FZA Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Som gammal Iron Maiden diggare så köpte jag senaste plattan för att kolla om de har sin knista kvar från 80-talets "Jurassic Period". Stopade in cd´n och satte mig i soffan.. Vad är det här?? Har min stereo gått sönder?!! Det enda som lät var mellanregistret med en ylande Bruce Dickinson, ingen bas, ingen upplösning. Satte in Dream Theaters Awake och ljudet var tillbaka. inget fel på stereon i alla fall. Det är svagt när så kommersiellt stora artister inte satsar ett dugg på ljudkvalitét. Och det är märkligt att skivbolagen släpper ut sådant. /FZA Quote
Lasse Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Av mig får den betyget att låta som vilken hempulad demotejp som helst Musiken käns krystad...Låter som om de hade väldigt tråkigt när de spelade in. Quote
Equity Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Nya albumet A Matter of Life and Death. Har inte lyssnat och med handen på hjärtat lär det högst sannolikt så förbli. MEN, diskussionen i länken nedan kanske kan ge lite input till dina observationer. Du är inte ensam sas... www.hydrogenaudio.org Quote
FZA Posted September 14, 2006 Author Posted September 14, 2006 Jaha ja, det är medvetet stilgrepp alá Metallica st Anger... Att de aldrig lär sig. /FZA Quote
Equity Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Apropå Metallica. Visste ni att the Black Album finns som DVD-A i både flerkanalsmix och tvåkanalsdito? Släpptes visst redan 2003/2004 nånstans men ramlade över informationen först i juni I ÅR!!! Efter några månaders "out of stock" finns den numer i lager hos www.acousticsounds.com (REKOMMENDERS. Suveränt kort leveranstid. Stort sortiment) ...och även hos www.cduniverse.com Jag beställer NU!!! :evil: Quote
FZA Posted September 14, 2006 Author Posted September 14, 2006 Njae Metallicas Black album köpte jag från skivhugget för 2-3 år sedan. Kolla där. Mycket bra ljud på denna utgåva. Rolig att köra i 5.1. /FZA Quote
Guest johan Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Det finns en tråd om ämnet på HF forum , skivan är inte mastrad med allt som det innebär http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53346 Quote
datar Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Själv har jag vinylutgåvan! Har köpt den för att ha komplet Maiden samling på vinyl! Har dock inte hunnit lyssna på den då jag saknar vinylspelare för tillfället. Trisst att ljudkvalitén inte håller måttet. Okej det behöver ju inte vara audiofil kvalitet men nån måtta får det allt vara. De två föregående albumena har enligt mig dålig ljudkvalité också... Bra inspelningar i denna musikkategori hittar man lika ofta som man röstar! Många återutgåvar av tidiga rock/hårdrocksband kan ibland låta sämre Det är en tråkig utveckling i denna musikgenre och dess inriktningar. Det finns dock undantag, där jag tycker att en skiva passar in med sitt "trashiga" egentligen dåliga ljud, nämligen Hellacopters - Supershitty to the max! Men det är ett av få undantag! Vad tycker du annars om Maiden skivan FZA? Quote
Duck77 Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Fy F_n vad skönt att ni finns! Ligger hemma med Feber och Snor H-vetet, så hörseln är inge vidare. Var i dag och köpte lite Må-gott grejer Öl Snus godis och så..Ny Maiden...och jo.. vad!? måste vara förkylningen, men men övrig Hårdrock lät ju bra och Vinylen såklart. Skönt att höra att fler tycker att inspelningen är Ap-bajsig. Ska återgå och tycka synd om mig själv! Mvh Sjösse Quote
FZA Posted September 15, 2006 Author Posted September 15, 2006 Datar: Har nu skivan i bilen, funkar bättre i en lo-fi anöäggning. Musiken är i god Iron maiden stil men med fler lungna partier. Så jag Tycker inte musikinehållet är dåligt utan grabbarna håller måttet. Vad jag saknar är upplösning så att man får höra bra hanterket är. Om man lyssnar på Ayeron, DT Awake, Images and word. Där kan man snacka om bra hårdrocksinpelningar. /FZA Quote
Absolute Audio Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 Det är ju märkligt att man mixar en skiva som man sedan kränger för 189kr till att fungera i mp3-spelar. Mp3 är ju ett gratisformat. Vill jag ha sämre kvalitet så är det ju bara slanga ner. Storbolagen verkar ju vara allmänt förvirrade nuförtiden. Men det finns ju undantag som Tool - 10 000 days. Men det är ju märkligt att Maiden som släppt dvd-a versioner av sina skivor gör en 180 graders vändning. Ibland får man nästan känslan av att storbolagen laborerar med sina storartister. Dom vet väl ganska exakt hur många ex en maiden-platta ska sälja vilket gör förändringar i strategi lättare att mäta. Quote
Recommended Posts