Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänk så trevlig en söndag kan bli!

Jag började med att köpa ett nytt ställ till min anläggning. Den var monterad i väggfasta hyllor som "nog" gav en del resonansfenomen.... Fast innan dess, tidigt på morronen, hade jag plockat ner hyllorna. Och att hjälpligt försökt dölja alla borrhåll.

Att sedan plocka ihop stället och ställa upp anläggningen gick ju kvickt och det var sedan blev det bara trevligare. Nytt ställ ger ju möjlighet att flytta runt högtalarna - så det gjorde jag. Och testade med lite olika skivor, både vinyl och CD. Efter det tog jag mig äntligen tid att justera in subwoofern, både volym och delningfrekvens. så det blev ett nytt tillfälle att lyssna på lite olika skivor på lite olika volym.

När väl subwoofern var ok, så fick jag ju flytta lite på högtalarna igen.... Bara lite småfix, för säkerhets skull :-)

Så nu låter det ju riktigt trevligt! Lite mer "stabilt" utan resonans, basen och högtalarna spelar tillsammans, snarare än som två system. Och så ser det ju mycket snyggare ut också :-)

Men, kanske jag behöver ett par nya högtalarkablar? Eller ett par nya högtalare?

Posted

Tyvärr, men jag är nog den siste som inte har vare sig digitalkamera eller mobil med kamera.

Men det är en rätt enkel anläggning, men trevlig :-)

Rega P3 vinylspelare, Rega Apollo CD spelare och Rega Mira förstärkare och ett par små Rega Ara högtalare. Och så en REL Quake subwoofer.

Det är så mycket enklare att hålla sig till samma märke, allt hänger ju ihop frän början :-)

Det nya stället är ett Spider ställ jag fick tag på. Snyggt och mycket stadigt.