Jump to content

Recommended Posts

Posted

Med risk att bli kallad Bengt Alsterlind2 så ska jag visa vad jag hittat på :blush:D

Har funderat litegrann hur man skulle göra med taklampan i vardagsrummet.Har inte hittat riktigt vad jag ville ha men ramlade över en plafond som borde gå att tweaka litegrann!!! :D

Så här har det sett ut tidigare.

Bild%20010.jpg

En vanlig taklampa bara.

Så här det ytterst tweakvänliga nyinköpet....

Bild%20012.jpg

Tillåt mig presentera plafonden Yoko som är gjord i papp! :D

Bild%20013.jpg

Urplockad ur kartong... ;)

Bild%20014.jpg

Här är den klar för fastsättning.Dom lösa dämpmattorna som jag skurit till var en lite tunnare sort än de som jag använde till tunekittet.

Bild%20015.jpg

Plafonden Yoko på plats,redo för att dämpa bort onödiga takreflexer :clown: :) .Om den funkar :?:

Vet ej än.Men någon försämring kan det väl knappt vara!Och kan inte påstå att det var speciellt dyrt heller.

Får väl återkomma om jag märker någon förbättring.

/n.o

Posted
men nu har du ju ingen lampa då man ska läsa omslagen från cd fodralen, tänkte då på det norrbottniska mörkret som hägrar. :clown:

Får väl hänga fast en ficklampa vid cd-stället :D Jag förtränger den kommande mörka perioden så mycket jag bara kan....

Posted

Uuuuhhh...taklampor i allmänhet och plafonder i synnerhet tillhör livets onda. Darrar inför tanken av det minst sagt oglamorösa allmänljuset från en ensam ljuskälla ovan huvud.

Därmed härligt att se att ljus är bortprioriterat för denna variant och ett innovativt grepp för bättre HiFi. Vad gäller ljuset och möjligheten att läsa CD-konvoluten kan jag rekommendera flera (läs: många) punktformiga ljuskällor, halogenläslampa eller motsvarande, eller i "värsta" fall, Belid´s taklampa Pop (som bla finns på Mio)...naturligtvis sänkt till en rimlig låg nivå som INTE riskerar direktbländning.

Bättre inredning åt HiFi-entusiaster! :app:

Nyfiken på om lampdesignen gav något lyft. Eager to know any improvement! Får vi se ett dämptest kanske? :mm:

Posted
Uuuuhhh...taklampor i allmänhet och plafonder i synnerhet tillhör livets onda. Darrar inför tanken av det minst sagt oglamorösa allmänljuset från en ensam ljuskälla ovan huvud.

Därmed härligt att se att ljus är bortprioriterat för denna variant och ett innovativt grepp för bättre HiFi. Vad gäller ljuset och möjligheten att läsa CD-konvoluten kan jag rekommendera flera (läs: många) punktformiga ljuskällor, halogenläslampa eller motsvarande, eller i "värsta" fall, Belid´s taklampa Pop (som bla finns på Mio)...naturligtvis sänkt till en rimlig låg nivå som INTE riskerar direktbländning.

Bättre inredning åt HiFi-entusiaster! :app:

Nyfiken på om lampdesignen gav något lyft. Eager to know any improvement! Får vi se ett dämptest kanske? :mm:

Tack för din entusiasm Equity!

Hifilampor ja,vågar inte nämna sådant här till vänner och bekanta som inte är hifi-intresserade :blush:black: .Hur som hellst så har jag micklat vidare.Blev inte riktigt nöjd med utförandet.

Det borde väl gå att göra på ett annat sätt?Även om jag kanske innbillade mig att det blev bättre.Så vad göra.Jo,man kapar till ett stycke träskiva.Klär den med samma dämpmatta och stiftar fast den.Sedan borrar och kapar man ett hål i mitten för själva plafondsockeln eller armaturen eller vad man nu kallar den,Sedan klär man det hela med tyg.Upp med eländet och kopplar fast plafondsockeln och drar åt.Voila! ett stycke kombinerad plafond/ljuddämpare som blir ganska diskret.Utan att måsta borra med betongborr dessutom.

Bild%20024.jpg

Bild%20025.jpg

Har inte testat denna version ännu,men tycker nog att den borde fungera ännu bättre.