Guest johan Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Det är ju ett relativt okänt märke i Svedala. Många speciella lösningar o vråltunga lådor gör väl sitt. Är det nån som har lyssnat på dom ? talaren på bilden har 9 element , ett filterlöst mellanregister. Nån special lösning på lådlös design i mellanreg , granit beklädda sidor Quote
Ekman Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 De har eller hade iallafall tidigare en generalagent i Sverige och han hade ett par "eggleston" tror jag de heter hemma och det var någon som hade gjort ett bildreportage därifrån, jag kommer tyvärr inte ihåg om det var här eller på HF Quote
mikael2 Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Jag kanske hade tvekat lite i alla fall. Dom fick väl kalla in Von Schweikert för att räta upp konstruktionen av Andra2 så jag skulle nog hellre välja Von Schweikerts egna konstruktioner. Jag har dock aldrig lyssnat på Egglestone så jag ska väl kanske inte uttala mig Quote
Guest johan Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 det är synd att det verkar vara glest mellan dom i Europa överhuvudtaget. Andra I fick bra kritik i Stereophile vilket i sig berättar inte hela sanningen. Andra II har väl bara baskonstruktionen gemensam om jag har förstått det rätt. Fast speciallösningar är inte alltid bäst. Fast 4 12" per kanal lockar Quote
mikael2 Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Är det byte på gång eller? :cool: Funderade själv länge på att skaffa Andra II men fick aldrig nåt tillfälle att lyssna eller köpa Quote
Guest johan Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Egentligen inte. Vi har haft en vattenläcka i huset o när dom skulle slipa på väggen så klantade byggaren sig BIGTIME. Hela lägenheten blev fylld med betongdamm. Du vet ju hur mina talare ser ut , nu är dom gråa Så byggarens försäkringsbolag får stå för frakt över pölen o en omlackering vilket kommer att kosta skjortan. Bara frakten hamnar på en 30K. Dom knorrar ganska mycket om det men vi har rejält med bevis att dom har klantat till det. O tycker dom att det räcker med att tvätta av dom då drar jag det till rättegång vilket vårat eget försäkringsbolag hjälper oss med i så fall. Dom var i nyskick innan det hände o ska vara så när allt är fixat , PUNKT SLUT ! Så tanken har ju funnits att man kan ju sälja då dom kommer tillbaka för då är dom bla annat uppgraderade till senaste versionen. Quote
IcedEarth Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Jag hörde på Andra på RC i Umeå för några år sedan. Men jag vet inte om det var 1 eller 2. Men det var ett trevligt dynamiskt ljud med en bra botten. var ju ändå totalt 4st 12" element. Så det blåste ganska bra i byxbenen. Och utseende mässigt var dom rätt läckra! Tror det var granit på sidorna! Så jag skulle inte säga nej till dom. Finns ett reportage i grannforumet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...Terms=eggleston //rillo Quote
IcedEarth Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Så du kanske får göra ett besök och ta med dig kameran och berätta vad du tyckte? //rillo Quote
Guest johan Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Tackar för länken Fast det var nog en av dom tråkigaste trådar jag har varit med om !? Där finns inget matnyttigt alls men jag ska ta kontakt med Teoism iaf. Quote
IcedEarth Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Nää det var nog ingen höjdare och jag tror han hade en strumpa runt kameran också. Men en sak jag upplevde när jag såg dom första gången var att dom var mindre än jag hade tänkt mig. Quote
datar Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Egentligen inte. Vi har haft en vattenläcka i huset o när dom skulle slipa på väggen så klantade byggaren sig BIGTIME. Hela lägenheten blev fylld med betongdamm. Du vet ju hur mina talare ser ut , nu är dom gråa Så byggarens försäkringsbolag får stå för frakt över pölen o en omlackering vilket kommer att kosta skjortan. Bara frakten hamnar på en 30K. Dom knorrar ganska mycket om det men vi har rejält med bevis att dom har klantat till det. O tycker dom att det räcker med att tvätta av dom då drar jag det till rättegång vilket vårat eget försäkringsbolag hjälper oss med i så fall. Dom var i nyskick innan det hände o ska vara så när allt är fixat , PUNKT SLUT ! Så tanken har ju funnits att man kan ju sälja då dom kommer tillbaka för då är dom bla annat uppgraderade till senaste versionen. Jag håller tummarna för att allt går bra!! Frakt och omlakering ska du ha kostnadsfritt! PUNKT! Hur gick det med övrig elektronik? Möbler? Quote
