Jump to content

HiFi & Surround 2006 - köpenhamn

Ranefjord

Recommended Posts

Inne i "stora mässalen" visade Tivoli Audio upp nyheter på ett smakfullt sätt. Vi tog två stycken kataloger med oss hem. En till oss själva och en till mamma. :cool:

IMG_0491.jpg

...med en matchande Marimekko "påse".

IMG_0490.jpg

...anar lite Apple.

IMG_0494.jpg

...iSongbook. Apple-tillbehör. Skitfräckt! :)

Timbre: Sandras mamma var hemma hos oss och lyssnade på Model One för några dagar sedan. Hon konstaterade att den "lille" lät bättre än det hon hade hemma, och då i en mindre och 'mycket' snyggare förpackning. Klart hon ska ha en Tivoli. :cool:

Ska gå över och kolla mbl-tråden omedelbart. Kommer mer bilder och lyssningsintryck här imorgon.

Gott Ranefjord! Skall bli kul att se vad du mer hittade för gott i Köpenhamn!

Rithm Designhögtalarna var läckra! Är de bestyckade med ett bredbandselement eller coax eller?

...jag konstaterar att de har kvar samma gardiner som för något år sedan då jag var där.... :app:

\\K-man

K-Man: Coax-element! :) Mer info här: http://www.rithmdesign.dk/no70.htm

Som synes har man på Rithm Design tänkt sig högtalaren som en heminredningsprodukt. Och visst luktar det klassisk Dansk design? Mina tankar går till Wegner, Jakobsen, Kjaerholm, etc. Citat från hemsidan:

Are you having trouble finding the right speakers to match your interior design? By using synergies between esthetics and acoustics, rithm design loudspeaker are combining excellent sound quality with style. They are designed to be seen and therefore give new possibilities to integrate loudspeakers in your interior.

Vidare till mässans -enligt många av oss- bästa ljud:

Skivspelarna som användes var från Origin Live och tyska Amazon Audio Components. Pickuper från Van Del Hul och jag tror att det var "Condor" som användes. http://www.vandenhul.com/phono/condor.htm

Värsting phonosteg, LP2 från Lamm. Jag citerar från deras hemsida:

Quite simply...

the world's best

audio electronics

http://www.lammindustries.com/

IMG_0519.jpg

Origin Live, Lamm, Unico.

Nåja, bra lät det iallafall. :cool: Som förstärkare användes en relativt billig rörhäck från Polska Amplifon. Snacka om att den genererade värme! Mässans utan konkurrens svettigaste rum. Högtalarna. Verkligen inte en aning. Vid en första anblick såg det ut som ett par Sonus Faber, men vid närmare inspektion så föll den gissningen. Någon efterapning antagligen. Unicoförstärkarna spelades inte på under hela Söndagen. Jag gissar att rören helt enkelt lät bättre.

IMG_0517.jpg

Amplifon

Och så var det det där med kablar. Mässans tystaste, behagligaste och absolt lugnaste rum använde sig av Jorma Sjuper Power från väggen till aparaterna och VDH för att leda signalen.

IMG_0523.jpg

...i sin helhet.

"LAMM-rummet" tycker jag helt klart var det bästa rummet på mässan. När jag var där spelades det på Amazonspelaren. Detta var mässans klart dyraste och bästa förstakälla! Pickupen var dessutom anpassad efter phonosteget LAMM, Brynigt! Högtalarkablarna V.d.Huls värsta ca 20000kr/stereometer. Högtalarna var från Italienska Opera och kostade ca 20000 dkk.

Detta var ett varmt system som spelade med en enorm närvaro och känsla. Ett system för alla oss rörälskare!!! Svårt att avgöra vad i kedjan som gjorde vad men det där LAMM-steget (ca 50000dkk) är förmodligen något av det bästa phonosteg man kan äga!! VILL HA!!!

Ja, Lamm-steget var nog den produkt som satt kvar i huvudet efter att mässan stängt ner för det här året. En dröm-riaa!

