psychozz Posted September 17, 2006 Posted September 17, 2006 Jag ska nu uppgradera hela min anläggning är det tänkt och det jag tittat, tyvärr bara delvis lyssnat på, är: Förstärkare: Densen B-110 CD: Densen B-400 PLUS Högt: Monitor Audio RS6 Signalkabel: Purist Audio Musaeus Högtkabel: Purist Audio Vesta Jag har lyssnat på högtalarna tillsammans med Arcam & H/K-elektronik och tyckte om dom. (Lyssnade även samtidigt på Audiovector MI-3 Standard) Funderade först på billigare Arcam-elektronik (A65 och CD73), men jag får toppenpris på ovanstående paket... Någon som lyssnat på Densen-elektroniken och kan uttala sin åsikt om dom? (Det är det jag är mest osäker på...) Kanske även någon som har åsikter om annan elektronik man ska titta på i samma prisklass som Densen-grejerna? --- Marcus Quote
psychozz Posted September 20, 2006 Author Posted September 20, 2006 Det blir nog den nya CDn B-410 från Densen istället. Har inte hört några omdömen om den, men jag ska förhoppningsvis lyssna på den tillsammans med B-110 och RS6 i nästa vecka så om någon är intresserad kan jag avlägga en rapport Quote
erik_n Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 Skoj! Jag är svag för deras design och mycket intresserad av lyssningsintryck. Densen är relativt ovanliga i Sverige tyvärr men internationellt sett verkar de ha rönt stor uppskattning, många av de tyngre tidsskrifterna har omnämnt Densen som väldigt konkurrenskraftiga. Trevligt med folk som satsar på elektronik som inte alla andra har. Lycka till o hoppas du blir nöjd, mvh Erik Quote
Thomas Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 Jag har haft Densen under många år nu började med en DM-10 till att nu ha B-200 B-300 samt en B-400. Purist Audio som kablage fungerade bra för mig med stativhögtalare ( Celestion SL 600si samt System Audio 2010). Numera spelas det med ett par golvare från System Audio SA 1280 med Van Den Hul Kablage, The Wind till högtalarna samt The First Ultimate mellan Försteg och Slutsteg, jag kör även Van Den Hul 102 mk2 till Cdn. Kombinationen Monitor Audio och Densen fanns i en butik i Syd Korea när jag var där, dessa hade tyvärr lunch stängt så tillfälle för lyssning uteblev. Föratt få ut max av den Beat du funderar på så gör du nog rätt att leta ett par lätt drivna högtalare, det blir roligare så, mer sväng,angående den nya Cdn så vet jag inget om den men den håller säkert hög klass. Life is too short .......... Mvh Thomas Quote
psychozz Posted October 10, 2006 Author Posted October 10, 2006 Idag lyssnade jag på B-110 med B-410 och Monitor Audio RS6 och jag är imponerad! Körde först helt med Purist-kablaget ovan, sedan Van den Hul (okänd modell) signalkabel som jag inte tyckte om. Bytte sedan till Audioquest (okänd modell) och dom var väldigt lika Purist, jag hörde ingen skillnad faktiskt. Dock var Audioquest-kablarna helt nya och oinspelade så karaktären kanske är lite annorlunda när dom är inspelade. Högtalarkablarna var hela tiden Purists Vesta. B-410 kom till butiken i eftermiddags från Danmark så den var heller inte riktigt inspelad ska tilläggas. Jag har inte jättemycket lyssningserfarenhet av komponenter i denna prisklassen, men som sagt, jag var imponerad. Klarhet, öppenhet, spelglädje och kraft men samtidigt ett behagligt ljud. Jag tror inte jag behöver vara rädd att bli "trött i öronen" på att lyssna med detta systemet. När jag kom hem körde jag ett spår på en av skivorna jag haft med mig, och herregud vilken skillnad! Min första reaktion på mitt nuvarande system var: "Är det samma skiva jag spelar?" Systemt jag har idag (budget) känns helt plötsligt livlöst, instängt