Jump to content

Akustikmätningar med laptop

EuphoniC

Recommended Posts

Jag tänkte att jag skulle få igång en gammal laptop för att göra lite akustikmätningar (frekvensrespons och reverb-tider) i lyssningsrummet.

Vad använder ni för program, vilket är det bästa/enklaste programmet att använda? Med fördel gratisprogram och open source. Open source-program tenderar att vara mer logiskt uppbyggda och enklare att använda än kryptiska specialare som någon har slängt ihop.

Jag skulle också vilja ha ett konkret förslag på vad jag behöver i hårdvaruväg för att koppla till laptoppen, en mic, micförstärkare (?) och externt ljudkort som inte kostar skjortan men ändå är tillräckligt bra för att användas.

Har ni några tips?

Ett annat alternativ är en dedikerad mätpryl som kostar ~<=4000 kr.

Jag var egentligen inne på att köpa en Phonic PAA3 för detta men av vad som framgick i ett litet snabbtest i senaste Studio så lät det som att den inte var så logisk i sitt upplägg, förlegad grafik och "bara" 1/3 oktav noggrannhet.

Ett annat alternativ är en dedikerad mätpryl som kostar ~<=4000 kr.

Jag var egentligen inne på att köpa en Phonic PAA3 för detta men av vad som framgick i ett litet snabbtest i senaste Studio så lät det som att den inte var så logisk i sitt upplägg, förlegad grafik och "bara" 1/3 oktav noggrannhet.

1/3 oktav är med mina ögon för lite.

Bättre hade varit att man hade haft ett antal mätpunkter och dessa blir mer och mer tätstegade ju minre frekvensomfång man väljer. Vill man, kan man använda alla mätpunkter mellan 20 till 200 hz och då blir det relativ högupplöst och man har stor chans att hitta ev problem-frekvenser. Vill man ha en grövre övergripande mätningar mellan 20 till 20'000.

Bäst är ändå rejält mycket högre upplösning från början så PAA3 är inte superintressant.

Idag finns Clio som icke-supportat med externa ljudkort, via USB. Kostar dock mer än 4 kkr.

Nån på HF har gjort ett mätprogram (med tillhörande mätjigg) som jag misstänker går att använda med Laptop. Har för mig det heter "Mätro"? Detta löser du säkert med din budget.

Laptop med ljudkort eller en vanlig Pc , Behringers mick o en fantommatning o WinMLS är vad du behöver.

Micken kostar runt 800 :-

Fantommatning går väl på 500:-

Win MLS finns i gratis utförande med brux