Jump to content

Kent_n stereo utveckling


Kent_n

Recommended Posts

Jaha ja nu är det väl dags att presentera min anläggning på övervåningen

IMG_0510600x450.jpg

Ingenting görs utan ett godkännade av denna man, han har varit med familjen länge nu, det gäller att sköta sig..Ni som läst min andra tråd under nostalgi kanske ser att det är nya tapeter, renoverade hela musikrummet under sommaren...

IMG_0513600x450.jpg

Joan Amatrading, hade sin storhetstid under början o medio 80 talet, frukansvärt bra artist, man ifrågasatte om det var hon själv som spelade gitarr på den tiden...Kanon skiva med bra ljud, synd att det blev tyst om henne, är det någon som vet vart hon blev av..?

IMG_0508600x450.jpg

Skivspelare från början av -80 talet, nu har den stått i ett 15 tal år. Nu när vinyl är på väg tillbaka, så tittade jag på min gammla trotjänare, hittade t.o.m. bruksanvisningen. Skivspelaren är en Technics SL-1410 direkdriven och dom skall smörjas med jämna mellanrum enligt instruktionsboken. Ut på stan, vad får man tag på rätt olja ?

Efter mkt letande fick jag klart för mig att det funkar med symaskinsolja, sagt o gjort, smorde upp den och den fungerade utmärkt...På med en gammal Clapton vinyl....lät för j..ligt..

Pickuppen en gammal Ortonfon hade gjort sitt. Ner till Audio Consept förklarade att jag hade en gammal svarv och ville pröva, han sade inga problem..

Nu har han monterat på en Dynavecktor pickup 10xV5, prata om att vara noga med inställningar, det var att mäta från tonarmens fäste ut på skivtallriken med plåtmallar, väga pickup, ställa in och skruva....

Lyssnade nyss på samma Clapton.................Vilken skillnad ! Att det kan låta så bra...Inget knaster, blev helt trollbunden, vilket djup..CD spelaren har fått en konkurent, helt klart..Tanten lyssnade ochså och trodde inte på att det var gamla skivspelaren, var tvungen att visa att CD spelaren var avstängd..Kanonljud, så nu åker vinylskivorna upp igen..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 792
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bakom fröken Armatrading står en gammal klassik LP skiva, ser ni vilken det är ? Om jag säger så här, jag tyckte den var betydligt bättre när det begav sig...Var väl sisådär om man så säger i dagens läge.

Hade Dynaudio Contour 3.4 under flera år, kanonhögtalare..Köpte dom när dom såldes för 29000 kr och för det priset var det en av dom absolut mest prisvärda högtalarna..Nu har dom höjt priset till närmare 40000

hifi092750x1000.jpg

kr och är fortfarande ruggit bra, men i den prisklassen ökar konkuresen ganska ruggigt..

Fick erbjudande att köpa ett par andra högtalare, dom här

IMG_0500450x600.jpg

Ser någon vad ?

Så här skrev jag när jag nyss fått dom

Nu har jag lyssnat några dagar...Fortfarande i löjligt chocktillstånd....Mina gamla Dynaudio Contour 3,4 ansågs bra......man huva...Vilken skillnad....Återkommer när jag sansat mig lite mer...

Lyssnade på "More best of Leonard Cohen" och låt nr 11 halleluja har en kraftig basgång och bastrumma samt ett längre gitarrsolo, för första gången kände jag bastrumman fysikt i bröstet, inte speciellt hög volym (grannar), precis som det kan kännas på en konser, och det visade sig att den var inspelad live. Med gamla högtalarna var det ochså en fin bas men känslan har jag inte upplevt tidigare vad jag kan minnas..Senare kommer gitarsolot in, blundade man är det omöjligt att inte tro att man var där... Skillnaden var så stor att det känndes som en helt ny låt...Öppenheten i musiken, jämförde med mina gamla Dynaudio Contour 3,4 och jämför man högtalarna lät 3,4 instängda ungefär som dom satt i en kaffeburk..och 3,4 anses inte direkt dåliga....så skall man med en första jämförelse försöka förklara ljudet så går basen lägre än min subwooferl till tv Audio Proo B2,27, högtalarna går lägre med mycket torrare finare klarare bas, aldrig hitils hört dess like, diskanten har en öppenhet som vida överglänser 3,4, inte lika vass, mer naturtroget mkt öppnare, hela mellanregistret bara finns med där, låter inte pressat utan öppet...Svårt att förklara ljudbilden som högtalaren ger..men skillnaden är något enormt bättre på alla sätt.

IMG_0499450x600.jpg

Ja nu ser ni väl..?

IMG_0482600x450.jpg

IMG_0502450x600.jpg

Dynaudio C2, helt enkelt en superhögtalare...Låter gudomligt bra..

IMG_0511450x600.jpg

Men höga, 155 cm höga..kommer man innaför dörren utan att veta att dom står där, så är det mer än en som hoppat till, om inte annat är det ganska underhållande..........ett tag

IMG_0483450x600.jpg

Dom som sett min andra tråd ser oxå att golvet är nytt, renoverat i sommras

IMG_0497450x600.jpg

Förstärkaren Musical Fidelity A5 drev dessa lätt, 250 W i 8 ohm, 400 W i 4 ohm

hifi099750x563.jpg

lät bra, måste ge den förstärkaren bra referenser, jämförde den med Krell Cav 300 & 400 och kunde konstatera att MF A5 i mina öron spelade åttor kring Krellen, MF A5 är en klart underskattad förstärkare....

Men kände att jag eventuellt ville uppgradera förstärkar sidan, tittade på MF stora, lite andra anständiga märken, lät väl bra men inget himmlastormande bättre än A5, inte värt pengarna...suck....ok jag behåller den..var nöjd

tills jag av en tillfällighet fick lyssna på denna... Tittade på min gamla kära MF A5, skillsmässor är alldrig lyckliga.. men nu var det dags, för den här körde över MF:an. ...Den gick på knock direkt..

IMG_0505600x450.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilken förstärkare..

Så här skrev jag när jag haft den en kortare tag.

Ut med gamla förstärkaren in med nyavilket lyft..mina C2 har alldrig låtit så bra, jag hade inte en susning om att det kunnde bli så mkt bättre. Närvaron, basen,,basen, vilken djupbas förstärkaren gräver fram otrooligt, känns som artisterna sitter på en stol bredvid och spelar för mig..I dag satt Leonard Coen på stolen...

Hur som helst måste jag gratulera mig själv till ett bra köp

IMG_0506600x450.jpg

McIntosh MA 6900, otrooooligt bra förstärkare, har aldrig hört maken på naturtroget djud...

Den har balanskontroll, min favoritlyssnar ställning är i ena hörnan av soffan, luta mig mot armstödet..en liten singel malt, en bra LP eller CD, men...denna ställning är lite till vänster om mitten av högtalarna, så jag har med tiden blivit van vid en liten fasförskjuning,. Nu vrider jag balanskontrollen pytte till höger om fasförsjkutningen är borta..Med facit i hand, varför har inte alla anständiga förstärkare denna finess ?

Förstärkaren har även tonkontroll som är fördelade på 5 stycken kontroller från 30 till 10 K, är rummet hopplöst ur ljudsynpunkt är chansen stor att man kan justera ljudbilden till det bättre.

Har dock kvar min MF A5 cd som inte på något sätt gör bort sig i sällskapet, passar bra in, låter fint...ger ett otroligt bra analogt djud, antaglige på grund av NuVista rören ....Är nöjd.....skall nästa vecka titta på McIntosh CD.. alltså bara titta o absolut ingenting annat...

Jo just det, apparaten som står ovanpå CD är en Sony radiodel, fungerar riktigt bra, köpte den för ca: 15-20 år sedan.l

IMG_0518600x450.jpg

Nedan framtvingat köp av äkta hälften, fick inte spela för högt på kvällarna...Tog fajten med henne, här bestämmer jag...Jaja, hur tror ni det gick ? suck...att man aldrig lär sig....Hörlurar Sennheiser 650

hifi077750x563.jpg

jämförde med en massa andra anstädniga lurar, eftersom jag åkte på storstryk angående kvällsmusiken så skulle jag banne ha det som lät bäst...tyckte dessa lät och känndes bäst, kör dom tillsammans med denna hörlursförstärkare Musical Fidelity

IMG_0491600x450.jpg

Hörlursförstärkaren valdes mellan denna o harmony design, tyckte bäst om denna,

Tavlorna av den finska konstnären Edelman, tycker dom passar in så därför hänger dom där dom gör

IMG_0485600x450.jpg

Hittade denna bokhylla på Ikea, som ni ser har jag delat dom översta hyllorna för att få i dubbelt så mkt cd skivor, inte vackert men effektivt, undre delen tar hand om mina LP skivor, dom flesta i orginal från 60-70-80 och en del in i 90 talet.

