Jump to content

Recommended Posts

Posted

Just hemkommen efter att ha lyssnat på the Swedish Statement föran leds detta lilla skivtips av att jag råkade spela en låt med denna artist.. (mer om intrycken av Swedish Statement i en bildtråd så snart Timbre fått ordning på bilderna!)

I kväll spelade jag låten "Dos Gardenias" från hennes första album om både Leif och Timbre, men kanske inte Ekman, klack till en smula och bad om lite skivtipps.

Maria Rita har alltså gett ut två album; Det första självbetittlade..

B0001EKZOG.02._SS500_SCLZZZZZZZ_V1127725147_.jpg

Och det andra "Segundo"

B000AYEIXQ.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1127160155_.jpg

Båda går att provlyssna (och införskaffa) från Amazon med länkar som ovan. Efter en liten nätundersökning verkar det som man kan beställa plattorna genom dom flesta svenska nätförsäljare (CDON, Megastore, Bengans & skivhugget...) -- Vad som är intressant är att CDON.com verklar ha bägge plattorna på ingående som DVD-Audio (för er som kan spela sånnt..)

/ptr

Posted

Har lyssnat lite på henne i omgångar men det är inget som fallit mig direkt i smaken...

OT: Var herr plundin möjligtvis och åt på Jensen's Böfhus idag när han ändå var inne i centrum?

Posted
OT: Var herr plundin möjligtvis och åt på Jensen's Böfhus idag när han ändå var inne i centrum?

Vad falls, har Lassie varit framme och sniffat mej i hälarna? :blush --- Första och antagligen sista besöket, eller skall jag säga återbesöket på denna födoklinik. Har spisat hos Jensens i Danmark men utan den påtagliga Macdonaldsupplevelsensen jag fick i går*. Var Doktorn där själv? Eller var det han som tagit sig gestalt av den trevliga, men något stressade servitrisen? Eller säg inte!, att han är discjockey på stället, musiken var lite i stressigaste laget... Min nyfikenhet är påtagligt stor! (Igenkänd på stan! Inte illa..)

Har lyssnat lite på henne i omgångar men det är inget som fallit mig direkt i smaken...

Så är det med den underbara musiken, det den ene går igång på; är den andres nedåttjack. Osv, Osv...

/ptr

Vi får väl återkomma med en recension på euphonia-resturangforum.se vad det lider...

Posted
Vad falls, har Lassie varit framme och sniffat mej i hälarna? icon_smile_blush.gif --- Första och antagligen sista besöket, eller skall jag säga återbesöket på denna födoklinik. Har spisat hos Jensens i Danmark men utan den påtagliga Macdonaldsupplevelsensen jag fick i går*. Var Doktorn där själv? Eller var det han som tagit sig gestalt av den trevliga, men något stressade servitrisen? Eller säg inte!, att han är discjockey på stället, musiken var lite i stressigaste laget... Min nyfikenhet är påtagligt stor! (Igenkänd på stan! Inte illa..)

Jodå, doktorn var allt där och spisade lunch han med. Att få vänta i 30 minuter på maten hör väl inte till det roligare upplevelserna och sen få vänta nästan 10 minuter på att få betala är ju nästan värre. Lunch var första och sista gången jag åt där, middag på kvällen fungerar dock fortfarande utmärkt.

Det roliga är att jag faktiskt gissade mig fram till vem du är, sett dig på några mässor och så innan men det är allt.

Jag kommer fram och presenterar mig nästa gång vi råkas.

Tillbaka till topic igen då :)

Lyssnar just nu i skrivandets stund på "Dos Gardenias" och blir fortfarande inte speciellt hög, sömnen kommer långsamt smygande och ögonlocken blir tyngre och tyngre. ;)

Posted
hehe nej det är faktiskt inte min favoritgenre, jag föredrar Stevie Ray Vaughan som vi körde på vinyl :mm::mm:

Just det Vinyl!!!! De e grejer de :D

Posted
Jag kommer fram och presenterar mig nästa gång vi råkas.

Ja gör det!

Lyssnar just nu i skrivandets stund på "Dos Gardenias" och blir fortfarande inte speciellt hög, sömnen kommer långsamt smygande och ögonlocken blir tyngre och tyngre. ;)

Perfekt till den lilla hypnossessionen om aftonen då... Eller?

Sov gott Doktorn!

/ptr

Posted

Ibland kan det vara en enda låt som får igång processen... :) Det spelades ett sånt stycke igår kväll så jag har inget val och det blir till att helgardera med Maria Rita. Förmodligen finns det mer av samma kaliber på på dessa två album... :?::mm:

Posted
Juha är frälst, Han har hört knastret! :D Må hans öron knastra ofta!

/ptr

Nej för tusan, får inte utsätta mig för vinyl fler ggr :) Av ekonomiska skäl :blush

Posted

Direktgravering är ju ett tungt argument för vinyl men om framtidens alla bolag i en god värld :) lagrar sina inspelningar i DSD finns det väl ingen anledning att ta en omväg... :?: dCS direkt skulle man kunna säga.

