perra_e Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 Jag har ett par PAD Maximus som har ballat ur. Det blir ett väldigt brum när dom är inkopplade och om man böjer lite på dom så blir det lite olika brum!!! Inte mycket att göra åt så det får helt enkelt bli en obduktion av liken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 Spännande! Se till att sy igen alla obduktions-ingångar ordentligt sen bara,,..för vi vill väl inte ha en massa vatten i slutsteget sen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted February 11, 2004 Author Share Posted February 11, 2004 sampix: Det visade sig att vattnet redan hadde gått Kabeln består av någon typ av plastslang, troligen PVC, som ledarna ligger i. En liten bit från ändarna sitter en tätning för Vattnet. Tätningen verkar vara någon slags gummimassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted February 11, 2004 Author Share Posted February 11, 2004 Här har vi kabeln strippad från sitt "skinn" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted February 11, 2004 Author Share Posted February 11, 2004 Det är två ledare i kabeln. En för signal och en för jord. Signalkabeln har en ledare och en skärm och den verkar vara gjord av silver eller möjligen försilvrad koppar. Skärmen är jag osäker på. Jorden är en vanlig kopparsladd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted February 11, 2004 Author Share Posted February 11, 2004 Slutligen en närbild på ledarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rydberg Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 Flerkardelig icke litz historia ser det ut som, usch då! :cool: Jädrigt kul idé förresten Perra, klart högt underhållningsvärde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted February 11, 2004 Author Share Posted February 11, 2004 Obduktionsrapport. Kablarna verkar ha dött en naturlig död. Inga synbara tecken på våld. Det enda som var anmärkningsvärt var att "kroppsvätskan" var i det närmaste borta. Endast lite fukt kvar och en förändring i färg mot grönt. Antingen alger eller en utfällning av koppar. Trolig dödsorsak, förggiftning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Är det därför han använder ferrox numera? Ser inte lödningarna lite kassa ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted February 12, 2004 Author Share Posted February 12, 2004 Jo, lödningarna är egentligen sämre än vad dom ser ut på bilderna !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Jo, lödningarna är egentligen sämre än vad dom ser ut på bilderna !!! Sämre ?? Trodde att det var dödsorsaken. Såg ut om kallödningar alltihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Monsterkul ide' på tråd! :cool: När kommer nån med ett obduktions-reportage på en Transparent? (inte jag, jag har just köpt mina ) / stargazer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Dissektionshifi... En underbar tråd perra_e - det här blir en klassiker... Transparents maglådor och en liten Shaktisten är onekligen väldigt frestande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Ingen Black Pearl Timbre ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 He he, ja den där svarta klumpen inleder också till stark frestelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Får mig att tänka tillbaka till konfermationen... och inte har man lyckats så bra sen dess heller "...Och inled oss icke i frestelse utan fräls oss i från ondo.... " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Jag vill också se en uppskuren black pearl!! Kan väl inte vara så farligt, Timbre? Ett litet-litet snitt längst ryggraden. Bara att sy ihop efteråt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezo Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Tuff tråd och intressant tråd. Lödningarna såg inte vackra ut. Lite nyfiken på hur lät dessa kablar innan dom paja och märkte du någon gradvis försämmring ? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted February 13, 2004 Author Share Posted February 13, 2004 Jag är inte helt säker på att dom någonsin har varit helt ok i min anläggning då jag fick med dom på köpet när jag köpte mina gryphon-prylar. Det är tre år sedan. Minns jag rätt så fanns ett visst brumm redan då. Förmodligen har det dock blivigt en gradvis försämmring och när jag gjorde lite tester med olika kablar i höstas så upptäckte jag hur dålig den var. I jämförelsen saknades det fokus och det var liksom en filt framför högtalarna. Vid närmare eftertanke så här efteråt så är orsaken till det dåliga ljudet nog lödningarna som zalve skrev tidigare i tråden. Man hade nog kunnat löda om kontakterna och fått kabeln att låta bättre, men jag kommer nog använda kontakterna i stället till lite egna experiment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxMartin Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Ta och skicka iväg kabeln till Jim Aud och berätta att han inte kommer ärva nått av dig iallfall! Jag hade blvit flyförbannad om jag sett att vätskan runnit ut och en "first-timer-mupp" lött kablarna! Dom är ju inte direkt billiga... Han kanske är så snäll att du får en ferrox tillbaka i "gamla" skalet? :clown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 14, 2004 Share Posted February 14, 2004 Det finns ju en tänkbar möjlighet att kablarna varit utsatta för lödarglädje på vägen mellan Texas och Jönköping. Skulle det vara originallödningar blir man betänksam. Ifråga om vätskeinnehållet är inte detta första paret uttorkade Puristkablar i Sverige. Priserna på begagnatmarknaden är också märkligt låga. Maximalt och kollossalt låga () kan man säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted February 14, 2004 Share Posted February 14, 2004 Var det inte ett massa snack om just lödteckniken som Aud använde i början när kablen kom. Nått om en massa minusgrader Jag kommer banne mig inte ihåg för jag brydde mig inte om hans kablar så mycket när dom släpptes. Jag förstod aldrig poängen med att ha tungt vatten runt en redan balanserad kabel. Först trodde jag att själva vattnet var ledande men det var det ju inte. Hursom helst , ett kanon reportage iaf Ha det bäst J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted February 15, 2004 Share Posted February 15, 2004 Skojig obduktion "perra_e", Euphonias egen hifiobducent. Här finns nog många olika produkter att bita i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael Posted February 15, 2004 Share Posted February 15, 2004 aha det var kallt i rummet när kablarn löddes så killen frös och skakade händer därav taskiga lödningar :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 Det går ju att göra kalllödnigar i varma rum också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Hulk Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Perra E : Mycket rolig tråd får jag säga. Vi kanske kan få våran egen Timbre att leka doktor på sina trevliga högtalarkablar Hade varit kul att se deras uppbyggnad hehe. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neodynium Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Den kablen måste ju varit mixtrad med... skicka dyngan till Jim Aud!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PASS Posted April 25, 2004 Share Posted April 25, 2004 Instämmer med de övriga kommentarerna. Kul tråd! Obduktionen bekräftar vad jag i och för sig har fått veta av andra som också utfört liknande operationer, efter det att "vattnet gått". Mitt enkla omdöme om Purist Audio: Tag en vanlig skitkabel av ordinärt snitt i ca 300:- klassen. Kryotermbehandla. Sätt en slang runt och fyll på med vatten och karamellfärg (något tungt vatten har det inte varit i PA sedan 1980-talet). På med svart strumpa och flaschiga kontakter (som i RCA utförandet består av aldeles för mycket gods, och därmed låter apa - men snygga är de!). Voila - en femtontusenkronors kabel med starkt hissad diskant och baspuckel i 40-50 hz-regionen, att kränga till audiofiler som uppfattar sådant som liktydigt med "hög upplösning och fin kroppslighet" :evil: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neodynium Posted April 25, 2004 Share Posted April 25, 2004 kanske på hans billigare konstruktioner.... Men de tyngre kablarna han gör ligger i en klass för sig... Hans Dominus Digital kabel finns det inte många som rår på.. Verkligen ingen bös kabel som man hittar på biltema iaf!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nitram Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 perra e-> så det är DU som är obducenten Tungt vatten... det är väl svindyrt? därför dom fick spara på lödningarna kanske :clown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts