Jump to content

Inbjudan att lyssna på Swedish Statement på Marten Centre!

- Marten -

Recommended Posts

Inbjudan att lyssna på Swedish Statement på Marten Centre.

Välkommen att själv bilda en egen uppfattning om hur det omdiskuterade systemet ”Swedish Statement” låter i verkligheten.

Systemet står uppkopplat i Marten Centres stora lyssningsrum under resten av september och fram till slutet av oktober innan det går iväg för test i ett tyskt hifi magasin, därefter är det osäkert när vi kan demonstrera Swedish Statement igen.

col_sup.jpg

Systemet har fått de mest skiftande omdömen; t ex i det tyska hifi magasinet Stereo blev Swedish Statement utsett till bästa ljud på CES mässan i Las Vegas i januari i år. Danska High Fidelity tyckte att Swedish Statement var ”Ett fynd för 350 K Euro” och att ”Så skall en slipsten dras!” om högtalarsystemet Coltrane Supreme på High End 06 i München i maj. Andra mer kritiska röster har höjts på olika Internet forum och någon ansåg att basåtergivningen påminde om ”ett par obehagliga CerwinVega burkar” och att högtalarsystemet var ”en glad amatörprodukt”.

Nu finns alltså möjlighet att lyssna till ett av världens mest spektakulära tvåkanal system under lugna och ordnade former på Marten Centre. Välkommen att själv bilda din egen uppfattning.

Succéhögtalaren Miles III

Vi har i det mindre lyssningsrummet uppkopplat den nya Miles III, vilken är Martens största succé hittills, för lyssning tillsammans med Bladelius / EAR elektronik.

Välkommen!

Marten Centre

Götabergsgatan 18

411 34 Göteborg

T: 031-207200

info@martendesign.com

Öppettider:

Ons-fre 15.00 – 18.30

Lör 12.00 – 15.00

Övrig tid: ring och boka.

Andra mer kritiska röster har höjts på olika Internet forum och någon ansåg att basåtergivningen påminde om ”ett par obehagliga CerwinVega burkar” och att högtalarsystemet var ”en glad amatörprodukt”.

hehe ja ni är roliga, tur ni tar allt det dära med en nypa salt! :cool:

//rillo

• 2 weeks later...

Denna regniga och fuktiga lördagen tog jag mig i kragen å gick till Marten för att lyssna på det omtalade Swedish Statment. Det var bara jag och Leffe där... det känndes exclusivt bara det :mm:

Det var alltid lika trevligt som det brukar vara hos Marten. Jag spelade mina medhavda skivor och han spelade några egna skivor. Vi pratade lite om skriverierna på faktiskt.se och hififorum.nu och jag har försökt hålla mig utanför diskussionen tills jag fått en chans att höra systemet och bedömma själv hur det låter.

Jag förstår varför vissa tycker att det låter "ljust" eller att efterklangen är för lång. I min dikussion med Leif så la han fram vilka problem han tyckte att rummet hade och vad som skulle göras i framtiden. Om jag förstått honom rätt så har rummet problem med för lång efterklang från 200-500 (-600)hz och sedan finns det en peak vid 1000hz +-några hundra hz. Hur många db peaken ligger på kom jag inte ihåg exakt, men något säger mig att det var kring 4 db. Med "glesa" inspelningar funkade det bra. När det blev lite mer ös i musiken tenderade det hela att gröta ihop sig. Jag har varit med om värre anläggningar på denna punkt men eftersom jag har fått ner efterklangtiden så pass mycket i mitt rum, märker jag det lättare i andra rum. Detta var dock Leif medveten om och det verkar som att han kommer att åtgärda detta.

Dessutom var det lite problem med resonanser i basen vid cirka 40 hz samt en del dippar i basområdet (som jag upplevde det). I systemet ingår ju även ett aktivt filter med förstärkare till bastornen. Marten håller på att utveckla en rumskorrigeringsenhet till denna del (under 100 hz). Eftersom förstärkaren har en hel del effekt att leka med så kan man förutom att skära av resonanstopparna, även i viss mån höja dipparna (15 db totalt om jag inte missminner mig).

När de fixat efterklangen och basproblemen tror jag verkligen Swedish Statment får visa vad det går får. I dagsläget låter det bra och med vissa inspelningar, som var lite glesa till karaktären, lät det riktigt bra. Dock så blir man lite lyssningstrött när det exempelvis kommer in en distad elgitarr i bilden men detta var ju Leif på det klara med så det känns ju bra :)

Jag önskar Marten å Swedish Statment all lycka, känns kul att någon annan förutom koenigsegg vågar sig på den riktigt dyra skalan inom sin respektive nisch.

Vi fick vara med om en utsträckt lyssningskväll i torsdags som delvis stördes av ett intensivt plåtande :blush:) så här finns material till en bildtråd där det skulle vara intressant om alla delar med sig av sina intryck. Det spelades varierande musik och musik på olika volymnivåer.

Vi fick vara med om en utsträckt lyssningskväll i torsdags som delvis stördes av ett intensivt plåtande :blush:) så här finns material till en bildtråd där det skulle vara intressant om alla delar med sig av sina intryck. Det spelades varierande musik och musik på olika volymnivåer.

Trots min korta närvaro (och missade fika...) bidrar jag gärna till kommentarer i nämnda bildtråd. De gör sig MYCKET bra på bild! :mm:

Trots min korta närvaro (och missade fika...) bidrar jag gärna till kommentarer i nämnda bildtråd.

Det ser jag fram emot - alltid trevligare ju fler som delar med sig av sina upplevelser. Tyvärr hade du redan avtågat när det blev dags att dokumentera lyssnarpanelen :cool: :) men det går ju alltid fler spårvagnar och tåg.