eliot Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Ibland läser man om intressant musik som varken finns återutgivet på CD eller vinyl och då är man hänvisad till att försöka finna skivorna på loppis - vilket i många fall kan anses mer eller mindre osannolikt - eller att ge sig ut på webbauktions-sajten ebay och bjuda på skivor I november förra året gjorde jag mina allra första lärosteg och jag har tänkt att här ge en liten inblick i vad jag lärt mig sedan dess, varvat med att berätta om vissa intressanta fynd jag gjort. I HIFI+ utgåva 29 (Februari 2004) så fanns en artikel: Brazilian Impressions som handlade om pianisten Magda Tagliaferro som föddes i Brasilien men hade franska föräldrar och utbildade sig och verkade i Frankrike. Artikeln var skriven av Richard S. Foster som ju är en vinylförespråkare och han beskrev mycket riktigt vilka vinylskivor man skulle leta efter ...och för några veckor sedan stötte jag på nedanstående skiva som visserligen inte är originalet utan en återutgåva från tidigt 70-tal. Richard S. Foster hade skrivit om just denna utgåvan: The sound quality is quite excellent - och det stämmer på mitt exemplar som jag fick för US $19.99. Skivan var i nyskick eller som den franske säljaren uttryckte det: PRISTINE COPY!!!,RECORD IS NM TO NM+, JACKET IS NM ...och hon spelar verkligen fantastiskt, med mycket temperament Quote
Ekman Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Ebay är otroligt bra faktiskt när man letar efter lite ovanligare skivor. Quote
eliot Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Det finns otroligt mycket på ebay så det gäller att man vet vad man vill ha och vad man är beredd att betala - Det kan då vara bra att använda http://www.popsike.com/.... Quote
eliot Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 I tråden Debussy's Greatest Hits? pratade sig plundin varm för Desire-Emile Inghelbrecht och jag har försökt att få tag på ett original till överkomligt pris - och nyligen lyckades jag Detta är originalutgåvan på Franska Ducretet-Thomson och jag älskar den vackra etiketten Detta är en monoutgåva från tidigt 50-tal och skivnumret, 320 C 016, talar om att det är en LP då de första siffrorna står för 32 cm (12"). Det är faktiskt mycket svårt att finna skivor från Ducretet-Thomson som är på 32 cm - de flesta är bara 10" och det ser man lätt på skivnumret som då börjar med 255 C Quote
eliot Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Debussy's samlade verk med Inghelbrecht finns som lite senare utgåvor på Ducretet-Thomson 320 C 151, 320 C 152, 320 C 153, 320 C 154, 320 C 155, 5 LPs - med en senare etikett som vi ser på bilden ...och brukar gå för i storleksordningen 400 $ Då är det betydligt billigare att köpa CD-utgåvorna på Testament.... PS. Jag "vann" min skiva för GBP 34.00 - och den är i mycket bra skick Quote
plundin™ Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Detta blir en intressant tråd. Själv har jag lite svårt med att köpa vinyl via nätet (Har gjort det några gången, inte via Ebay, men från privatpersoner och firmor i England, Usa och Frankrike och Estland och Ryssland). Det jag saknar är något av det där taktila med vinyl; jag behöver få smaka, lukta och känna på varan innan jag vill skiljas från mina korvören. Jag har dessutom lite svårt för ebay som fenomen, för även om man kan hitta många fynd så finns det där lilla sura känslan av att (speciellt i USA) priserna drivs upp på ett icke schysst sätt på vissa grejjor bara för att det kommer ett sammlarrykte i swung. (Förmodligen en fix ide jag har, men den är svår att slå ur skallen..) Nå Eliot; hur smakade den gode konduktören Inghelbrecht? Min rekomendation för honom i fransk standard repertoir, Debussy, Ravel, Fauré etc kvarstår. Hans varma men tydligt utmejslade musikaliska handlag ligger mej varmt om hjärtat. Bläddrade för biett par "Ducretet-Thomson" album när jag var i Paris sist och hälsade på hos "La Dame Blanche" (Lite för dyra för min kassa tyvärr.. Och så var jag på jakt efter annat!) /ptr Quote
