Jump to content

Spekulationer om högtalare och hifi i allmänhet

erik_n

Recommended Posts

Go kväll!

Det här med att byta produkter är aldrig lätt, framförallt, var skall man sätta ribban? Oberonde av vad man har lagt ut så är det alltid en god investering om du blir nöjd. OBS! Detta gäller ju endast om man har råd, har du inte råd är det onödigt att köpa något, bättre då att tweaka det du har. Framförallt så får du tid att tänka igenom din framtida investering under tiden du sparar ihop till den.

Men jag är i nuläget villrådig. Jag började som så många andra med att skaffa en hemmabioanläggning, inte det absolut billigaste då jag var lite kräsen redan då(framförallt prylgalen :blush ). Men det kändes som ett lagom steg att ta då jag precis tagit studenten och börjat jobba. Nåväl, denna anläggning levde jag med cirka 1,5 år. Tilläggas bör att jag ledsnade på stereoljudet redan då. Live-dvd:s funkade flera gånger bättre, det märktes att det var hemmabio som recievern var anpassad till.

I vintras var det sedan dags för ny affär, var inne på HiFi-klubben i Kristanstad sökte då egentligen efter en finare hembioreciever men efter en del provlyssning så fastnade jag för Thule Audio:s billigaste för/slutsteg PR100/PA100. Finessen var att jag skulle kunna koppla in effektsteget till recievern för att ta hand om frontarna vid hembiolyssning. Vid finlyssning kör jag givetvis enbart via Thule:n.

Sedan dess har det inte kunnat bli så mycket mer. Egen lägenhet och mycket annat har kostat både tid och pengar. Men det känns som jag står i ett vägskäl just nu. Skall jag utveckla min befintliga anläggning ytterliggare eller satsa stort? Det är då frågan kommer, var ska man lägga ribban? Jag gissar att stereolyssningen hade lyfts flera snäpp om jag uppgraderat till ny CD-spelare, jämfört med DVD-spelaren jag använder nu. Har kollat en del på Rega Apollo, verkar mycket trevlig och hamnar bra prismässigt och nog även prismässigt med Thule:n

Nästa steg är då nya(beg är ju klart alltid ett alternativ) frontare. Detta är den svåraste biten, dels för att jag har långt till riktiga hifi-butiker. Jag bor nästan mitt emellan växjö och kristianstad så dessa är de närmsta alternativen. Jag har också en väldigt bred musiksmak och ska jag göra en stor investering är det viktigt att allting låter angenämt.

Soft rock, blues och lugna låtar i allmänhet låter ok redan på nuvarande högtalare(Mordaunt Short 906) men jag fastnar sällan såsom jag gör när jag lyssnar med lurar. Stereoperspektiv finns men jag saknar djupet och scenillusionen. Får även intrycket av att dessa högtalare vill vara analytiska men inte riktigt klarar av det(detta kan nog skyllas mycket på signalkällan i form av en Yamaha-dvd).

Men oberoende av signalkälla så uppskattar inte dessa högtalare hårdrock, inte heller vanlig snabb rock. Ett fåtal detaljer kan noteras men röster drunknar vilket är mycket synd, framförallt då jag till 60% lyssnar på denna sorts musik.

Har kommer då en prisfråga, hur mycket kan man tänkas behöva lägga på en allroundhögtalare? Namnge gärna alternativ i olika prisklasser som ni tror kan passa. Stativare eller golvare är hugget som stucket, logiskt sett borde man få bättre upplösning i en stativare än en golvare i samma prisklass.

Givetvis skall den kunna leverera detaljer också men med min breda musiksmak så bör musikaliteten hamna i centrum.

Har förresten lagt märke till att ju mer jag uppgraderar, desto mer breddas musiksmaken, detta gäller även smådetaljer som byten av kablar, bananer och dämpfötter...kul! Blues var till exempel otänkbart för några år sedan, klassiskt har jag uppskattat länge, detta gör tyvärr inte högtalarna :angry: . Brände ut en sån skiva igår mest för att jag ville prova nåt nytt men usch, till och med creatives billigaste 5.1 paket till datorn lät bättre.

Frågan kvarstår, skall man uppgradera successivt och söka efter små förbättringar eller ska man satsa rejält och även byta förstärkare(detta känns ganska drastiskt då det känns som jag knappt börjat utforska dess talanger och förmågor). Men vem, den kanske bottnar i prestanda innan jag är tillfredställd. Tyvärr har jag väldigt få bekanta som delar mitt intresse, många satsar på bilar och andra kortvariga nöjen ;) . Mina bröder är förvisso ganska intresserade men de studerar(skola respektive universitet) och har därför begränsade resurser.

Nåja lite respons hade varit kul, ni måste inte svara på direkta frågor, kul att bara diskutera med :)

Allt gott! //EN

Tillägg: Antar att detta inlägg passat bättre i det allmänna hifi-forumet, jag har ingen kamera för tillfället så bildforumet är nog lite fel :blush ...går det att flytta ganske??

Go kväll!

Det här med att byta produkter är aldrig lätt, framförallt, var skall man sätta ribban? Oberonde av vad man har lagt ut så är det alltid en god investering om du blir nöjd. OBS! Detta gäller ju endast om man har råd, har du inte råd är det onödigt att köpa något, bättre då att tweaka det du har. Framförallt så får du tid att tänka igenom din framtida investering under tiden du sparar ihop till den.

Men jag är i nuläget villrådig. Jag började som så många andra med att skaffa en hemmabioanläggning, inte det absolut billigaste då jag var lite kräsen redan då(framförallt prylgalen :blush ). Men det kändes som ett lagom steg att ta då jag precis tagit studenten och börjat jobba. Nåväl, denna anläggning levde jag med cirka 1,5 år. Tilläggas bör att jag ledsnade på stereoljudet redan då. Live-dvd:s funkade flera gånger bättre, det märktes att det var hemmabio som recievern var anpassad till.

I vintras var det sedan dags för ny affär, var inne på HiFi-klubben i Kristanstad sökte då egentligen efter en finare hembioreciever men efter en del provlyssning så fastnade jag för Thule Audio:s billigaste för/slutsteg PR100/PA100. Finessen var att jag skulle kunna koppla in effektsteget till recievern för att ta hand om frontarna vid hembiolyssning. Vid finlyssning kör jag givetvis enbart via Thule:n.

Sedan dess har det inte kunnat bli så mycket mer då jag skaffat egen lägenhet då mycket annat kostat både tid och pengar. Men det känns som jag står i ett vägskäl just nu. Skall jag utveckla min befintliga anläggning ytterliggare eller satsa stort? Det är då frågan kommer, var ska man lägga ribban? Jag gissar att stereolyssningen hade lyfts flera snäpp om jag uppgraderat till ny CD-spelare, jämfört med DVD-spelaren jag använder nu. Har kollat en del på Rega Apollo, verkar mycket trevlig och hamnar bra prismässigt och nog även prismässigt med Thule:n

Nästa steg är då nya(beg är ju klart alltid ett alternativ) frontare. Detta är den svåraste biten, dels för att jag har långt till riktiga hifi-butiker. Jag bor nästan mitt emellan växjö och kristianstad så dessa är de närmsta alternativen. Jag har också en väldigt bred musiksmak och ska jag göra en stor investering är det viktigt att allting låter angenämt.

Soft rock, blues och lugna låtar i allmänhet låter ok redan på nuvarande högtalare(Mordaunt Short 906) men jag fastnar sällan såsom jag gör när jag lyssnar med lurar. Stereoperspektiv finns men jag saknar djupet och scenillusionen. Får även intrycket av att dessa högtalare vill vara analytiska men inte riktigt klarar av det(detta kan nog skyllas mycket på signalkällan i form av en Yamaha-dvd).

Men oberoende av signalkälla så uppskattar inte dessa högtalare hårdrock, inte heller vanlig snabb rock. Ett fåtal detaljer kan noteras men röster drunknar vilket är mycket synd, framförallt då jag till 60% lyssnar på denna sorts musik.

Har kommer då en prisfråga, hur mycket kan man tänkas behöva lägga på en allroundhögtalare?

Givetvis skall den kunna leverera detaljer också men med min breda musiksmak så bör musikaliteten hamna i centrum.

Har förresten lagt märke till att ju mer jag uppgraderar, desto mer breddas musiksmaken, detta gäller även smådetaljer som byten av kablar, bananer och dämpfötter...kul! Blues var till exempel otänkbart för några år sedan, klassiskt har jag uppskattat länge, detta gör tyvärr inte högtalarna :angry: . Brände ut en sån skiva igår mest för att jag ville prova nåt nytt men usch, till och med creatives billigaste 5.1 paket till datorn lät bättre.

Frågan kvarstår, skall man uppgradera successivt och söka efter små förbättringar eller ska man satsa rejält och även byta förstärkare(detta känns ganska drastiskt då det känns som jag knappt börjat utforska dess talanger och förmågor). Men vem, den kanske bottnar i prestanda innan jag är tillfredställd. Tyvärr har jag väldigt få bekanta som delar mitt intresse, de satsar på bilar och andra kortvariga nöjen ;) . Mina bröder de studerar(skola respektive universitet).

Nåja lite respons hade varit kul, ni måste inte svara på direkta frågor, kul att bara diskutera med :)

Allt gott! //EN

Tillägg: Antar att detta inlägg passat bättre i det allmänna hifi-forumet, jag har ingen kamera för tillfället så bildforumet är nog lite fel :blush ...går det att flytta ganske??

Hej!

Jag skall försöka svara mycket kort:

Du måste ta resan själv. Att fråga på ett forum i så allmänna ordalag kan ge så många vinklar och idéer att du blir less på alltihopa :)

Det finns - garnaterat - inget facit vad som är bäst för ´dig just nu, putsa på det befintliga eller satsa stort. Satsa stort på vadå? (nästa fråga blir ju inte lättare; "OK, vad skall jag satsa på då...")

Hifi är skoj men också blodigt allvar. Dessutom kostar det en rejäl slant om man vill få fullt utbyte av det. Därför gills inte skälet att du bor (avlägset) mellan Växjö och kristianstad. för en norrlänning är det i det näsrmaste mitt i Hificentrum av landet med endast några timmars färd till 10 hifibutiker. vilken lyx!!

Välkommen till Arkenmässan. Lös en 3-dagars biljett och avverka Rörprylar, elektrostater, Tysk glanshifi, småskaliga mysanläggningar och allt vad det blir.

DU måste göra jobbet och bli säker SJÄLV på vad som passar dina öron.

Lycka till

.

Jo det är väl en välavvägd sammanfattning, men förslag och ideer är jag aldrig främmande för och försöker hänga med så gott jag kan. Nej avståndsmässigt har du rätt, jag har inga problem att köra en bit för att kolla upp produkter, var till exempel inne i en butik i Östersund på semestern när behovet blev för stort ;) . Däremot är det lite knepigare att låna hem och lyssna hemma, alternativet är ju att köpa på öppet köp men då får man å andra sidan ligga ute med en hel del pengar.

Arken är ju givet och något jag verkligen ser fram emot, en dag är bokad och jag hoppas på två. Anledningen till att jag skrev på detta forum är ju just sådana här svar. Oberoende av anläggning så lyssnar folk, kul!

Tack för svar!!

Hej du!

Instämmer i mångt och mycket i Sladds inlägg. Det finns inte någon standardväg...och vad som ger mest är olika i för var och en. Då du nämner att du är lite prylgalen, så kanske det ger en extra krydda i ditt hifiliv att bygga upp anläggnigen steg för steg och på det sättet njuta av prylbögeriet( :blush ) lite längre...medans andra som ser musikklyssnadet som den stora grejen gärna sätter upp anläggningen på en gång så den tillgodoser deras önskemål, slappnar av i pryleriet och sedan istället njuter vidare genom att gräva djupare i musiken och köpa på sig "mjukvara" undan för undan....

