Jump to content

Recommended Posts

Posted

Och så satt jag där, äntligen. Cd-fodralet var halvfyllt och förväntningarna stora och en bit in i på denna fredagseftermiddag dök en kaffemugg upp, dagen till ära, prytt med fabrikatets logotyp. Nybryggt, gott och mer än välkommet efter en hastig burgare på McDonald´s i Partille, Göteborg.

Lunchkoma är en ständig följeslagare som effektivast råds bot med just en kopp java. Dagen till ära placerat på ett minst sagt ovanligt kaffebord. Ett ståtligt, respetkingivande och svartmålat högblankt stativ till Aurum Cantus kontrasterade fint till den vita muggen.

Jag var redo!

Posted

På agendan stod att avnjuta de hyllade PMC OB1 (Professional Monitor Company) och platsen för detta var hos Bo och Michael på Golden Age Music i Alingsås.

http://www.goldenagemusic.se/images/pmc/ob1_big.jpg

Lokalen är minst sagt anspråkslös men inkromet varnar för annat. Högkvalitativ proffsutrustning varvas med hemma-HiFi. Inte en lokal att förknippa med högkvalitativ HiFi och vad gäller demons förutsättningar fanns det viss initial skepsis. Inställningen här är mer att det skall se ut som hemma än att vara en hermetisk tillsluten studiomiljö som erbjuds i många andra HiFi-butiker. Denna ambition till trots måste jag ändå insistera att rumsakustiken nog har en del att önska...även om den i mångt och mycket efterliknar många hemmiljöer.

Hur som helst. Kringutrustning runt dagens huvudattraktion var av vitt skilda valörer och geografisk härkomst. Shanling CD-T80, PS Audio GCA500 Power Amplifier på 2x500 klass D-watt, en extern DAC i Lavry DA-10 samt en bunt kablage från PS Audio som jag inte vet beteckningarna på. En salig blandning mao men en ärlig och reko approach.

Posted

Låtlistan är i stort sett den gamla vanliga vid dylika högtidsstunder. Visst tillkommer nya spår men de fundamentala skivorna består. Jag är definitivt inte konservativ och det finns en motivering till att många återkommer. Utan att explicit utveckla argumenten är det variation, ljudkvalitet och referens som är de viktigaste parametrarna vid skivval för demo.

Med viss reservation för ordningen avnjöts följande referensstycken:

Peter LeMarc - Vänta inte till gryningen när du längtar (Sjutton sånger)

Tori Amos - Caught a light sneeze (Boys for Pele)

Tori Amos - Putting the damage on (Boys for Pele)

Peter LeMarc - Ända till september (Sjutton sånger)

Jeff Buckley - Halleluja (Grace)

Depeche Mode - A pain that I am used to (TELEX Remix)

Kraftwerk - ElektroKardioGram (Tour de France Soundtracks)

Kraftwerk - Aero Dynamik (Tour de France Soundtracks)

Depeche Mode - When the body speaks (Exciter)

Depeche Mode - Freelove (Exciter)

Madonna - Hung up (Confessions on a Dancefloor)

Justin Timberlake - Like I love you (Justified)

Justin Timberlake -Senorita (Justified)

Peder Af Ugglas - Autumn shuffle (Autumn Shuffle)

Jeff Buckely - So real (Grace)

Lars Danielsson - Both sides now (Libera Me)

Lars Danielsson - Asnah (Libera Me)

Hird - Keep you hird (Contemporary Nordic Music- Introduction (to Lounge))

Posted

Vad är det då för burkar de gör de där PMC? Märket lever tyvärr en ganska anonym tillvaro i Sverige. Dels pga den vaga representationen hos återförsäljare, dvs exponeringen för den presumtiva konsumenten, men även pga att de som en gång köpt PMC tycks uppskatta dess prestanda att behovet av förnyelse under lång tid uteblir. Det finns mao varken speciellt många att skåda eller lyssna till i butiker och dessutom ej heller på andrahandsmarknaden där exponeringen kanske är störst för de inbitna ljudentusiasterna. "All PR är god PR" som det sägs...och "syns de inte, finns de inte".

Nåväl. Modellutbudet är omfattande, väldigt omfattande!!! Från passiva vägghögtalare via massiva stativhögtalare till tunga subwoofers och enorma aktiva studiomastodonter till monitorer. Här finns allt...bokstavligt talat och att ifrågasätta deras eget statement:

"PMC is a UK based, world-leading manufacturer of professional monitor and audiophile speaker systems"

...skulle vara att underskatta deras förmåga. PMC är stora!

