Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej !

Jag har just nu en period framför mig då jag i princip inte kan spela någon musik pga. att min tjej pluggar på heltid. Detta har gjort att jag börjar få rikligt med abstinens och ett hörlurs-inköp ligger och "lurar i vassen" :) .

Jag har hittat ett par beg. HD590 för 600 pix och det låter klart rimligt. Frågan är bara om man skall sattsa på HD600 eller HD650 i stället.

Jag har ingen erfarenhet alls av någon av dessa lurar, så alla tipps och synpunkter är välkommna.

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Primärt kommer jag att koppla hörlurarna till ett Creative X-Fi ELIT PRO kort på min HTPC om det kan ha någon betydelse i valet av lurar.

Posted

HD650 är fantastiska lurar med rätt hörlurförstärkare, med en för klen/inte tillräckligt bra, så hör man inte särskillt stor skillnad i jämförelse med HD590 är min erfarenhet.. 590 för 600 pix låter Ok, dock beroende på vilken årgång det är.. Hörlurar (Vid sidan om Stax), är till viss mån färskvara -- så man skall kanske inte köpa dom ohört! (Man får ett hyffsat par bra nya Sennheiser (tex) för 600-700 pix... tex. HD 515) -- En annan av mina erfarenheter är att hörlurslyssnande är väldigt personligt, vilket slagts hörlur man gillar varierar. Jag tror att innan du skaffar ett par "dyra" Sennheiser så bör du nog ha provlyssnat dom under ganska goda omständigheter (för att inte säga, hemma med din burk du skall använda dom med.. (Vad har bekanskapskretsen för lurar? -- Låna alla du kommer åt och prova!)

Jag har inte hört X-Fi Elite Pro, men sedan Creative köpte EMU så har deras ljudkort (enlig hörsägen) blivit rejält mycket bättre, rent ljudmässigt.. Vad har du för lurar nu? och i så fall vad hör du när du drar hörlursvolymen i botten (utan att ha nån utgående ljud(musik) på)??

Är det mycket egenbrus eller är den knäpp tyst?

Tyvärr så verkar kortet bara ha 3.5mm teleutgångar (när man kollar spec. på creatives sajt), så vinsterna med en exter (framtida) hörlursförstärkare är väll; om inte tveksamma, så i alla fall små.. Om den inte (hörlursförstärkaren) har inbygd DA...

Personligen har jag migrerat mitt hörlursanvändande mot Bayer Dynamic.. Jag rekomendara att du provlyssnar deras DT 770/880/990 serie, jag anväder ett par DT770M som är en sluten modell med extra dämpning (>35dBa) när jag är ute och spelar in.. Speciellt skönt om man befinner sig i stökiga miljöer...

/ptr

Posted

Vi körde en liten jämförelse HD600/HD650 i Jönköping :) över den berömda HeadRoom BlockHead Amplifier och jag hade klarat mig med HD600. Idag bör den väl gå att få tag i till bra pris... :?:

Posted
HD650 är fantastiska lurar med rätt hörlurförstärkare, med en för klen/inte tillräckligt bra

Det går ju alltid att komplettera efteråt :)

Jag har inte hört X-Fi Elite Pro, men sedan Creative köpte EMU så har deras ljudkort (enlig hörsägen) blivit rejält mycket bättre, rent ljudmässigt.. Vad har du för lurar nu? och i så fall vad hör du när du drar hörlursvolymen i botten (utan att ha nån utgående ljud(musik) på)??

Är det mycket egenbrus eller är den knäpp tyst?

Tyvär har jag inga lurar alls för tillfället

Tyvärr så verkar kortet bara ha 3.5mm teleutgångar (när man kollar spec. på creatives sajt), så vinsterna med en exter (framtida) hörlursförstärkare är väll; om inte tveksamma, så i alla fall små.. Om den inte (hörlursförstärkaren) har inbygd DA...

Det finns en 6,25 mm hörlurskontakt på den externa burken. Annars är det lite klent ja.

Fast jag tror inte att 3.5mm teleutgången skall sätta så stora begränsningar.

Det låter i alla fall otroligt bra när man kopplar till en extern förstärkare och vanliga högtalare.

Personligen har jag migrerat mitt hörlursanvändande mot Bayer Dynamic.. Jag rekomendara att du provlyssnar deras DT 770/880/990 serie, jag anväder ett par DT770M som är en sluten modell med extra dämpning (>35dBa) när jag är ute och spelar in.. Speciellt skönt om man befinner sig i stökiga miljöer...

/ptr

Det skall kollas upp!

