Equity Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Entusiaster! Har nöjet att förmedla och rekommendera en ny typ av musikåtkomst och ett revolutionerande alternativ till musikförmedling. Har ingen aning om detta varit en fluga under lång tid men jag hade inte hört talas om det förrän idag. Skrev följande mail till mina kollegor alldeles nyss. Lite hints och tips som sammanfattar det hela. "Don´t hesitate. This is amazingly revolutionary. A music DJ straight into your PC and without any expensive downloads. Initially you download the SW. Once installed, you define your profile by searching your favourite performer, artist etc etc. This artist will be tagged and you will get the opportunity to choose any artist in similar genre´s. The Last.fm player will make a random playlist itself and you can just kick back and enjoy. F-ckin´ great...and for free!!! If you lack ideas what to listen to or if you want to learn new music, this is really the shit! Please find at www.last.fm. You need to register and install before you can start using it. Hooray! If you were already familiar, then sorry." Quote
Equity Posted September 14, 2006 Author Posted September 14, 2006 Ett hot mot skivindustrin? Kanske, men som med all annan formatdiksussion och "kriminell" tillgänglighet föder detta troligtvis något nytt och gott. (Med reservation för vad som händer ute i landet...dvs inte bara i Göteborg) Se bara vad som händer med CD-priserna för tillfället. Dumpade (ej nyheter) och nedåt fortsätter det. Goda nyheter i Dagens Industri tidigare i veckan. Priset för nedladdad musik sänktes till 2kr/låt istället för tidigare 9kr/låt. Priskriget är bokstavligt talat igång vilket naturligtvis direkt kommer avspeglas på CD-priserna. Skall det utbredda CD-formatet fortsättningsvis rättfärdigas MÅSTE de anpassas till nedladdningspriserna. Med 2kr/låt hamnar albumpriserna på i runda slängar 20kr. I min värld finns inga rimliga argument att behålla priset för motsvarande hårdvara på 150-200kr. Vi ser ett paradigmskifte! Och det snart... Tillägas bör att undertecknad ALDRIG köpt låtar på nätet. Skulle faktiskt inte komma på tanken om det inte vore för ett exklusivt låtsläpp av en favoritartist eller motsvarande. Musik görs bäst i CD-spelaren alt vinylsvarven med skivkonvolutet i handen. Men, de alternativa distributionssätten föder nya möjligheter. Inte konstigt att priserna på tex elektronik (TV, projektor etc etc...) sjunkit så drastiskt de gjort (och gör) efter internets intågande. Dags för motsvarande för CD-skivan. ÄNTLIGEN!!! Quote
Equity Posted September 15, 2006 Author Posted September 15, 2006 Trots ointresset i forumet kan det bara utfärdas en rekommendationsvarning. Det här ÄR godis. Kan dock inte svära på att era IT-ansvariga på jobbet gillar att ni snor bandbredd på uppkopplingen men hemma är det dock en prima DJ men framförallt en inkörsport till ny musik. Mycket man aldrig hört tidigare, mycket man gillar. Välj genre, välj närliggande grupper och låt Last.fm SPELA. Snacka om enkelt att göra blandband anno 2006... Quote
hedjohan Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 Last.fm är strålande och om it-avdelningen klagar så är det dags att läxa upp dem. Quote
EuphoniC Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 Jag installerade det hemma igåro ch provkörde under ett par timmar och det var faktiskt lite av en guldgruva tycker jag. Guldchans att hitta nya favoriter utan att köpa skivor på måfå. Tyvärr vågar jag inte köra programmet på jobbet där jag skulle ha mest nytta av det, just p.g.a. "internet-radio-streaming-förbud" från nätverks-nissarna Quote
Equity Posted September 15, 2006 Author Posted September 15, 2006 Tyvärr vågar jag inte köra programmet på jobbet där jag skulle ha mest nytta av det, just p.g.a. "internet-radio-streaming-förbud" från nätverks-nissarna Nickar instämmande...hehe. Inte direkt poppis med flakshalsen hos oss. Största fördelen tycker jag är just att nya grupper och även nya genre´s dyker upp som knappt ens luktats på förut. Lär bli en hel del nyinvesteringar i skivhyllan inom kort. Mycket finns...mer finns att upptäcka... Quote
perra_e Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 Jag tittade som hastigast på Last.fm igår kväll och det känndes lite som Pandora fast med mer möjligheter. Jag har inte kollat så noga hur Last.fm funkar än, men man fick ju t.ex ladda ner plugins till de spelare man har installerat. Det verkar som dom använd för något som kallas scobbling!? Och då kan man ju undra vad tusan nu det är. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.