Posted
Men Juha du får en rätt schysst vinylrigg om du säljer dina DCS :D

Nej nej var ska jag göra av mina redan införskaffade blanka snurror?. Skulle det vara en förändring så är det medie förökning som gäller ;) Blir kall svettig när jag tänker vad det drar med.. i kostnader. Timbre:s inlägg väger tungt..å jag har ju inte hört min rigg jämte Martens vinyl svarv..kanske hittar något positivt :D

Posted

Av en ren tillfällighet råkade jag glida in på Ginza i kväll och till min stora förvåning så har Hasse bägge Maria Ritaplattorna på CD i lager (för 79:- resp 149:-)

Ett fynd om man inte är Dr Bob! :black::blush;):mm:

/ptr

Posted
Ett fynd om man inte är Dr Bob! :black::blush;):mm:

Jag har försökt några ggr med hennes första album men det är lika lönlöst varenda gång jag snurrar igång den skivan, inte min grej alls. :clown:

Men på hennes andra skiva Segundo händer det plötsligt grejjer efter några lyssningar, plötsligt börjar ungtuppen förstå vad det handlar om.

Den skivan förtjänar respekt och att man lyssnar ordentligt. :)

Mina tidigare uttalanden får hålla sig till hennes första album... ;)

• 3 months later...
  • 1 month later...
Posted

Har ägnat en del tid åt Marialyssning och det är ju inte utan att man längtar söderut... :) Första albumet Maria Rita bjuder på ett distinkt trumset som i exempelvis Menininha do Portão låter väldigt övertygande i mina öron. Lite estradblues do Brazil i Não Vale a Pena med en otroligt avlägsen trombon i inledningen. Utan förvarning kommer så en klassisk bolero på spanska och där fastnade jag. Dos Gardenias av Isolina Carillo väcker väl undanstoppade Latinamerikaminnen till livs med allt vad det innebär av känslor. Detta är den bästa version jag har hört!

Om ljudkvaliten är övertygande på detta album så är den om möjligt ännu bättre på segundo och även här bjuds en spansk text i mal intento. Albumet håller jämn klass och jag vet redan nu att detta blir en favorit som kommer att hänga med i musikbagaget. Rösten är så otroligt fint upptagen med ett något torrt och exakt ljud fritt från resonanser men ändå fylligt och varmt. Detta märks speciellt på näst sista spåret där Marias röst återges med nästan "avklippt" efterklang men när pianot kommer in hänger dess utklingningar länge kvar i luften. Vilken njutning! Som en direkt kontrast kommer bonusspåret conta outra vilket är en liveinspelning och här hör man verkligen skillnaden.

På första skivans baksida finns ett citat hämtat från Antonio Carlos Miguel, JAZZIZ Magazine:

"To understand what Maria Rita means to the Brazilian musical market, think Norah Jones"

Det tycker inte jag behövs och tack plundin för detta tips!!!

Rita009.JPG

Posted
Det glädjer mej oerhört att ha kunnat inspirera till denna upptäkt!

/ptr

Inspirationen är total... :mm: Återstår det tredje albumet från Amazon.com och Fora de Orbita är en Brasilienimport. Ljudet är ljusare, en aning spetsigt och det hela låter mer som "vanlig CD". Speltiden är bara trettio minuter och redan efter spår två börjar man undra om detta verkligen är en fortsättning på segundo... :?: Ninguna posibilidad för Maria Rita och rita maria är inte ens samma person... :o:D Gemensamma rötter men här handlar det mer om brasiliansk vispop av det experimentella slaget. Riktigt skönt är dock spåret vida där det spelas acordeon (dragspel) på ett stämningsfullt sätt. Nästan värt skivans pris att få höra rita maria sjunga på engelska i borboleta preta och det är mycket "bötterfly" över detta spår... :)

Rita003.JPG

Posted

Köpte mina för några veckor sedan :) , men ikväll blir det euphonia och tv`n.

Är lite trött i huvudet efter helgen :app:

mvh gurkan

Posted

Timbre , denna musik värmer i kylan :app:

mvh en frusen gurka

• 2 weeks later...
  • 5 months later...
Posted

Nu var det ett tag sedan dessa skivor kom...frågan är om de håller...och om jag lyssnat på dem efter nedkomsten. Jodå, de hållersig mycket bra! Har spelat de med jämna mellanrum, och en av dem snurrar just nu....kände att jag var tvungen att lyfta denna dam...ifall det kan vara någon som missat den.

Timbre, gurkan osv kvarstår era intryck också?

\\K-man

Posted
...frågan är om de håller...

För mej? ... Helt klart!

Nått av albumen snurrar varje vecka...

kul när trådar man satt i gång poppar upp igen! :)

/ptr

Posted

Mattias och jag tipsade om en del Latinsk/Brasilianskt i musiktråden.. vi kanske kan bygga på/knoppa av den.. är just nu på resande fot och surfar via hotelnätverk, så jag har inte så mycket refferenser att tillgå..

/ptr