Accuphaseelektronik hade parats ihop med stora stora JBL K2 i ett litet litet rum på andra våningen. I det lilla lilla rummet blev det därför lite 'to much' i basregistret. Kanske inte något enormt 'häng', men som någon sa: "bilbas". Annars var även detta ett ganska lättlyssnat och avspännt rum. Men, behövs alla dessa stora stora watt till den mycket mycket lättdrivna högtalaren? Och varför väljer man den stora stora högtalaren i det lilla lilla rummet? Många många frågor.

IMG_0527.jpg

Ytterligare ett av mässans bästa ljud hittade vi hos McIntosh Nordic (som inte saluför McIntosh). Uppriggat var en Clearaudio Ambient-spelare, elektronik från BAT och högtalare från Sonus Faber. Mässans i särklass fetaste kablar var från Kimber.

Av den högst pratglade demonstratören fick vi även reda på att Clearaudio håller på att återutge delar ur deutsche grammophones arkiv. Givetvis med en högre ljudkvalitet i sikte. Detta ser vi fram emot.

IMG_0537.jpg

Som torrdemo fanns det några riktigt läckra skivspelare att titta på:

IMG_0534.jpg

Emotion, Champion standard, Master Solution

IMG_0535.jpg

En bild till: http://bildarkiv.hififorum.nu/Ranefjord/da...06/IMG_0536.jpg

Master Solution

elektronik från BAT och högtalare från Sonus Faber. Mässans i särklass fetaste kablar var från Kimber.

Mässrapporter kan ge dubbla konsekvenser. Riktigt kul att läsa när man inte har varit där och lätt irriterande för att man inte har varit där... :angry: :D Kombinationen Sonus faber/BAT har ju provats i alla väderstreck och den här gången ser det ut att vara en aningen mer lättfotad :) fladdermus som driver Guarneri Memento. Kimberkablaget är ju också intressant med Palladian PowerKords och ser inte de svarta mamborna ut att vara ett par Black Pearl... :?:

"The Balanced Audio Technology VK-55 represents BAT's latest application of modern design principles to the development of a compact, affordable, yet supremely easy to use tube power amplifier that sets a new standard for musicality in its class."

Inga Quadprodukter (tyvärr). :)

Timbre: Ibland är det frustrerande att inte kunna besöka en mässa. Men, i ärlighetens namn: Om det är en mässa som man har råd att missa det här året, så var det nog denna. Tyvärr och av två anledningar: 1. Många av utställarna på den officiella listan fanns inte representerade. 2. De stora flertalet av rummen lät ansträngda. (mer om det senare)

En av de största riggarna på mässan. En stapel med elektronik från Ayre och en från Lexicon drev högtalare från Martin Logan. Under tvåkanalsspelningen var det "summit" som spelade.

IMG_0538.jpg

Timbre: Stämmer bra. En annan sak som jag upplever som viktig är att en mässa måste förnya sig med åren. Köpenhamnsmässan börjar kännas som samma gamla visa. Nåja, nu ska jag inte gnälla längre. Det är så tråkigt med allt gnäll ändå! :cool:

Hos HiFi-klubben körde man ett spikat program, alltså en kontrollerad demonstration. Det som visades upp var digital rumskorrigering med elektronik från Lyngdorf och högtalare från Dali. Lyngdorf själv stod för demonstrationen. Han menade att det bästa impulssvaret från basen, får man om man ställer modulerna i hörnorna. Samtidigt ska man ha monitorna fritt placerat i rummet för bästa perspektiv. Problemet är tidsskillnaden som uppstår mellan basar och monitorer. Lösning? Rumskorrigering. Lyngdorf spelade en del effektiva stycken för att demonstrera detta och visst, basen var häftig, tajt och nyansrik. Men var fanns musiken i den här demon? Vi tittar på några bilder:

IMG_0546.jpg

Snygg elektronik från Lyngdorf.

IMG_0547.jpg

Högtalare från Dali fick även fungera som stativ. :o

IMG_0550.jpg

Här lät vi oss imponeras av basåtergivning.

