Jump to content

Recommended Posts

Posted

Med bara en vecka kvar till att sladd & Ove slår upp dörrarna på Arken och då går ju funderingarna mot vad för musik man skall ta med sig för provlyssning. Alla seriösa mässbesökare insisterar ju på att få sin egen musik spelad, inte sannt! :evil: ;)

Därför är det dags för Euphoniakollektivet att börja rippa och bränna!* Frågan är därför; Vad för slags musik fyller du dina två hembrända med?

Reglerna är enkla och följande.

# Man får fylla max 2 CD - Det betyder Max 2 X 80 minuter musik.

# Det är tuffare om man gör sin lista utan att kika på vad andra gjort! :blush

Omväxling förnöjer, men urvalet är givetvis upp till dig. Man behöver inte motivera sina val, men sånnt är ju alltid trevligt om man besvärar sig med!

Där med ser jag fram mot många intressanta listor och att att få se alla Euphonier springa runt på Arken med egna svart CDR med sin musik på! Jag är rätt säker på att jag kommer att terrorisera både Pär och Kenneth med mina plattor!

/ptr (min lista i egen post!)

* för dig som inte är uppdaterad med rippningsmjukvara finns det massor att hitta; jag föreslår att du börjar att kika på dessa två; EAC eller/och dB Power Amp.. Har du Mac är du på egen hand eftersom jag är dåligt uppdaterad på X'...

Posted

Okej, här kommer min lista.

Den bygger mest på vad jag lyssnar på just nu, där finns några ungdomssynder och någon enstaka "HiFi demo låt" - En CD med populärmusik och en CD med Klassiskt.

01 - Black Sabbath : Paranoid - 2'52

02 - Patricia Barber : If this isn't Jazz - 5'13

03 - Nick Mason's Fitious Sports : Can't get my motor to start - 3'35

04 - Nick Mason's Fitious Sports : Boo To You To - 3'24

05 - Joni Mitchell - The Dry Cleaner from Des moines [Mingus] - 3'22

06 - Tom Petty : Down South [Highway Companion] - 3'27

07 - Tom Petty : This old Town [Higway Companion] - 4'16

08 - Yma Sumac : Bo Mambo [Mambo] - 2'15

09 - Kathryn Williams : I started a joke [Relations] - 3'07

10 - Steve Forbert : It Is What It Is (and that's all) [Mission of the Crossroad Palms] - 3'31

11 - Steve Forbert : The Trouble with Angels [Mission of the Crossroad Palms] - 3'50

12 - Maria Rita : Dos Gardenias [s/T] - 4'35

13 - Ana Gabriel : Dos Locos de Amor [Ayer y Hoy] - 3'07

14 - Ana Gabriel : No Tengo Dinero [Ayer y Hoy] - 3'14

15 - Simon & Garfunkel : Kathy's Song (Sounds of Silence) - 3'21

16 - Simon & Garfunkel : Cecilia (Bridge Over Troubled Water) - 2'54

17 - Tom Waits : Shake it (Real Gone) - 3'52

18 - Tom Waits : Dead and Lovely (Real Gone) - 5'40

19 - Tom Waits : baby Gonna leave Me (Real Gone) - 4'29

20 - Rush : Red Barchetta (Exit...Stage Left) - 6'49

01 - Wolfgang Amadeus Mozart : Pianosonat nr 11 Sats III (K331) - Mitsuko Uchida - 3'35

02 - Sergeij Prokofiev : Romeo & Julia; Montagues and Capulets - Nikolai Demidenko - 4'22

03 - Johann Sebastian Bach : Partita No 6 in E minor, BWV 830 - V Tempo di Gavotta - Richard Troeger - 2'06

04 - Alejandro Garcia Caturla - Primera Suite Cubana - III. Danza - Camerata de las Americas - 2'23

05 - Karl King : The Melody Shop - Grimethorpe Colliery Band & Major Peter Parkes - 2'03

06 - Gioacchino Rossini : Galopp från William Tell - Grimethorpe Colliery Band & Major Peter Parkes - 3'17

07 - Wolfgang Amadeus Mozart . Pianokonsert nr 20 Sats II (K466) - Camerata Salzburg/Andras Schiff - 8'53

08 - Sergeij Prokofiev - Symfoni nr 1 Sats III. Gavotta- Non Troppo Allegro - LSO/Valerij Gergiev - 1'32