Dual1019 Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Jag har precis börjat handla skivor på Ebay. Jag köper dock främst 78varvsskivor. Det man bör vara aktsam på är att kontrollera säljarens feedback, för att utröna om packningen kommer att utföras korrekt. Många säljare är verkligt seriösa, en del är glada amatörer som saknar kompetens att bedömma skicket och att förpacka väl. Amerikanska pressningar, främst från 40-talet, brusar oftast mer än de svenska. Allra sämst är Columbias laminerade sensitone surface (microphone label). Ebay är dock på det stora hela fantastiskt om man letar efter gammal musik. Quote
eliot Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Konduktören - eller som jag föredrar att kalla honom på svenska: dirigenten - bekommer mig väl Det är som sagt mycket viktigt att undersöka säljarens feedback och det gäller att kunna materien. Det var en handlare som hävdade att WEAVERS, Reunion at Carnegie Hall, 1963, LP, Vanguard VRS 9130 var en stereoutgåva. Eftersom jag inte ville att han skulle lura någon så talade jag om för honom att stereoutgåvorna har bokstavsbeteckningen VSD - i detta fall Vanguard "Stereolab" VSD 2150. Han trodde att "S" i VRS betydde stereo När det gäller the Weavers så har jag bara sett Reunion at Carnegie Hall en gång på ebay och då var det inget riktigt bra exemplar - men det gick ändå för över 100$ Det är lätt att "ta fel skiva" när det gäller the Weavers - det finns: The Weavers at Carnegie Hall, Vanguard VRS-9010 (insp. 1955) The Weavers at Carnegie Hall, Vol 2, Vanguard VRS-9075 The Weavers Reunion at Carnegie Hall - 1963, Vanguard "Stereolab" VSD 2150 The Weavers Reunion at Carnegie Hall Part 2, Vanguard "Stereolab" VSD-79161 och här finns etiketterna avbildade Quote
eliot Posted August 28, 2006 Author Posted August 28, 2006 Jag skall nu visa hur budgivningen ser ut på ebay och för det ändamålet har jag kopierat budgivningen på en eftersökt skiva med violinisten Michael Rabin på CAPITOL SPBR 8477 (2Lp): Paganini Caprices Op. 1 ....och klickar man på länken 14 bids så kan man se budgivningen Följer vi budgivningen så ser vi att det första budet var från signaturen avmaster på US $20.01. Om vi strax efter hans bud hade gått in på sidan så hade vi inte sett hans bud utan bara att han gett ett bud och att priset nu ligger på US $9.99 (=utgångsbudet!). Tre timmar efter det första budet ger därför hkkcfl ett bud på US $10.99. Vi kan nu avläsa att det finns två bud och att det fortfarande är avmaster som har högst bud och att han nu måste betala $11.49. Nästa bud är från lp-heaven på US $ 95.00 men vi vet ej hur högt detta budet är bara att det är högre än budet från avmaster vars bud vi nu kan se om vi tittar på "History:". Budet ligger nu på US $20.51 dvs. 50 cent mer än avmaster. - Högsta budet som visas är det näst högsta budet plus lite till och hur mycket som läggs till beror på summan....vi ser att de två sista buden skiljer sig med US $5.00 ... Jag skall påpeka att alla som bjöd på denna skiva utom avmaster (Canada) kom från asien: hkkcfl och brothershing: Hongkong lp-classic: China lp-heaven, lhr425, agnus-dei-777: Korea, South lp23488: Taiwan Quote
eliot Posted August 28, 2006 Author Posted August 28, 2006 Eftersom det är lätt att trissa upp priser om man lägger bud tidigt så försökte jag vänta tills de sista sekunderna av budgivningen vilket hade tillföljd att jag missade några gånger. Jag har varit med om att jag lagt ett bud c:a 2 minuter innan tiden var slut och att jag då hade det högsta budet men på de resterande två minuterna hann den som tidigare hade det högsta budet avge tre bud där det sista tog mitt bud - Jag började därför prenumerera på tjänsten Powersnipe som är en s.k. Auctionsniper. Sniper betyder ju krypskytt dvs. en skytt som helt överrumplande skjuter och den tjänsten garanterar att mitt bud ges i de absolut sista sekunderna. Jag luras då inte heller att långsamt öka på mitt bud utan jag anger bara ett bud och detta bud skall då vara så pass högt att får jag den till det priset så blir jag inte direkt överlycklig - och skulle jag förlora den när jag la det budet så må det vara hänt.... - Det är fler som använder auctionsniper och tittar vi på den tidigare budgivningen så ser vi att budgivningen slutade 15:17:47 och 15:17:35 respektive 15:17:37 kom de två högsta buden Quote