Guest johan Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Det är även allt runt om som frestar på en , det hände i mitten av Juni o 2 rum är obeboliga. Allt i dom rummen är mer eller mindre förstört. Det är grabbarnas rum så dom sover i vardagsrummet med allt vad det innebär speciellt med tonåringar Allt som kan tvättas har tvättats eller ska tvättas. Samma med ALLA prylar inklusive saker som glas o bestick Nu kompenseras vi förvisso när det gäller dom bitarna men va f-n gör det när man står mitt inne i skiten. Slutsteget o Cd har jag redan fixat men en nytt lock till cd:n behövs nog. Dammet gör att det blir repor bara man tittar på det. Så livet e ganska tråkigt just nu Quote
juha Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Verkligen tråkigt Johan Hoppas allt löser sig för er, man får hoppas att de lärde sig en dyr läxa :angry: Ett par Andra 2 står och puttrar i halmstad faktiskt, man blir verkligen förvånad öer storleken för de är inte stora precis, de låter däremot väldigt övertygande när de spelas hursom helst. Inga vibrationer i lådan att prata om ..GEDIGET och det hörs Quote
Guest johan Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Va oj i Halmstad ?? Det var ju ett tag sen vi träffades Kan du beskriva mer ? Nu är det förvisso Savoy jag sneglar på men kör på bara På tal om den , var är det fjärde mellan reg nånstan ? Quote
juha Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Du har strax ett PM Klart att du sneglar på Savoy :cool: Quote
eliot Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Jag får väl bidra med länken till Egglestonworks där man kan läsa om Savoy, Andra II och de andra modellerna Johan: Jag lider med Dig - Hoppas i varje fall att Du snart får tillbaka högtalarna och kan börja njuta av musik igen.... Mvh, Eliot Quote
iroise Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 Det är även allt runt om som frestar på en , det hände i mitten av Juni o 2 rum är obeboliga. Allt i dom rummen är mer eller mindre förstört. Det är grabbarnas rum så dom sover i vardagsrummet med allt vad det innebär speciellt med tonåringar Allt som kan tvättas har tvättats eller ska tvättas. Samma med ALLA prylar inklusive saker som glas o bestick Nu kompenseras vi förvisso när det gäller dom bitarna men va f-n gör det när man står mitt inne i skiten. Slutsteget o Cd har jag redan fixat men en nytt lock till cd:n behövs nog. Dammet gör att det blir repor bara man tittar på det. Så livet e ganska tråkigt just nu Förbannat sorglig historia hoppas att det löser sig på ett bra sätt för er.// Quote
sker Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 Eggleston Andra II var med på Sheraton mässan år två tillsammans med Halcro, om jag inte mins helt fel. Det var kul att se denna högtalare i Sverige men tyvärr var rummet så litet att det inte gick att göra en rättvis bedömning av ljudet. Utseendet var dock inte svårt att bedömma . Mvh Quote
Guest johan Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Jag har nu alla prisuppgifter på vad det hela kommer att kosta ink frakter. Om inga element kommer att bytas så landar det på 110K :- Då är det frakt tur/retur strippa o dela lådorna , slipa ner lacken/färgen. Måla/lacka om , stoppa in allt igen. Inspektering av alla elementen o uppmätning av högtalarna. Om tex båda diskanterna behöver bytas så blir det ca 20K :- till. Det handlar om så fint damm att risken är stor för det , dammet sätter sig överallt. Det här kommer att bli kul att lösa med byggarens försäkringsbolag , nån som har tipp på hur man ska gå tillväga ? Quote
Vogue Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Hej Johan, I Danmark skal man tage kontakt til eget försäkringsbolag. Problemet kan være at byggarens försäkringsbolag inte vil acceptere skadan, om det inte kan påvisas, at denne er sket pga. fejl som byggeren har gjort. Vogue Quote
