Jump to content

A Vivid experience....

eliot

Recommended Posts

När jag var nere i Malmö i somras så hälsade jag på hos en bekant

feet.jpg

Jag hade lyssnat på anläggningen ett år tidigare och eftersom det är en mycket estetiskt tilltalande och välljudande anläggning tog jag med mig min kamera :)

Elektroniken kommer från amerikanska Theta och förra gången spelade vi på deras multiformatsspelare Compli men den fanns inte tillgänglig nu då den var inlämnad för det var något med videokortet. Jag hade därför blivit ombedd att ta med vinylskivor :)

room2.jpg

Elektroniken bestod i övrigt av flerkanalsslutsteget Theta Dreadnaught och A/V-processorn Casablanca

room1.jpg

och högtalarna kommer från Sydafrikanska Vivid Audio

Vad är det som sitter under fönstret på höger sida?

Du är uppmärksam :)

Det är några mycket snygga CD-behållare

V1.jpg

där CD-skivorna normalt är dolda men där man kan vrida innanmätet så som på den högra behållaren.

Står dessa högtalare på spikfötter av något slag? :)

På Vivid Audio's webbsida kan man läsa detta om fronthögtalarna K1:

Integral to the K1 enclosure is the stand. Made from the same cast carbon fibre reinforced polyester compound as the enclosure, the stand provides an exceptionally stable footing further guaranteed by the use of a total of five custom spikes mounted around the periphery of the base. Adjustment of the two rear spikes and that at the front sets the correct attitude while the remaining two can then be brought into contact with the floor for maximum safety.

Man kanske ska påtala att man böra söka på "vivid audio" eller nåt liknande på Google så man inte får för sig att testa första bästa enkla URL :D :clown:

Man kanske ska påtala att man böra söka på "vivid audio" eller nåt liknande på Google så man inte får för sig att testa första bästa enkla URL :D :clown:
:D:D

- Det finns faktiskt två företag som kallar sig Vivid Audio och med snarlika webbadresser :)

Knappar man in http://www.vividaudio.com/ eller http://www.vividspeakers.com/ så kommer man till företaget som tillverkar högtalarna medan http://www.vividaudio.net/ leder till ett amerikanskt företag som producerar kablar och elektronik ...

Det står ingenting om Vivid Audio V1 och V1.5 på Vivid Audio's egen webbsida - vill man läsa lite om dessa så rekommenderas den engelska generalagentens webbsida ;)

PS: Titta gärna på deras prislista för att få en uppskattning av vad högtalarna kostar - de svenska priserna är enligt den svenske generalagenten generellt lite lägre :app:

När jag såg Vivid Audio högtalarna första gången i en affär så tyckte jag i och för sig att högtalarna var snygga men jag hade svårt att se hur man skulle kunna integrera dom snyggt i en hemmiljö. Jag var säkert inte ensam om detta ;)

- Jag tycker därför att det är speciellt roligt att visa upp ett så lyckat system och tittar man på bakhögtalarna så finns det få högtalare som visar upp en så snygg baksida.

När jag var och hälsade på första gången så spelade vi mest tvåkanal men vi drog även ner projektionsduken och såg på film och lyssnade på flerkanal. Jag vet att det finns många förespråkare för två skilda system, ett hemmabiosystem och ett stereosystem, men få av oss har plats för två system och här visades att det verkligen går att kombinera båda i ett högkvalitativt system. :app:

Detta var denna gången den huvudsakliga ljudkällan

stabi1.jpg

...en Kuzma Stabi S med Benz pickup och Benz Lukaschek phonosteg

stabi2.jpg

Det finns nog de som undrar vad den "fyrkantiga nätburen" till höger om skivspelaren är för något :blush - så då tänder vi väl lampan :)

stabi3.jpg

Det finns många snygga och väl utvalda detaljer i detta hem och det är något han har gemensamt med en annan person som är gemensam vän och också har samma skivspelare nämligen JMLab....

