Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nej...inte än. Har dock ägt ett par A42 och understryker potentialen i denna lilla juvel. Dynaudio´s rykte till trots anar jag dock att Monitor Audio framstår som den stelare och charmlösa i en duo-test dessa emellan. A42 är en fantastiskt prisvärd högtalare, trots den generella uppfattningen att Dynaudio är ingenjörsmässigt tråkiga, och korrekt neutrala.

Värt en provlyssning och hinner du före mig uppskattas en recension och en slutsats.

Posted

Har heller aldrig jämfört men har tidigare lyssnat en del på Monitor Audio (bl.a. en som kallades Studio 50) och har det inte hänt väldigt mycket sedan dess kan jag bara rekommendera försiktighet. Absolut inte min bag men smaken är ju varierande.

• 2 weeks later...
Posted

har hört båda, välj vilken du vill. båda är bra, men spelar olika. lite djupare bas med RS1, lite mer koll på vad som händer med A42. när det gäller musikalitet och kvickhet ligger de ungefär på samma nivå.

//jakob

Posted

Jag är lite färgad, eftersom jag är en Dynaudiofantast, dock inte fanatisk.

Monitor Audio är utmärkta men dom har inte den "totala" ljudkvaliteten som bl a Dynaudio har. Jag platsar Dynaudio i samma klass som en del JM Lab/Focal, Sonus Faber och B&W. Monitor Audio för mig ligger något efter.

Vilken av dessa man väljer är en ren smaksak. Endast Du kan avgöra. Själv föredrar jag Dynaudio, inte minst 42:an som är en makalös skapelse till sitt pris och storlek. Titta även på deras nya Focus 110 och/eller 120. Dom tar ytterligare ett steg. Lite dyrar, men ännu bättre. Mer lugn och upplösning.

Nackdelen med Dynaudio är möjligen att dom kräver en bra förstärkare med god stabilitet från 8 ohm ner till ca 3,5 ohm.

Lycka till

Bebop

Posted

Tack för era olika upplevelser. Dynaudio Focus 110 har jag lyssnat på tillsammans med Prima Luna Two. Och det är bland det bästa jag har hört :mm::mm::mm: . Ville bara ha lite input på några billigare stativare. Ska snart ta en resa söderut för att jämföra Monitor RS1 mot Dynaudio 42. Vad kan man använda för stativ till dessa?

Posted

Tyvärr blir det inte ner till Arken(Bara till Skellefteå). All semester är uttagen för detta år :( Men dina Mino är helt klart intressanta i detta sammanhang Pär. Ska säga att det är till 90% hårdrock som spelas hemma, och jag trodde aldrig att jag skulle fastna för ett par stativare för min musik. Men det var precis vad jag behövde :D . Det är lite tufft när man bor här uppe att man inte kan lyssna på så mycket. Men jag kanske köper dina Mino Pär, olyssnade. Vilka stativ tror du till Mino?

Posted
Tack för era olika upplevelser.

_

_

_

Vad kan man använda för stativ till dessa?

No problemo. Det är därför vi finns här! ;)

Ang stativ kan jag faktiskt rekommendera Dynaudios egna. Hade Stand1 till mina A42 vilket fungerar fint om du fyller med tex blästersand. Ändrar i och för sig stativens egenfrekvens men inget som påtagligt inverkar på ljudbilden.

Om jag känner andra genom mig själv finns en överhängande risk att uppgraderingsdjävulen biter dig inom en inte alltför lång framtid. Oftast innebär just detta fenomen större högtalare och ett bättre alternativ på längre sikt finns också i Dynaudios egna led. Stand2 eller Stand4 är faktiskt fantastiskt fina stativ. Stabila, tunga och för ögat respektingivande. Behöver ej fyllas men med fördel kan tex stålull adderas i de båda aluminiumrören för att dämpa ut eventuella ringningar.

Annars finns alltid Atacama Nexus vilket är ett bra budgetalternativ. Något "fladdriga" dock. En riktitg stark kandidat har du i Empire RC24. Stabilt! Stabilt!