IMG_0496450x600.jpg

TV en LCD philips med DVD som är ihoppkopplad till förstärkaren, använd mest till Musik DVD, låter helt ok tycker jag. Favorit just nu Walter Trout en konser inspelad på Paradiso i Amsterdam, supergrym gittarist..

IMG_0493600x450.jpg

Kablar ja just det, det måste man ha, lyssnade på Nordost, och en hel drös anständiga kablar, men dom som jag fastnade för var dessa

hifi089750x563.jpg

Eichmann Express 6 över hela linjen förutom till TV där jag har Nordost Solar Wind, kablarna passar bra till utrustningen ger ett behaglig ljud.

Trodde inte riktigt på det där med speciella HiFi möbler, lät som humbugg i mina öron, betala en massa pengar för speciella möbler som gör att utrustningen skall låte bättre än om dom står på en bra bänk från IKEA, prövade och döm om min förvåning när det faktisk lät bättre, hur det funkar har jag inte en susning om, men det fungerar....

IMG_0487600x450.jpg

Om ni tittar noga så ser ni att utrustningen står i en svensk möbel Solid Tech, tycker den är snygg oxå..

Det är väl lite av vad jag har hitills...

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade på "More best of Leonard Cohen" och låt nr 11 halleluja har en kraftig basgång och bastrumma samt ett längre gitarrsolo, för första gången kände jag bastrumman fysikt i bröstet, inte speciellt hög volym (grannar), precis som det kan kännas på en konser, och det visade sig att den var inspelad live. Med gamla högtalarna var det ochså en fin bas men känslan har jag inte upplevt tidigare vad jag kan minnas..Senare kommer gitarsolot in, blundade man är det omöjligt att inte tro att man var där... Skillnaden var så stor att det känndes som en helt ny låt...Öppenheten i musiken, jämförde med mina gamla Dynaudio Contour 3,4 och jämför man högtalarna lät 3,4 instängda ungefär som dom satt i en kaffeburk..och 3,4 anses inte direkt dåliga....så skall man med en första jämförelse försöka förklara ljudet så går basen lägre än min subwooferl till tv Audio Proo B2,27, högtalarna går lägre med mycket torrare finare klarare bas, aldrig hitils hört dess like, diskanten har en öppenhet som vida överglänser 3,4, inte lika vass, mer naturtroget mkt öppnare, hela mellanregistret bara finns med där, låter inte pressat utan öppet...Svårt att förklara ljudbilden som högtalaren ger..men skillnaden är något enormt bättre på alla sätt.

Är det samma typ av Esotardiskant som sitter i Contour 3.4 och C2... :?:

Link to comment
Share on other sites

AAhhhh... Fler med Dynaudio Confidence-högtalare. Alltid kul med männniskor som uppskattar samma ljudideal!! Grattis till riktigt fina högtalare! Jag har ett par C4or, om du tycker dina är stora... :);):D Men som de låter!!! Mcintosh-stärkare till detta tror jag måste passa som hand i hanske. Grattis till en fin anläggning.

Link to comment
Share on other sites

Hm, Timbre, jag blev tveksam när jag läste om Esotec ovan, kollade upp det och det stämmer vad det verkar.. Saxade följande från Dynaudio om mina 3.3:

The musical platform of the Contour 3.3 is based on a 5-1/4" mid/woofer which covers the entire frequency range from 300 Hz to 2,800 Hz. The mid/woofer diaphragm is made of a proprietary magnesium silicate polymer (MSP) material developed in house by Dynaudio. This driver utilizes a geometrically optimized one-piece cone with a 38mm pure aluminum wire voice coil, a dual magnet system, and a die cast basket. High frequencies are handled by a 1.1" soft dome tweeter which features a Magnaflux damped, pure aluminum wire voice coil and heat treated aluminum bobbin. This tweeter, a further development of the Esotec D-260 family, is definitely not influenced by compression or aggressiveness. The drivers are connected with a 1st order crossover. The crossover frequencies (300 Hz and 2,800 Hz) ensure wide sound dispersion and an accurate stereo image with a realistic sound stage.

Det verkar som vi båda minns fel! :)

Frågan är ju om någon Contour haft Esotar då? Verkar inte så..

