Guest IHS Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 ......och i den sista lådan döljer sig en nyhet på den aldrig sinande hifimarknaden. Quote
Ekman Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 trevligt, uppackningar är det vi gillar allra mest på det här forumet Quote
Timbre™ Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 ......och i den sista lådan döljer sig en nyhet på den aldrig sinande hifimarknaden. Uppackningens tjusning är ju en del av hobbyn och med en ständig ström av nyheter lär det aldrig ta slut... Quote
erik_n Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Man blir aldrig riktigt vuxen, julafton på nytt ju!! Blir mer spännande med lite långsammare tempo, så man får tillfälle att fantisera lite men jag är ung och blir lätt otålig...fortsätt!! Quote
Guest IHS Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 OK! Jag fortsätter väl då. Spänningen är förstås olidlig . Här måste jag lägga in en brasklapp: Hittils ser bilderna rätt bra ut i kvalité, men inomhus räcker inte min lilla digitalis till Någon som kan gissa på dom lätt välvda kineserna Quote
Timbre™ Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Hittills är det ju inga bildproblem men en lösning kan vara att plåta i infallande dagsljus med kameran fäst med gummiband på något föremål (böcker brukar vara bra) om du inte har stativ och att använda självutlösaren. Quote
Martin Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Skulle gissa på ett par Compact XZ-1 eller möjligtvis ett par Jungson BD-1 Quote
Guest IHS Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Timbre,tack för tipset. Näväl, här ska inte längre grillas på halster. Först bakifrån, i någon slags fisheyevinkel Quote
Guest IHS Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Från sidan. Finishen på dessa högtalare, Aurum cantus V3M, kan jag absolut inte göra rättvisa. Det är altså rosewood, lackad så det glänser riktigt vackert. Quote
datar Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Det ska bli intressant att läsa om dina intryck. Har själv lyssnat till Aurum Cantus och jag har inte blivit besviken Quote
Timbre™ Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Den ser solid ut och en matchvikt på 16 kg tyder på det. Knacktest... Quote
Guest IHS Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Passar på med en bild till. Kan väl säga att det var dom första högtalare som min fru har kallat snygga Och det var faktiskt en av anledningarna till att jag tog hem dom. Det är några lager lack kan jag säga. Det glänser som en ..........i månskenet. Dom är naturligtvis inte inspelade, men det lovar gott. Måtten är 21x41x33, så det är en större stativare det är frågan om. Basen uppges gå ner 45 hz, och det känns som det finns lite suboktaver där. Den är inte mörk på något sätt i klangen, utan ganska neutral. Bas/mellanregisterelement är mkt dynamiskt. Inget att klaga på, och då har jag haft både Mårten Design och JM Lab. Sen är det då diskanten, som ju är kanske det mest spännande, oändligt uttsträckt med massor av detaljer. Ändå aldrig vass. Som JM:s beryllium, men mer fjäderlätt på nåt sätt. Detta element tar lång tid att spela in, enligt Bo Medin, men redan nu så ... Jag tänkte också presentera vad som driver skönheterna Quote
Timbre™ Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Detta är väl en ganska vanlig verkningsgrad (88dB) bland högtalare i den här storleken... Quote
Ekman Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Det är därför man ska köpa en förstärkare som klarar ALLA högtalare, så man inte låser sig Quote
Engelholm Audio Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Det är därför man ska köpa en förstärkare som klarar ALLA högtalare, så man inte låser sig Nej nej. Låt inte högtalartillverkare få konstruera högtalare hur som helst och sen ursäkta sig med att du som användare måste ha stort steg. Quote
