Jump to content

Recommended Posts

Posted

Volapuk är en fransk trio med den något udda? Sättningen Cello, basklarinett och slagverk, som spelar en musik som inte är lätt att sätta etikett på. Det är en salig blandning av Modern konstmusik, Jazz och tydliga Rockinfluenser.

Första gången jag hörde dom tänkte jag på hur tidiga Black Sabbath komponerade, dvs stor tonvikt på riff istället för melodi eller ackordtänkande. Nå´t som kanske inte är helt ovanligt inom Rockmusik, men i den ”konstmusikaliska” världen har jag inte stött på det , inte så här tydligt i alla fall….

Nåväl skivan är utgiven av www.cuneiformrecords.com/ och är värd att lyssna på, i alla fall om du har ett öppet sinne och vill höra nå´t nytt……

slang.jpeg

• 2 weeks later...
Posted

Volapük har länge stått på min lista över musik att testa men jag har inte kommit till skott ännu. Har du hört deras övriga skivor?

Cuneiform är ett av mina favoritbolag. Finns mycket godbitar där, f.f.a. inom progressiv/avant-rock/jazzrock. Har nog ett 40-tal av deras skivor.