Lycka till! Synd att du missar Arken.

Posted

Hos vilka handlare kan man köpa Empire stativ? Och vad ligger dom i för pris!

Ska också säga att elektroniken så småningom ska uppgraderas. Kör för tillfället med HK 970 serien och Audioquest kablage. Kan man gå på ett par dyrare stativare för runt 10-12 till den elektroniken eller är det att kasta pengarna i sjön! Känns som om man köper ett par billigare stativare och sen byter elektronik att man sen får byta igen ;) Eller klarar sig t ex. Monitor RS 1 eller Dynaudio 42 till bra elektronik för 10-15 per del.

Posted
Tyvärr blir det inte ner till Arken(Bara till Skellefteå). All semester är uttagen för detta år :( Men dina Mino är helt klart intressanta i detta sammanhang Pär. Ska säga att det är till 90% hårdrock som spelas hemma, och jag trodde aldrig att jag skulle fastna för ett par stativare för min musik. Men det var precis vad jag behövde :D . Det är lite tufft när man bor här uppe att man inte kan lyssna på så mycket. Men jag kanske köper dina Mino Pär, olyssnade. Vilka stativ tror du till Mino?
Stativ på ca 60 cm's höjd + ca 5 cm's spikes och kuddar är grundförutsättningen. Det finns en massa märken och modeller att välja bland. Innan du slår till på ett stativ kan du ju hojta till.
Posted
Hos vilka handlare kan man köpa Empire stativ? Och vad ligger dom i för pris!

Empire hittar du hos flera handlare men första träffen på Google gav träff hos Ljudmakarn där du hittar dem för 2500kr.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=83&menu=2

Alternativet är ju beggat. Tex...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2088

Kan man gå på ett par dyrare stativare för runt 10-12 till den elektroniken eller är det att kasta pengarna i sjön! Känns som om man köper ett par billigare stativare och sen byter elektronik att man sen får byta igen ;) Eller klarar sig t ex. Monitor RS 1 eller Dynaudio 42 till bra elektronik för 10-15 per del.

Det här är dilemmornas dilemma. Var börjar men framförallt, var slutar man...? Sluta är inte det lättaste så att vara vis, kall och uthållig är några bra tips. "Köp aldrig för lite" är lite av min egen devis. Citatet "Bitterheten över att ha köpt en sämre produkt, lever längre än glädjen över att ha sparat en slant..." är några visdomsord av rang jag hittade på ett forum för inte så länge sedan. Det är sant men naturligtvis måste investeringar anpassas efter den egna plånboken.

Om du däremot känner på dig att det kan rasa iväg är det bättre att ta i lite extra från början. Det är naturligtvis svårt att sia om vilken väg man vill ta men små steg kostar förmodligen mer i längden än att slå på storsläggan direkt. Att köpa högtalare för 10-12kkr (nypris) för att matchas till HK970 är att inte att kasta pengarna i sjön men väl "elda för kråkorna". HK970 har sina kvaliteter men du gör dessvärre inte högtalarna rättvisa. Risken kan dessutom vara att en billigare högtalare låter bättre än en dyrare vid matchning till billigare elektronik. Hängerume?

Nevertheless, känner du på dig att elektroniken kommer bytas ut så småningom, köp då dyrare (läs: bättre) högtalare. Om inte, lyssna dig fram till bästa matchning. Dynaudio A42 eller RS1:orna kan låta gudomligt i ditt system. Matchade med dyrare förstärkare å sin sida kan de göra än större underverk och säkert prestera bättre än kombinationen dyr högtalare/HK970.

...och hörru, köp begagnat! (...nu fick man väl alla handlare mot sig... :mm: )

Posted

Får ta mig ner och lyssna och besluta mig sen. Risken är väl stor att man kommer hem med både nya högtalare och ny elektronik :D Givetvis är beggat bra, men både Monitor RS 1 och Dynaudio är ju inte så dyra nya heller.