Link to comment
Share on other sites

AAhhhh... Fler med Dynaudio Confidence-högtalare. Alltid kul med männniskor som uppskattar samma ljudideal!! Grattis till riktigt fina högtalare! Jag har ett par C4or, om du tycker dina är stora... :);):D Men som de låter!!! Mcintosh-stärkare till detta tror jag måste passa som hand i hanske. Grattis till en fin anläggning.

Blir ju lite nyfiken...hur höga är dom..Grattulerar till väldigt..väldigt bra högtalare..om jag tycker jag har bra basåtergivning, vad har då du ! vad driver du dom med ?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som vi båda minns fel! :)

Frågan är ju om någon Contour haft Esotar då? Verkar inte så...

Visst finns det Esotarer i Contourserien... :cool: Contour S 5.4 är esotarutrustad och jag hade för mig att det även gällde 1.3SE men det var fel. Har alltid utgått från att de större modellerna i den ursprungliga Contourserien bar på Esotar :) men nu är jag inte lika säker längre.

Link to comment
Share on other sites

Angående högtalarelement, hämtat från dynaudios hemsida.

Contour 3,4

Tweeter:

28 mm soft dome - technology from Esotar- Magnetic fluid. 5 mm machined aluminium front, with high heat-dissipation, integrated in baffle. Pure aluminium wire voice coil.

Woofers:

Die-cast chassis. (2) 17 cm one-piece moulded MSP polypropylene cone. 75 mm long throw pure aluminium wire voice coil, wound on Kapton.

Crossover:

Thick glass fibre-reinforced PCB with extra copper thickness. Capacitors with low loss dielectricum. Zero compression resistors. Inductors wound on “air cores”.

Cabinet:

20 mm MDF with internal MDF bracing and bituminous damping panels. Large 70 mm diameter vent with trumpet shape in both ends, vent plugs included.Available in different veneers, maple, cherry, rosewood, and black ash. Custom finishes upon request. Grille with magnetic lock system included. Spikes included.

C2

Tweeters:

28 mm soft dome, magnetic fluid, 10 mm aluminium-alloy front, with high heat-dissipation, integrated in baffle, pure aluminium wire voice pure aluminium wire voice coil, aluminium-alloy rear chamber with built-in acoustically damped vent and high heat dissipation, large neodymium magnet rings

Woofers:

17 cm, one-piece moulded MSP-cone, 75 mm pure aluminum wire voice coil.

Crossover:

Separate chamber for network, glassfiber-reinforced PCB with extra copper-thickness, capacitors with low loss dielectricum, zero compression resistors.

Cabinet:

Cabinets made of highdamping MDF sandwich, front baffle made of 38/8/20 mm HDF/MDF/MDF sandwich, adjustable feet with internal spikes

The Confidence models also incorporate the Dynaudio Directivity Control technology (DDC), reducing room reflections to give an impressive soundstage and detailed reproduction of the audio signal. Also part of DDC is the use of two tweeters. For the Confidence, Dynaudio developed a completely new tweeter with an extremely high performance level: The new Esotar². It uses a special new dome coating, providing a smooth frequency roll-off without peaks or dips, and also a new integrated dampening chamber. The high quality cabinet of the loudspeaker had to be widened in certain areas to enable a perfect integration of the bass drivers. This has been achieved through the employment of a stiff and very effective material: glass. But only with accurate placement and an ultra-precise connection to wood sidewalls is the required anti-resonant character obtained. The reward is a space-saving construction with a surface that will conserve its brilliant appearance for years. The cabinets are built in Denmark by skilled master craftsmen who finely sand and hand polish each loudspeaker in a lavish process. The result is a high quality furniture grade finish that will endure for decades.

The new Confidence line will soon be broadened with the introduction of a matching center and surround channel models, as well as a subwoofer solution to facilitate the most advanced multi-channel system set-ups. The Confidence package will not only deliver spectacular surround sound in film sequences, but also an amazing musicality. As the availability of well-recorded multi-channel music software keeps growing, and as the quality of such continues to increase, the new Confidence C2 will be able to fulfill even the highest demands with consummate ease.

Här går det att framläsa vad som sitter i vilken modell..

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag läst på lite mer om konstruktionen...(från High fidelity)

Varje kabinett är handbyggda och handpolerade och byggs av samma person från början till slut.

Kabinetten är en tvålagers sandwishkonstruktion i sidorna och baktill.De två lagren trä hålls ihop med ett geleliknande material som ombildar energin till värme. Fronten är hela tre lager.Kabinetten är bara 13 cm

men dämpat med glas, och det har visat sig att trä o glas ger en fruktansvärd bra dämpning tillsammans med genomborade tväruppstyvningar lyckats mkt bra.

Elementen sitter monterade i en 4 cm tjock baffel av HDF ( high density fiberboard) som i sin tur sitter dämpade i resten av kaninetten.Aukustiskt betyder det att högtalarens utstrålningsmönster inte förstörs av diffraktion från kabinettens kanter, av samma orsak sitter de fyra elementen asymmetriskt monterade så att man undgår olyckliga sammanfall av vinklar och avstånd.

Elementen sitter monterade i en 10 mm vridstyv aluminiumplatta, iden är att inte kabinettets vibrationer skall störa diskanterna, det skall ochså medverka till att den mätbara frekvensen inte skall likna en puckelpist ens långt över 20 000 Hz

C2 har ochså s.k DDC (Dynaudio Directivity Controll) betyder att ljudvågorna från diskanterna inte sänds ut lika i det horisontiella o vertikala planet, det sprids mest i det horisontella o mindre i vertikala planet, på så sätt har C2 lyckats undgå en stor det av oönskade reflektioner från tak o golv.

Sen konstaterar tidningen 1½ sida om hur DDC fungerar.........Men konstaterar att DDC tekniken fungerar och resultatet är lysande och avsaknaden av irreterade små fas o tidsproblem gör att lyssningen blir mer precis och mindre ansträngd och att lyssningsrummet betyder mindre än med andra högtalarprinsiper. DDC har den possetiva inverkan att ljudbilden inte störs om man lyssnar nära eller på större avstånd.

Vidare imponerar basens snabbhet även nere i de djupaste frekvenserna

Tidninge kostaterade att: DDC tekniken fungerar och den inponerade ljudkvaliten, att det rör sig om högtalarnas elitserie och att C2 är med i slutspelet, ochså att det är en högtalare i värlsklass som alla borde låna ett öra till.

Av ovannämda hade jag inte en susning om, så det tagit från tidningen High Fidelity.

Håller jag med om ovannämda..Utan tvekan JA...När man lyssnar lågt så levererar högtalarna fruktansvärt bra ljud. Detaljrikedomen. Som exempel Beatels..Jag som är född på 50 talet är uppväxt med Beatels och jag törs nog våga påstå att jag kan låtarna ganska bra: Köpte samlingsskiva Beatles 1, och för första ggn har jag hört instrument som jag alldrig tänkt på förut, framför allt trumpeter och trmboner som tidigare legat dolt i ljudbilden. Rösterna, man hör varenda inandning som sångaren gör...Så nu går det mkt Beatels här hemma.

Kan bara konstatera att det är det bästa jag hört av högtalare runt 80 - 100 000 kronor.

Visst finns det bättre högtalare, har lyssnat på Wilson, JM Focal och några till, men då pratar vi helt andra priser....och någonstans måste man sätta gränsen...Är supernöjd, dom spelar mkt bra ihop med övriga anläggningen.....

Link to comment
Share on other sites

Confidence C2

Teknisk specifikation

Sensitivity (2.83 V/1 m): 89 dB

Recommended Amp. Power: Listening distance:

3 m: 40 watts (4 ohm)

5 m: 100 watts (4 ohm)

7 m: 200 watts (4 ohm)

IEC Long Term Power Handling: 300 watts (4 ohm)

Impedance, Nominal: 4 ohms

Impedance, (20-200 Hz): 4.1 - 21.3 ohms

Impedance, (200-20 kHz): 4.4 - 8.9 ohms

Impedance, Phase Shift (20-200 Hz): -50° - +37°

Impedance, Phase Shift (200-20 kHz): 0° - +20°

Impedance, HF (200 kHz): 9.8 ohms

Frequency Response (+/- 2 dB): 28 - 25000 Hz

Resonance Frequency: 31 Hz

Internal Cabinet Volume: 43 litres

Bass Principle: Reflex

Weight: 88 lbs (40 kg)

Dimensions (W x H x L): 9.4" x 61" x 17.5"

(238 x 1550 x 445 mm)

Crossover: 2 (3) way

Crossover Frequencies: 2200 Hz (8000 Hz)

Crossover Slope: 6 dB/oct

Connection: CE-comp. WBT gold binding posts

Recommended Placing: Free or Floor Standing

Remarks: Tweeters:

28 mm soft dome, magnetic fluid, 10 mm aluminium-alloy front, with high heat-dissipation, integrated in baffle, pure aluminium wire voice pure aluminium wire voice coil, aluminium-alloy rear chamber with built-in acoustically damped vent and high heat dissipation, large neodymium magnet rings

Woofers:

17 cm, one-piece moulded MSP-cone, 75 mm pure aluminum wire voice coil.

Crossover:

Separate chamber for network, glassfiber-reinforced PCB with extra copper-thickness, capacitors with low loss dielectricum, zero compression resistors.

Cabinet:

Cabinets made of highdamping MDF sandwich, front baffle made of 38/8/20 mm HDF/MDF/MDF sandwich, adjustable feet with internal spikes.

Tillverkarens Garanti: 5 år

Link to comment
Share on other sites

Angående högtalarelement, hämtat från dynaudios hemsida.

Ytterligare input i diskantdiskussionen.

Jag har plockat fram mina broschyrer på Dynaudio. Där kan man utläsa följande:

- I gamla Dynaudio Contour serien, tror jag att det var Esotech D260. Det sägs inte i texten, men jag vill minnas att det var så när jag en gång köpte mina första Dynaudio. Har haft både 1,8 MkII och 3.3.

- Inför lanseringen av Dynaudio Temptation och Evidence, tog Dynaudio fram nya diskanter som man kallar Esotar2. Dessa sitter dessutom i Confidence serien, i Contour S5.4 samt i Special Twenty-Five modellen.

- I Contour S3.4 och 1.4 sitter en uppgradering av den tidigare Esotechen, "a new Esotech", som de uttrycker saken.

Visste ni förresten att det är samme man, Peter Larsson, som utvecklat Esotech D260 och Dynaudios baselement. Han står bakom även Vifa's ringradiator och Peerless India tweeters. Man kan fråga sig varför det är så knepigt att utveckla en diskant. Det tycks bara finnas ett fåtal ingenjörer som behärskar konsten.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Om vi vänder på frågan, var satt då den ursprungliga esotaren - den som sitter i Sonus faber Extrema, Electa Amator och Guarneri Homage... :?:

Först måste jag klargöra att det finns olika modeller av Esotar. Principen är densamma, men de har olika modellbeteckningar. Jag kan inte klargöra de exakta skillnaderna dock, men jag antar att det har att göra med effekt, inre impendans etc.

Esotar satt i gamla Confidence 3 och 5. Även Contour 2.8 hade Esotar (ersattes av 1.8 MkII som har Esotech D280 (lite osäker om modellbeteckningen)). Idag har Dynaudio den gamla Esotaren i en del lyxigare Automotive-anläggningar.

För den som är intresserad att plöja ner i gamla Dynaudio-modeller (samt även annan HiFi) rekommenderas följande hemsida: www.hifihenkes.de/PRODUKTE/DYN/dyn_archiv.html#cnseq

Till Timbres lista av tillverkare som använder Esotar, kan jag även plussa på Egglestone och Merlin. Om jag inte minns fel hade även Vandersteen Esotar, men har nu gått över till metaldomer. Vad jag hört slutade Dynaudio att leverera till dom p g a en schism. Detta kan jag dock inte bekräfta. Det är emellertid märkligt att om Vandersteen medvetet skull försämra sin diskantåtergivning, vilket dom faktiskt gjort.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Får inte heller glömma den mycket sällsynta Contour IV som likt C5 använder både Esotar diskant och Estoar mid!

En länk med lite bilder för den intresserade

Vilka bilder ... Tack för dom. Har aldrig sett dom högtalarna innan, trodde jag. Kom sedan på att High Fidelity hade en test på stora Dynaudio för många år sedan. Sagt och gjort, jag rotade igenom mina High Fidelity (har samtliga nummer) och hittade testen av Contour 4.0 från nummer 4, 1994.

De kostade då 63.000 i fanér och 81.000 i pianolack. Då kostade blaskan 44,50 och idag kostar HighFidelity ca 80:-. Om vi antar den skillnaden som inflationsmått så motsvarar dessa priser 112.000 repektive 145.000.

