Jump to content

Quad ESL2905 på 6moons.com

Ranefjord

Recommended Posts

Håll till godo. Lindvall hittade den här recensionen och PM'ade den till mig. :) Årets mest intressanta högtalare? Ja, antagligen. Jag, personligen har absolut inte släppt mässan än. Den jagar mig i sömnen. Quad quad quad quad...

http://www.6moons.com/audioreviews/quad2/2905.html

Och, ack vad bra de spelade med Vitus-elektronik. Vi gjorde en provkörning hos RC i Umeå med Vitus lilla integr. SS-010 på 2x25 w klass A. Det gick förvånande bra, full kontroll på elektrostaterna trots 2905'ornas 82db verkningsgrad (jag har inte sett specen men det var vad de sade uppe i Umeå). Den stora integr. 84 kg SS-101 på 2x50 w klass A (100w klass A/B) är på gång och då hoppas jag vi kan samordna en liten demo hos Stig både med Quad'arna och Peak Empress......slutet oktober kanske och då skall vi ha den nya CD'n på plats också. Jag återkommer.

Kenneth

Guest Audio Concept

Nya Quad elektrostaterna förtjänar test som det i 6moons. Det är en fantastisk högtalare, som för traditionen och Quad's legendariska produkter vidare, - också till nya, musikintresserade kunder.

Vad gäller elektronik som kan användas, så är Quad högtalarna en relativt lätt match för bra förstärkare. Verkningsgraden ligger kring 86 dB, och den nominella lasten är 8 Ohm. Att tänka på är dock att variationen i impedans är mellan 4 -20 Ohm. Det betyder, för optimal prestanda, att förstärkaren också måste kunna arbeta med ”hög-ohmiga” laster, vilket inte alla kan. En typisk transistorförstärkare fungerar därför inte alltid lika bra på sådana högtalare som en rörförstärkare med trafor på utgången, i vilken en bättre matchning av impedansen kan erhållas.

Vi råder därför alla att tänka igenom valet av förstärkare när man har bestämt sig för ett par högtalare, - också utifrån de ”elektriska” egenskaper som gäller. Gör man detta rätt får man mycket mer ur anläggningen och följaktligen blir den musikaliske upplevelsen än större.

Så, vilka förstärkare skall man välja till ett par Quad elektrostater? Kolla att de kan arbeta med högohmiga laster, vilket kommer att leda till att en del faller bort direkt. Med på listen och bra att börja med kan vara,

- Quad II Fourty, rörelektronik

- Andra lämpliga rörsteg

- McIntosh (även de flesta av deras transistorsteg har trafor på utgången)

- Transistorsteg som kan arbeta högohmigt.

Hart du frågor kring detta, ta gärna kontakt.

Mvh, Audio Concept

Att tänka på är dock att variationen i impedans är mellan 4 -20 Ohm. Det betyder, för optimal prestanda, att förstärkaren också måste kunna arbeta med ”hög-ohmiga” laster, vilket inte alla kan. En typisk transistorförstärkare fungerar därför inte alltid lika bra på sådana högtalare som en rörförstärkare med trafor på utgången, i vilken en bättre matchning av impedansen kan erhållas.

Mvh, Audio Concept

Variationer mellan 4 och 20 ohm är inget ovanligt för en vanlig dynamisk högtalare. Jag skulle nästan säga att det är en väldigt vanlig last där del impdeanstopparna nere vid basavstämningen inte sällan når 20 ohm (och ibland högre) men även delningsfrekvensen brukar, i dom flesta 2-vägare, innebära en impedanstopp även runt 2kHz. Vill du kan jag scanna Stereophile och lägga in några grafer.

Som teknikintresserad undrar jag vad du syftar på med att transistorförstärkare inte "alltid lika bra" klarar höga impedanser.

I all välmening...

Guest Audio Concept

Engelholm,

vi talar inte här om dynamiska högtalare. Det här handlar om elektrostater.... från bas till diskant...