Posted
Vi körde en liten jämförelse HD600/HD650 i Jönköping :) över den berömda HeadRoom BlockHead Amplifier och jag hade klarat mig med HD600. Idag bör den väl gå att få tag i till bra pris... :?:

Jag var inte med på den jämförelsen, men jag har lyssnat lite på HD650 och HeadRoom BlockHead Amplifier och det var RUSKIGT bra.

HD600 går nog att få tag på till ett vettigt pris idag ja.

Jag hittade en ny annons med ett par HD600 och Musical Fidelity X-can V3.

Det var ett byte och jag får se om han är intresserad av vad jag har att erbjuda.

Posted

Hittad detta efer en snabb sökning.

Ganska humana priser får jag säga.

En DT770 eller DT990 för 1995:- är ju helt ok pengar om dom låter bra.

Frågan är om DT880 är 1000:- bättre ?!

Posted

Kolla med Musikbörsen i Jönköping, dom brukar ha diverse Beyerlurar hemma (för provlyssning...)

Jag är jättenöjd med mina 770M, inte 100% lika transparenta som HD650, men i gengäld inte öppna så alla externa störljud jag upplever i 650'ina gör att dom vinner i längden... -- Har inget bra svar på om DT880 är 1000:- bättre, det får dina öron avgöra..

Precis som hos Sennheiser så är grundkarraktären hos Beryerlurarana ganska lika..

HiFi klubben säljer väll Sennheiser också, så där eller hos Balance kanse du kan lyssna mer på dom...

/ptr

Posted
Vi körde en liten jämförelse HD600/HD650 i Jönköping :)

Jag har båda, och har testat en hel del med identisk utrustning för att försöka hitta någon skillnad. Vid en snabb lyssning är skillnaden minimal, det är svårt att avgöra vilken som är bättre, eller t.o.m. att identifiera vilken som är vilken.

Skillnaden smyger sig på dock, efter att ha levt med 650 i ett par veckor bytte jag tillbaka till 600 lite snabbt, och oj! Nu hörde jag skillnaden direkt, och det enklaste sättet att beskriva den på är nog att 650 är en aning mer "öppen" i allmänhet, och har en klart bättre bas. 600 kändes lite mer "avlägsen" och inte lika kontrollerad som jag kom ihåg det. Skillnaden var ännu större med en bra signalkälla (CD-spelaren nedan).

I alla fall med min utrustning, det kan ju vara helt annat med annan elektronik och kablage. :)

HD590 har jag hört en del också, och den är ett fynd för sitt pris helt klart, men jag tycker den är ganska långt efter 650. Är priset viktigt skulle jag mycket hellre försöka hitta en begagnad 600, den är absolut bättre än 590. :) En gammal skön nostalgikombo är HD600 och X-Can v1, det är myspys på hög nivå. Min nuvarande setup är bättre på allt, javisst, men frågan är om inte den gamla har ett visst övertag i känsla emellanåt? Hmm...

(jag kör HD650 med Cardas Headphone <- X-Can v3 <- Nordost Red Dawn <- X-DAC v3 <- X-PSU v3, och matar antingen från en Apple PowerMac G5, kopplad med vanlig Toslink a'la Kjell c/o, eller MF Nu-Vista 3D CD-spelare, kopplad med Red Dawn den också)

Posted
Jag har båda, och har testat en hel del med identisk utrustning för att försöka hitta någon skillnad. Vid en snabb lyssning är skillnaden minimal, det är svårt att avgöra vilken som är bättre, eller t.o.m. att identifiera vilken som är vilken.

Skillnaden smyger sig på dock, efter att ha levt med 650 i ett par veckor bytte jag tillbaka till 600 lite snabbt, och oj!

Helt rätt testmetod så jag tonar ner mitt tidigare inlägg... :)

Posted
Hittad detta efer en snabb sökning.

Ganska humana priser får jag säga.

En DT770 eller DT990 för 1995:- är ju helt ok pengar om dom låter bra.

Frågan är om DT880 är 1000:- bättre ?!

Köpte DT 990 hos Ljudmakarn i somras som jag driver med X-CAN v3. Ett fynd för 1995.00. :) DT 880 har jag lyssnat på och de är mycket bra men om de 1000.00 bättre är svårt att säga eftersom jag ej jämfört dem vid ett och samma tillfälle.

Posted
Helt rätt testmetod så jag tonar ner mitt tidigare inlägg... :)

Mja.. :) Ibland är det enkelt att höra skillnader, ibland tar det lite tid! Ett exempel på det enklare slaget var dina Omega-lurar.. Efter en låt kunde jag enkelt konstatera att din setup är bättre på min på samtliga punkter, hehe!

Posted

Oj!

Kul med all respons :)

Jag har lånat hem ett par HD525 i kväll från Balance och redan dom låter väldigt bra :-)

Det ser ut som att jag skulle kunna låna ett par HD600 också + att jag skall ta och göra ett besök på Musikbörsen som du sa plundin.

Det här var riktigt roligt och inte så fruktansvärt mycket pengar heller som det blir om man skall uppgradera den vanliga anläggningen.

Jag återkommer med lyssningsintryck + eventuellt ett litet bildreportage på ett aktuellt "datar-tema" :D

Posted

Har varit på Musikbörsen idag och tyvär hade dom inga Beyerlurar hemma.

Dock var försäljaren mer än lyrisk över Sennheiser HD650 som han efter mycket testande valt för eget bruk.

Väldigt trevlig kille för övrigt. Bra bemötande med stort engagemang.

Jag har kollat runt lite på nätet men har inte hittat något begagnat till vettigt pris. (Har inte fått något svar på bytesförsöket)

Det som verkar bäst så här långt är faktiskt HD650 på NetOnNet för 2585:-

Sedan har jag sneglat på denna förstärkaren. Det ser ut som ett kul och bra projekt för långa mörka vinterkvällar :)

Posted
Har varit på Musikbörsen idag och tyvär hade dom inga Beyerlurar hemma.

Det var ju trist!

Dock var försäljaren mer än lyrisk över Sennheiser HD650 som han efter mycket testande valt för eget bruk.

Väldigt trevlig kille för övrigt. Bra bemötande med stort engagemang.

Positivt!

Jag har kollat runt lite på nätet men har inte hittat något begagnat till vettigt pris. (Har inte fått något svar på bytesförsöket)

Det som verkar bäst så här långt är faktiskt HD650 på NetOnNet för 2585:-

NeOnNet har det bästa priset på 650 som jag har sett..

När detr gäller Beyer så har tyvärr imporören Luthman Soundabillity ingen lista på affärer så man kan inte kolla vem som kan ha dom hemma i dina trakter.. Det slog mej just att jag kanske for med en smula minnesförvirring när jag föreslog Musikbörsen (Dom poppade kasnke upp för att det är den enda musikaffär jag kände till i Jönköping..) -- Hur som helst så kom jag på at jag nog handlade mina Beyer på 4sound i Göteborg.. Tyvärr verkar din närmnaste butik i den kedjan vara Musikcentralen i Linköping, en lite omväg ksanke? Har du kollat med dom andra musik/HiFi affärerna i stan om dom kanske har nått hemma?

/ptr

Posted

Vi har en butik som heter Totalljud också, men dom har inget heller.

Musikbörsen hade egenligen ett par DT770 för provlyssning, men dom hade fått ben :diss:

Jag klipper nog till på HD650 från NetOnNet då det är ok pengar + att jag har konstaterat att det är inga problem med öppna lurar hemma. Det är väldigt lungt i huset! Det kan kanske till och med vara en fördel då jag hör om det ringer t.ex.

Jag vet dessutom att med HD650 kan det inte bli så mycket bättre för dom pengarna. DT770 är några hundralappar billigare, me det är inte det som avgör.

Tackar för all input :)

Posted

Jag köpte själv 650, men innan så lysnnade jag på 600 samt en hel drös andra anständiga hörlurar i ungefär samma prisklass, och i mina öron är 650 en egen klass..

Men för att komma till sin rätt bör man ha en anständig hörlursförstärkare, jag jämförde med två svenska tillverkare och Musical Fidelity, och jag föredrog MF...Hur som, så är det väl använda pengar för att få till ljudet riktigt bra.

Vad du än väljer lycka till..

Posted
Jag köpte själv 650, men innan så lysnnade jag på 600 samt en hel drös andra anständiga hörlurar i ungefär samma prisklass, och i mina öron är 650 en egen klass..

Det var som tusan!

Jag lånade hem ett par 600 igår kväll och dom var riktigt bra.

Så bra att jag hade i princip bestämt mig, då jag kan köpa dom till ett bra pris.

Jag får nog ta mig en funderare till. Tyvär kan jag nog inte låna ett par 650

utan det får i så fall bli en "chansning" så att säga.

Eller rättare sagt så måste jag bestämma mig för hur mycket jag vill lägga på ett par lurar.

Det var i alla fall ett bra snäpp upp från HD525 till HD600 :cool:

Posted

Det blev................

.

.

.

.

.

.

.

.

... ett par HD650 :D

Skillnaden i pris blev inte så stor i sista ändan så det känndes bättre att gå på HD650.

Då behöver man ju inte fundera på hur dom hade låtit i stället, utan man kan

förhoppningsvis koncentrera sig på musiken ;)

Jag tror att dom dimper ner i slutet på veckan.

