Jump to content

Kent_n stereo utveckling


Kent_n

Recommended Posts

  • Replies 792
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Vi får väl se hur det går med nya högtalare..Äkta hälften delade inte min uppfattning om behovet av nya högtalare, hon suckade tungt, tittade mig stint i ögonen och nämde att jag lovat att vi skall renovera badrummet på övervåningen.

Ni som har varit med ett tag vet att när "den" blicken kommer fram är det bara att lägga ner..

Blir först badrumsrenovering..

Hötalararplanerna finns dock kvar... :mm:

Link to comment
Share on other sites

"Pappa jag vill ha en Italienare" som Galenskaparna/After shave sjöng i visan...Dom har en snygg design dessa Italienare, och det var det jag föll för först..

Var nere o hälsade på Audio Consept, fick som vanligt en kopp kaffe, föresten väldigt gott kaffe..men små koppar, så det var väl 2 eller 3 koppen när jag fick syn på denna skönhet..En eldig Italiensk skönhet..Frågade Robert om märke..Bluenote..Inte riktigt vad jag hade väntat mig för namn på en sån skönhet med ok...

Robert berättade att det var monterat en väldigt bra tonarm samt pickup-nål...

Så nu är jag stolt ägare till en Bluenote Bellavista Signatur skivspelare med B-7 titanium tonarm samt Dynavector P-75 phono stage med ZU kablar och Dynavector 17D MK II.

Hem, kopplade in alltihopa, lyssna på vad..Ulf Lundell:s första skiva Vargmåne köpte jag när den kom ut under -70 talet, orginalskivan, tycker det är en av dom bästa Svenska skivorna som har gjorts alla kattegorier..Jag kan varenda låt utantill..

På med vinylen, sätta mig i soffan...Det lät bra, riktigt bra..klart överlägsen cd skivan..

Om intresse finns så kan jag återkomma med mer lyssningsintryck o ev foton..

Link to comment
Share on other sites

Var nere o hälsade på Audio Consept, fick som vanligt en kopp kaffe, föresten väldigt gott kaffe..men små koppar, så det var väl 2 eller 3 koppen när jag fick syn på denna skönhet..En eldig Italiensk skönhet..Frågade Robert om märke..Bluenote..Inte riktigt vad jag hade väntat mig för namn på en sån skönhet med ok...

Robert berättade att det var monterat en väldigt bra tonarm samt pickup-nål...

Så nu är jag stolt ägare till en Bluenote Bellavista Signatur skivspelare med B-7 titanium tonarm samt Dynavector P-75 phono stage med ZU kablar och Dynavector 17D MK II.

Vi träffades ju hos Robert när du satt och lyssnade på just den skivspelaren - och jag är inte överraskad att du köpte den :D

- Nu när du börjar upptäcka svart guld så kommer du säkert att upptäcka det skivmärke som har gett upphov till firmanamnet ;)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Kl 8:45 var jag på plats och köade utanför posten som öppnade kl 9:00. Nytt ljud i LP'n AB! :D Ser fram emot fler intryck från Kent_n. Själv kör jag PE-läget på P75. Ska testa standard sen också. Skillnaden mellan Rega Exakt - Rega Fono och Dynavector XX2mk2 - Dynavector P75mk2 är riktigt stor, precis som det ska vara när man går upp ett par tre klasser.

Kent_n, jag tror att du har lagt dig på precis rätt nivå. Det är ett riktigt sött litet phono-steg. :)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara ny HiFi, den här är bara så läcker, ganska stor

IMG_0648600x450.jpg

över 1½ meter hög..Kvinnlig svensk konstnär..

Dessa passar mer i musikrummet

IMG_0646600x450.jpg

Ganska små..

På & av, kan det bli enklare

IMG_06541944x1458.jpg

Nedan Dynavector P-75 Phono stage, för pickuppen passade inte inbyggda skivspelarsteget i McIntoshen

IMG_06501944x1458.jpg

Pick up

IMG_06641944x1458.jpg

Remdriven

IMG_06561944x1458.jpg

Lite bättre bild

IMG_06651944x1458.jpg

Bild av upphängning tonarm

IMG_06591944x1458.jpg

Antiscating o vad det nu heter

IMG_06601944x1458.jpg

Oxå s.k puck, eller vad det nu heter

IMG_06661944x1458.jpg

För balansen antar jag, men i mina ögon fruktansvärt läckert..

