Timbre™ Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Hur exklusiv kan en tvåvägshögtalare egentligen bli... Dags för något av det läckraste man kan ramla på i dynamisk högtalarväg och som en mellanlandning i vår Kharmatiska plan kommer här ett par godbitar som nyligen har landat i Göteborg. Höga förväntningar och koncentrerad lyssning - ett litet smakprov ur the Kharma Exquisite Line! Quote
Timbre™ Posted August 25, 2006 Author Posted August 25, 2006 När det gäller diamantdiskanter i hifivärlden finns det ju inte så mycket att välja på förutom Bowers & Wilkins och Thiel & Partner. Här en Kharmaspecificerad diamant från T&P som återkommer i samtliga Exquisitemodeller från Exquisite Mini till Grand Exquisite. En "25 mm diamond concave". Quote
Timbre™ Posted August 25, 2006 Author Posted August 25, 2006 Lika bra att lätta på förlåten och här ser man att det handlar om en konkav diamant. Kharma har ju med förkärlek även använt den inverterade Focaldiskanten som sitter i många modeller från t.ex. Wilson Audio. Exquisite Reference 1A kunde under en period beställas antingen med Focaldiskant eller med diamant i en "extended version". Idag verkar det endast vara ädelstenar som gäller i Exquisiteserien. Quote
juha Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Åhh så vackert fort när det kommer upp bilder på Kharma så är det sagolika bilder..du retuscherar väl inte bilderna, som i herr tidningarna gör med damerna Nej tror väl inte det..det måste vara den underbara finish en Kharma högtalare har Quote
plundin™ Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 VARNING, Varning! Onkel Besservisser sticker ut näsan så långt att den blir blöt!!! Jag undrar om jag inte hade skickat tillbaka dessa hötalare om dom hade levererats till mej??? Jag vet inte om det för att jag har ett "extremt" välutvecklat sinne för möbelestetik som gör att jag hajjar till så inför Timbres megaavslöjande (och som vanligt strålande) bilder? (mer frågetecken??) -- Här ser vi bilder på ett par högtalare i vad jag gissar "flera hundratusen kronors klassen"(???), man ser att tillverkaren lagt ner ganska stor möda vid ytbehandlingen. Men så letar sig ögat ett steg djupare; och min hjärna tänker, hur i H#lv*t* har do lagt fanéret? Och kommer det ens ur samma packe? Och på en högtalare där dom lagt ner så mycket tankemöda på alla andra detaljer! Det är kanske naivt av mej? - Men jag fattar inte varför en tillverkare av högtalare av denna dignitet inte lägger sig vin om även dom minsta (estetiska) detaljerna?. Hur har dom ens mage att sälja en högtalare med fanér utan att noggrat ha bokmatchat dessa. Att som på den här högtalaren ha blandat fanérark från olika delar av packen, utan någon som helst ordning, visar på en grav okunskap om hantverk och trähantverk i synnerhet och i mina vinda ögon en osannorlik brist på kvalitetstänkande. Inte ens IKEA skulle sticka något nått, som skär så hemskt i en (fd) möbelsnickares hjärta... Jag ber om ursäkt att jag tar upp er värdefulla tid med mina grubblerier, men väggarna här hemma vill inte svara mej... jag har alltid trott att vi audiofiler (i den mån jag är en sådan) är noga med alla detaljer innom vår hobby. Både dom ljudande och det visuella!? Är det så att dagens HiFi Sapeiens inte har ögon för hur sådana enkla saker som hur fanéret på hans högtalare är vänt? Jag undrar till och med om det inte är dags för mej att ta upp förhandlingar med nått av studieförbunden om en kurs i; Möbelestetik för Audiofiler Finns det några intresserade?? Tillbaka till dig Timbre, jag lovar att inte få fler sådana här utbrått den här månanden!! /Onkel Besservisser Quote
Guest Zalve Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Bästa bilden någonsin? Näe,,, Den översta bilden är klart bättre,, Inte alls samma rödstick,, om vi nu sla vara petiga Quote
Jan Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Du har absolut rätt Plundin! Det der helt enkelt inte bra. Jeg har set flere mycket billigare högtalare med en bätra finish. Även DIY konstruktioner som denna danska ombygning av et sätt Avance Contrete: OBS! ... Det är DIY Quote
plundin™ Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 OBS! ... Det är DIY Uuuuch, den var dejlig! Högblank Mahogny är faktiskt ganska snyggt! Gott att veta att det inte bara är jag som kickar efter hur träet ser ut! /ptr Quote
Timbre™ Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Tillbaka till dig Timbre, jag lovar att inte få fler sådana här utbrått den här månanden!! Hifi är ett känsligt ämne så vad kan vara en bättre plats för emotionella reaktioner än ett audioforum... Har kollat in en del HQ Images på Exquisitemodellerna och här finns en brokig skara trästycken som har limmats ihop. Det ser helt enkelt ut som en medveten handling för att ge intryck av sammanfogade solida träbitar. Är detta fanér har Kharma onekligen lyckats med sitt uppsåt :cool: och som oerfaren möbelbetraktare har jag hittills inte ens reflekterat. Quote
Ekman Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 tänkte inte heller på det när jag såg de första bilderna men nu när det blev påpekat så ser det ju faktiskt inte så snyggt ut. Synd för det är en väldigt läcker högtalare annars Quote
