Jump to content

Recommended Posts

Posted
Det behövs lite saxofon här i huset, är det någon som har nåt tips på bra rock/blues med inslag av saxofon??

Dompan kanske ?

Borde väl finnas lite blues inspelat med honom

Posted

Ah min favoritfilm och skiva runt 7-8års åldern :D Den tror jag att jag har gömt någonstans den ska definitivt tas fram igen och få gå ett par varv i spelaren.

hittade en lista här med "great saxophone blues albums"

men jag känner tyvärr inte igen någon av artisterna, får ta och provlyssna lite därifrån.

Great saxophone blues albums

Fler tips uppskattas dock fortfarande :)

Posted

Clarence Clemmons på alla BS and the east street band plattorna är ju en legendarisk rocksaxofonist. Brandford Marsalis har ju lirat med Sting, inte för att jag skulle kalla Stings musik varken Rock eller Blues, men... Gamle Stray Cats mannen Brian Setzer har ju ett ganska fräsigt band med flea saxar..

Tusan om jag kan komma på nåt mer; hade inte Supertramp en ganska hyffsad saxofonist eller var det syntar??

Jag antar att sånt lite sliskit som Candy Dulfer och Kenny G går helt bort??

/ptr

Posted

Ekman - Dompan nämnde någon...

Antiphone Blues!

antiphon.jpg

Där spelar Dompan blues tillsammans med gustaf Sjökvist på orgeln i Spånga kyrka. Inspelad 1975. Skivan finns i många utgåvor. En av mina fem favoritskivor alla kategorier.

• CD: Proprius, 1988, PRCD 7744
  • Vinyl: ATR Mastercut Recording 180 g, 2003, LP004
  • SACD: Proprius, 2005, PRSACD 7744
  • SACD+HDCD: FIM (First Impression Music), SACD050

Jag har Proprius-CD:n och FIM SACD/HDCD/CD:n. Den senare har fyra spår extra.

:) / Jörgen G

Posted

Antiphone Blues!

antiphon.jpg

Där spelar Dompan blues tillsammans med gustaf Sjökvist på orgeln i Spånga kyrka. Inspelad 1975. Skivan finns i många utgåvor. En av mina fem favoritskivor alla kategorier.

Håller helt med - har den som ATR Mastercut Vinylutgåva :mm:

När vi nu pratar Jazz så varför inte Joe Henderson :?:

B0000046KH.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

//Eliot

Posted

John Coltrane borde väl också nämnas i dessa sammanhang.En gudabenådad Saxofonist.Jag har endast skivan Ballads med honom.Det finns med största sannolikhet en massa fynd bland alla skivor som han släppt.Men det vet säkert andra här på forumet bättre än jag.Är bara lite mallig för att jag nämnde honom först... :)

Posted

Skall vi prata om de riktigt stora så måste vi ju också nämna Stan Getz och då är skivan The Dolphin en av mina absoluta favoriter :mm:

B00005GWRC.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Posted
    Vilken rekommenderar du för bäst ljudkvalitet då? proprius eller FIM??

Jag har haft Proprius-CD:n sedan nyår ungefär och lyssnat mycket på den. FIM-utgåvan köpte jag i juli, så den har jag bara lyssnat på ett par gånger.

Det var ingen stor wow-upplevelse när jag stoppade den senare i CD-spelaren första gången. Men jag upplever den i vilket fall som helst inte sämre än Proprius.

Prisskillnaden är avsevärd. Proprius-CD:n kostar knapp hundralappen på CDON medan FIM kostade i storleksordninge 250 på AudiConcept. Å andra sidan är åtminstone två av de fyra extraspåren på FIM klart hörvärda.

Har en känsla av att jag förvirrar mer än vägleder med det här inlägget...

:blush /Jörgen G