new order Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Var in och kollade lite på Cd Connection och fann detta!Cool ide,tycker jag.Att ranka skivornas ljudkvalitet menar jag.Har aldrig hört talas om detta tidigare men jag gillar verkligen ideen.Nu måste man skaffa sig en högrankad Golden Ear skiva,den saken är klar!! /n.o Quote
Guest Zalve Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Efter en snabb sökning på 2 av mina kvinnliga favoriter, så inser jag att jag har minst 8-9 st med "gyllene örat" Quote
new order Posted August 30, 2006 Author Posted August 30, 2006 Efter en snabb sökning på 2 av mina kvinnliga favoriter, så inser jag att jag har minst 8-9 st med "gyllene örat" Hallå! Har du sagt A får du säga B,vilka är de artisterna Quote
Mattias Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Det var ju trevligt och passande. Snart dax för ett par skivfrossardagar Fler uppslag är alltid rätt! /Mattias Quote
Martin Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 edit på allting ... första betyget är från alla, det andra från golden ear... hur listar man bara golden ear-betygen? Quote
Guest Zalve Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Gudinnorna är givetvis Diana Krall och Patricia Barber Quote
Ranefjord Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Jag tror inte det handlar om ljukvalitet (hifi) utan om musik-kvalitet. Men jag kan ju ha fel. Black Flag - Damaged har fått 8.3p Damaged låter inte sååå bra. Det mesta som Bruce Springsteen släppt ligger över 8,0p. Cure - Disintegration har fått hela 8,5p. Min Lp låter som närmare 4p. Depeche Mode - Black Celebration 8,5p... Hmm... Ok. Donald Fagan - The nightfly har fått 8,6p i jämförelse. Borde väl vara närmare 15p om vi snackar ljudkvalitet. Sonic Youth - Daydream nation - 8,5p... jaha... Det är inte ljudkvalitet vi pratar om väl??? Quote
Martin Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Nej när man tittar efter så... men det var synd att det inte var det Vilken musik som är bra är ju högst subjektivt! Quote
Ranefjord Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Vi skulle ju kunna snickra ihop våran egen lista! Euphonia music/hifi-award 1-10p. En gemensam referens, kanske Dire Straits - Money for nothing? Säg... 6-7p kanske? Quote
Timbre™ Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Vi skulle ju kunna snickra ihop våran egen lista! Euphonia music/hifi-award 1-10p. En gemensam referens, kanske Dire Straits - Money for nothing? Säg... 6-7p kanske? Kanske dags att damma av omröstningsfunktionen... Man kan plocka in upp till femtio kandidater fördelade på fem grupper i samma omröstning. Det är ju valtider så det gäller bara att hitta rätt kandidater... Quote
Matrixen Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Jag fick känslan att det varierade mellan olika pressningar. Då kan det väl inte vara musikkvalitet? Kanske missförstod något. Quote
erik_n Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Låter jättekul, lite märkligt att jag satt och tänkte på just detta igår, att man skull kunna rösta fram skivor med riktigt bra ljudkvalitet. Nu har jag varken några "gyllene öron" eller en särskilt fin anläggning men jag blir riktigt ledsen varje gång jag stoppar in ett nyförvärv í spelaren och det bara låter platt. Skivor är såpass dyra att man ändå vill kunna förvänta sig någorlunda kvalitet. Undantaget är väl bara när musiken är riktigt bra. Quote
new order Posted August 30, 2006 Author Posted August 30, 2006 Vi skulle ju kunna snickra ihop våran egen lista! Euphonia music/hifi-award 1-10p. En gemensam referens, kanske Dire Straits - Money for nothing? Säg... 6-7p kanske? En lysande ide´!Detta måste vi göra.DÅ är vi först av alla forum med detta!!!Kanske skulle vi smygit mer med iden Quote
Recommended Posts