PLandgren Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 I helgen var jag på mässa i Köpenhamn som så många andra. Eftersom jag är ute efter en förstärkare till min anläggning så hoppades jag hitta några intressanta kandidater till fortsatt lyssning. Mässan som helhet tyckte jag nog var rätt dålig, med generellt allt för hög volym eller kala väggar och dåliga förhållanden. Den absolut största upplevelsen för mig denna helgen var att höra demon hos Hifiklubben. Min första tanke är att det ju låter bra, men kanske inte så imponerande i mellanregister och i toppen. Det var något av det som får nackhåren att resa sig som saknades. Vad som däremot var imponerande var hur otroligt bra timing det var. Tack vare de två subbarna så spelade det djupt, men i mina öron helt utan att låta "hemmabio-sub". Hur kan de få det så bra? Är det för att de delar så högt som 700 Hz? Är inte det förresten helt extremt högt? Förklaringen till varför de övre registren inte var så fantastiska kom när jag till sist fattade att de två stativarna (Dali Ikon 1) kostade futtiga 2000 kr eller något liknande. Det gör det hela inte mindre imponerande! Nu är ju förstärkaren: TDA 2200 inte helt gratis, men kan det få ut sådant ljud ur denna anläggning så undrar jag ju hur det kan låta hemma hos mig med mina Thiel CS2.4. Är det någon som har en idé om hur denna står sig jämför med förstärkare i motsvarande prisklass, men utan rumskorrektion? Kan det vara så att jag helt enkelt blev imponerad tack vare att så mycket annat spelade dåligt, eller finns det något i att rummets påverkan är så stor och att det därför låter så mycket bättre när man korrigerar för det? Hjälp mig räta ut åtminstone ett par frågetecken... jag vet det blev många. Quote
Anders Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Jag var också i Köpenhamn och hörde på demon. Mina intryck är likartade och tack för upplysningen om de små högtalarna. Jag förstod att de inte var någon toppmodell men inte att de var så basic. Det ger hopp om att man kan få ut mer i de övre registren. Kan också tilläggas att de små högtalarna inte var optimalt placerade, inte på stativ utan en småhögtalare direkt ovanpå en annan småhögtalare som låg på golvet. Att basen blir så bra beror delvis på hörnplaceringen som ger bäst impulssvar, snabbare och med mindre fasvridningar men med usel frekvensgång om den inte korrigeras med EQ. Detta tycktes fungera mycket bra enligt de subjektiva intrycken från demon. Vad jag förstår så är rumskorrektionen digital och utan de problem som man får när man använder analoga filter (fasvridningar etc), i alla fall idealt. Jag har ingen aning om hur TDA 2200 står sig i förhållande till förstärkare i samma prisklass. Jag misstänker att man snarare får se förstärkaren och de två basarna/subwooferna som ett system. Förstärkaren kanske går att använda med andra basar men jag tvivlar då på att man får ut samma imponerande resultat. En fråga man kan ställa är hur stort rum man behöver för att få ett tillfredsställande resultat (demorummet var stort). Det kan också vara värt att tänka på att rumskorrektion inte löser alla rumsproblem, det behövs t.ex. också en viss dämpning för att få en acceptabel efterklangstid. F.ö. var dämpningen inte SÅ dålig under demon eftersom där var så mycket människor, människor dämpar rätt bra och även i basområdet! Det borde vara möjligt att lyssna på förstärkare / basar med bättre högtalare i Hifi-klubbens stora affär i Köpenhamn. De har ju t.ex. B&W Nautilus och Classés dyra CD-spelare om man vill prova med annat än Lyngdorfs spelare. Som jag ser det är frågan hur mycket man kan få upp nivån på systemet i de övre registren. Jag tyckte att Lyngdorfs system var mässans bästa under typ 700 Hz men det kostar en struntsumma jämfört med många andra med extremdyra monoblock och högtalare. Quote
digipower Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Hej Hörde Lyngdorf-uppsättningen i Stockholm, Sheraton, i början av 2007, då med Dali stativare i 20000;- klassen och 210 basarna. Lät otroligt rent och dynamiskt. Märkte inga begränsningar i kraft, fast det var ju Lyngdorf själv som höll i volymratten så han vet väl var gränserna ligger. Äger nu TDAI 2200 sedan 18 månader och är mycket nöjd, varje dag. Har haft ett stort hifi intresse sedan 1994 och köpte just TDAI 2200 för att den lät otroligt bra och för att jag har ett "besvärligt" rum. Kör med Martin Logan Aeon i och med en 12" subbas från Dali. Vid en kortare lyssning kan man uppleva att det saknas "värme", men det handlar om avsaknad av färgning som jag ser det, varma inspelningar blir varma, andra blir det inte. I längden blir man bara nöjdare och nöjdare av det neutralt, men välnyanserat och dynamiskt ljud. Quote
Recommended Posts