Gigas Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Erfarenheten som jag själv har lärt av är, att de köpstarkaste kunderna oftast finns bl.a i Japan, Korea och andra länder i asien. Jag sålde dock tre Columbia mono LP Casal i ospelat skick till en samlare i England som inte kunde nog prisa dessa skivor och var överlycklig. Tänk vad lite det ibland behövs för att lysa upp tillvaron för någon. Själv har jag hittat en hel del godis på ebay, mycket tack vare er allas synpunkter och rekomendationer. Det bästa var dock en samling på 150 LP från en ned lagd skivbutik på tidigt sjuttiotal som med kraft slungade mej in i vinylens förföriska värld. Min CD transport, DAC och min fina SACD spelare har nu fått vila det sista halvåret till fördel för vinylen. Man kan naturligtvis finna en del på loppis men skicket är oftast uselt. På ebay finns bl. a förvånansvärt mycket Svenskt och bland de senaste inropen ingick en hel del Proprius och Opus 3 i ospelat skick från Canada, med titlar som för länge sedan tagit slut på vår hemmamarknad. Ett tips från eliot på fora, sporrade till ett vinnande bud på Ida Haendel/Czech Philharmonic Orch, Supraphon SUA ST 50615 för en blygsam peng. Så ut och bjud på världens största marknad. Quote
eliot Posted August 28, 2006 Author Posted August 28, 2006 Som jag skrev så gäller det att man väljer priset man är beredd att betala med omsorg och jag skall nu visa ett exempel där jag "vann" skivan mycket nära mitt maxbelopp :clown: - Det handlar om: Here's a rare find!! This is the MERCURY LIVING PRESENCE STEREO Byron Janis Encore 35MM Magnetic Film Recording, very hard to find STEREO PRESS #SR-90305. Vinyl is CLEAN NEAR MINT and cover in nice shape LIKE NEW WITH GREAT COLOR AND GLOSS!! Rare find!! Stampers on trail-off are RFR-1 on first side, followed by 1-17 towards middle of trail-off. ...och budgivningen ...och hade inte holger5100 från Tyskland gett ett bud så hade jag fått den för 66 $ Nu är transporten från USA rätt dyr 12-17 $ för första skivan så det är bra att försöka finna andra "guldkorn" hos en och samma handlare. Det är mycket elegant att betala med paypal: man ber bara att få totalkostnaden till Sverige och sedan klickar man på knappen "paypal" och så loggas jag in på mitt paypal-konto där jag bara behöver godkänna transaktionen. Quote
shaft Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Hej! Fint reportage om eBay. Köper en hel del CD från eBay med säljare från USA, Tyskland och Japan etc. Det är KUL Fast en liten varning när det gäller CD som är svåra att få tag i från Japan och så. Många större säljare typ caiman har fktiskt inte alltid produkterna i lager utan de beställer i sin tur efter att auktionen är avslutad. Så jag har fått tji ett par gånger på "svåra" objekt. Klart frustrerande och inte helt lyckat ur köparsynpunkt. Jag har hållt på med eBay i ca 3 år och en liten varning till. Det kan bli nästan vanebildande att söka, köpa och bevaka auktioner. Man blir fast helt enkelt :cool: Så mitt råd är att ta det lite cool och tänk efter ibland vad man håller på med. Fast jag vill såklart inte avråda från köp på något vis eftersom man hittar så bra saker och det är ju kul som sagt men det inget för "stressmagar". Pulsen kan gå upp rejält vid intressanata objekt /Shaft Quote
Gigas Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Bjöd på några svenska jazzplattor och vann budgivningen. Säljaren var från Umeå som jag nu paserar under min resa till Luleå. Sagt och gjort pengar i handen och ytterligare tre LP till samlingen, allt inom Ebay´s regelverk . Bra att det gavs tillfälle att beskåda varorna innan betalalningen. Viktigt att kolla upp en ny säljare för att slippa ev. returer och återbetalning senare. Man blir lätt fartblind så det gäller att i förväg bestämma sin absoluta limit. Quote
Recommended Posts