Jump to content

Detaljer i Gamlestan

Akkelis Audio

Recommended Posts

Det finns olika sätt att inreda ett hem på. Personligen gillar jag nog bäst ”anorexiskolan” som innebär en rätt gles, lättstädad, kal, inredning, full av eko. Ljudmässigt skulle jag nog tro att ”plotterskolan” är att föredra. Mycket grejer som diffuserar och absorberar störande frekvenser. Inte lika lättstädat, men med stor mysfaktor.

Detta bildreportage kommer som ni snart kommer att se, från ett hem enligt ”plotterskolan” Ett hem som ljudmässigt presterar väldigt bra och som ger möjlighet att fotografera oändligt med detaljer.

Häng med.

gamlestan10.jpg

Det fanns fler exotiska inslag i detta hem men jag har valt att inte ta några fler sådana bilder. Någon kan ju få för sig att detta forum har en helt annan inriktning än hifi i sådana fall. :blush

Katter och hifi går hand i hand, det har jag ju sett mängder av exempel på. Titta gärna igenom systemen här:

http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/friends.htm och se så många hifi katter det verkar finnas. Det kanske hänger ihop med att katter gillar att ta det lugnt och njuta av tillvaron och det är just det man gör då man sätter sig i sin favoritstol/soffa, dämpar belysningen, tar en kopp te eller en öl, och sätter på en bra skiva. Man tar det lugnt och njuter.

gamlestan11.jpg

gamlestan12.jpg

På sista tiden har det dock dykt upp alt fler råttor i hifi hemmen i Sverige och Danmark. Denna trend uppskattas nog inte helt av hifi katterna………

gamlestan13.jpg

...men framförallt drack jag lite god espresso med gott tilltugg!

Jo det brukar vara mycket hög kvalitet även på espresson och tilltuggen i detta hem. Detta är en kille med många järn i elden, bland annat är han en av Göteborgs bästa vinterfiskare med mängder av priser och pokaler.

Bakom pokalen ser ni skymten av två stycken Golden Horn diffusorer från Svanå. Dessa tar hand om sidoreflexen på höger sida i rummet.

gamlestan14.jpg

Men nu är ju detta ett hifi forum, så det kanske är dags att vända fokus mot musikåtergivning. I detta hem tweakas det en hel del, denna enkanalsradio är dock helt original. Har dock sett en bildtråd på en kraftigt tweakad dito för något år sedan. Sedan Tivoli Audio gjorde sin intåg i de Svenska designerhemmen har ”kopiorna” poppat upp i mängder och detta ex köptes på Överskottsbolaget.

gamlestan15.jpg

Nästa detalj har dock en väldigt avgörande betydelse i vår värds musikanläggning. Denna tjusiga lilla låda innehåller ett aktivt delningsfilter konstruerat av LennArt Labs i Göteborg. http://www.lennartlabs.com/

gamlestan16.jpg

Delningsfiltret används i ett relativt nytt högtalarsystem hos vård värd och jag tror att ni som tidigare besökt detta hem inte hört dessa skapelser. Vård värd har en förkärlek för element från Scanspeak och dessa högtalare har diskanten 9700 och ett mellanregister från den slitsade Revelatorserien.

gamlestan17.jpg

Efter allt detta fotande var det nu dags för en liten paus. Eftersom det var fredagkväll så passade det bra med en öl och lite chips. Katten Bosse har bänkat sig i sweetspot.

gamlestan18.jpg

Scanspeakbasen heter 15w 4531 och är 4ohms varianten av den mer kända 8530. Här implementerat i en låda med konstläder och oljad ek.

gamlestan19.jpg

Dessa högtalare drevs under större delen av ett tjusigt slutsteg från Norge, Doxa 70. Just detta ex har dessutom varit en extra vända hos "pappa" i Norge för en uppgradering. I detta hem med sinne för detaljer har stor vikt lagts på vad apparaterna står på. Doxasteget står på Disc of Silence från Svenska Solid Tech

gamlestan20.jpg

Lite senare på kvällen kopplades detta slutsteg in, men mer om det senare.

gamlestan21.jpg

Och såhär ser högtalare ut. Konstruktionen är en ”klon” av System Audios SA2K (tror jag den heter), fast då i egen design. Då jag först hörde dessa högtalare blev jag väldigt imponerad av ljudet de presterade. De spelar med rejäl kropp, bra botten och en makalös mikrodynamik. Det spritter och sprudlar av liv från högtalarna men är samtidigt behagligt och lite laid back. En märklig kombination. Detta är helt klart den bästa DIY konstruktion jag lyssnat på. Det är också fascinerande att så små element i så små lådor kan åstadkomma ett sådant ljudtryck och basåtergivning.

