Jump to content

Recommended Posts

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

I vilket fall som helst så var Ranefjord först ut på plan och först klar eller hur man nu skall uttrycka det.

Några sista finjusteringar och de första besökarna hade kunnat anlända redan torsdag natt... :)

Arken06335.JPG

Posted

Quadar på plats i form av ett par "long awaited" ESL-2805. Det finns även en 2905 som bygger på samma princip men är aningen resligare till formen. Att Ranefjord trivs med Quad och Manley har väl ingen kunnat missa och här slår vi två flugor i en smäll... :D Den integrerade skapelsen till vänster i bild ser läcker ut - vad är det... :?:

Arken06338.JPG

Posted

Jag trivdes som fisken i vattnet kan vi väl säga. :D Den lilla skapelsen till vänster är en förstärkaren från Melody, nämligen SP3. Snabbfakta: 2*38W, push/pull kopplade 5881 rör, manuell bias, två linjeingångar, barnsäker? :D , pris: 9500:- En riktig prisbomb så att säga. Vi spelade på Melody under hela söndagen och det funkade riktigt bra.

Mer info: http://www.melody-europe.com/

Kan tillägga att förstärkaren heller inte går speciellt varm, vilket förvånade lite. Manleyn i jämförelse blir riktigt het om transformatorerna. Åter igen, Melody är nog ett gott val om man som småbarnsföräldrar har fallit för rörglöden. :)

Posted
Jag trivdes som fisken i vattnet kan vi väl säga. :D

Du sa det och här har vi beviset... :cool: :D Stingrocka på både T-shirt och hylla plus ett par Quad ESL-2805 på kabellängds avstånd. Känsligheten ligger på 86dB/2.83V och den nominella impedansen är 8 ohm. Rör brukar ju vara bra på att leverera spänning :) och spänning är väl vad elektrostater gillar mest av allt.

Arken06336.JPG

Guest Audio Concept
Posted

Den T-shirten vittnar om riktigt engagemang. :) Precis som tidigare gjorde Jens ett fenomenalt bra jobb med Quad'ar, rör mm.

mvh, Audio Concept

Posted

Ett trevligt rum och ett av de mest prisvärda ljuden på mässan enligt mitt tycke.

Imponerande högtalare, drivna av en 7000 kronors förstärkare om jag inte missminner mig?

Guest Audio Concept
Posted

Matrixen,

9 500.- och fortfarande ett riktigt fynd.... :)

mvh, Audio Concept

Posted

Tackar tackar. Om jag får lägga en liten kommentar om de nya elektrostaterna. De har mycket gemensamt med 988an. Inget snack om den saken. Luften finns där, den frisläppta basen finns där, upplösningen finns där. etc etc. Det som skiljer dem åt är bl.a den ökade energin i basregistret i 2805, samt kanske ett aningen mer homogent register.

När man ställer upp ESL ska man tänka på ett par saker speciellt. De fungerar som dipoler vilket innebär att det bakom högtalarna behövs lite luft. 1-1,5m är inte fel, men man behöver inte överdriva. Jag upplever det som viktigare med mycket yta bakom traditionella högtalare där ljudvågorna framåt och bakåt inte bildar en spegelbild emellan som elektrostaterna gör. Fram och bak tar ut varandra och hindrar till stor del vissa frekvenser från att sticka iväg eller börjar hänga. Däremot är det viktigt att ge elektrostaterna luft åt sidorna, där de fungerar som vilken högtalare som helst. Detta var tyvärr inte möjligt i vårt rum.

För övrigt så är elektrostaterna en högtalare som jag mycket mycket gärna lever restan av mitt liv med. De imponerar kanske inte så mycket vid första lyssning. Inget pang, boom, krash, men det är just det! De är bara så behagliga och naturliga och de sväljer all sorts musik. Själv måste jag bara ha ett par. Jag sparar på. :)

Tack till alla besökare. Bra att många av Er hade med sig egna skivor. :)

Posted
Inget pang, boom, krash, men det är just det! De är bara så behagliga och naturliga och de sväljer all sorts musik. Själv måste jag bara ha ett par. Jag sparar på. :)

Såg i specifikationerna att "permitted peak input" ligger på 55V och jag undrar vilka amplituder man hamnar på med den utspänningen i ett normalrum... :?: ESL har väl aldrig direkt inbjudit till att testa ljudtrycksgränser utan är väl mer en produkt för dagligt liv med musik.

Posted

Om jag inte missminner mig så svarade Quad ESL63 med att kortsluta ingången om de fick för hög ingångssignal :o

- och det var nog många slutsteg som inte gillade det :D

//Eliot

Posted
ESL har väl aldrig direkt inbjudit till att testa ljudtrycksgränser utan är väl mer en produkt för dagligt liv med musik.

