Jump to content

Följ med när datar renoverar ett dragspel!

datar

Recommended Posts

Hej alla forumsvänner! :)

Jag har den stora äran att tillfälligt jobba i en musikaffär! Man lär sig mycket roligt hela tiden! Dessutom har jag blivit rätt duktig på att renovera dragspel och det har hunnit bli några stycken! Ett dragspel är ett trevligt instrument och nu sommartid är dragspels stämmorna i full gång! Likaså hör man ofta att dragspel finns närvarande bland våra cd/vinyl skivor!

Likt andra musikinstrument måste ett dragspel lagas/renoveras någon gång! De vanligaste felen är att knapparna "klibbar". Detta innebär att skinnen som sitter fastlimmade i klaffarna lossnar. Orsaken till detta är att det används ett miljövänligt lim från fabrik som tyvärr inte håller måttet!

Jag tänkte härmed visa i bildform hur man totalrenoverar ett dragspel! Just detta kund dragspel har problem i basen där knapparna altså "klibbar"! Så det är här resan börjar! Får vi in ett kund dragspel som har problem i diskanten blir det ett bildreportage om det!

Här har vi då renoveringsobjektet, ett Guerrini! :)

drag01.gif

Som ni ser är ett dragspel delat i tre delar: diskant, bälg och bas. Basen är den nedersta delen på dragspelet (sett från bilden ovan). Så vi börjar med att lossa basen från diskant/bälgen :)

drag02.gif

Både diskant och bas delen sitter fast mot bälgen med "nitar". Här använder man ett litet special verktyg för att försiktigt dra loss dem! Här ser vi nu stockarna! Då detta är ett mindre dragspel ser vi två st. Vanligtvis är det 3st.

Ska jag fortsätta tycker ni eller detta kanske inte hör hemma på ett hifi-forum :?:

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

drbob, Ekman och K-man: tack för den goa responsen :app: Då kör vi... :)

Ja då börjar man alltid med att lossa på stämmstockarna!

drag03.gif

ALLA skruvar skruvas tillbaka så man ALLTID vet var dom finns! Det är INGEN idé att lägga alla skruvar mm tillsammans i en låda! Det ställer bara till med problem. Jag kommer att återkomma till varför!

drag04.gif

Då var stämmstockarna borta :)

Dragspel är väl i princip så långt ifrån coolt man kan komma :D

Med sanningen helt överrensstämmande!! -- Men när man som Mr datar renoverar ett Accordion transenderar man alla diskussioner om kyla! :evil:

Accordion är way HiFi jämfört med dragspel! -- Kör på så bälgen ryker!!!!!

/ptr

Kör på så bälgen ryker!!!!!

:D Yes Captain!

Vi vänder på steken och lossar på basremmen! På remmen sitter det en gängad skruv så man skruvar av den från fästet!

drag05.gif

Det märks att kunden använder sitt spel flitigt :)

drag06.gif

Var ska nätsladden sitta eller är den batteridriven ?

;)

Pappa har ett gammalt pianodragspel som jag har försökt att spela på minst 100 ggr o jag tror fortfarande att jag ska lyckas nångång :blush

När allt stämmer i hifin så är ett dragspel faktiskt märkligt go att lyssna till, missar man det minsta så blir det lätt totalt ointressant.

Tack Datar för detta har jag undrat mer än en gång ....sprängbilder..mer kan man inte hoppas på :)

Var ska nätsladden sitta eller är den batteridriven ?

;)

Pappa har ett gammalt pianodragspel som jag har försökt att spela på minst 100 ggr o jag tror fortfarande att jag ska lyckas nångång :blush

Övning ger färdighet! Framtidens nya Jularbo? ;)

När allt stämmer i hifin så är ett dragspel faktiskt märkligt go att lyssna till, missar man det minsta så blir det lätt totalt ointressant.

Tack Datar för detta har jag undrat mer än en gång ....sprängbilder..mer kan man inte hoppas på :)

Det kommer bli mer än bara sprängbilder :)

drag09.gif

Fram med den specialtillverkade hållaren för knapparna!

Sedan lossar vi på den första trälisten som håller övre raden av knapparna på plats!

drag10.gif

Då har jag börjat plocka från den översta raden! Här får man under INGA omständigheter plocka av knapparna hur som helst! Här måste man göra det metodiskt!

drag11.gif

För att göra det lite begripligare har jag gjort en liten numrering hur dom ska plockas! Har man aldrig gjort detta förut ska man inte ens fundera tanken att ge sig in på detta! Det har hänt att kunder kommit in med knapparna i en påse. Då får man lyssna sig fram ton för ton var varje knapp ska sitta och vilken utav dom som är den rätta! :black:

drag12.gif

Då är det dags att plocka ner nästa rad! Här hålls knapparna på plats av en lång plastbit! Denna drar man ut! :)

drag15.gif

Denna lägger man nedanför träbiten som vi lossnade på tidigare! Lägger man dom i rätt ordning så vet man från vilket håll man ska plocka när dragspelet skall monteras ihop :)

drag16.gif

Väldigt kul och annorlunda och som gjort för ett audioforum! Back to the roots och bara namnet Guerrini gör ju att man fastnar direkt... :D Inte så långt från Cremona om man kliver in i en Ferrari.

Ja Italienarna kan en hel del! Hifi, dragspel och Ferrari... Det sistnämda är ju inte billigt :diss::mm:

Helgfiske var det ju som gälde! Det var utlovat regnskurar men det blev pangväder :) Vi var på Kroppefjäll (Dalsland).

drag20.gif

drag21.gif

Vi fick massor av Abborrar! Fast denna var ju fortfarande bebis! Vi släpte tillbaka alla fiskar! :)

drag22.gif

Vi bodde i en stuga som var öppen för allmänheten! Kom och gå som du vill! Det var en fin stuga, mycket fräsh! Fanns det någon el? GLÖM DET :app:

drag23.gif

Ja, detta var verkligen kul och annorlunda. Har aldrig synat ett dragspel på insidan. Så det är bara luta sig tillbaka, kika på bilder och lära :)

/Mattias

:) Vi återgår till dragspelet nu! Vi har ju en rad kvar som behöver plockas bort!

drag24.gif

Nu så! :)

drag25.gif

Som ni ser så finns det gott med plaster kvar på den egengjorda träknapp hållaren! Då detta är ett mindre dragspel fyller man inte ut alla. På större dragspel blir knappträ hållaren alltid helt fylld!