gamlestan22.jpg

gamlestan9p.jpg

Efter att jag strött lovord över stativhögtalarna plockades nästa överraskning fram, två gigantiska dipolbasar. Dessa basar har två stycket 12” element från NHT i varje låda. Jag kunde första gången konstatera att det fanns bra med baskapacitet i dessa dipoler, men jag tyckte inte att basåtergivningen häöll samma höga klass som stativhögtalarna. Det var snarare så att basarna ”drog ner” helhetsintrycket lite. Sedan förra besöket har dock en del förändringar skett som lyft ljudet för dipolbasarna avsevärt. Placeringen av dipolerna är ny, de står nu parallellt med väggarna istället för lite invinklade som tidigare, de är också vända så att det framåtriktade baselementet nu spelar närmast stativhögtalaren istället för närmast golvet. Detta bör ge en lite bättre punktformighet. Sist men inte minst den största förändringen, det nya delningsfiltret från LennArt Labs.

gamlestan23.jpg

Och såhär ser nu ”hela” högtalaren ut. Det skall vad jag förstår ske en estetisk uppgradering med tyg runt dipolbasen och en skiva i oljad ek på toppen. Ljudmässigt är detta numera en väldigt bra högtalare som sannerligen spelar fullregister. Fördelen med dipolbasen är att den trots sin basförmåga inte sätter igång rummet på samma sätt som skedde med de tidigare högtalarna.

gamlestan24.jpg

Detaljer var det ja, basarna står på hockeypuckar och det är SD fötter mellan stativhögtalarna och basarna.

Vi tittar mer på uppställningen men med mindre zoom. Slutsteget till topparna är ett Doxa 140 i en Doxa 70 låda. Det står på Disc of Silence och på den ligger inte en Shakti Stone utan en Stone i svart granit.

gamlestan25.jpg

Basarna drivas av ett ICE Power slutsteg, baserat på två stycken ASP 1000 moduler. Ice Powersteget står på koner från Black Diamond Racing, DBR, närmast steget sitter puckar från nämnda BDR.

gamlestan26.jpg

Försteget kommer från Opera Audio och heter Consonance Cyber 50. Det är lite tweakat invändigt och det sitter gamla NOS rör i det. Försteget står på Feet of Silence från Svenska Solid Tech.

gamlestan27.jpg

Cd spelaren som spelades på kommer från ”reservlaget”. Den ordinarie cd spelaren är hos Bernt J för modifiering, den skall få en innanmäte baserat på rör. Reservspelaren från Shanling är dock mer än den ser ut att vara. Den har en klocka från LC Audio och ett utgångssteg från samma firma. Inte heller här används Shakti utan här fyller istället Buddha en ”stenfunktion”.

gamlestan28.jpg

Och en översiktbild från soffan ser ut såhär. Där ser man att racket kommer från Solid Tech och har ett antal fjädrande hyllplan. Rörmonoblocken står på granitplattor med spikes, delningsfiltren till topparna har egna lådor, en diffusor från Svanå finns bakom varje högtalare (Golden horn), en skiljetrafo finns so komplement till den separata strömmen med egen säkring som försörjer anläggningen med el.

gamlestan29.jpg

Nu var det serverat och dags att åter dra sig till bords. Fortsättning följer.

gamlestan30.jpg

I detta hem för livsnjutare läggs givetvis även stor vikt vid maten och drycken. Efter att under veckan ha ätit så spartanskt som man ofta gör under arbetsveckan är det ”fest” på helgen. God mat och dryck och en bra skiva i cd spelaren är den perfekta avslutningen på veckan.

Dagen till ära hade det marinerats kyckling i mängder av kryddor. Detta hade sedan grillats i ugn.

gamlestan31.jpg

Medvetet eller ej, men denna måltid kan man säga följer GI metoden. Det innebär om jag förstår saken rätt att den saknar kolhydrater. Kött och grönsaker men ingen potatis eller pasta. Gott var det och gott om mat.

gamlestan32.jpg

Intressant system, men

Medvetet eller ej, men denna måltid kan man säga följer GI metoden. Det innebär om jag förstår saken rätt att den saknar kolhydrater. Kött och grönsaker men ingen potatis eller pasta. Gott var det och gott om mat.

GI metod, atkins bla ha bla ha...äta vanlig husmanskost och på med springskorna så går man ner 15 kilo på 3månader. Om man nu är ute efter sånt. :cool:

Efter middagen var det dags för kaffe och inte heller här lämnas något åt slumpen. Ofta är bönorna rostade och blandade i hemmet och de är alltid färskmalda. Kaffe, ja då talar vi såklart om espresso, en dubbel, gärna tillsammans med en bit mörk choklad.

gamlestan7p.jpg

För bästa resultat är även espressomaskinen tweakad med nätlist och nätkabel från Jorma Design ur serien JPC.

gamlestan8p.jpg

Angående de olika metoderna, GI, viktväktarna, osv osv så kan jag nog instämma i det du säger mangew. Med mycket motion kan man kompensera och jobba bort mycket ätande. Det kan dock vara så att alla inte gillar att motionera,, eller tycker att de har tid, eller kanske har fysiska förutsättningar som gör att de inte kan motionera. Då kan ändrad kost vara enda alternativet

Äter man rätt så slipper man springa för att hålla vikten Mange icon_smile_wink.gif

Med att äta GI och Atkins orkar man inte springa 90min fotboll, 2timmar tennis, skidor 2mil, löpa 1mil osv. Eller framför allt knata 2mil över fjället med full packning för att nå det fina fiskevattnet och ha formen någorlunda i behållning då man kommer fram.

