Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vem minns inte Le Freak med Chic när discogolven svängde som hårdast mot slutet av sjuttiotalet... :?: :cool: :) År 2006 är det dags för en norsk variant i form av Audiofreaks från Bergen att besöka Arkenmässan och visa upp några av de vackraste högtalare som kan köpas för pengar.

Fritt fram för Avalon Acoustics!

Arken06003.JPG

Posted

Det är förvisso inte första gången en Avalonhögtalare spelar på en Arkenmässa och någon gång i början av seklet :) stod ett par Eidolon uppkopplade tillsammans med elektronik från Audio Research - eller var det möjligen Krell... :?:

Arken06077.JPG

Posted
Yahooo, nu kommer de! :D Det här kommer bli riktigt spännande!

Ja, om inte annat blev det spännande när vi steg på hos Audiofreaks... :D

I USA brukade det tidigare mästarstycket Osiris visas upp tillsammans med elektronik från Classé och jag skulle kunna avstå en del för att höra denna kombination men efter att Bowers & Wilkins tagit kontroll över Classé Audio var det kört. Idag är det Sentinel som gäller om man vill få hem riktigt stora högtalare till lyssningsrummet... :)

På Arken väntade dock ett par Avalonpärlor av senaste snitt.

Arken06086.JPG

Posted
Från detta rummet har jag också lite bilder - men jag avvaktar :cool:

Vi eldar på så mycket det går... :D Diamonds are forever men innan ädelstensepoken brukade man finna inåtvända :) keramiska diskantdomer i en del Avalonhögtalare, ungefär som den inverterade Focaldomen i Kharma Reference som ju även den har bytts ut mot diamant. I instegsmodellen Symbol sitter det just en inverterad titaniumdome som tveklöst kommer från Focal.

Arken06105.JPG

Posted
act2.jpg

Ahhh, den var läcker, eliot! :):mm:

Jag tycker c-j är väldigt snygga, på nåt slags retrosätt... Fulsnygga? :)

Posted

Det här är perfekt eliot för vi har plåtat ur helt olika vinklar. Försteget från Conrad-Johnson såg jag första gången hos Peak Consult men det blev aldrig avlyssnat för Vitus Audio hade en nyhet på gång. Nu blev det tillfälle och Conrad-Johnson ACT2 räknas väl till något av det bästa som finns att få tag i överhuvudtaget... :?:

Ryska linjerör och "to hear it is to want it" som Wes Phillips skriver i Stereophile.

Arken06100.JPG

Posted

Den lilla datorbänken täckt av produktblad från Avalon och Conrad-Johnson... :) "It just sounds right" är elektroniktillverkarens slogan och ACT 2 kunde faktiskt lika gärna ha varit bestyckad med 6H30 men C-J har valt 4 stycken av det likaledes ryska röret 6N30P vilka är matchade och handplockade till varje försteg.

Nu skall det handla om en egyptisk gudinna och vi låter skönheten presentera sig själv... :cool:

Arken06108.JPG

Posted

Isis var gudinnornas moder och hon var även hustru till Osiris. En egyptiskt kultgestalt minst sagt och på huvudet bar hon både solskiva och horn. Detta utspel från Neil Patel och Avalon Acoustics bär på en diamant till diskanten och en keramikdome till mellanregistret, bägge från Accuton. De dubbla basarna kommer enligt traditionen från tyska Eton och är resultatet av ett utvecklingsprojekt mellan Neil Patel och Eton. Känsligheten ligger på 90dB men slutstegen kan nog aldrig bli för stora då rekommenderad förstärkareffekt ligger på 75-750W.

Arken06085.JPG

Posted

Så var det detta med diamanten... :cool: Kvällen närmade sig och Audiofreaks bjöd på avklädd Isistopp. Den keramiska Accutondrivern ser ut att vara av den exklusivare sorten.

Arken06082.JPG

Posted

Jag hat ytterligare bilder på hela systemet

act3.jpg

och jag har tagit en bild åt andra hållet som visar att det var ett jättestort rum

avalon2.jpg

Posted

I mitten på föregående bild såg vi ett mindre Avalonsystem där elektroniken fångade mitt intresse

edge3.jpg

en hel stapel Edge-komponenter :mm:

Posted

Det vi ser är komponenter ur deras G-serie

edge.jpg

Detta är Edge G2 AC/DC Preamplifier

The new G Series preamplifiers offer a window on the musical performance at amazingly affordable prices. The G2 runs on AC or battery power to eliminate all the problems hiding in your power lines.

Mer information >> http://www.edgeamp.com/

Posted

Som en bonus i rapporten kan vi ju dessutom se Pagode Master Reference i Canadian natural maple och Pagode Signature i Canadian maple black pearl structure. Inte illa! :mm:

Posted

Edge är bara för läckra! :mm:

Spelade de på det mindre systemet någongång? De gånger jag var inne spelades det alltid på det stora...

Avalons minstingar skiljer sig radikalt i designen från övriga sortimentet...någon som vet varför?

\\K-man

Posted
Edge är bara för läckra! :mm:

Spelade de på det mindre systemet någongång? De gånger jag var inne spelades det alltid på det stora...

Avalons minstingar skiljer sig radikalt i designen från övriga sortimentet...någon som vet varför?

\\K-man

Ja! Peter spillte litt på det lille systemet på forespörsel, og ja det var absolutt interessant :)

mvh

Posted

Frågan är om inte Neil Patel sneglar lite åt hemmabiohållet när det gäller Symbol. Det finns även en aktiv subwoofer med tillhörande centerkanal i Symbolserien och här dyker Focaldiskanten upp igen.

symbol_sub_lg.jpg

Posted
Frågan är om inte Neil Patel sneglar lite åt hemmabiohållet när det gäller Symbol.

Jag såg ett hemmabiosystem med Symbol i Berlin i somras :)

Posted
Åh, synd att man missade det! :(

\\K-man

Ny sjans i Horten i Norge i begynnelsen av november... :)

mvh