Guest patrikcaesar

Ja, man kan tycka att kabinetten ser lite lustiga ut, men det är så att designen har skäl för att se ut så, det är gjort på det viset för att få ett så akustiskt dött kabinett som möjligt, vilket man kan känna på kabinettet när högtalaren spelar och höra samtidigt.

Fast enligt Vivid Audio är inte kabinetten det fina i kråksången utan det som är spektakulärt är deras element. :mm:

Jag älskar deras klang, jag tycker att de saknar den "färgning" många högtalare förmedlar.

Jag älskar musik, vilket ni som sett mig demonstrera på mässor väl knappast kunnat undgå och jag tycker att Vivid Audio förmedlar musik på ett riktigt sätt.

En kul anekdot angående högtalares utseende.

Mats som har anläggningen kom hem med ett par bra och stora högtalare för 100 000:-, varpå hans fru frågade om han skulle åka ut eller om ”likkistorna” skulle göra det.

Han fick bygga om sitt hus till det lyssningsrummet han har nu för att det skulle vara möjligt att ta in ”likkistorna”. :D

Det var faktiskt Mats som fann Vivid Audio och visade mig en liten notis om dem och undrade om inte jag kunde ta hem dem.

Jag föll pladask för designen, tog kontakt med Vivid Audio.

När jag sedan läste HiFi+ (nr. 40) och Martin Collums mycket intressanta artikel om högtalares problem i allmänhet och de ovanliga lösningar som Laurence Dickie använt sig av vid konstruktionen av Vivid Audio B1, så förstod jag att detta var en fullträff för mitt musiklyssnande.

Mats visste om att jag inte har haft eller kommer att ta in en ”konventionell” högtalare i mitt hem eftersom jag ställer krav på att antingen skall högtalaren göra ett Statement eller så får det vara.

Jag kan inte tänka mig att ta in en högtalare i mitt hem utan att densamma ser bra ut, trött på att tillverkare lagt manken till att göra en snygg och välljudande högtalare förutom Nautilus.

Laurence "Dick" Dickie är som bekant främst ansvarig för den stora B & W:s nautilus design (vilken jag tycker är otroligt snygg) fast enligt uppgift skall den vara svårdriven, annars hade jag förmodligen haft den högtalaren hemma. :mm:

Nautilus.jpg

Nu har V1.5 bevisat för mig att det går att se bra ut och spela bra, så den kommer att pryda sin plats hos mig ett tag, sen blir det K1 när man får råd :mm:

V1-4.jpg

Guest patrikcaesar

Man kan läsa mer om honom och högtalarnas uppbyggnad på www.vividaudio.com under "EXTRAS" står det intressant läsning.

Vivid Audio är otroligt lättdrivna, mycket ”snälla” så pass att jag kört de stora K1 på en 300B utan problem.

Eliot har träffat på Vivid Audio ett par ggr och han har annan intressant läsning om Vivid tex på "Bland ovanliga högtalare i Mamö" på det här bildforumet.

Nyheten V1.5 har en liten "strut" som går ner i foten och pga denna får man ut ett antal fler Hz neråt, vilket är både kännbart och definitivt hörbart.

Man pressar ut förvånansvärt djup bas ur dem, vilket också är något man slås av när det gäller K1:orna.

Tyvärr är man så upptagna med sitt utvecklingsarbete på Vivid Audio att hemsidan ännu inte fått upp information om hela deras sortiment.

Men det problemet ligger jag själv och brottas med, vill man ha en informativ hemsida som ser något ut och är lättarbetad för "the public", så tar det tid och "skomakarens barn går alltid i de sämst skodda skorna" (som retired IT-projektledare får man sina egna uppdrag sist gjorda).

Vill ni veta något om högtalarna så finns både deras egna hemsida www.vividaudio.com

Annars kan ni ringa mig på 070-309 22 12.

Med vänlig hälsning Patrik Caesar