\\K-man

Nja det är ändå inte helt svart på vitt, skälet till att jag vill uppgradera är ju för att anläggningen inte uppträder tillräckligt musikaliskt. Jag vill helt enkelt ge musiken ett större utrumme. Visst ser jag tillfredställelse i att skaffa nytt, härligt sånt. Men fokus ska hamna på förbättringar, men du har rätt, jag skulle inte stå ut med att skaffa allt i ett bräde. Då blir man ju bunden en så mycket längre tid. Tack för snabba svar, då de flesta på detta forum sysslat med detta bra mycket längre än mig är jag tacksam för varje insiktsfull åsikt jag hör...mvh Erik

Hehe, jo det är lätt att bli partisk. Jag har ju numera ett gott öga till Thule.

Har faktiskt inte lyssnat på Naim men deras filosofi verkar sund och att det är en tillverkare som stannat i europa ser jag enbart som positivt. Framförallt ska de väl vara väldigt musikaliska, åtminstone vill de stå för det.

Men Naim tillverkar ju hela kedjan, ska man satsa på komplett Naim-rigg för att få ut optimalt eller du kanske har plockat ut godbitar? Man får ju onekligen produkter som verkligen är anpassade till varandra om man kör Naim från nätdel till högtalare. Vad lyssnar du på för musik förresten? Funkar Iron Maiden till exempel?

Mvh Erik

hallå igen!

jag tycker naim plockar fram det roliga i musiken, är framför allt imponerad av elektroniken. men t ex ariva är faktiskt en sjukt kul högtalare. just maiden har jag inte spelat.. har spelat en del audiofil-musik.. typ stockfisch (chris jones - haha, såklart) sen lite mer vanlig populärmusik, the knife, kanye west, rammstein etc.. fungerar bra med allt. :)

du får kolla in ljudtemas rum på arken kanske? ;)

//Jakob

Frågan kvarstår, skall man uppgradera successivt och söka efter små förbättringar eller ska man satsa rejält och även byta förstärkare(detta känns ganska drastiskt då det känns som jag knappt börjat utforska dess talanger och förmågor). Men vem, den kanske bottnar i prestanda innan jag är tillfredställd. Tyvärr har jag väldigt få bekanta som delar mitt intresse, många satsar på bilar och andra kortvariga nöjen ;) . Mina bröder är förvisso ganska intresserade men de studerar(skola respektive universitet) och har därför begränsade resurser.

Hej Erik n

Farligt att ställa den frågan på Euphonia....Det kan bli dyrt för dig... :black:;)

Eftersom du,precis som Sladd säger,bor i stort sett i hifins mecka är det bara att tanka bilen och ut och låt Hifi-handlarna få dema åt dig.Då kommer du själv underfund med vad du gillar.Det brukar vara skoj men också troligen ganska dyrt i slutändan.Du är härmed varnad! :) Men Hifi är en hobby och en hobby måste få kosta lite.

/n.o

erik_n:

Det finns inga genvägar. Inga fria luncher. Du måste själv ge dig ut på ett korståg för att ta reda på vad du gillar. Det kan ingen annan göra åt dig.

Har du gott om pengar, kan du ju chansa. Men risken är då att du lägger ner massa pengar på nåt du inte gillar och sen förlorar massor när du ska sälja iväg grejorna för halva priset på hifimagasinet.

Inget jag vill rekommendera, direkt.

Jag håller med sladd, åk till arken och gå runt och lyssna. Garanterat hittar du någon inriktning du gillar. Skaffa vänner på forumet, åk till dem och lyssna.

Åk till affärer o lyssna, du har faktiskt hyfsat nära (om du tycker du har långt, kom gärna till Norrbotten och hälsa på. Vi har LÅNGT till bra Hifi-affärer!!!!)

