Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Har i mitt nuvarande boende ingen möjlighet att använda stativ till mina högtalare. Jag har skissat på lite olika lösningar på detta. Dom står nu på en bänk i lagom höjd, men det är ju inte så himmla optimalt precis :-). Vad tror ni tex om att skaffa en cementplatta och någon form av spikar till dem för att frigöra dem så mycket som möjligt från underlaget? Bänken är ganska solid i sig och avståndet till bakre väggen upplever jag inte som ett problem.

tacksam för tips ..

mvh Peter

Posted

Hej.

Det finns ett stort antal produkter idag som är designade för att göra precis det du säger. Alltifrån mjuka kuddar till hårda kopplingar. För mig har alltid hårda kopplinga funkat bäst. Och de som varit bäst av de är Finite elementes produkter; Cerapucks, Ceraballs, och Cerabases, samt Nordost Pulsarpoint i titan. Alla ger lite olika klang och definition. De som ger mer kropp och tyngd i ljudet, ger lite mindre precision, och tvärtom. Viktigt att tänka på är att ibland vill man koppla till rummet och ibland vill man inte det. Därför måste du prova dig fram. Låna hem lite olika alternativ. Det blir nämligen stor skillnad på resultatet.

Tänk på att at genom addera en cementplatta så leder du vibrationer till den, och skall den principen fungera krävs det väldigt hög massa. Typ stora, tjocka granitblock, eller liknande. Annars har du en platta som bara ligger och samlar vibrationer under högtalaren.

Ett annat alternativ är BASE technologies, som avisolerar produkten från bänken på ett väldigt listigt sätt.

mvh

Posted

Har ett par Infinity Modulus som står på en marmorbänk och det är ju inte bästa utgångsläget men jag har provat lite att lyfta upp dem från plattan och det blir helt klart bättre. Testa med några telefonkataloger så märker du vad som händer. Koner under högtalarna mot tre eller fyra sammanfogade hockeypuckar... :?: Här kan ju även själva limmet vara en del av dämpanordningen.

Posted

hej ..

MM, jo det blir verkligen skildnad när man lyfter upp dem. Ibland kan man dock nästan bara skratta år priserna på olika dämprodukter. Jag menar en bit svarvat stål för ett par 1000 kr är ju faktiskt inte skäligt tycker jag. Ska testa mig fram lite med lite hemmalösningar. Kommer nog med fler frågor :-)

mvh Peter

Posted

Ja, vissa produkter är dyra. Jag har själv byggt en hel del fötter i olika kolfiber och andra förstärkta epoxi-gjutningar. Jag äger tyvärr ingen svarv, speciellt ingen som kan svarva titanium. :D

Under en period tyckte jag att de jag och en god vän gjorde själva, en treskikts gjuten puck, där varje lager hade lite olika egenskaper, var den bästa. Det blev inte heller billigt, eftersom materialen är dyra, och handarbete tar tid. Då körde vi en spike i metall mot denna puck. Det funkade exemplariskt för högtalare. Mina nuvarande högtalare mår bäst av sin egen lösning.

Fast min slutsats är att mina tidigare nämnda produketer är de absolut bästa jag hört, och jag har lyssnat på väldigt många.

Fast det roliga med den här hobbyn är ju att prova sig fram. Har du möjligheter/kunskap att gjuta i epoxi så öppnar sig en värld av möjligheter. Det är nämligen ett material som dämpar otroligt bra, och det kan ges olika egenskaper genom att blanda i annat, ofta fibrer. Kolfiber är det vanligaste, och det låter coolt. Fast cellulosafiber går lika bra, fast det låter inte riktigt lika coolt. Alltså när man säger det, inte resultatet man får rent ljudmässigt. Därför ser du ofta kolfiber i komersiella produkter. Med kolfiberväv i konstruktioner där styrka krävs är det en helt annan historia, t ex Mårtens högtalarkabinett.

Ett litet tips: Snusdosor i plast är superbra formar för puckar, ta de stora det blir bättre.