Jump to content

Multimaskiner med försteg..?


K-man

Recommended Posts

Meridian G91 har förstegsbiten och DVD-Audio.

Kort så är G91 en DVD transport/försteg/tuner och G98 bara en DVD transport. G91:an är ett försteg, men mycket förenklat jämfört med G68 (ingen THX, Ingen Room Correction etc etc)

G91 kan uppsampla en digital 5.1 signal och överföra till G68 (processor), det kan inte G98.

Både G98 och G91 kan uppsampla en extern videokälla.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en Meridian till som har förstegsbiten samt DVD-Audio, men den kostar en slant.

Meridian 800 fungerar som en dator på det sättet att du bestyckar den med olika kort för olika funktioner.

En liten lathund för Meridian 800 v3

800.3 - Moduluppbyggd DVD/CD-spelare. Standardutförandet levereras med följande kort: CO00 - RS232, Meridian Comms, 3 x triggers IE16 - 5 x

coaxial, 2 x Toslink DV12 DVD dec

800.3 Standard plus - OE22 Digitalt utgångskort 1 x MHR, Smart Link (3 x RCA) + 1 Aux Endast digitala utgångar för anslutning till till exempel Meridian 861 eller Meridian G68

800.3 Stereo XLR/RCA - Standard plus OA23 Analogt utgångskort - 2 kanaler

balanserat och obalanserat. (För analoga 2-kanalssystem)

800.3 Analog 7.1 RCA - Standard + dubbla OA03 Analoga utgångskort - 8 obalanserade/RCA (196kHz kapabla). För analog 7.1-kanalsutgång

800.3 Analog 7.1 XLR - Standard + dubbla OA03 Analoga utgångskort - 8

obalanserade/XLR (196kHz kapabla). För balanserad analog 7.1-kanalsutgång

Ovanstående är bara exempel på bestyckningar av 800. Normalt specificerar kunden själv sina önskemål därefter bestyckas 800 för rätt funktionalitet, detta eftersom ALLA 800 handbyggs

Det som finns att välja på som utgångskort till Meridian 800 är:

ME1822 OE22 Digitalt utgångskort 1 x MHR Smart Link (3 x RCA) + 1 Aux

ME1823 OA23 Analogt utgångskort - 2 kanaler balanserat och obalanserat.

ME1823 OA03 Analogt utgångskort - 4 obalanserade/RCA (196kHz kapabla)

ME1823 OA13 Analogt utgångskort - 4 balanserade/XLR (196kHz kapabla).

Olika utbyggnadsmoduler för Meridian 800:

ME1863 IA00 Ingångskort med 6 par (RCA) obalanserade analoga ingångar

ME1864 IA10 Ingångskort med 2 par balanserade (XLR) analoga ingångar. OBS! behöver IA00

ME IA20 Ingångskort med 3 par obalanserade (RCA) analoga ingångar. OBS! behöver IA00

ME1872 IA30 Ingångskort för MC-pickup OBS! behöver IA00

ME1873 IA35 Ingångskort för MM-pickup OBS! behöver IA00

ME1869 ID20 Digitalt ingångskort med 2 x coax och 2 x toslink

ME1870 ID30 Digitalt ingångskort med 3 x AES/EBU (XLR) och 1 x AT&T

ME18VE10VE10 Progressive-kort för 800 (3 x BNC)

HDMI-kort för Meridian 800 Går även att koppla till DVI-ingång

DVI-kort

Prislappen hamnar på ca 170+ men så är det ju den bästa CD/DVD-Audio maskinen.

Link to comment
Share on other sites

Muse electonics har precis lanserat sin nya multimaskin "model eleven". Det är en sacd/dvd-a/v/cd/mp3 spelare som kan utrustas med analogt förstegskort. Progressive scan finns. Den förstegskortet finns i två varianter en utan externa ingångar samt en med ingångar vilket gör att du kan ansluta fler källor.

Pris =? gissningsvis runt 40-45000skr i grundutförande

prestandamässigt ligger den snäppet över model ten som i sin tur ligger snäppet under thalia(som jag äger).

Model 11 har jag inte provat, men model ten och den är riktigt bra. Förstegskortet skall enligt uppgift vara av samma sort som finns till thalian som jag äger. Det kortet

gav ett bättre ljud än med separat försteg(40 000:-) som jag testade samtidigt.