Håller med Ranefjord! Sonus Faber/BAT/Lector var också ett mycket trevligt rum. MEN det gav ingen gränsexistentiell upplevelse, tyvärr.

Ska också passa på att gnälla lite. Inte för gnällandets skull men det var faktiskt en ganska tråkig mässa. Ni behöver inte vara ledsna som missade den. Jag hade väntat mig mycket mycket mer! Vad som var bra däremot var att jag en gång för alla konstaterat att Martin Logan är en dålig högtalare! Den är kantig, vass och hänger ordentligt i basen. Framför allt är det basen som är det stora problemet, den hänger inte alls med!

Vad som var bra däremot var att jag en gång för alla konstaterat att Martin Logan är en dålig högtalare! Den är kantig, vass och hänger ordentligt i basen. Framför allt är det basen som är det stora problemet, den hänger inte alls med!

Där drog vi igång en högtalardiskussion... :D Jag är heller ingen Martin Loganvän men har vid ett par tillfällen blivit positivt överraskad.

Håller med Ranefjord! Sonus Faber/BAT/Lector var också ett mycket trevligt rum. MEN det gav ingen gränsexistentiell upplevelse, tyvärr.

Ska också passa på att gnälla lite. Inte för gnällandets skull men det var faktiskt en ganska tråkig mässa. Ni behöver inte vara ledsna som missade den. Jag hade väntat mig mycket mycket mer! Vad som var bra däremot var att jag en gång för alla konstaterat att Martin Logan är en dålig högtalare! Den är kantig, vass och hänger ordentligt i basen. Framför allt är det basen som är det stora problemet, den hänger inte alls med!

Kan väl inte heller påstå att jag är nån större antusiast av Matrin Logan,,, men en mässa är väl knappast bästa stället att göra såna konstateranden?!

Köpenhamnsmässan går på Hotel Scandic och jag passar på att låna tillbaka min egen bild från deras hemsida. Här lånas till höger och vänster utan att fråga :angry:. Summitljudet handlar kanske mer om hotellrummets golv än om någonting annat... :?:

scandic.gif

Ett modernt hotell har knappast trägolv på reglar men finns det någon form av resonanslåda undertill behöver man ju inte vara varken högtalarkonstruktör eller akustiker för att räkna ut vad som händer. En woofer som på några centimeters avstånd slår vinkelrätt rakt ner i ett resonant golv är ju som att bädda för problem.

IMG_0538.jpg

Där drog vi igång en högtalardiskussion... :D Jag är heller ingen Martin Loganvän men har vid ett par tillfällen blivit positivt överraskad.

Ja det känns kanske som om basen spelar lite för sig själv ibland, men som nån skrev, det är ju omöjligt att avgöra precis på en mässa. Fast man brukar höra om potentialen till riktigt välljud finns där ändå... För min del njjjaaaa.... Men det är en väldesignad högtalare, den saken är säker :):mm:

Eftersom man överlag inte hade fått till ljudet på mässan, så kan man ju kanske anta att det var något gemensamt som spökade för utställarna. Kanske akustiken, kanske nått annat. Att det vi såg och hörde på mässan kan prestera bättre, det är jag övertygad om.

Till slut hittade jag iallafall till rummet där Rega skulle hålla till. Rega har ju onekligen varit produktiva det sista året/två åren med nya Cd-spelare, nya högtalare och inte minst en ny pickup. Just denna pickup hade jag förväntat att få lyssna på. Tyvärr hade man valt något annat till P7an och inte heller spelade man på Regas egna högtalare. Kanske ville man inte "förstöra" produkterna genom att visa upp dem i undermålig miljö. Vad vet jag. :) Får väl ta mig ner till Malmö för en seriös lyssning.

IMG_0557.jpg

Årets Regauppställning.

IMG_0559.jpg

Torrdema av Rega R5, R7 och R9

IMG_0560.jpg

Den kritikerrosade Cd-spelaren Apollo.

IMG_0562.jpg

P3an kan får i de flesta kolörer, här i vitt utförande.