Motion är enbart bra för kroppen, åteminstone på lagom nivå...bättre än bara äta matvaror som inte innehåller allt kroppen behöver :cool:

Nåja, sidospår :D

Det börjar bli dags att avrunda detta besök. Efter mat och kaffe var det dags att koppla ur Doxa slutsteget och koppla in rörmonoblocken istället. Dessa monoblock från Cayin är Single End kopplade i klass A med en uteffekt på 28 watt och de har något så ovanligt som 300B rör som drivrör och 845 som effektrör.

gamlestan1p.jpg

gamlestan3p.jpg

gamlestan2p.jpg

gamlestan4p.jpg

gamlestan5p.jpg

gamlestan6p.jpg

gamlestan33.jpg

gamlestan34.jpg

Rör är snyggt :)

Angående de olika metoderna, GI, viktväktarna, osv osv så kan jag nog instämma i det du säger mangew. Med mycket motion kan man kompensera och jobba bort mycket ätande. Det kan dock vara så att alla inte gillar att motionera,, eller tycker att de har tid, eller kanske har fysiska förutsättningar som gör att de inte kan motionera. Då kan ändrad kost vara enda alternativet

Du missade ju gårdagens Euphoniatårta... :o:) Det blev en rejäl bit kvar.

Aj då, jag tyckte tårtlådan såg så liten ut så jag tänkte att det var bäst att åka hem och äta så att ni skulle få en rejäl bit var. ;) Ser framemot att se bilder och omdömen från gårdagens träff. :mm:

Tänkte av sluta denna tråden nu. Om det undgått någon så är det hemma hos ”Plind” som jag varit. Plind är en kille som lägger ner minutiöst med tid på att optimera de apparater han har. Det gäller både uppställning, strömförsöjrning, underlag och akustik. Det jag inte fotat är akustikregleringen. Om jag räknat rätt så har han 11 st Golden Horn diffusorer, en TQ45 helholtzabsorbent, en sidabsyl och två stora tubetraps med viss diffusorverkan. Många av apparaterna är modifierade på olika sätt, delningsfiltren har bara de bästa komponenterna, mm, mm. Resultatet av alla ansträngningar och all kreativitet i tweakande, byggande, optimerande och annat är en anläggning som i många hifi sammanhang kan betraktas som ”billig” ( typ ett par tre månadslöner) presterar extremt bra. Att Plind får till grejerna tycker jag bekräftats av att han två DIY mässor fått omdömet ”bästa ljud” av en majoritet besökare. Det låter givetvis än bättre hemma hos honom.

Om jag skall beskriva hur jag uppfattar ljudet så blir adjektiven, stort, fylligt, tillbakalutat, detaljerat, behagligt, närvarande. Det är inget partysystem och spelar inte ”pang på rödbetan” utan det är en anläggning att sätta sig ner i soffan och njuta av skivorna snarare än att stå på golvet och dansa. Det är inte så att systemet saknar timing eller rytm, det är bara så att det är inte det som betonas i första hand utan det är något som bara finns där. I min hifivärld är detta något positivt.

Hos Plind en fredagkväll får man njuta och koppla av. Vad passar då bättre än att avsluta kvällen med en whisky. :app:

gamlestan35.jpg

Aj då, jag tyckte tårtlådan såg så liten ut så jag tänkte att det var bäst att åka hem och äta så att ni skulle få en rejäl bit var. ;) Ser framemot att se bilder och omdömen från gårdagens träff. :mm:

En Euphoniatårta är som ett par riktigt bra stativare. Större på insidan än på utsidan... :D

Intressant reportage!

Angående GI metoden; GI står för Glykemiskt index och är ett mått på hastigheten på blodsockerhöjningen efter intagande av en viss föda. Att äta enligt GI metoden innebär att man undviker pulvermos och vetemjöl och istället äter mycket baljväxter, fullkornspasta, färska grönsaker och fullkonrsbröd m.m. Det är en grav feuluppfattning att man utesluter kolhydrater. Förvisso har protein och fett mycket lägre GI än kolhydrater, men det är bara en konsekvens och inte en del av själva metoden.

mvh, Carnevoren :mm:

• 3 weeks later...
Rejäla moddningar, plind! :)

Har något lyssningsintryck hunnit sätta sig? Vad är gjort?

Det är lite nya kondingar av esoterisk kvalite som behöver spelas in så det finns ännu en liten tendens till hårdhet. För övrigt lovar det mycket gott med en mycket rapp ,luftig och muskulös återgivning.

Ett helt nytt utgångssteg har implementerats från DACén(BB1738) och vidare. Det är helt motkopplingsfritt och finessen i kråksången lär vara de exklusiva Lundahltransformatorerna. Vad rören har för uppgift vågar jag inte svara på :clown: