wulfman77 Posted September 29, 2006 Posted September 29, 2006 Skulle vilja ha lite tips på högtalarstativ som finns på marknaden. Högtalaren som ska stå på stativet är Sonus faber electa II. Har fått tag i ett beg-ex utan orginal-stativ (kunde inte motstå att köpa dem ändå fast dom var utan orginal-stativ ) mvh magnus Quote
Timbre™ Posted September 29, 2006 Posted September 29, 2006 Originalstativen är inte helt billiga och jag har ibland funderat på om de "romerska pelare" (inget skämt nu alltså... ) i sandsten som säljs av en del möbel- och trädgårdshandlare skulle kunna fungera. Solida, tunga, stabila och dessutom passar de ju lite in i temat till en bråkdel av ordinarie stativkostnad. Det borde ju kunna bli ganska fräckt... :cool: Quote
wulfman77 Posted September 29, 2006 Author Posted September 29, 2006 Timbre du har ingen länk till dessa romerska pelare Quote
plundin™ Posted September 29, 2006 Posted September 29, 2006 Nått sånt här kanske? -- eller -- Trädgårdskonst/Pedestaler @ gamla mejeriet Dessa har en del oxå : Castel design Inte helt budget kanske.. /ptr Quote
wulfman77 Posted September 29, 2006 Author Posted September 29, 2006 Plundin tack för länkarna var in och tittade på dessa skapelser. Skulle ju vara ganska coolt att ha såna men man har ju en sambo som ska tycka till med om ni förstår. Man får ju inte dra hem vad som helst...... Quote
Timbre™ Posted September 29, 2006 Posted September 29, 2006 Inte helt budget kanske.. Nä, och de har blivit lite väl mycket ornamenterade... Tvåmetarn hos Castel design var ju annars ganska strikt men då hamnar Electorna väl högt upp och det blir betydligt dyrare än originalstativ. Senast jag såg en tänkbar var hos SkinnGruppen i Göteborg men jag hittar ingenting på deras hemsida. Stenhuggerier kan ju också vara en relevant sökväg. Quote
plundin™ Posted September 29, 2006 Posted September 29, 2006 Man får ju inte dra hem vad som helst...... Det är ju ganska poppis med gjuta-själv-i-betongkurser just nu.. Kanske nått att skicka sambon på och hinta om hur snyggt det är romerska pelare.... /ptr Quote
mangew Posted September 29, 2006 Posted September 29, 2006 Skulle vilja ha lite tips på högtalarstativ som finns på marknaden. Högtalaren som ska stå på stativet är Sonus faber electa II. Har fått tag i ett beg-ex utan orginal-stativ (kunde inte motstå att köpa dem ändå fast dom var utan orginal-stativ ) mvh magnus Gör som mig, snickra ett par liknande. Jag hade mina lite grövre än orginalen men sådant kan man ju anpassa om man gör dem själv. Quote
wulfman77 Posted September 30, 2006 Author Posted September 30, 2006 mangew Riktigt fina stativ du har gjort ett par såna skulle ju passa. Men tiden för att bygga själv finns i dagsläget inte,sen har jag inte alla verktyg heller. Men dina ställ är onekligen snygga finns det nån ritning på dem du har? Man kan ju alltid lämna en ritning till en firma som kapar till allt Quote
mangew Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 mangew Riktigt fina stativ du har gjort ett par såna skulle ju passa. Men tiden för att bygga själv finns i dagsläget inte,sen har jag inte alla verktyg heller. Men dina ställ är onekligen snygga finns det nån ritning på dem du har? Man kan ju alltid lämna en ritning till en firma som kapar till allt Jag har ritningar på mina, sen behöver man nog inte göra dem själv om man inte vill/kan. Är man företagsam hittar man antingen ett litet snickeri som åtar sig småjobb som borde kunna göra dem för hyffsade pengar. Eller så om det finns något trätekniskt gymnasium av något slag i närheten så man kan åka dit med några bullängder eller ett litet bidrag till någon skolresa. Quote
stargazer Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 mangew, du är DIY-KUNGEN :cool: Till SF Electa Amator är "mangew-stativen" nog så snygga som original. Dessutom kan man anpassa färgen (betsning?) efter eget tycke, måste vara grym fördel ur WAF-synpunkt. Önskar att jag hade samma handlag som du. Timell, eat your heart out! / stargazer Gör som mig, snickra ett par liknande. Jag hade mina lite grövre än orginalen men sådant kan man ju anpassa om man gör dem själv. Quote
wulfman77 Posted September 30, 2006 Author Posted September 30, 2006 Precis det är nog ingen ide man börjar försöka bygga egna man är ju ingen snickare precis, jag får nog mura ett par i så fall. Men skulle man få dom sågade osv att bara sätta ihop dem skulle det nog funka. Quote
Timbre™ Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 Precis det är nog ingen ide man börjar försöka bygga egna man är ju ingen snickare precis, jag får nog mura ett par i så fall. mangews sonusinspirerade stativ hör till det läckraste jag har sett på bild men jag har fortfarande inte hoppat av tanken på gjutna pelarstativ som ju uppfyller två av de viktigaste kraven man kan ställa på ett högtalarstativ: att vara tungt och att stå stabilt. Skulle partnern vägra kan man ju alltid svepa in dom i någon romersk mantel... Quote
wulfman77 Posted October 1, 2006 Author Posted October 1, 2006 Satt precis och funderade om man skulle gjuta ett par, det kostar nästan ingeting. Men inte i betong-grå ful färg man får tillsätta färg till betongen samt mosaiksten i valfri kulör. För det finns oändligt vilka färger man kan få, har jobbat på en betong-firma förut eller rättare sagt med golv-trappor i mosaik till hus. Det borde bli väldigt stabilt stativ samt att sambon får ju välja färg+sten. Quote
Timbre™ Posted October 1, 2006 Posted October 1, 2006 Detta skulle kunna bli ett av de första helgjutna stativ som har gjorts. Har du kamera till hands vill vi gärna ta del av den dokumentationen. Det kan säkert dyka upp rent akustiska och vibrationsmässiga invändningar men dessa frågetecken rätar man naturligtvis ut i övergången mellan stativ och högtalare. Fritt fram för eget tweakande alltså... :cool: Quote
wulfman77 Posted October 1, 2006 Author Posted October 1, 2006 Jag kommer givetvis att ta kort under resans gång i så fall. Vi får se när det blir Quote
wulfman77 Posted October 16, 2006 Author Posted October 16, 2006 Tack för alla svar ang stativ det blev ett par Sonus Faber fixed-stativ med valnötsinlägg på lasses hifi i falun. mvh magnus Quote
Recommended Posts