och ansträngt. En massa konstiga toner som tar över osv... Det låter som att ljudet inte orkar lämna högtalarna riktigt. Så, nu är det dags att smälta allt i några dagar och se vad man bestämmer sig för att göra. Det rör sig ju ändå om lite pengar. Iaf för mig vars dyraste HiFi-pryl hittills varit högtalarna för 4000:- Ett stort plus med Densen är som även erik_n skriver: Densen-prylar är ju så otroligt snygga! Kan nästan sträcka mig till att säga vackra Ett annat plus är ju att dom är både uppgraderingsbara och utbyggbara. Vi får väl se om det kanske kommer en uppackningstråd i framtiden Jag tror dock det kan dröja eftersom B-410 precis kommit ut, det måste i princip varit bland dom, om inte den första i Sverige som jag lyssnade på idag. Quote
psychozz Posted October 11, 2006 Author Posted October 11, 2006 Och så var det beställt! Nu är det några veckors otåligt längtande framöver som jag hoppas att jag överlever Quote
Fabian Westlund Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 Jag har tyvärr inte lyssnat på denna kombinationen helt komplett, men tog en chansning och beställde i princip samma system som du fast för två veckor sedan, och sitter nu och väntar spänt på att min cd-spelare ska komma hem. Jag är glad att du verkar nöjd eftersom jag har beställt följande: Densen B110 Densen B410 Monitor Audio RS6 Gizmo (fjärrkontroll) Audioquest RCA samt högtalarkablar Jag antar att vi båda har beställt via Dennis Brunby Hifi, eftersom jag också fick ett kanonpris på det paketet. Enda problemet är att jag bor i Kristianstad och har ca 20 mil att åka för att hämta varorna... Quote
psychozz Posted October 13, 2006 Author Posted October 13, 2006 Det stämmer, men jag bor i Kalmar så jag har bara 5 minuter dit Jag fick ett mail av Dennis i tisdags att CDn kommit, gissa vem som var där 10 minuter senare och lyssnade? Jag bestämde mig sen på onsdagen och beställde det. Gizmon väntar jag med tills jag vet om jag behöver en (vilket jag tror att jag behöver). Kablar ska jag testa mig fram hemma sedan vad som passar bäst, fördel att ha nära till Dennis då Quote
psychozz Posted October 28, 2006 Author Posted October 28, 2006 Grejerna kanske kommer nästa vecka Men jag håller förhoppningar på ett minimum eftersom det dröjde tre veckor för Dennis att få hem demo-spelaren från det att Densen först sade att dom skulle leverera den... Fabian, du har inte hört något annat? (Antagligen kommer ju våra saker samtidigt) Quote
Fabian Westlund Posted October 30, 2006 Posted October 30, 2006 Nej det har jag inte. Han skulle höra av sig när de kommer. Jag hoppas verkligen att de kommer denna veckan. Monitor Audio har redan kommit men jag vill lösa ut allt på en och samma gång. Jag beställde för cirka 4 veckor sedan så jag hoppas att de är på väg snart, jag tror inte att det hade varit lika lång leveranstid om man hade valt cd-n i svart utförande...men man vet ju aldrig. Jag tycker att "albino" är bättre. Nu har det förvisso inte gjort något att det har dröjt så länge eftersom jag ändå inte har haft några möbler i mitt vardagsrum så jag skulle ändå inte kunna lyssna på dem...det blir bara ett eko annars. Nu tror jag att jag hinner få anläggningen precis samtidigt som min soffa och andra saker jag har beställt. Quote
psychozz Posted October 30, 2006 Author Posted October 30, 2006 Jo, om man vill ha det snyggt får man lida lite Men det gör inget, för nu har man ju kunnat spara undan lite pengar till renoveringen av vardagsrummet och kanske även till ett inköp av ny hifi-möbel. Lutar dock åt att bygga en egen för att få det som jag vill Du har PM också... Quote
Recommended Posts