Timbre™ Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Bästa bilden någonsin? Nä, den kommer längre fram... Alltid lite lurigt att plåta såväl högglansiga som högklackade skönheter... Man får se till att inte själv bli en del av handlingen men här har vi fångat en intensivlyssnare med öronen på helspänn... :cool: Quote
Engelholm Audio Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Näe,,, Den översta bilden är klart bättre,, Inte alls samma rödstick,, om vi nu sla vara petiga Fototeknikaliteter! Reflexen i diskanten är ju läcker! Quote
thli72 Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Vill ha . Synd bara att priset gör denna högtalare totalt omöjlig att änns drömma om . Kommer dessa till Arken?? Quote
Timbre™ Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Kommer dessa till Arken?? Detta är förmodligen det enda paret i Skandinavien och de är i privat ägo så det blir nog ingen Arkenuppvisning. Här finns två små premiärer inbakade då det dessutom är den senaste modellen efter en ändring av kabinettet som vi skall återkomma till. Det keramiska mellanregister/baselementet kommer från Accuton och är en Kharmaspecificerad lyxvariant med laserskuret membran. Storleken är 6,5 tum (16,5 cm) och det europeiska riktpriset kryper upp mot 400000 kr. Det handlar alltså om en tvåvägshögtalare och insidan sägs vara minst lika exklusiv som utsidan. Quote
Timbre™ Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Vågar man fråga hur djupt de spelar? Skulle just komma till det... Frekvensomfånget är 30 Hz till 100 kHz och trettio Hertz kan låta djupare än man anar. Här var det faktiskt så att Exquisite Mini fick igång rummet och lös inredning när Patricia Barber hamnade i SACD-spelaren. Quote
Ekman Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 bra jobbat att få en ensam 6,5a att gå ner till 30hz, men det är väl tur det för 400k vill man gärna ha lite bas. Quote
Timbre™ Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Ja, fast det finns ju även en subwoofer... Det har testats med framgång av 6moons.com tillsammans med ett par Exquisite Midi. Quote
Ekman Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Jo det är klart men då blir det ju ytterligare pengar med subben en signal och en nätkabel av bra kvalitet. Dessutom blir det alltid lite problem med att justera in den ihop med högtalarna till 100% men 30hz räcker ju hyfsat bra. Quote
Timbre™ Posted August 26, 2006 Author Posted August 26, 2006 Jo det är klart men då blir det ju ytterligare pengar med subben en signal och en nätkabel av bra kvalitet. Slår man in på Kharma Exquisitespåret kan det bli ansenliga summor med Reference 1A, externa delningsfilter, subwoofers och Enigmakablage... Mini Exquisiten har Enigma som internkablage och Enigmafrestelsen är nog alltid närvarande... Quote
datar Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Man blir ju nyfiken på hur dom låter helt klart Quote
Timbre™ Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Man blir ju nyfiken på hur dom låter helt klart Vi har två garvade lyssnare :cool: :cool: i soffan så det kommer att bli mycket om återgivningen men först lite mer detaljer plus en signalkälla som för min del blev en premiär i premiären. Vid tidigare Kharmaövningar med Ceramique har kabinetten stått stabilt på de så kallade SDSS Stands med sina väl förankrade koner. En vital del av designen i mina ögon och lite av ett signum för Kharma. I och med Exquisite Mini blir benställningen ännu kraftigare och den ser ut att bestå av ett enda stycke. På Ceramique handlar det om fyra separata stag som skruvas fast direkt i kabinettet och SDSS har nu blivit SDSS-EXQM Stands... Quote
Timbre™ Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Högklackat med Kharmaemblemet i guld kan man säga och mot marmorskivan minipuckar från BDR. Ett utmärkt läge för eget tweakande... Quote
Mattias Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Oj oj... så läckert Ett ord räcker: ... mer! /Mattias Quote
Timbre™ Posted August 27, 2006 Author Posted August 27, 2006 Oj oj... så läckert Ett ord räcker: ... mer! /Mattias Det finns lite till och nu drar det ihop sig till en esoterisk signalkälla men först ett par ord om kabinettsmodifikationer och här ser vi ursprungsvarianten av Kharma Exquisite Mini. På senare tid har det dykt upp en ny version och enligt uppgift har även kabinettet fått sig en översyn. Kharma använder högdensitetsmaterialet TPL och en Mini väger 60 kg när den till slut står på plats. Quote
IcedEarth Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Hmm...ska det inte stå SE på skylten därbak? Eller är dom köpt "utifrån"? //rillo Quote
Lasse Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Hmm...ska det inte stå SE på skylten därbak? Eller är dom köpt "utifrån"? Föregångaren stod det väl DK på om jag inte mins fel så helt ute och cyklar är du nog inte... Quote
thli72 Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Hmmm. OT: har han slängt ut Accuphase Cdn!!. Vilken svikare Quote
new order Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Hmmm. OT: har han slängt ut Accuphase Cdn!!. Vilken svikare Vad är det för cd-spelare som används nu? Teac eller? Quote
Recommended Posts