Jump to content

Recommended Posts

Posted

Många mässpremiärer och mycket nytt. Blandat med några bilder från hemmiljö kommer här ett par av alla nyheter ur ett hav av hifi. Det blir Wilson Audio men framförallt har det fastnat ett stim Krellar i nätet... :)

Arken06002.JPG

Posted
Oh yes!!

Kanske en urdum fråga..? Vad är det som sitter i diffusorerna?, knappast bose hgt :D

Någon svanå nyhet kanske...

Nej det var väl ingen dum fråga. Om du menar de understa diffusorerna så är det CD-skivor. Det är alltså en kombinerad diffusor/cd-ställ.

Posted
Nej det var väl ingen dim fråga. Om du menar de understa diffusorerna så är det CD-skivor. Det är alltså en kombinerad diffusor/cd-ställ.

Häftigt :mm:

Posted
delikatesser var ordet :mm::mm::mm:
Inte tycker väl du om Krell, Ekman? ;)

Wilsons röda färg är verkligen...röd! En härlig färgklatch i en branch som till alldeles för stor del består av "svarta" anläggningar. Fräckt med rött!

Personligen tycker jag ju dessutom att reflexen av den rutiga gardinen är asläcker i Timbres bild ovan! :D

Posted

hehe nej varken krell, wilson eller nordost är något som tilltalar mig speciellt :D

lyssnade på en ännu värre anläggning idag på samma spår, det börjar bli farligt för plånboken nu det här.

Posted
Wilsons röda färg är verkligen...röd! En härlig färgklatch i en branch som till alldeles för stor del består av "svarta" anläggningar. Fräckt med rött!

Intressant, själv e jag döless på allt silver. Har precis beställt mina nya Audio Research grejor i svart och skulle precis som Daniel välja Sophia i svart. ;)

Posted
Intressant, själv e jag döless på allt silver.

Undrar hur de tar sig ut i gult... :?::) Några modeller tillbaka av WATT/Puppy läste jag att det hade sålts mer än 7000 par. Detta är ju en hiskelig mängd i sammanhanget och det gör väl WATT/Puppy outstanding bland dyrare högtalare och jag undrar hur många par som har sålts i dessa dagar nu när 8:an introduceras... :?:

Ledstjärnan är enligt Peter McGrath på Wilson Audio att alla Wilsonhögtalare skall återge det inspelade materialet och ingenting annat. De skall inte återge sig själva :) eller sätta någon prägel på den omvandlade energin. Steget från System 7 till WATT/Puppy 8 innebär enligt samma källa en fortsatt utveckling av delningsfilter och kabinett. På den nydesignade hemsidan framgår det också att det handlar om samma modell av Focaldiskant som sitter i MAXX 2. Trots alla exotiska tweeters som har dykt upp på senare tid är det tydligt att Dave Wilson håller sig kvar på den utstakade vägen och den inverterade domen har ju hängt med och utvecklats sedan åttiotalet.

Arken06018.JPG

Posted

Till en passiv högtalare behövs det förstärkeri och med tanke på högtalarkablars längd kan det nog vara en fördel i detta rum att det handlar om monoblock. En Krellnyhet som ser ut att tillhöra ryggskottsdivisionen är Evolution 600 Monaural Power Amplifier med möjlighet till 600W i 8 ohm och dubblerad effekt vid halverad impedans på känt Krellmanér. Designmässigt är Evolutionserien avknoppningar av referenserna Evolution One/Two som visades på Stockholmsmässan.

Utställningslistan avslöjar en prislapp på 390000kr för ett par EVO-600 monoblock och det finns även ett Evolution 900 för den som vill gräva en bit till... :)

Arken06030.JPG

Posted

Givetvis finns det en stereovariant i serien och då blir beteckningen Evolution 402. Här ser vi en uppkopplad 402:a hemma hos Björn och observera hur det öppnar upp rymd mellan högtalarna när elektronikstapeln flyttas undan.

Arken06042.JPG

Posted
Intressant, själv e jag döless på allt silver. Har precis beställt mina nya Audio Research grejor i svart och skulle precis som Daniel välja Sophia i svart. ;)

Precis!

"Silver is the new black"

eller "black is the new silver"

eller hur är det nu? ;)

Gult tycker jag är ultra hårt. Men viktigast är att de olika wilson-modellerna mår bäst i olika färgscheman (tycker jag i alla fall).

