Jump to content

"Skönt Ljud" i Umeå


stargazer

Recommended Posts

För alla Hifi-törstande människor i Norra Sverige, är årets happening tveklöst öppnandet av affären "Skönt Ljud". Undertecknad beslutade sig därför att åka ner den nätta sträckan på 26 mil (söderut...) och ge er alla en liten försmak av vad som komma skall...

"Skönt Ljud" Sneak Preview

skontljud.gif

Link to comment
Share on other sites

Västerbotten är ett trevligt län... även vad gäller Hifi-affärer.

För oss Norrbottningar är det bistrare. Ända sedan utmärkta butiken "Bossanova Audio" lades på is, har vi Norrbottningar endast varit förvisade till den lokala Linn-butiken. Inget fel med den skotska klanen, men mångfald berikar och därför blev åtminstone Yours Truly väldigt glad av en teaser som denna...

Välkommen till Skönt Ljud i Umeå - Norrlands enda riktiga High-End butik

Tack för att Du tittar in på vår hemsida. Vi öppnar inom kort en butik med tre demonstrationsrum. Där presenteras de mest välljudande och exklusiva produkter som audiovärlden har att erbjuda idag.

I huvudsak koncentrerar vi oss på 2-kanal (behövs fler?). Självklart med inriktning på både rör och transistorer samt analoga ljudkällor.

Eftersom ägaren ”fortfarande” anser att rör och Lp-skivor har ett försprång ljudmässigt kommer ett av rummen utrustas med exklusiva analoga skivspelare såsom Brinkmann, Oracle m.m. Dessa kopplas ihop med rörelektronik från McIntosh och Audio Research som via Nordost kablage sänder ljudimpulserna till högtalare från Sonus Faber ”Amati”, Wilson Audio ”Sophia II” och Usher ”Dancer 8571 II”. Självklart tillhandahåller vi även CD/SACD-spelare av högsta klass från bl.a. Krell och McIntosh.

Leverantörer vi representerar är bl.a. Audio Physic, Audio Research, Brinkmann, Finite elemente, Krell, McIntosh, Nordost, Oracle, PrimaLuna, Sonus Faber, TransRotor, Usher, Verity Audio och Wilson Audio.

Link to comment
Share on other sites

Butiken kommer att finnas belägen på Pilgatan i centrala Umeå (någotsånär centralt i alla fall...) och finns inrymd i ett charmigt gammalt trähus modell Ä.

"Kommer att" betyder att den ännu är "under construction" - vid mitt besök så höll ägaren Janne på att renovera för fulla muggar. Inte bara Hifimogul utan även "byggare bob" :D

Med hänsyn till ägaren, tog jag inga bilder på byggstöket, jag kan dock utlova att det ser mycket lovande ut lokalmässigt!

3 lyssningsrum blir det, i stigande kategorier av prestanda och pris.

Link to comment
Share on other sites

Då lyssningsrummen inte var klara när jag besökte, stod de flesta grejorna uppe i ägarens lägenhet.

Som en lämplig försmak, möttes man direkt i köket av en exklusiv variant av köksstereo :D

koks-krell1.jpg

Denna Krell / Sonus Faber-kombo stod under "inbränning".

Krell KAV-400xi och SACD standard tillsammans med Sonus Fabers minsting.

Inte illa för en köksstereo, eller :?:

I de övriga rummen vankades ännu smaskigare grejer....

*tease, tease*

Link to comment
Share on other sites

stargazer: Visst har janne det trevligt i den där kåken :) Som du själv sa så verkar det mkt lovande. För att inte tala om att det kommer att vara hemtrevlig miljö när man ska lyssna på grejer :P när jag var där fick jag känslan av att vara hemma och inte i en butik :)

Link to comment
Share on other sites

...De är väldigt små och smäckra de "nya" Sonus Faber stativarna! Jag blev lite överaskad första gången jag såg dem, trodde de var klart större än vad de faktum är.

\\K-man

Håller med, K-man. Men läckra, trots det (i SF-lägret) låga priset

koks-krell2.jpg

...eller hur? :mm:

Link to comment
Share on other sites

Vart helt såld i brinkmann förstärkaren han hade hemma när jag var förbi där! :)

//rillo

IcedEarth, jag har denna förstärkare (Brinkmann Integrated) på hemlån. Har spelat några kvällar med den och den är väldigt trevlig. Går man dessutom igång på begrepp som "precision", "mekanik" och "ingenjörskonst" så får man onekligen sitt lystmäte från detta vackra tyska bygge.