Som slutsats säger man de hör hemma i elitdivisionen bland Magnepan, Apogee, Martin Logan, Wilson Watt/Puppy m fl. Eftersom dom blivit bättre allesammans, så får man väl anta att dagens Dynaudio trots allt är ett snäpp bättre än Contour 4.0 Skulle dock vara intressant att konstatera detta själv.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Får inte heller glömma den mycket sällsynta Contour IV som likt C5 använder både Esotar diskant och Estoar mid!

En länk med lite bilder för den intresserade

Det var exakt den jag var ute och for efter... :) Contour IV var nog inte helt billig men jag såg ett begagnat par till salu i Sverige för ett antal år sedan. Priset var nere i 40000 kr om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Oj, vad läckra de var, Contour IV! :) Tack för de bilderna kasra, de har jag missat helt.

Tack för all info också Bebop, detta forum är verkligen en kunskapskälla! :)

Link to comment
Share on other sites

PLINIUS & Kent_n

Confidence är den enda rätta vägen :cool: har själv ett par C5, tror inte det finns mer än 2-3 par i sverige av den modellen.

Oj då, aldrig hört talas om C5, kan du inte lägga ut en bild på dom. så att jag/vi får se hur dom ser ut, gärna lite info oxå, skulle vara superkul att se,,

Link to comment
Share on other sites

Oj då, aldrig hört talas om C5, kan du inte lägga ut en bild på dom. så att jag/vi får se hur dom ser ut, gärna lite info oxå, skulle vara superkul att se,,

C5 = Gamla Confidence 5 i förkortning ;)

33953891.DynaudioConfidence5small.JPG

Finns flera sidor med info om Confidence 5 och den något annorlunda konstruktionen på denna länk

Sensitivity (2.83 V/1 m):

86 dB

Recommended Amp. Power:

Medium size rooms: > 120 Watts

Large size rooms: > 240 Watts

IEC Long Term Power Handling:

> 250 Watts

Impedance, Nominal:

4 ohms

Impedance, (20-200 Hz):

4.6 - 9.2 ohms

Impedance, (200-20 kHz):

5.0 - 7.7 ohms

Impedance, Phase Shift (20-200 Hz):

-19.6º - +18.7º

Impedance, Phase Shift (200-20 kHz):

-5.1º - +15.1º

Impedance, HF (200 kHz):

5.4 ohms

Frequency Response (+/- 3 dB):

43 Hz - 21 kHz

Resonance Frequency:

43 Hz

Internal Cabinet Volume:

20 + 22 liters

Bass Principle:

Bass reflex

Weight:

90 lbs. each

Dimensions (W x H x L):

8.2" x 47" x 14.8"

Crossover:

3 way, impedance corrected

Crossover Frequencies: 1080Hz/4kHz - 6dB

Crossover Slope:

Connection:

WBT Gold Binding Posts & OCOS

Recommended Placing:

Floor, free standing.

Remarks:

Driver Complement:

28mm Soft Dome, state-of-the-art, custom version ESOTAR Tweeter with Magnaflux-damped, pure aluminum wire voice coil.

52mm Soft Dome, state-of-the-art, custom version ESOTAR Midrange with Magnaflux-damped, pure aluminum wire voice coil.

20cm Magnesium Silicate Polymer (MSP) one-piece cone Woofer with100mm pure aluminum wire voice coil and dual-magnet system. Die cast basket. Compound loaded by internally mounted (1) 17cm MSP Woofer with 75mm pure aluminum wire voice coil and dual-magnet system.

Comments:

The crossover is impedance corrected at the input and at the drivers. Internally wired with OCOS cable. Includes select, high quality metal-foil polypropylene capacitors. Only high quality, low tolerance, custom multi-core air coils are used. Crossover wired point-to-point. Multi-layer, multi-division sandwich enclosure, with damping. Spikes are included.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl också dela med mig med en bild nu när jag lär mig att ladda ner dom. I min hemmadjungel dyker ett par C4 upp. Normalt har jag grillen på. Jag tycker det blir ett lugnare ljud då. Å andra sidan får jag en bättre ljudbild utan, så det är inte självklart om vad som är bäst.

bebopC4maskad.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad dom är superläckra...ser sjukt bra ut...

Är så sugen på att lysnna på denna modell..men finns ingenstans mig vetligen i Sthlm där man kan lyssna

Grattis till en bra högtalare...För jag antar att du är nöjd !??

Nyfiken: vad driver du dom med för övrig utrustning ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...