Guest johan Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Den biten är redan kollad o det ligger till så här. Stiftelsen som äger huset o vi själva har samma försäkringsbolag o dom är INTE glada över skadan o förödelsen som byggaren har skapat. Våran försäkring täcker skador som är oförväntade o plötsliga (plusförsäkring) men skadan räknas inte som oförväntad då dom inte bad oss att tömma rummet helt o att dom inte tätade rummet alls. Eva till o med frågade byggaren flera ggr om vi skulle behöva tömma rummet med ett nej som svar. O byggarens försäkringsbolag accepterar att dom får stå för skadan Men det handlar om MYCKET större summor än vad dom tror o dom har inte ens varit här hemma. Det handlar om så mycket mer än talarna , där är alla grejer som vi själva inte kan tvätta , allt i Max rum är förstört då det mesta har ett lager på 2cm betonggrus/damm på sig. All tid som vi har lagt ner på städning/tvättning etc etc Quote
EuphoniC Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Kan inte ens föreställa mig i min vildaste fantasi hur de burit sig åt för att sprida ett 2 cm lager betongdamm över stället :o När vi bodde i lägenhet så renoverades toaletterna med stambyte, kakel osv vilket betydde bilning/slipning av betong och allt vet vad. Då lyckades även de schjabbla till det med betongdammsugaren som var kopplad till slipen och med ett POFF var lägenheten fylld med det fina fina dammet som blåstes ur skräpsäcken. Men det var som tur var det bara ett tunnt tunnt lager så det gick fint att blåsa bort och torka rent. Skandal med ovarsamma byggare! Hoppas i vilket fall att det löser sig med försäkringsbolaget, sånt är inte roligt att hålla på med och tar på psyket tills dess att det är uppklarat med kostnader/ersättningar. Quote
Matrixen Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Tragisk historia, johan! Hoppas det löser sig och inte drar ut på tiden. Quote
Guest johan Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Max rum ser ut som en bomb har slagit ner. Resten av lähenheten såg ut som man inte hade städat på 2-3 år. Mina högtalare är i Mercedes svart vilket är svart med en svag flakning i gråsvart. Står man nån meter ifrån så ser dom ut som svarta det är först när man kommer riktigt nära som man ser toningen/flakningen Så här ser dom ut idag http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/tabort...DSC_0023-01.jpg Så långt ifrån en djup svart nyans man nu kan komma Tangentbord som har legat under skyddsplast i Max rum http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/tabort...DSC_0019-01.jpg en oskyddat bit av hans säng http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/tabort...DSC_0009-01.jpg *edit* Mer exempel Quote
Vogue Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Det ser mycket slemt ud ... Hoppas det löser sig Best regards Vogue Quote
Guest johan Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Jösses då.......... Nu är första vändan erättningskrav färdigt o skickat men det sluta inte med det. Vi har 3 rum som vätter ut mot samma sida. Ovanför har grannen en 10 meter lång balkong o den läcker in i väggen. Så 3 väggar/tak måste nu slipas ner o torkas :angry: Saneringen av det första rummet måste göras innan dom kan ge sig på den andra skadan. När andra skadan ska fixas så måste allt i vardagsrummet tryckas ihop/flyttas. Jag hade planer på att ställa in talarna i sina transportlådor idag men dom går inte in i lägenheten !? Så nu måste jag fixa med bärhjälp o magasinering i väntan på resa till USA. Om nu inte byggarens försäkringsbolag får eld i baken o löser sin bit under veckas tid. Sker underverk än ?? Jag är sanslöst trött på den här jävla skiten nu !! Som det känns nu så kan dom lösa ut talarna så man slipper hålla på att grubbla om det Quote
Guest mikael Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Ah det här är ju helt j...a vansinnigt! Kan inte folk sköta sina jobb längre? Stå på dig Johan och låt inte de lösa ut högtalarna. Tror det kommer att kännas bäst i slutändan, även om det innebär en massa arbete, att låta jänkarna fixa till talarna. /Mikael Quote
christopher Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Hej Jag har varit hemma och lysnat på Andra II oss Thomas från Teoism, bilder finns som sakt på Hififorum. Det jag kommer ihåg var att jag ville ha denna andlägning hemma. Sedan dess har man suttit och sökt efter ett par begagnade men inte så lätt på grund av vikten. Andra II har mycket potent bas, mycket kontrol loch finn stereo bild. Det bästa tycker jag är att du kontaktar Thomas och kommer till Linköping och lyssnar. Thomas får du tag på via Teoism Quote
Guest johan Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Tackar Cristopher Jag har faktiskt redan varit i kontakt med han Quote
Recommended Posts