Ekman Posted September 1, 2006 Posted September 1, 2006 Jag tänkter bara jag skulle påminna alla om att efterdra skruvarna till högtalarelementen lite då och då. Jag brukar göra det ibland men nu var det kanske ett år sen sist och vissa av skruvarna kunde man dra ett par varv utan större motstånd. Vid lyssning efteråt så är ljudet tightare och det är mer attack i alla anslag. Det är aldrig fel med billiga förbättringar. Quote
shaft Posted September 1, 2006 Posted September 1, 2006 Hej! Menar du att skruvarna har lossnat? Eller är det så att materialet de sitter i har gett med sig med tiden? Eller hur är det? /Shaft Quote
Lasse Posted September 1, 2006 Posted September 1, 2006 Pga vibrationerna i kabinetten så skruvar de långsamt ut sig. När jag hade vanliga dynamiska högtalare så körde jag ett varv med skurvmejseln nån gång i halvåret. Det var Timbre som tipsade mig den gången och det var ett riktigt haksläpp efter första dragningen... Quote
new order Posted September 1, 2006 Posted September 1, 2006 Tack för påminnelsen!Har efterdragit högtalarna nu för första gången! Kan inte påstå att skruvarna har rallat upp direkt.Kunde dra åt dom max ett kvarts varv. Quote
Lasse Posted September 1, 2006 Posted September 1, 2006 Tack för påminnelsen!Har efterdragit högtalarna nu för första gången! Kan inte påstå att skruvarna har rallat upp direkt.Kunde dra åt dom max ett kvarts varv. Jag hade haft de högtalarna i lite mer än 6 år då jag drog elementen första gången, du har väl haft dina knappt ett år än har jag för mig... Edit: Vissa av skruvarna kunde jag dra mer än ett varv vid det tillfället, basarna komm jag dock inte åt då det var en inbyggd isobarisk konstruktion... Quote
new order Posted September 1, 2006 Posted September 1, 2006 Jag hade haft de högtalarna i lite mer än 6 år då jag drog elementen första gången, du har väl haft dina knappt ett år än har jag för mig... Edit: Vissa av skruvarna kunde jag dra mer än ett varv vid det tillfället, basarna komm jag dock inte åt då det var en inbyggd isobarisk konstruktion... Nej,jag har faktiskt haft mina i över 2,5 år..Tiden går fort när man har skoj Quote
Timbre™ Posted September 7, 2006 Posted September 7, 2006 Detta tips kan aldrig nog upprepas. Ett skorrande ljud i basen på just Spanish Harlem med Rebecca Pigeon av alla låtar försvann helt när jag drog Amatiskruvarna flera varv efter ett antal år. Quote
Equity Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 De ha ja jott nu! ...men vad hade konstruktörerena för livslängdskrav på era prylar? Greppade insexnyckeln och lyckades vrida TOTALT ett varv... SAMMANLAGT på mina Dynaudio Contour 1.3SE. ...och då summerar vi antalet skruvar till 12x2=24st. Årsmodell 2003 och danskar kanske borgar för "god årgång" men det är väl nästan vad som förväntas. Ellerrr? Inte satan drar gemene man åt skruvarna i sina soffor efter fem år? Och där snackar vi ändå mekanisk belastning av en högre amplitud än vad högtalarmembranens rörelseenergi kan bidra med. Nej, Dynaudio´s ingenjörsmässiga tråkstämpel till trots...de kan i alla fall göra konstruktioner som heter duga. Som dessutom mekaniskt håller! Bra tweaktips för övrigt!!! Vill inte stjälpa fördelarna med efterdragning för er som inte har Dynaudio... Quote
Guest johan Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 Har försökt , sitter fortfarande som berg Quote
Recommended Posts