Duette i eleganta färger

Sophia i sobra klassiska färger

WP8 i sportbilsfärger

Maxx 2 i sobra klassiska färger

Alexandria i ja, faktiskt sportbilsfärger igen

Posted
"Silver is the new black"

eller "black is the new silver"

eller hur är det nu? ;)

Kanske är det så att tiden öppnar våra sinnen för nya färgvarianter som var otänkbara för låt oss säga tjugo år sedan eller går allt i en cirkel... :?:

CAST-vägen bakåt leder till elektroniken och här ser vi mässmodeller från Audionord uppställda på hemmaplan.

Arken06046.JPG

Posted

I nästsenaste numret av tyska Audio, augusti 2006, testades Krell EVO 402 och Krell EVO 202 och jämfördes med CAT försteg (SL1 Ultimate Mk II) och CAT stereoslutsteg (JL2 Signature Mk II) i en showdown mellan det bästa i transistor och det bästa i rör (enligt Audio) och det blev oavgjort där den ene föredrog transistor och den andre rören. Intressant läsning :mm:

Posted

Även på Arken gällde hifimöbler från finite elemente och här var det pagode Signature som fick härbärgera linjeelektroniken. Signature och Master Reference måste vara något av det mest exklusiva man kan använda i uppställningssammanhang och förutom Spider, Segment X och Levelplus finns ju även Cera apparatfötter att välja på.

Arken06028.JPG

Posted
I nästsenaste numret av tyska Audio, augusti 2006, testades Krell EVO 402 och Krell EVO 202 och jämfördes med CAT försteg (SL1 Ultimate Mk II) och CAT stereoslutsteg (JL2 Signature Mk II) i en showdown mellan det bästa i transistor och det bästa i rör (enligt Audio) och det blev oavgjort där den ene föredrog transistor och den andre rören. Intressant läsning :mm:

EVO 202 har ju separat nätdel i samma stil som Classé Omega och sannolikt handlar det om högklassiga och transparenta försteg med lågt brusgolv. Däremot har jag aldrig förstått varför man ställer kontrollenheten nätdelen när det nu äntligen finns en möjlighet att separera delarna. Samma sak med Omegaförsteget där designen nästan kräver att de staplas på varandra.

Arken06035.JPG

Posted

Signaturehyllan med en Nordost Thor i bottenplanet. Vi fick också reda på varför den amerikanska tillverkaren Nordost döper sina produkter med namn som Baldur, Heimdall och Tyr. Valhalla måste vara ett slags klimax och det beror helt enkelt på att företagets ägare är väldigt intresserad av nordiska språk och detta kan ju vara ett sätt att förena nytta med nöje... :)

Arken06025.JPG

Posted
Mycket godsaker :mm: Något speciellt som du fastnade för :?:

Den stora lockelsen med gigantiska hifimässor blir samtidigt lite av dess akilleshäl. Det är så många nyheter och så mycket arbete nedlagt i de enskilda rummen att man som rundvandrande besökare inte hinner smälta allt på en tredagarsbiljett. Tre dagar med ett par rödlackade Wilson WATT/Puppy 8 hade varit ungefär lagom... :) Tillsammans med pagodehyllorna var det väl detta som mest drog till sig uppmärksamheten för min del men det fanns ju så otroligt mycket mer och man kan lätt inse att ett så här fullmatat lyssningsrum kräver mycket förarbete.

Arken06021.JPG

Wilson Audio

Krell Industries

finite elemente

AUDIONORD

Posted

Det var nyligen ett stort bänktest i hifi+ som pagode reference vann ganska överlägset.

Jag är också lite sugen på en sådan bänk men den är inte billig direkt.

Posted

Lär väl bero på Ludwigs förkörlek till rött? ;)

Posted
Vilka olika finishes finns det på pagode signature förutom Canadian maple :?:

Fick med mig en broschyr och det finns fem alternativ till. Canadian maple in Black pearl structure plus fyra färgvarianter som inte är namngivna. Färgerna stämmer bra överens med den provkarta som står till vänster.

Arken06023.JPG

Posted

Apråpå Finite Elements så har jag införskaffat några cerapucs som cd-spelaren numera står på. Helt fantastiska! Skillnaden är nästan lika stor som elsladden men mycket billigare. hade tidigare BDR-koner men Finites grejer är mycket bättre, i min anläggning alltså.

Och Wilson är bara så fina i finishen. Kanske står det snart ett par hemma....