Det kommer en tråd på "lyssningsforum" kring denna inom kort... watch out ;)

Link to comment
Share on other sites

IcedEarth, jag har denna förstärkare (Brinkmann Integrated) på hemlån. Har spelat några kvällar med den och den är väldigt trevlig. Går man dessutom igång på begrepp som "precision", "mekanik" och "ingenjörskonst" så får man onekligen sitt lystmäte från detta vackra tyska bygge.

Det kommer en tråd på "lyssningsforum" kring denna inom kort... watch out

Ja skulle lätt kunna ha en bara för att titta på den! Med plexiglas skivan på toppen och allt det dära!

Grymt fin, ska bli roligt att få se Vinyl spelaren! ;)

Du får ta och hälsa på nästa gång du är i Umeå! :)

//rillo

Link to comment
Share on other sites

För alla Hifi-törstande människor i Norra Sverige, är årets happening tveklöst öppnandet av affären "Skönt Ljud". Undertecknad beslutade sig därför att åka ner den nätta sträckan på 26 mil (söderut...) och ge er alla en liten försmak av vad som komma skall...

"Skönt Ljud" Sneak Preview

skontljud.gif

Med Sonus faber på köksbordet måste det väl trots 26 mil kännas lite som att Bossanovatiden är tillbaka... :?: Önskar lycka till och hoppas att det går riktigt bra!

Link to comment
Share on other sites

Precis som IcedEarth berättade, kommer "Skönt Ljud" att ha produkter från tyska Brinkmann

Vid mitt besök, fick jag för första gången se en produkt från denna tyska tillverkare:

Brinkmann Integrated

brink1.jpg

Ett mycket stiligt bygge som fullkomligt osar kvalitet och en otroligt väl utvecklad känsla för precision, komponentval och stil. Särskilt läcker är den mittplacerade glasskivan som visar det otroliga innanmätet :mm:

Bilder (särskilt inte med den utrustning och fotografi-inkompetens jag besitter) kan inte göra den rättvisa. Bör upplevas "live"!

Link to comment
Share on other sites

Behöver jag ens nämna att det blir väldigt, väldigt spännande att få höra hur denna tyska vinylrigg presterar :?:

När man möts av den här nivån av hantverk och ingenjörskonst, smälter åtminstone jag som smör i solsken :app: . Om bara det ljudmässiga resultatet är i paritet med synintrycken lär detta bli en riktig höjdare.

Link to comment
Share on other sites

Usher Dancer II Beryllium

(Eller CP-8571 II som den fantasifulla :black: beteckningen egentligen lyder)

Mums filibabba :mm::mm::mm::mm::mm:

Ruskigt snygga tingestar. Så här ser de ut framifrån/uppifrån

usher1.jpg

Produkter som den här får uttrycket "Made in Taiwan" att klinga på ett helt annat sätt än vad det gjorde förr i tiden... ;)

(Usher är tillverkade i Taiwan)

Link to comment
Share on other sites

Grym finish. Janne berättade lite om uppbyggnaden, detta verkar vara riktigt seriösa tingestar.

De väger ca 80 kg - per styck. Med lådor väger de 107 kg per styck...

Paketkillen hade tydligen sett lite sliten ut efteråt :D

En bild till, denna gång i helfigur. (ursäkta bildkvaliteten :shy::blush )

usher-full-small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grym finish. Janne berättade lite om uppbyggnaden, detta verkar vara riktigt seriösa tingestar.

De väger ca 80 kg - per styck. Med lådor väger de 107 kg per styck...

Paketkillen hade tydligen sett lite sliten ut efteråt :D

Läckert med tung hifi lite längre norrut....Det är verkligen efterlängtat!

Nu när en Janne är på gång att starta hifi-affär hoppas jag att en annan Janne också får lusten tillbaka att frälsa norrbottningar med välljud!

Usher är ett märke jag aldrig hört.Dina intryck :?:

Link to comment
Share on other sites

Nu när värsta mediebruset från Arken lagt sig, fyller jag på m lite fler bilder...

Även här uppe i Norr har de skönt retro-stylade produkterna från McIntosh letat sig.

Under uppvärmning inför premiären stod dessa mastodonter och värmde såväl rum som åhörare:

McIntosh MC501 Mono-block slutsteg

mc501-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stärkaren är helt otroligt läcker IMHO :mm: .

De blåa VU-metrarna får åtminstone undertecknad att gå i (mild) spinn...

En kort lyssning där de drev Usher-golvarna ger en förståelse varför Stereophile's Paul Bolin fann kärleken i dessa små monster (41,5 kg - per styck): Mer rör än så här tror jag få transistorförstärkare låter :app:

Musikaliskt, varmt naturligt men samtidigt med ett 7-j*kla drag och tryck. Mums!

Och då var systemet långt ifrån fininställt, "inbränt" och justerat!

Mera bilder

mc501-7.jpg

mc501-6.jpg

mc501-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...