Om en transistor driver en utgång så faller effekten vid högre impedans. Via en trafo kan impedansmatchningen göras bättre. Här kan man exempelvis välja en 16 Ohms utgång om det bättre matchar högtalarna.

På vissa typer element (elektrostater och superdiskanter) kan det höras som om exempelvis diskanten inte "släpper" om de spelas med "fel" förstärkare...

också i alla välmening...

mvh Audio Concept

Engelholm,

vi talar inte här om dynamiska högtalare. Det här handlar om elektrostater.... från bas till diskant...

Om en transistor driver en utgång så faller effekten vid högre impedans. Via en trafo kan impedansmatchningen göras bättre. Här kan man exempelvis välja en 16 Ohms utgång om det bättre matchar högtalarna.

På vissa typer element (elektrostater och superdiskanter) kan det höras som om exempelvis diskanten inte "släpper" om de spelas med "fel" förstärkare...

också i alla välmening...

mvh Audio Concept

Hej,

Min parallell till dynamiska högtalare var för att peka på vanligheten i impedansvariationer mellan 4 och 20 ohm. Att Quadarna är elektrostater vet jag.

Rörförstärkare har ju den egenskapen att impedansvariationer kan resultera i att frekvenskurvan ändras, dvs ändring av klangen. Detta tror jag mycket väl kan resultera i bättre eller sämre släpp subjektivt sett.

Guest Audio Concept

Jag tror också att man subjektivt kan få för sig en hel del…

Objektivt sett påverkas alla förstärkare oavsett konstruktion, rör, transistor, mm, av den last de möter i form av högtalare. Olika högtalartyper, dynamiska, elektrostater, magnetostater mm manifesterar denna problematik på olika sätt.

Den slutliga återgivningen är dock ett samspel mellan alla komponenter i kedjan. För att samspelet skall bli så optimalt som möjligt erbjuder marknaden olika typer produkter, - som vi sett ovan, - olika förstärkare, högtalare, kablar mm.

Exempelvis arbetar vi (som andra) med några av marknadens bästa produkter inom alla dessa kategorier, rör, transistorer, elektrostater, magnetostater, dynamiska osv. Detta ger oss möjligheten att kombinera produkter som för kunden (musikälskaren) framstår som den allra bästa kombinationen, och som därmed ger bäst musikaliskt utbyte i relation till investeringen.

Om en kund då exempelvis önskar att använda en elektrostatisk högtalare, är jag personligen mycket glad för att kunna erbjuda olika lösningar i form av matchande förstärkare mm, så att bästa återgivning fås. Den andra varianten vore att ”snöa in” på en teknik som saliggörande för alla tillfällen.

Jag tror mao. mest på den första varianten. Därför är vi noga med att rekommendera rätt förstärkare till en given högtalare, - t.ex. en förstärkare som kan arbeta högohmigt till en elektrostat, en förstärkare som klarar låga laster till en magnetostat osv.

Mvh, Audio Concept

Som jämförelse, CES 2004 drev äldre versionen av Vitus mono-block SoundLab's bestialiska U-1 och så här skrev 6moons då:

citat

The black hole of insatiable current lust that's the hallmark of SoundLabs proved incapable of sucking dry the 100-watt Class A rated monster amps whose frequency response of DC to 1.6Megahertz suggested phenomenal speed and zero high-frequency phase shift.

slut på citat

mvh

Kenneth

Guest Audio Concept

Kenneth,

trevligt att stegen funkande bra till elektrostaterna. Tittar man på deras spec så uppger de 8 Ohms nominell impedans samt en verkningsgrad på 88 dB, vilket i utgångsläget, - och om inte högtalaren har andra hyss för sig (vilket den säkert har), - är en aningens enklare utmaning än Quadarna.

Hursomhelst, poängen är att välja rätt förstärkare när man väl har fastnat för en högtalare.

mvh, Audio Concept