Just nu är jag i full färd med att bygga ihop den nya HTPC'n och sedan skall jag rippa om mina skivor till WMA-lossless.

Efter det är det bara att tända en brasa, krypa upp i favoritfotöljen med ett glas rött och lyssna för fulla muggar utan att störa tjejen när hon läser :app:

--Per

Posted
... ett par HD650 :D

Grattis! :)

och sedan skall jag rippa om mina skivor till WMA-lossless.

Don't! Lås inte in dig med stängd teknologi.. Jag rekommenderar Monkey's Audio på PC-burkar (http://www.monkeysaudio.com) - packar bättre, trevligt programvara, funkar med de flesta uppspelningsprogram eller för maximal flexibilitet FLAC (http://flac.sourceforge.net) - packar sämre, helt öppen mjukvara (öppen källkod), fungerar på alla operativsystem, har hårdvarustöd i vissa mp3-spelare osv.. :) WMA kan du i princip bara spela i Windows Media Player och ett par andra "me-too"-apps i Windows.

För att rippa skivorna finns egentligen bara ett val - Exact Audio Copy (http://www.exactaudiocopy.de) - oslagbar.

Bästa uppspelaren är allmänt känt att vara foobar2000 (http://www.foobar2000.org). Enda nackdelen är att den är Windows-only och ful som stryk.. Men den spelar BRA! Inga mellanhänder, kan man sammanfatta den med.. (kernel streaming, den spelar direkt på ljudkortet, går ej via Windows). På Mac (OS X) kan man använda ett litet program som heter Cog (http://cogosx.sourceforge.net) som klarar i princip alla format man kan tänkas behöva. :) iTunes stöder ju bara AAC/MP3 och Apple Lossless :(

Enjoy!

Posted

Jag har använt FLAC och foobar tills nu.

Grejen är den att med creatives spelare med uppsampling till 96kHz så låter mitt X-Fi kort ett unns bättre än vad foobar + kearnel streaming gör och för tillfället finns inget stöd för FLAC där.

Helst skulle jag vilja använda FLACK + den uppsampling som erbjus på kortet och eventuellt finns det en lösning genom att använda sig av ASIO. Jag skall kolla vidare på det.

Sedan är det ju så att grejen med lossless är ju just att den är lossless. Man kan ju konvertera format om det kniper i framtiden.

Det är definitivt smidigare hantering i MCE med WMA än FLACK, men FLACK funkar ju trotts allt.

Frågan är bara hur det kommer att funka i vista?!

Jag är fortfarande lite villrådig vilket format jag skall sattsa på men det lutar åt WMA för tillfället.

Kom gärna med mer förslag eller mothugg. Detta kan förmodligen diskuteras hur mycket som helt.

Det gränsar nästan till religion, pro eller con M$ ;):D

Posted

Om jag minns rätt så kan Foobar uppsampla till 24 & 32 bitar samt 96khz (med sin resamplermodul..)!

För konvertering mellan olika ljudfilformat rå rekomenderar jag dBpowerAMP.. Annars är Peo's post till fyllest med rekomendationer!

/ptr

Posted
Om jag minns rätt så kan Foobar uppsampla till 24 & 32 bitar samt 96khz (med sin resamplermodul..)!

För konvertering mellan olika ljudfilformat rå rekomenderar jag dBpowerAMP.. Annars är Peo's post till fyllest med rekomendationer!

/ptr

Det är rätt. Foobar kan uppsampla med en tillägsmodul. Det verkar dess utom finnas stöd för olika remote kontroller vilket jag saknat tidigare. Jag får ta mig en extra titt på att få till Foobar helt enkelt.

Vittsen med att ha allt lagrat på disk är ju att det skall vara smidigt. Annars kan man ju lika gärna spela cd-skivorna direkt.

Sedan verkar ju dBpowerAMP vara en mycket trevlig programvara.

Den har jag faktiskt missat helt förut. Tackar för det tipset.

Jag återkommer i ärendet när jag testat vidare lite.

Posted

Nu har jag testat Foobar med ASIO och en plugin för uppsamling som heter SSRC Resampler och det fungerar perfekt :)

Nu skall man bara få till Foobar så att den blir fjärrkontrollvänlig också så kan man köra vidare med FLAC.

Är det någon här som har fått till Foobar via fjärr och gärna med ett lite trevligare GUI?

• 5 weeks later...
Posted

It's alive :)

QRV-08_1.JPG

Efter en ansenlig mängd smd-komponenter och en handfull kvällars tålamod så är den äntligen klar!

Och det spelar OTROLIGT bra :D