Vill man högre i prestanda finns thalian samt Erato som är top of the line. Erato är dock inte sacd utan bara cd/dvd-v/dvd-a. Erato och thalia ingår i map serien som är moduluppbyggda och lätta att uppgradera. Muse har alltid haft ett bra uppgraderingssystem som med map serien gjorts ännu bättre. Du behöver "aldrig" (så vitt jag vet) byta maskin utan har alltid kunnat uppgradera din gamla till nya som kommit. Dock kan inte maskiner som model 10 och 11 uppgraderas till Thalia eller erato som är i map serien.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick hem min Bladelius Gondul i torsdags och redan nu börjar den kännas mycket fin. Min gamla S1,a får se sig omkörd på cdskivor, men med SACD kom det stora lyftet. Ett lugn och detaljupplösning som jag inte trodde var möjligt. :)

Hur ska den bli när den har blivit ordentligt inspelad :?:

Den lär inte behöva lika extremt lång inspelningstid som S1,an, men ett tag kommer det att ta då jag inte har fått den riktiga fjärrkontrollen till den.

Utan fjärr går den inte att ställa i repeatläge.

Link to comment
Share on other sites

När jag fick min Advantage S1,a för 2 år sedan så ersatte den cdfixen som jag hde haft innan dess. Den var vass och rå i diskanten, men i övriga register spelade den bort cdfixen från första sekunden.

Gondul spelade rätt fint från början i diskanten direkt, men basen är rätt bumlig.

Det var likadant med Leif,s (Mårten Design) maskin också.

Han har haft den ett par veckor nu och den har bättrat sig ordentligt i basen och även övriga register har blivit förbättrade, men det verkar vara mest hörbart i basregistret.

Min maskin som är en steg 3 har en del kul "finesser". Man kan koppla bort dom bättre Dac,arna och få maskinen att spela som en steg 1!!!!

Jag har inte testat ännu, men det kan vara trevligt för en blivande köpare att testa vilken nivå man tycker att det kan vara värt att lägga sig i.

Jag frågade Micke på Malmömässan om hur stor skillnad det var mellan dom olika stegen. Tillräckligt för att du som har Coltranehögtalare inte ens skall fundera på något mindre än steg 3 blev svaret :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Jag sparar in på kablarna för att få råd, Rydberg :D

2*3 meter EKK 100:-

4*1 meter RG62 + kontakter 400:-

500:- rikare om man kör med gratiskablar istället för ovanstående, det förklarar ju varför du har råd :cool: ;)

Link to comment
Share on other sites

2*3 meter EKK 100:-

4*1 meter RG62 + kontakter 400:-

500:- rikare om man kör med gratiskablar istället för ovanstående, det förklarar ju varför du har råd :cool: ;)

Nej, billigare ändå.

Jag lånar kablarna på obestämd tid från min utvecklingsavdelning :cool:

Det enda jag riskerar är att få ett förmånsvärde i taxeringen, men det har jag sluppit hitills

Link to comment
Share on other sites

"Vass och rå i diskanten"?

Har du prövat andra kablar, Jorma? :cool:

Det var innan S1,an var inspelad. Detta försvann med inspelningen.

För 2 år sedan hade jag andra kablar i anläggningen.

Det var Transparent till högtalarkabel och Silk till signalen.

Jag testade bla. även Clou Silvervoice och ett halvdussin andra kablar i samband med att jag köpte Transparenten för ca. 3 år sedan om det är det du menar med att ha testat andra kablar. Men några komentarer om vad jag tycker om olika kablar vill jag inte göra offentligt.

Link to comment
Share on other sites

Har någon av Gondulmodellerna digital ut för DSD?

Eftersom maskinen har DAC,arna integrerade finns väl knappast någon anledning att ha en DSD utgång? Det är nog knappast någon mening med att använda maskinen som en SACDdrive och ansluta en extern SACD-Dac.

Dom digitala in utgångarna är XLR, RCA och Toslink.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte, men om man nu redan skulle ha en bra DAC för något av de tre formaten, så kunde man ju snika med en version 1 eller 2 av Gondul, om det är stor prisskillnad.

Cdikvalitet kan du få ut digitalt och köra till en extern DAC.

En separat DSD-Dac finns inte så många att välja på.

Och jag är inte helt övertygad om att det skulle bli en bra lösning med den här maskinen. Jag testade S1,an med en DCS Elgar och det var ingen fördel ett köra med den med S1 som transport. S1,an var bättre med sin egen inbyggda DAC.

Link to comment
Share on other sites

Harryup menar nog inte Gondul.

Men nu när jag har haft lite tid över för att lyssna så måste jag bara säga herrejisses vilket ljud. Nu först börjar jag inse vilka bra högtalare Coltrane är.

Med Gondul och SACDskivor så är gåshudsfaktorn högre än den varit på många år. Skjortan har inte en chans att komma i närkontakt med min hud. Hur ska detta bli när Gondul är inspelad, så bra som det låter nu.

Lekande lätt spelar den allt som jag matar in av dom ca. 50 SACDskivor som jag inte har kunnat lyssna på förrän nu. Detta var en uppgradering av anläggningen som jag inte ens hade kunnat drömma om. Om det spelade snygt tidigare så var det bara förnamnet till det ljud som jag har i min anläggning nu.

Nej, nu ska det spelas vidare och sängen får vänta lite till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...