Guest IHS Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Apropå förstärkeri, här kommer resten: Längst ner finns dom digitala stegen eAR 501. Stor fördel i detta att dom inte utvecklar någon direkt värme och kan ställas lite var och hur som helst. Diskreta små lådor som leverar kraft och kontroll, utan att tillföra något egen karaktär. Ovanför ett beg.köp som låter otroligt bra för 1200 spänn, NAD C 521 BEE. Sen kommer då min stolthet, Audio Research SP 16, som jag är mkt nöjd med. Rör och Ice är det fler som har positiva erfarenheter av. Rör ville jag ha, men framför allt ett riktigt bra riiaststeg. En rescension som jag bara kan instämma med är High Fidelitys av SP 16. Altså inget typiskt rörljud, stor ljudbild och en förmåga att ta tag i musiken. Det lilla negativa är väl att det ibland kan upplevas bli lite för mkt av j-lar anamma sas. Detta i min kombination. Längst upp tronar signalkällan numero UNO: En Nottingham Interspace, Rega 250 arm. Vinyl är om inte alltid bäst, definitivt roligast. Innan sommaren gjorde jag en uppgradering av armen, som jag inte trodde skulle göra så mkt skillnad. Orginalmotvikten, bytes ur mot Origin Live. Jag frågade Vinylbutiken om vad som skulle bli bättre, han sa: -Allt! Han hade rätt. Allt stramades till betydligt. Det grävdes upp mer information ur spåren, helt enkelt. Puppan är en Ortofon OM 30 MM, men den ska snart bytas ut. Prisvärd är den, men inte helt subtil i sitt uttryckssätt Högtalarkablage: Audience AU 24, Signal: Dito, men Maestromodellen. Från CD går ett par Signal Ref. Nät: Jorma 2,5 och Signal Digital Ref. Quote
zlay3r Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 IHS: Just nu har jag hemma ett Audio Research Sp16 som jag håller på att utvärdera. Det är klart ett trevligt försteg men man får ju som sagt alltid vad man betalar för tyvärr. Men det fungerar då fint i min anläggning inget man sitter och stör sej på med detta försteg men som sagt kan bli bättre Anläggning består för övrigt av: GamuT L5 högtalare, GamuT D200 slutsteg och Marantz SA-15S1 cdspelare. Quote
Engelholm Audio Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Sen kommer då min stolthet, Audio Research SP 16, som jag är mkt nöjd med. Rör ville jag ha, men framför allt ett riktigt bra riiaststeg.Va kul! Jag har själv haft ett SP16 och var mycket nöjd med det. RIAA't är supertrevligt och funkar bra med vettiga MM PU. Fjärren tycker jag om. Gör precis vad den ska. Quote
Ekman Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Om man är av åsikten att i princip alla högtalare behöver ett massivt steg för att prestera sitt bästa då? Väldigt läcker skivspelare förresten, är själv lite sugen på en Nottingham. Quote
Guest IHS Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Ett flygfoto :cool: Jag har tänkt att införskaffa en en sån där dammvippa från Audio Concept Quote
Ambidexter Posted August 31, 2006 Posted August 31, 2006 Passar på med en bild till. Kan väl säga att det var dom första högtalare som min fru har kallat snygga Och det var faktiskt en av anledningarna till att jag tog hem dom. Det är några lager lack kan jag säga. Det glänser som en ..........i månskenet. Jag önskar att min fru var lika förstående! När jag fick hem mina V3M här om dagen så var hennes komentar: "Oj var de så stora, jag tyckte du sa att du skulle köpa stativare. Måste du ha dom i vardagsrummet?" Sen mummlade hon något om att de såg ut som pojkrumshögtalare från 80-talet :angry: Jag får väl erkänna att jag skarvade lite med storleken när jag berättade att jag hade beställt dem. Hur som helst så låter de redan nu fantastiskt bra, efter ca 20 timmars inspelande. Diskanten går från klarhet till klarhet för varje ny skiva som jag sätter på. Jag får väl återkomma med lyssningsintryck när de har pumpat en sisådär 100 timmar. Quote