09 - KODO : The Lion - 3'54

10 - William Walton : Music to the Film; Hamlet - To be or not to be - AoSMF/Marriner, Sir John Gielgud - 3'11

11 - György Ligeti : Artikulation (EAM) - 3'55

12 - Béla Bartòk : Sonata For Solo Violin Sats II - Fuga Risoluto, non Troppo Vivo - Victoria Mullova - 4'25

13 - Sergei Rachmaninov : Vesper, II. Bless the Lord, O my soul - Russian State Academic Chorous / Alexander Sveshnikov - 5'30

14 - Dmitrij Sjostakovitj : Stråkkvartett nr 3 Op. 73, Sats I; Allegretto - Fitzwilliamkvartetten - 6'56

15 - John Zorn & Marc Ribout : The Book Of Heads; Etyd nr 3 - 0'39

16 - John Zorn & Marc Ribout : The Book Of Heads; Etyd nr 19 - 0'42

16 - Eliane Radigue - Biogenesis (EAM) - 21'06

/ptr

Posted
Nu är man i pluralis :)

Så går det när man kopierar och inte tänker!

Nu mera är du entalig, inga kloner, även om du kanske skulle behöva det nu??

/ptr

Posted
Så går det när man kopierar och inte tänker!

Nu mera är du entalig, inga kloner, även om du kanske skulle behöva det nu??

/ptr

Hehe, tackar :)

Jo, teflonhjärnan blir halare och halare ju närmare vi kommer :D

Kul med lista!

Paranoid??? :o Ja, jisses :)

mvh

.

Posted
Har du Mac är du på egen hand eftersom jag är dåligt uppdaterad på X'...

iTunes är alldels ypperligt verktyg. Men se bara till att du ställer in att den ska rippa i AIFF eller WAV och inte 56kbps mp3 :) iTunes är ju gratis, och gratis är ju alltid gott.

"Max" är ett annat som klarar en massa olika format, också det gratis.

/psychozz, macanvändare sedan drygt tio år tillbaka och dessutom jobbar med det dagligen

Posted

Skivan är snart klar för utbränning, fast jag orkade bara med 1 CD, så jag får väl fundera på ett gäng stycken till.

BRB :D

Posted

Jaha, mina två test-CD ligger här, brända och klara att användas på Arken.

På dom finns följande artister:

Anna-Lotta Larsson

Banditengallopp (Strauss, Cincinatti pops)

Chuck Loeb

Dire Straits

Don Henley

Dr John

Etta James

Fleetwood Mac

Fourplay

Frank Zappa

Janne Schaffer

John Lee Hooker

John McLaughlin

John Petrucci

Joni Mitchell

Justo Almario

Kari Bremnes

Lee Ritenour & Larry Carlton

Lill Lindfors

Lynyrd Skynyrd

Marianne Antonsen

Notting Hillbillies

The Who

Tony Levin

ZZ Top

(Låtarna orkar jag inte skriva ut.)

Posted
The hellacopters - I'm in the band

Wolfmother - White Unicorn

Johnny Cash - Hurt

Eric Bibb - That's why i'm here

Dave Holland Quintet - Cosmosis

Sophie Zelmani - People

Leonard Cohen - Nightingale

Sofia Karlsson - Jag väntar...

Totta Näslund - Utan dej (Sharon Dyall och One Voice)

Peter Le Marc - Början på en lång historia

Diana Krall - The girl in the other room

Gabriel le Mar - Travelogue

The Rolling Stones - Let me down slow

In Flames - Reroute to remain

Såhär ser nog min preliminära cd-skiva ut! Jag väljer att bara ta med mig en :)

Posted

Roligt, roligt!

Om syftet i denna tråd är annat än att exponera sin egen musiksmak landar undertecknads demo-CD enl nedan.

Till en dylik hör en motivering och argumenten i det här fallet är variation, ljudkvalitet och referens.

Variation; för att min musiksmak är extremt mångfacetterad, fantastiskt mycket större än vad denna demo-CD återspeglar.

Referens; för att just dessa låtar är de av två, tre handfulla som nyttjas för lyssning på HiFi-utrustning. Jag vet hur de låter och kan enkelt bära med mig intrycken från en miljö till en annan. Jag känner detaljerna, jag känner dynamiken och jag känner helheten.