Så tanka bilen eller köp buss/tågbiljetter. Packa en väska för dagsutflykt (mackor, cola och en packe skivor) och ge dig iväg på korståget.

Lycka till!

cheers / stargazer

Tja var jag hamnar i slutändan vet jag ju inte och det är väl mycket det som är spänningen, resan är just påbörjad och jag får väl ta till mig vad ni skriver och ägna helger och lediga dagar åt provlyssningar, jämförelser och bedömningar.

Nja kan väl inte säga att jag har gott om pengar, då hade nog anläggningen sett annorlunda ut redan nu. Detta är däremot något jag vill satsa på och ser varje inköp som förbättrar anläggningen som en investering, ingen förlust.

Jag är inte rädd för att prova mig fram, det är ju gratis att provlyssna. Däremot är det med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot dagen allting bara låter rätt, hur mycket kommer denna kosta?

Jag har trots allt lyssnat på några dyrare system men ingen av dem har träffat särskilt rätt. Som ni så noga påpekar är det väl bara till att tanka upp och ut o lyssna runt. Finns ju ofantliga mängder märken representerade bara i Sverige.

Jakob S: Naim Ariva ser både trevliga ut och kan mycket väl låta som jag vill, jag är inte blyg för att provlyssna. Och Rammstein lyssnar jag gärna på. Vad använder du själv för högtalare?

Tack för alla insiktsfulla svar, mvh Erik

Sladd gav ett bra o klokt svar..Det är det som i slutändan gäller, vad passar dig och det betyder inte att du blir nöjd med stor plånbok..

Lyssna på mässor, gå runt i affärer och bry dig inte så jättemycket om vad s.k. experter säger..Tycker du att det låter bra..då är det bra..och absolut inte för att någon annan påstår det...Ni har med största sanolighet olika referenser, smak, tycke..

Beganat kan vara ett mkt klokt val, det är ofta bättre att köpa en förstärkare som har kostat 25000 för två år sedan och nu kostar halva priset än att köpa en ny i dag för 12000..

Hur du än gör..lycka till och hoppas du blir nöjd..

Hej erik-n

Har varit medlem i både detta och andra "hifi-forum" men aldrig gjort något inlägg :(:( .......förrän nu...... :):)

Tycker dock att dom svar som du fått har varit alltför allmänt hållna och kanske därför knappast till hjälp för dig. Men så är väl dom har svarat "hifi-handlare" om jag inte tar alldeles fel.

Började själv min "hifi-karriär" för mer än 25 år sedan och intresset har väl kommit och gått, men den viktigaste lärdom som jag har fått är främst följande:

- Hitta en hifi-handlare som förstår dig, dvs din musiksmak, dina önskemål om vilka delar av "ljudbilden" hos anläggningen som DU prioriterar, mm,mm. Detta är inte det lättaste, eftersom många handlare tycker att deras produkters egenskaper är det som ALLA borde prioritera mest :o:o .

- Se till att du alltid får låna hem prylarna, så att du alltid, i lugn och ro, får skapa dig en uppfattning hur det låter hemma hos dig och inte i något specialinrett "ljudrum" hos handlaren.

- Börja alltid med att skaffa högtalare som passar dig och din musik/ljudsmak. Om inte högtalarna låter "rätt" (redan med en enklare anläggning), så är detta mycket svårt att förändra med andra förstärkare, signalkällor och kablar. Visst kan t.ex. förstärkare, kablar och signalkällor förändra ljudet en hel del, men om inte högtalarna ger dig "rätt ljudfilosofi" från början, så är detta hopplöst att åtgärda, enligt min uppfattning.

Och nu till lite konkreta råd om vad jag tycker att du börja titta efter i ditt sökande.