Guest IHS Posted September 4, 2006 Posted September 4, 2006 Va kul! Nu är vi två på forumet med VM3:or. Det ska bli intressant att höra dina intryck. Men jag är väldigt nöjd. Hiend till lågpris, som Golden Age formulerar sig, håller jag verkligen med om. Jag var ute efter högtalare som klarar det mesta i musik, och det gör dom. Lite fördel för jazz, akustiskt och kammarmusik. Paul Simon och Van Morrison, framför tyngre rock. Även om Deep Puples "Highway Star" på Japanskivan, låter helt OK i mina öron. Hur högtalarna låter, beror ju också på vad som driver dom. Vad har du för utrustning i övrigt? "Slaget om vardagsrummet" En av dom svåraste konflikterna i dagens värld. Jag försökte flytta soffan till motsatt vägg, så att soffan inte skulle dämpa höger högtalare. Lika mkt luft för båda s a s. Det som mitt, i övrigt utmärkta försteg, irriterande nog saknar är balanskontroll. Min, i övrigt utmärkta fru , kommenterade detta med: -Jag har redan gått nog långt för att du ska få ha stereon i vardagsrummet!! Quote
Ambidexter Posted September 5, 2006 Posted September 5, 2006 Tjenare igen. Jag tror att V3m kommer att bli riktigt populär. Det ska bli kul att höra om folk har något att säga om dem efter Arken. Jag blir bara nöjdare och nöjdare med mina. De har väl pinnat på nu i drygt 100 timmar (de har stått på nästan dygnet runt). Jag tycker att basen är fullt tillräcklig för det mesta. Men det är framförallt diskant/mellanregister som jag är nöjd med. Diskanten är som du säger fjäderlätt. Den är "smekande" på något sätt, utan att tappa i detaljer. Det enda negativa jag kan säga om dem är att de är lite "sweetspot känsliga". i alla fall i mitt rum. De låter inte illa på något sätt men när man sätter sig i sweetspot så käns det bara -aaahhh Prisvärd? Absolut. Jag plågade hifi handlare i två månader och lyssnde på kanske 20- 30 högtalare i 20-30 tusen klassen. Så av en slump så hör man den här och inser att man "tjänat" 3500-13500:- Allt föll på plats... Min elektonik i övrigt: PS Audio GCC-250 Digital intergrerad förstärkare NAD S500 CD-spelare Rega P3 2000 Med PU Rega Elys2 Musical Fidelity X-LPS v3 R.I.A.A. Musical Fidelity X-Can v3 Sennheiser HD-650 med Clou Cable Red Jaspis kabel Högtalar kablar Silspeak 415 med Furutechs rodium-bananer. Signal kabel Balanserad Nordost Blacknight (ska bytas, förslag mottages tacksamt) Thats it... Quote
Timbre™ Posted September 5, 2006 Posted September 5, 2006 Diskanten är som du säger fjäderlätt. Den är "smekande" på något sätt, utan att tappa i detaljer. Det tycker jag är en viktig parameter. Den bara finns där utan att dra till sig uppmärksamhet. Quote
Guest IHS Posted September 7, 2006 Posted September 7, 2006 Det enda negativa jag kan säga om dem är att de är lite "sweetspot känsliga". i alla fall i mitt rum. De låter inte illa på något sätt men när man sätter sig i sweetspot så käns det bara -aaahh Menar du sweetspot horisontellt? Kanske är det därför jag känner behov av en balanskontroll Vertikalt försvinner en del av diskanten (om man reser sig upp) Sen verkar det som våra intryck av högtalaren sammanfaller i övrigt. Du har ju också digital förstärkning, 250 w, det verkar som det behövs.. Lyssnade på Dvoraks 4 symfoni (i D minor). Det lät ganska mäktigt för att vara stativare. Quote
IHS Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Det ni ser här är altså min nya tonarm. En Origin Live Silver II, som ersatt min gamla 250 kompleterad med OL motvikt. Skillnad? STOR skillnad. Här kommer verkligen Nottinghams produktnamn, Space, fram i all sin tydlighet. Den tysta "svarta rymden" infann sig. Det kändes som om musiken blev närvarande på ett helt annat sätt. Lugnare, mer av känslan av njuta av musiken. Närvaro!! Quote
calle_jr Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Vad kul ! Det ser ut som om du även bytt puppa. Vad är det som sitter där ? Quote
iroise Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Kul att se dina bilder Anders och även att du fortsätter med dina hifi-äventyr. Vad är det nu du har bytat ut då dvs vad hade du för talare innan, var det inte något engelskt? Har du tiden denna speciella helg eller är du ledig. Quote
Recommended Posts