(Den viktigaste parametern enl mina normer för demo-musik. Ljudkvaliteten är faktiskt underordnad denna men även den en viktig komponent för att skilja agnarna från vetet sas.)

Ljudkvalitet; exponerar fördelar i ett system men framförallt avslöjas eventuella brister. Begränsningarna i HiFi-utrustning uppmärksammas först när de påfrestas och en medioker och dynamikbegränsad "radio ready"-inspelning kan aldrig få det att knaka i fogarna...om ni förstår vad jag menar. Det går att spela högt, javisst, men det låter knappast realistiskt som det vid inspelningstillfället en gång gjorde.

Utan inbördes rangordning följer här låtlistan på demo-CD:n...i singularis. Tänk två plattor...vilken stress... ;)

Peter LeMarc - Vänta inte till gryningen när du längtar (Sjutton sånger) AKUSTISKT

Tori Amos - Putting the damage on (Boys for Pele) AKUSTISKT

Biosphere - Warmed by the drift (Dropsonde) AMBIENT

Nitin Sawhney - Letting go (Beyond Skin) ELECTRONIC

Claudia Bonarelli - Gender (Everything Happens Only A Certain Number Of Times) ELECTRONIC

Hird - Keep you hird (Contemporary Nordic Music- Introduction to Lounge) ELECTRONIC LOUNGE

Lars Danielsson - Both sides now (Libera Me) JAZZ

The Fry Street Quartet - III Andante F major (Haydn String Quartet) KLASSISKT (Isomike)

Justin Timberlake - Like I love you (Justified) POP

Madonna - Hung up (Confessions on a Dancefloor) POP

Peder Af Ugglas - Autumn shuffle (Autumn Shuffle) ROCK

Jeff Buckely - So real (Grace) ROCK

Kraftwerk - ElektroKardioGram (Tour de France Soundtracks) SYNTH

Depeche Mode - A pain that I am used to (TELEX Remix) SYNTH

Depeche Mode - When the body speaks (Exciter) SYNTH

Posted

Spännande tråd :)

En skiva som hömmer bäras med är Patricia Barber Mythologies sen har jag faktiskt inte fundrat så mycket på andra än....

/Mattias

Posted
Om syftet i denna tråd är annat än att exponera sin egen musiksmak landar undertecknads demo-CD enl nedan.

Absolut ikke! Exponera den personliga musiksmaken kan vi, och gör vi i andra trådar här på musikforat.

Min tanke var att få till en så stor, medveten musikalisk variation som möjligt på Arken, och det är vi ju alla bekänta av! En spinn-off är kanske, att kunna slå hål på myten att det enda man får höra på dylika tillställningar som HiFi-mässor är musikaliskt ointressanta låtar från tyska audiofilbolag eller menlöst malande digital subsonica på hörselförstörande volym (här avslöjar jag mina kolossala fördomar! :blush;) ).

Det hade vart roligt att höra någon av utställarna berätta lite om vad dom tänker spela!

Min lista speglar ganska väl vad jag lyssnar på vardagligen (med nått undantag)..

/ptr

Posted
musikaliskt ointressanta låtar från tyska audiofilbolag eller menlöst malande digital subsonica på hörselförstörande volym (här avslöjar jag mina kolossala fördomar! :blush;) ).

Hehe...huvét på spiken där. Brukar sällan vara för musikens skull man går hem med ett leende på läpparna efter mässor. Ofta ganska konstiga urval vilket förmodligen knappt motsvarar vad 5% av besökarna lyssnar på. Inspelningskvalitet är fantastiskt roligt men inte ett självändamål i sig. Är dock själv inne i ett stim där inspelningar är viktigare än musiken...meeen, hittar nog snart tillbaka. :cool:

Demo-CD:n motsvarar dock i stort sett min dagliga dos av musikgenréval.

Arken here we go!

Posted

Då ska vi se vad vi kan hitta på.

Patricia Barber - Spår 1 från A fortnight in France, Gotcha! Härlig låt med bra ljud och djup ren bas! Skriven som hämnd mot en väninnas man under en skilsmässa, enligt Patricia själv.

Mark Knopfler - Song for Sonny Liston från Shangri-la. Lågmäld men med härlig känsla.

Mark Knopfler - Old Pigweed från Ragpicker's dream. Humor, bra musik och ljud i fin kombination.

Något spår från Jazz at the Pawnshop, FIM xrcd. Närvao - inte kan det bli mer än såhär.