IMG_06671944x1458.jpg

Lite större bild

IMG_06881944x1458.jpg

IMG_06861944x1458-1.jpg

IMG_06701944x1458.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle själen avslöjas av färgen på stereon, så skulle jag ligga lite pyrt till om man säger

IMG_06741944x1458.jpg

Possition från favorit plattsen..

IMG_06831944x1458.jpg

Min nya högtalakablar

IMG_06891944x1458.jpg

En liten gåva, antagligen för lång o troget handlande på Audio Consept..det har blivit lite nu...

IMG_06811944x1458.jpg

Kunnde inte låta bli..High Tech..Frugan Opel 1986 år modell. helt i nyskick, en ny -86

IMG_06321944x1458.jpg

En bättre kasettradio monterad, tidigt -90 tal, låter...ja....

Den här skivan älskade jag när det kom ut, lyssnade på den idag..Herrejösses vad det lät bra...

IMG_06781944x1458.jpg

Känner någon igen den..?

Återkommer med lyssningsintryck..

Link to comment
Share on other sites

Var på Second Hand idag, låda med vinyl, mkt för mig okänt..Men en skiva från -63 med Jim Reevs, dåligt omslag men skivan var ok..10 kr fattigare..Hem sätta på skiva..Lät suveränt, lät helt ny..Vilken återgivning o pressning dom hadde på den tiden..Ljudet makalöst bra..för 10:-.

Nu förstår jag Jim Reevs storhet, den rösten leker man inte med..

Link to comment
Share on other sites

Vi träffades ju hos Robert när du satt och lyssnade på just den skivspelaren - och jag är inte överraskad att du köpte den :D

- Nu när du börjar upptäcka svart guld så kommer du säkert att upptäcka det skivmärke som har gett upphov till firmanamnet ;)

//Eliot

Tack för en trevlig pratstund...

Jag skulle önska att jag kunnde ta lika fina kort som du kan...men kanske en vacker dag...

Skivmärket: Var kan man hitta det ?

Link to comment
Share on other sites

Det finns faktiskt en tråd på Euphonia med en del information om Blue Note som startades 1939 av Alfred Lion och Francis Wolff som båda precis immigrerat från Berlin: några kul länkar, Om vinyl och bluenote.

- Som sig bör vimlar det av Blue Note i Bebops trådar Jazz i skivhyllan....

Blue Note var kända för sina omslag och en av de kändaste är denna

hubtones.jpg

Mvh,

Eliot

Link to comment
Share on other sites

Ja just det..appropå nya högtalarna, fanns i butiken, uppställda, antagligen för lev kontroll..Lilla söta familjen kommer in med små barn..Barnen röjer runt, lyckas välta några högtalare som står intill dom som var tänkta för undertecknad. Skador på låda och lite smått..Högtalarna som dom välte ännu mer skadade..

Som säljaren sade när han ringde mig "hoppas dom har drulle försäkring"

Om vi säger så här..familjen fick inte så där jättemycket berömm...

Så det fördröjer åtminstånde en till två veckor...

Suck..that´s life..

Link to comment
Share on other sites

Ja just det..appropå nya högtalarna, fanns i butiken, uppställda, antagligen för lev kontroll..Lilla söta familjen kommer in med små barn..Barnen röjer runt, lyckas välta några högtalare som står intill dom som var tänkta för undertecknad. Skador på låda och lite smått..Högtalarna som dom välte ännu mer skadade..

Som säljaren sade när han ringde mig "hoppas dom har drulle försäkring"

Barn måste hifi dresseras tidigt. Många vänner till mej som tycker att det inte är någon ideé att skaffa bra rigg förens ungarna har växt upp. Prova uppfostra ungarna istället! Men man ska ju inte vara allt för spydig, en olycka händer ju lätt och, helt plötsligt har man en marmeladmacka toppmatade AA Capitolen. :blush

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu börjar man bli riktigt otålig av väntan ;) Har svårt att se hur man lätt byter upp sig från ett par Dynaudio C2:or. Du måste lova att redogöra för skälet till bytet och upplevelseskillnader. Spännande.

Lovar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...