Det utbud som representerar "behovet" för den svenske hemmakonsumenten är främst modellerna DB1+, TB2+, GB1, FB1+, OB1, IB2 och MB2.

Modellen GB1 testades till stående ovationer i Hifi&Musik i december 2004 och dagens testobjekt, OB1, fick även Henrik Agertz att jubla i 2006-års aprilnummer av samma tidning. En ren slump då att jag några dagar innan detta test publicerats fick en första indikation och tips om att PMC var en tillverkare att räkna. Ibland har man ödet att tacka, likaså denna gång. Och jag tackar verkligen ordentligt!

Posted

PMC OB1 är en ganska anspråkslös golvhögtalare men byggkvaliteten är god. Dryga metern hög och i övrigt inom ramarna för en gängse golvhögtalare i storleksklassen. Vikten är modest med sina 21.5kg styck och inte speciellt respektingivande vid "barntestet", dvs välta den åt sidan.

Högtalaren är fast monterad på en medföljande sockel och isolerar golvet från vibrationer genom fyra spikes.

Baffeln pryds nederst av en rektangulär basreflexport och är en säregen sådan då principen hos PMC är ATL (Advanced Transmission Line) och mao inte en traditionell basreflexhögtalare. Nyfikna gör sig bäst i att studera designteorier hos PMC på egen hand.

http://www.pmcloudspeaker.com/transmission.html

Robusta anslutningar på baksidan och möjlighet till tri-wire. Enbart enkel L/R-anslutning vid denna demo dock.

OB1 är en trevägshögtalare och bestyckningen bjuder inte heller den på några revolutioner. Det här är inte standardelement men ej heller några überbestyckningar med berylliumdiskant eller aluminiumkoner.

Diskanten är en textildome och återfinns i nästan samtliga PMC´s högtalare. Baselementet är en mjukt upphängd 6.5" medan mellanregistret är en 75mm halvsfärisk textildome som tar hand om det röstkänsliga området mellan 380Hz och 3800Hz. Känsligeten är 87dB och nominell impedans på 6 Ohm.

Posted

Vad tycker jag? Vad tycker andra?

Vad andra tycker är mina ögon irrelevant och bör så vara för alla. Ändå är det kul att läsa hyllande test om OB1 med superlativ som "En äkta referenshögtalare som få kan tävla med".

Med undertecknads begränsade erfaranhet i sammanhanget kan detta naturligtvis inte vidimeras men jag anar ändå en smak av det riktigt goda. De här pjäserna levererar välljud av stora mått och sina flertalet tusenlappar till trots vågar jag ändå påstå att de är väldigt prisvärda.

Utelämnar faktiskt respektive frekvensområde till sitt öde att bedömas på egen hand. Det är helhetsintrycket som är smått överrumplande.

Djupet finns naturligtvis där och finns det någon högtalare som kvarlämnar subwoofer på just önskelistan är det just dessa högalare. Transmission Line-principen lämnar ingen oberörd och maken till torr, djup och rapp basåtergivning får man klättra över många berg för att hitta.

Diskanten är krispig och högupplöst men väldigt neutral och balanserad. Drar en aning åt det varma, flörtiga hållet i denna demolokal men med bibehållen detaljeringsgrad.

Men, det är mellanregistret som gör helhetsintrycket så övertygande.

Posted

De som erfarat spår 8 - "Both sides now" på Lars Danielssons Libera Me vet att stereoseparationen är god mellan ståbas till vänster och trum-/cymbalsetet till höger. Men vad ni kanske inte visste var att bredden på cymbalsetet är brett. JÄTTEBRETT!!!

Med ca 3.5m position framför högtalarna växer scenen (läs: studion) långt utanför högtalarplaceringen. Närvarokänslan blir fantastisk och Lars´ fingrar mot strängarna känns verkligen i rummet. Men, men, men...cymbalerna. Jag slutleder antalet till fyra olika och jag ser (läs: hör) EXAKT var anslaget på dem görs. Punktformigheten och precisionen här är slående och diametern på cymbalerna kan nästan exakt härledas genom utklingningen. Otroligt!

Peter LeMarc´s avskalade flygelklinkande på spår 16 - "Ända till september" på det suveräna albumet "Sjutton sånger" ger vatten på min kvarn. Avståndet till högtalarna ter sig perfekt för jag kan erinra mig var han sitter och var anslagen på flygelsträngarna görs. Utplaceringen är perfekt och jag har ett pågående solouppträdande av självaste Peter LeMarc framför mig.

Depeche Mode är en diametralt vitt skild genre till de båda ovan men albumet Exciter sitter på en inspelningskvalitet som lämnar mycket lite att önska.

Spår 7 - "Freelove" är en ljudupplevelse och blir bara bättre ju finare utrustning den återges med. Ljuden myllrar och att PMC OB1 skulle göra mig besviken här fanns helt enkelt inte på kartan.

Efter exakt 18 sekunder börjar ett repetitivt trepositionspunktljud (det ni... :mm: ) med ett anslag i först höger kanal och sedan två (olika positioner) i vänster kanal. Mina Dynaudio Contour 1.3SE har redan tidigare avslöjat att det faktiskt rör sig om tre positioner snarare än två som ett gement system klarar att återge. PMC OB1 placerar ljuden mer exakt än så. Första ljudet kommer från ca 20cm innanför högtalaren i höger kanal. Nästa är ca 1 meter innanför vänster kanal men känns dessutom 3 meter in, bakom högtalarpositionen. Avslutande ljudet är med OB1 positionerat ungefär 20cm utanför vänster högtalare och något hitom första ljudets djupplacering. Ljudet går liksom i en cirkel och återgivningen är en kraftdemonstration av en rumsupplevelse.

Stereo är inte stereo med PMC OB1. Stereo är tredimensionellt!

Posted

Det är mao stereoperspektivet som är den stora favören. Bredd och djup men även höjd. Tänk er en akustiskt riggad studio med musikerna utplacerade på pallar och stolar, stående och...liggande tänkte jag säga, men, ni fattar...jag ser dem, i bredd i djup och i höjd.

Letar ni efter en neutral högtalare med näst intill samtliga egenskaper i uppseendeväckande världsklass är denna ett måste på demolistan.

Som tur är finns Golden Age Music representerade på Arken 2006 och enl egen utsago skall förhoppningsvis både GB1 och FB1+ finnas där. Att OB1 står som huvudattraktion ser jag som självklart.

Wow liksom!!! :D

BTW! Glömde tacka för kaffet när jag var där. TACK!

Posted
Kul att du gillade PMC. Nu har jag inte lyssnat på OB1, men jag sitter helnöjd med ett par FB1+.

:D:D

Har inte svårt att tro dig. Det var just FB1+ jag först hörde rykten om men OB1 har visst det där extra enl rykteskällan. Tyvärr fanns inte FB1+ på plats vid demotillfället men jag ser fram emot att jämföra dem en vacker dag. (...förhoppningsvis sol i Götet på lördag... :mm: )

För att referera till en "objektiv" referens i engelska tidskriften HIFI CHOICE ges faktiskt ett bättre och mer prisvärt omdöme till FB1+ än till OB1. Naturligtvis omöjligt att avgöra olyssnat men att FB1+ sitter på en kapacitet som osar godis tvekar jag inte på.

Vad har du för kringutrustning? Hur upplever du basresponsen? Aggresiv eller tillbakalutad?

Posted

Jag matar min FB1+ från Coplands senaste "helrör". Något som rören gör mycket bra.

Det fina med PMC är, tycker jag, att den bara spelar bas när det finns bas på skivan och inte annars. När det finns bas, då är den djup och rapp. Jag blir mer och mer imponerad av hur djupt basen kan gå. Finns aldrig något behov av en separat sub.

:D:D

Posted
Jag matar min FB1+ från Coplands senaste "helrör". Något som rören gör mycket bra.

Trevligt! Är det CTA405:an?

OB1:an är relativt snäll vid en ytlig granskning av specifikationerna. Har inte sett någon dynamisk uppmätning men en nominell impedans på 6 ohm och 87dB känslighet känns modest och relativt lättmästrat även för rör.

Det fina med PMC är, tycker jag, att den bara spelar bas när det finns bas på skivan och inte annars.

Transparenta mao. Fin och uppskattad egenskap i mina ögon (läs: öron).

Fick tyvärr det något dystra beskedet igår att FB1+ INTE kommer finnas å Arken. DFDS har visst slarvat bort transporten och de hinner inte fram i tid. Vi får klara oss med GB1 och OB1.

En släng av avundsjuka till de som redan är där. Men jag står på tröskeln kl 10:00 imorrn.