? - Loads of love. En bra låt från en high fidelity reference cd.

Benito Madonia & Antonio Forcione - Caruso. Från Naim "the hi-fi collection" cd som följde med hifi choice. Bra ljud och tolkning. Pavarotti kan ställa sig i skamvrån.

Dominic Miller & Neil Stacey - New Dawn. Även den från Naim skivan ovan. Vilket gitarrljud!

Cornelis Vreeswijk - Märk hur vår skugga. Behöver nog ingen presentation.

Ayreon - Amazing flight från Into the electric castle A space opera. Rejält drag på denna låt som ändrar karaktär några gånger.

Tschaikovsky - 1812, Telarc inspelningen med riktiga kanonskott. Dynamik i kombination med en bra tolkning!

Eva Cassidy - Over the rainbow. Gåshud!

Randall Thomson - The testement of freedom (HDCD sampler). Orkester & kör avslöjar anläggningar som grötar ihop komplicerad musik. Bra musik, men mest med som referens.

Anthony & The Johnsons - I am a bird now. Artist med egen stil. Går hem hos mig.

Stacey Kent - I guess I'll have to change my plan. Lågmäld fin låt med mycket detaljer. Från en favoritskiva "Let yourself go - celebrating Fred Astaire".

Christian Kjellvander - Words in the wires. Från den underbara plattan Songs from a two room chapel.

Christian Kjellvander - Allelujah. Från samma skiva.

Allt ovan är musik som jag gillar och som samtidigt låter bra ljudmässigt. Eventuellt saknas den en Depeche låt, men jag har svårt att hitta ngt som också har riktigt bra ljud. Nej, det får vara...

Posted
Eventuellt saknas den en Depeche låt, men jag har svårt att hitta ngt som också har riktigt bra ljud. Nej, det får vara...

Kan rekommendera HELA Exciter. Fantastiskt bra ljud redan vid originalpressning. Hur den skall förbättras till kommande REMASTERS har jag svårt att se men att den kommer i mer högupplöst SACD-format kan man bara tacka och buga för. Dagens dM-tips för de som inte visste...

http://remasters.depechemode.com/

I övrigt kan jag rekommendera CD-singel A pain that I am used (UK - Mute LCD BONG 36) och TELEX Remix. En mid- till djupbastestare av rang. Finns som 207kbs-fulripsteaser på

http://www.depechemode.com/playingtheangel...ainthatimusedto

För den ljudintresserade dM-fantasten finns en hel del ljudmässiga spörsmål och dynamikdiskussioner på ett helt klart hett forum enl nedan URL. Överkurs för de flesta men väldigt väldigt intressant och en tydlig reaktion på dagens ljudtekniska kompromisser som ibland mynnar ut i minst sagt bedrövliga ljudkvaliteter.

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index....showtopic=44492

Posted
Med bara en vecka kvar till att sladd & Ove slår upp dörrarna på Arken och då går ju funderingarna mot vad för musik man skall ta med sig för provlyssning. Alla seriösa mässbesökare insisterar ju på att få sin egen musik spelad, inte sannt! :evil: ;)

Det viktigaste är väl egentligen att man är rejält och nyligen inlyssnad på den musik som plockas med... :?: Har fastnat i Stolen Moments med Lee Ritenour och denna tillbakalutade jazzkvartett kommer nog inte att skapa några imponatoreffekter men det här är ett riktigt bra album och en fin inspelning. Det påpekas ju ibland att det är för mycket jazz på hifimässor så det är kanske bäst att ta det försiktigt... :cool: :)

Posted

Det här ska min skiva innehålla, många bra inspelningar men framförallt sånt som jag är inlyssnad på.

Tori Amos - I don't like mondays

John Batdorf & James Lee Stanley - Under my thumb

Bo Kaspers - Dansa på min grav

Jeff Buckley - Hallelujah

Ray Charles & Bonni Riatt - Do I ever cross your mind

Ani DiFranco - Crime for crime

Christian Kjellvander - Words in the wire

Lysdahl & Rasmussen - Somliga går i trasiga skor

Metallica - Bleeding me

Lynn Miles - Unravel

Alanis Morisette - Ironic (akustisk version)

POE - Haunted

Chris Pureka - Cynical

Lou Reed - Perfect day

Fred Åkerström - Glimmande nymf