Precis. Det är inte den typen av högtalare. Därmed inte sagt att Quad'arna bara kan spela på pyttenivåer. Man kan spela tillräckligt högt och lite till. PA-känslan i basen kommer däremot aldrig. Om man letar efter fladder i byxbenen, då får man vända sig åt någon annan typ av högtalare. :)

Posted
PA-känslan i basen kommer däremot aldrig. Om man letar efter fladder i byxbenen, då får man vända sig åt någon annan typ av högtalare. :)

Ja, det handlar ju som alltid om lyssningsvanor och vad man vill uppnå med sitt hemmaljud. Jag har hört Quadelektrostater vara otroligt punktformiga och återge inspelningar med ett imponerande perspektiv. Det var hemma hos EAR och där stod panelerna uppställda på ett rejält avstånd till en bakvägg med hyllor som var fyllda av böcker och skivor. Givetvis var det även den gången rör med i leken... ;)

Elektrostaten kanske räknas till ytterligheterna bland omvandlarprinciper och bara genom att korsa en smal korridor kliver vi rakt på en annan extremvariant i högtalarnas värld.

Der Radialstrahler skiljer sig från det mesta och innan vi börjar riva i kartongerna :) kan det vara läge för en närmare titt på själva konstruktionsprincipen. Euphonia har den stora förmånen att ha tillgång till egen chefsredaktör för germanska språk :cool: och här kommer att presenteras texter på tyska med svensk översättning av eliot.

Först en titt på de ingående delarna i en Radialstrahler.

Arken06317.jpg

Tunna kopparstänger stabiliserar de smala Aluminium-skivorna, som

formar "melonen" som strålar ut radialstrålarens lägsta frekvenser.

En talspole låter den pulsera i takt med musiken.

Ett högtalarelement med 30cm diameter, vars membran har gjorts lättare

för E-versionen, befinner sig inuti baslådan.

Radialstrålarens diskant (till vänster) och mellanregister arbetar med

skivor av kol istället för aluminium.

Posted

Lite mer om Referensmodellen mbl 101 E.

Arken06244.jpg

Unter den zahlreichen technischen Highlights dieser Kette sticht natürlich in erster Linie der oberhalb 90 Hertz einsetzende Radialstrahler hervor, der die Schallenergie horizontal gleichmäßig in alle Richtungen verteilt. Er hat just eine neuen Mitteltöner mit Kapton-Schwingspulenträger anstelle des bisherigen Aluminiums bekommen, was seine samtige Präzens selbst bei hohen Pegeln fördern soll.

Das in den unteren Lagen mit schmalen Streifen aus Aluminium und in den oberen mit solchen aus Kohlefaser arbeitende System, das auf der Welt einmalig ist, bietet eine tonal unglaublich natürliche, in sich geschlossene und gleichzeitig hervorragend gelöste wie differenzierte Wiedergabe.

Im Vergleich zu den kleineren MBL-Lautsprechern mit Radialstrahlern für die Mitten und Höhen profitiert die 101E nochmals ganz erheblich von ihrer aufälligen "Melone", die für eine unerreichte Homogenität der Reproduktion bis hinab in den Bassbereich sorgt. Diese bruchlose Schlüssigkeit erreicht etwa die kompakte und auf ihre Art hervorragende 121 längst nicht.

101e_2004_240x450_2.jpg

Bland de talrika tekniska höjdpunkterna i denna kedja är naturligtvis Radialstrålaren som träder i bruk över 90 Hz den mest spektakulära. Denna fördelar ljudet horisontellt likmässigt i alla riktningar. Den har ett nytt mellanregisterelement med "Kapton-Schwingspulenträger" (=talspolen befinner sig på en kaptonfilm) i stället för som tidigare aluminium vilket skall ge en sammetsmjuk närvaro ("samtige Präzens") även vid högre ljudstyrka....

Systemet som i det undre frekvensområdet arbetar med smala skivor av aluminium och i de övre med sådana av kolfaser, är enastående i världen, och ger en tonalt otroligt naturlig och samtidigt fantastiskt välupplöst och differensierad återgivning.

I jämförelse med den mindre MBL-högtalarna som använder Radialstrålare bara för diskanten och mellanregistret profiterar 101E ytterligare kraftigt från sin karakteristiska "melon" som ger en ouppnådd homogenitet i reproduktionen av toner ända ner till basområdet. Detta uppnår inte den annars på sitt sätt så fantastiska 121.

Modellen 101 finns sedan 1979 och den nu förbättrade modellen 101E har nu fått en basreflexunderdel med mer volym och större basreflexöppningar. Även membranet har förändrats enligt tidigare bild....

Jürgen Reis är ansvarig för utvecklingsarbetet på MBL. Sedan 24 år bestämmer han - och förfinar - de tekniska och klangliga aspekterna på MBL-komponenterna.

Wolfgang Meletzky grundade 1979 företaget MBL. MBL har knappt 50 medarbetare som producerar och utvecklar komponenterna på 2000 kvadratmeter i Eberswalde.

Posted

Nu blir det kartonghifi en stund... :) Robert är sannolikt precis lika nyfiken som vi andra i rummet då dessa kartonger premiäröppnas på svensk mark. Skall sanningen fram så var ingen riktigt helt säker på vad hela försändelsen skulle innehålla och det gällde inte minst kablaget.

Arken06212.JPG

Posted

Blixtsnabb avtäckning :mm::) och nu skall luppen fram för fingranskning av MBL 116 Elegance. Har endast sett flaggskeppet 101 E på bild men nog tycker jag att 116 ger intryck att vara väl så elegant (:?:). Tilltalande storlek och en något mer diskret framtoning men smaken är ju som bekant subjektiv.

Arken06219.JPG

Posted

Modell 116 Elegance tillhör MBL Noble Line vilket väl närmast är att betrakta som en gyllene medelväg i den Eberwaldska produkthierarkien - åtminstone om man tittar på prislapparna. Den är så rykande färsk att det fortfarande står New på hemsidans produktöversikt och med ett pris på 184000 kr hamnar den i en division där väldigt många omtalade och uppskattade rivaler befinner sig. Kanske en prisnivå som innebär det sista högtalarköpet för många av oss och här är konkurrensen uppenbarligen stenhård. Alltså gäller det att vara bra.

Arken06252.JPG

Posted

Den topplacerade Radialstrahleravdelningen tar hand om spektrat från 670 Hz och uppåt. De filterstyrda delningsfrekvenserna ligger på 130, 600 och 3500 Hz och frekvensomfånget sträcker sig från 32 Hz till 33 kHz. Verkningsgraden ligger på 83dB/w/m och tyska STEREO konstaterar i sin lyssningsrapport att det krävs kraftfullt förstärkeri om man har tänkt sig att spela på högre volymnivåer.

Arken06267.JPG

Posted

Nedanför den rundstrålande toppen sitter två sidoplacerade woofers som arbetar ner till 140 Hz. Vad som ser ut att vara ett trevägssystem är således ett fyrvägssystem där mellanregistret "delas upp" av två skilda element.

Arken06271.JPG

Posted

Längst ner i kabinettet sitter ett par sammanlänkade subwoofers av storleken 8 tum. Den guldkantade basreflexporten mynnar ut framtill på högtalaren och blir en kännetecknande del av designen. På Radialstrahler Reference 101 E sitter det dubbla och mycket väl tilltagna öppningar.

Arken06265.JPG

Posted
Dom är för sexxiga dom där Nr 116!!! Dräggel, dräggel, dräggel... :o

Ja tyska STEREO tycks dräggla över Radialstrahlers i allmänhet och 101 E i synnerhet. De jämförde Model 116 med en typisk konkurrent i prisklassen, Wilson Audio Sophia, och det handlade mycket om olika slags presentation av ett soundstage. Inbördes dimensioner och återgivningen av inspelningsrum runt röster och instrument föll ut till MBL-högtalarnas fördel enligt Matthias Böde medan direktstrålande högtalare kan vara bättre på annat. Som alltid gäller det naturligtvis att lyssna själv och mycket laborerande med placeringen i förhållande till bak- och sidoväggar bör kunna ge god utdelning. På New York-mässan förra året presenterades 116 utan gallret upptill och det gallret hade jag nog personligen haft svårt för att montera av... :blush:) Ungefär som att spela på ett par Amati utan pastagrill och det kanske fungerar bättre men mycket av designkänslan försvinner i ett svep.

Arken06273.JPG

Posted

101 E tycker jag ser snyggare ut :) 116:s galler tycker jag är feldimensionerad, ur ren estetiskt synvinkel, vill säga. I den prisklassen är Wilson betydligt snyggare, för att inte tala om B&W :mm: Synd dock att jag inte hant lyssna på dessa. Jag lyssnade dock lite till ESL och jag tyckte inte att de imponerade. Det kanske är som Ranefjord skriver att man behöver vänja sig... Jag lyssnade på samma skiva hos Respons och med ESL högtalarna och då tyckte jag att musiken lät "inbäddad" med ESL, imho.

Posted
101 E tycker jag ser snyggare ut :)

Många upplever den säkert som häftigare men ända tills jag har sett storebror i verkligheten får 116 Elegance stå som det moderata alternativet... :) Matthias Böde blir smått lyrisk på sina ställen (kanske inte helt ovanligt i hifitidningsvärlden) och förutom Wilson Audio Sophia har det även spelats på B&W 803D samt naturligtvis MBL 101 E. Mycket Kirkelig Kulturverkstad och slutklämmen lyder som följer:

"There it was, the MBL magic. The 116 actually managed to cross over into that transcendent realm that only a handful of sonic converters reach.

So do I still miss the 101 E? Not really. The 116 is more than just a minor consolation. It is my little paradise within earshot of the great Garden of Eden."

Som sagt, det gäller att lyssna själv och det lägre mellanregistret plus subwooferelementen tillverkas av SEAS medan Radialstrahlern givetvis är av egen produktion.

Arken06278.JPG