Mitt råd är du börjar med ett par begagnade högtalare som har några år på nacken, dock inte alltför gamla med tanke på att upphängningar mm åldras. Varför inte högtalare som har fått allmänt bra kritik i hifi-pressen, såsom förra versionen av B&W 802. Bör gå att få tag i till bra priser efter deras senaste, kraftiga uppdatering. Eller ett par Von Schweikert VR4 med "tygklädsel". Eller är dessa för dyra? Själv köpte jag ett par begagnade QLN Artec 1600 för några år sen som jag är helnöjd med. Dessa finns i flera versioner och går säkert att få tag på för från c:a 15 000 kr och uppåt. Om du prioriterar bas bör det vara de senare versionerna med gula glasfiberbasar. De äldre med plastbelagda papperskoner behöver helst en subbas, men har istället ett något bättre mellanregister. Har en hög känslighet, en jäkligt hög effekttålighet, passar kanon till all typ av rock-musik, men även "fin-lir" låter helt bra. Dessutom är dom "skit-snygga" :mm: . När jag köpte mina så hade jag redan 2 st polare som hade varsina par och vi är alla fortfarande lyckliga ägare till dessa :D:D:D . Vet dock inte hur svåra dom är att få tag i på beg.marknaden.

Efter införskaffande av högtalare tycker jag att förstärkaren är nästa steg. Låna då både hem dylika som både ger ett "mjukt" ljud och sådana som är mer analytiska ("tuffa") och se vilket som passar dina högtalare och dig bäst.

Härnäst kommer signalkällan (oj,oj,oj hur mycket råd det finns att lämna om dessa eftersom det händer så mycket på medie-fronten..........). Slutligen spetsar du hela anrättningen med schyssta kablar (som även dessa finns med ett otal "ljudfilosofier") samt ev. strömrenare, omdragning av matarkablar och ett otal "tweaks". Och när du börjat komma till efter ordet "slutligen" har du blivit en riktigt, lycklig hifi-nörd av guds nåde.

Vet inte om det var denna typ av råd som du var ute efter, men jag kände bara att de övriga inläggen var lite väl "allmänt hållna". Självfallet skall du besöka Arken-mässan, om inte annat för att beskåda (höra på) "skådespelet" :) .

Lycka till (och välkommen)

claesw

Hifilivet bjuder på en del vägskäl och det ser ut som att du står inför ett just nu. Mitt tips är att börja där du har mest kontroll och det är ditt eget rum. Testa möbleringsalternativ, ställa upp fronthögtalarna på lite olika sätt och kanske fylla på med akustikutrustning om behovet är akut. När du känner att det börjar stämma kan det kanske vara dags att testa något nytt och precis som claesw säger; starta med högtalarna.

Lätt att säga och svårt att efterleva men resan borde väl egentligen alltid gå via hållplatserna rum, högtalare, förstärkare, signalkällor, kablage, nätutrustning samt fintweakande i nämnd ordning... :?:

Vår inställning till hållplatserna på "Hifi-vägen" är helt överensstämmande, Timbre. Dessvärre så finns det oftast ytterligare en faktor att räkna in, vilket ibland är den faktorn som påverkar inköp, möblering och dylikt absolut mest och det är den ofta alenarådande "frugan/partnern" .

Om stor hänsyn måste tagas till denna faktor, så måste man ibland vända på hela färdvägen. För inte brukar väl hon ha något att invända mot sådant som nya spikes, några små stenar eller "möss" ovanpå delar av anläggningen eller dylikt. Å nya kablar märker hon oftast bara när dom är tunga och svåra att flytta på vid dammsugning. Allt under förutsättning att hon inte redan har märkt att några bankkonton har blivit tömda :app::?:

Men att möblera om utan hennes inblandning........ :angry: :dead::diss: :evil: :( å nya stora hemska garderober till högtalare :black::black: som inte har samma träslag/färg som bokhyllan/soffan :dead: :angry: å massa blanka lådor som ska stå å lysa hela tiden å som värmer upp hela .....v-rummet :o:o

Så ibland får vi åka "Hifi-vägen" genom att åka åt fel håll ett tag, stanna ett tag på någon avlägsen hållplats, åka en bit tillbaka, byta vid någon korsväg och förhoppningsvis slutligen hamna i vår ändhållplats kallad Hifi-Nirvana (oftast högst tillfälligt, då "Banverket" hela tiden lägger ut ny räls ut alla.......riktningar).

De e livet på en Hifi-pinne

claesw

Men att möblera om utan hennes inblandning........ :angry: :dead::diss: :evil: :( å nya stora hemska garderober till högtalare :black::black: som inte har samma träslag/färg som bokhyllan/soffan :dead: :angry: å massa blanka lådor som ska stå å lysa hela tiden å som värmer upp hela .....v-rummet :o:o

Så ibland får vi åka "Hifi-vägen" genom att åka åt fel håll ett tag, stanna ett tag på någon avlägsen hållplats, åka en bit tillbaka, byta vid någon korsväg och förhoppningsvis slutligen hamna i vår ändhållplats kallad Hifi-Nirvana (oftast högst tillfälligt, då "Banverket" hela tiden lägger ut ny räls ut alla.......riktningar).

claesw

:D Detta känns igen! Har förstått att jag ej kommer uppnå nirvana men en bra kompromiss. :)

Tag lärdom alla unga hifiintresserade pojkar. (för det är oftast pojkar...)

1:a träffen:

Att hitta någon att dela livet med är svårt och chansen att man skall lyckas är liten. Men OM det skulle visa sig att du och jag är sådär helrätt - rent hypotetiskt nu alltså - så vill jag att du skall veta att jag är hifimänniska. I mitt (och min sambos/frus) blivande vardagsrum - eller hifirum om ekonomin tillåter - kommer det att stå en hifianläggning. Den kommer att synas, vara stor, ändra färg och form i bland och jag nämner det enbart för att du inte skall känna dig lurad i efterhand. Detta är viktigt för mig. Allt annat kan man kompromissa om.

Har funkat för mig, varje gång.

Efteråt är det för sent...

mvh

.

claesw

Jo, de e sant. Resan kan bjuda på både undanmanövrar och skenmanövrar... :D

sladd, vi är nog tvillingsjälar trots allt :o:D Håller helt med dig i 100% av dina inlägg

1) "du måste göra resan SJÄLV"

2) "Acceptera mig som jag är"-inställningen till sin partner

Båda funkar klockrent.

Att man inte når ändhållplatsen på första försöket är ingen katastrof.

Själva resan är ju det roliga! Att hitta nya småvägar som kan leda till hittills okända smultronställen kan ju va lika kul som att ta E4an direkt till slutstationen.

Själv har min väg gått via Japansk stapelvara -> Linn -> Gott & Blandat -> Rör & blandat -> ...ja vad härnäst?

Om det vore jag, och att jag backade 20 år i tiden och blev tvingad att _börja_om_helt_ så skulle jag välja en av följande vägar

1) Ett väl sammansatt "paket" (där matchning redan är gjord) av någon kompetent och seriös handlare

2) den "säkra" vägen, allt-av-samma, enkel matchning, "koncept" = Linn eller Naim

Vad som hade vart bäst hade jag bara avgjort på ett sätt - genom att lyssna.

"De finns inga genvägar fram till de perfekta ljudet, dårå"

("Farbror Barbro" i Nile City hade så rätt, så rätt)

sladd, vi är nog tvillingsjälar trots allt :o:D Håller helt med dig i 100% av dina inlägg

1) "du måste göra resan SJÄLV"

2) "Acceptera mig som jag är"-inställningen till sin partner

Båda funkar klockrent.

Att man inte når ändhållplatsen på första försöket är ingen katastrof.

Själva resan är ju det roliga! Att hitta nya småvägar som kan leda till hittills okända smultronställen kan ju va lika kul som att ta E4an direkt till slutstationen.

Själv har min väg gått via Japansk stapelvara -> Linn -> Gott & Blandat -> Rör & blandat -> ...ja vad härnäst?

Om det vore jag, och att jag backade 20 år i tiden och blev tvingad att _börja_om_helt_ så skulle jag välja en av följande vägar

1) Ett väl sammansatt "paket" (där matchning redan är gjord) av någon kompetent och seriös handlare

2) den "säkra" vägen, allt-av-samma, enkel matchning, "koncept" = Linn eller Naim

Vad som hade vart bäst hade jag bara avgjort på ett sätt - genom att lyssna.

"De finns inga genvägar fram till de perfekta ljudet, dårå"

("Farbror Barbro" i Nile City hade så rätt, så rätt)

Varmt tack Stargazer :)

Det finns dagar då jag skriver på nätet och precis allt tolkas som fel, negativt, missledande, fientligt...

Din nästa "station" kan jag bidra med dock :) En gång provat och man är en smula fast i den problemfria drogen :app:

Vi hörs

mvh

.

Oj oj, här går det undan :P...Väldigt många matnyttiga tips har ramlat in, jag tackar och bockar, de har gett mig en hel del. Och claesw, det var precis ett sådant svar jag sökte, välgrundat.

Blir nog en uppgradering av signalkällan, jag har inte bestämt mig men Apollon ligger nära till hands med ett i sammanhanget bra pris. Det finns säkerligen många kompetenta spelare på begagnatmarknaden med väldigt konkurrenskraftiga priser(har bl.a sett Copland 289 och Densen B400 för runt 8k) men jag har fastnat för Regan och misstänker att den skulle passa bra ihop med min förstärkare.

Ni har nog rätt i att högtalarna bör bytas ut för att hitta rätt ljudideal, men med en uppgradering på signalfronten(har för tillfället en Yamaha-DVD modell budget som cd-spelare) så flyttar jag ju flaskhalsen till högtalarna. Då är det också lättare att få reda på vad i högtalarnas återgivning jag gillar/inte gillar, detta kommer sedan ligga till grund när uppgradering kommer. Och vem vet, jag kanske blir nöjd...ett tag;)

Jo damerna har ju lite svårt att sätta sig in i mitt intresse men det gäller även många av mina kompisar som bara skakar på huvudet när jag sätter i gång och analyserar musiken. Tur man inte är ensam...

Har ni förresten tips på fler begagnade Cd-spelare i 8k-klassen eller högtalartips runt 15k så fram med det, enda kriteriet är spelglädje. Jag har tidigare främst läst tidningar och då får man en rätt smal bild av vad som verkligen finns i hifins mångfald, då bara en bråkdel testas varje år, ja ni vet...

Tack på förhand, mvh Erik

Eftersom detta är bland mina första inlägg på detta forum, så vet jag inte hur långt jag kan gå i mina rekommendationer eftersom jag då kanske kan påverka ett köp i någon riktning. Men är det inte bl.a. det som ett forum som detta går ut på; att vi ska hjälpa varandra med våra erfarenheter mm. :?::?:

Ja, ja, någon får väl säga ifrån om jag går för långt!! ;):black:

erik-n, gjorde ett litet snabbsök på olika butikers hemsidor och på några hifi-forums säljsidor, varpå jag hittade följande beg. CD-spelare som kanske skulle kunna "falla herr´n på läppen":

Primare 30.2 för 8000:-

CD-fix för 8500:-

Copland för 8000:- (OBS! Rör-bestyckad, om man nu önskar detta "ljudideal")

Meridian 588 för 12 000:-

Advantage DAC 1, T1 för 13 000:- (sep. spelare och DAC, föregångaren till Advantage S1)

Jag tänker inte säga var jag fann resp. produkt :cool: , men detta är CD-spelare i din uppgivna prisklass som alla har fått bra kritik av "Hifi-pressen". Det jag dessutom vill visa är att man kan finna massor med bra beg. hifi-produkter i "rätt prisklass" på bara ett par minuters sökning på nätet.

Lycka till

claesw