!!

Jag lyckades även hitta lite obskyrt, t.ex. Astral Projection's första LP, 'Trust in Trance'. Hyffsat svår i spelbart skick..

"Härliga fynd! Rush enligt mej bästa plattor!"

Vat inte om jag håller med om det, men de ligger ju helt klart i toppen! Nu är jag faktiskt rätt nöjd med min RUSH-samling. Det som de gjorde på 80-talets andra hälft imponerar inte så mycket på mig faktiskt!

• 1 month later...
Guest pick-me-up

Tack för tipset, eliot & Peo!

Jag måste erkänna att jag har aldrig hört om Madeleine Peyroux förut, men det verkar vara helt fantastiskt fin musik. :)

Vet du/ni hur är ljudet på en vanlig cd?

Ni som är intresserade, och inte känner hennes musik sen förut, (som jag) kika gärna hit, och klicka på ”media”:

http://www.madeleinepeyroux.com/