Jump to content

Vad döljer Jim Aud i sina kablar?

perra_e

Recommended Posts

sampix: Det visade sig att vattnet redan hadde gått :o;)

Kabeln består av någon typ av plastslang, troligen PVC, som ledarna ligger i.

En liten bit från ändarna sitter en tätning för Vattnet. Tätningen verkar vara någon slags gummimassa.

pad2.jpg

pad3.jpg

Det är två ledare i kabeln. En för signal och en för jord.

Signalkabeln har en ledare och en skärm och den verkar vara gjord av silver eller möjligen försilvrad koppar. Skärmen är jag osäker på.

Jorden är en vanlig kopparsladd.

pad5.jpg

pad6.jpg

Obduktionsrapport.

Kablarna verkar ha dött en naturlig död. Inga synbara tecken på våld.

Det enda som var anmärkningsvärt var att "kroppsvätskan" var i det närmaste borta. Endast lite fukt kvar och en förändring i färg mot grönt. Antingen alger eller en utfällning av koppar.

Trolig dödsorsak, förggiftning :?::diss:;)

Får mig att tänka tillbaka till konfermationen... och inte har man lyckats så bra sen dess heller :o

"...Och inled oss icke i frestelse

utan fräls oss i från ondo....

" :D:mm:

Jag är inte helt säker på att dom någonsin har varit helt ok i min anläggning då jag fick med dom på köpet när jag köpte mina gryphon-prylar. Det är tre år sedan.

Minns jag rätt så fanns ett visst brumm redan då.

Förmodligen har det dock blivigt en gradvis försämmring och när jag gjorde lite tester med olika kablar i höstas så upptäckte jag hur dålig den var. I jämförelsen saknades det fokus och det var liksom en filt framför högtalarna.

Vid närmare eftertanke så här efteråt så är orsaken till det dåliga ljudet nog lödningarna som zalve skrev tidigare i tråden. Man hade nog kunnat löda om kontakterna och fått kabeln att låta bättre, men jag kommer nog använda kontakterna i stället till lite egna experiment.

Ta och skicka iväg kabeln till Jim Aud och berätta att han inte kommer ärva nått av dig iallfall!

Jag hade blvit flyförbannad om jag sett att vätskan runnit ut och en "first-timer-mupp" lött kablarna! Dom är ju inte direkt billiga...

Han kanske är så snäll att du får en ferrox tillbaka i "gamla" skalet? :D :clown:

Det finns ju en tänkbar möjlighet att kablarna varit utsatta för lödarglädje på vägen mellan Texas och Jönköping. Skulle det vara originallödningar blir man betänksam. Ifråga om vätskeinnehållet är inte detta första paret uttorkade Puristkablar i Sverige. Priserna på begagnatmarknaden är också märkligt låga.

Maximalt och kollossalt låga (:)) kan man säga.

Var det inte ett massa snack om just lödteckniken som Aud använde i början när kablen kom. Nått om en massa minusgrader :?:

Jag kommer banne mig inte ihåg för jag brydde mig inte om hans kablar så mycket när dom släpptes. Jag förstod aldrig poängen med att ha tungt vatten runt en redan balanserad kabel. Först trodde jag att själva vattnet var ledande men det var det ju inte.

Hursom helst , ett kanon reportage iaf :D

Ha det bäst

J

• 1 month later...

Instämmer med de övriga kommentarerna. Kul tråd!

Obduktionen bekräftar vad jag i och för sig har fått veta av andra som också utfört liknande operationer, efter det att "vattnet gått". Mitt enkla omdöme om Purist Audio: Tag en vanlig skitkabel av ordinärt snitt i ca 300:- klassen. Kryotermbehandla. Sätt en slang runt och fyll på med vatten och karamellfärg (något tungt vatten har det inte varit i PA sedan 1980-talet). På med svart strumpa och flaschiga kontakter (som i RCA utförandet består av aldeles för mycket gods, och därmed låter apa - men snygga är de!).

Voila - en femtontusenkronors kabel med starkt hissad diskant och baspuckel i 40-50 hz-regionen, att kränga till audiofiler som uppfattar sådant som liktydigt med "hög upplösning och fin kroppslighet" :evil: